چرا تایپوگرافی در طراحی سایت اهمیت دارد؟

چرا تایپوگرافی در طراحی سایت اهمیت دارد؟

استفاده از تایپوگرافی، کلمات را زنده می کند و کاربران را به سایت جذب می کند. اهمیت استفاده از تایپوگرافی در طراحی سایت همانند استفاده از ریزتعاملات و میکرو انیمیشن ها است و به جذاب تر شدن سایت کمک می کند.

در نظر داشته باشید، آنچه که کاربران را به داخل سایت می‌ کشاند، مطالب و محتوایی است که داخل سایت قرار دارد. اگر محتوا دارای اهمیت است، نحوه ارائه آن نیز مهم می‌باشد، تایپوگرافی در واقع به همین نحوه ارائه محتوا و کلمات اشاره دارد.
تایپوگرافی مهارت و هنر زنده نگه‌داشتن متن با به کارگیری سبک و ساختار صحیح قلم نوشتاری است به گونه‌ای که بتوان پیام و موضوعی را به خواننده منتقل کرد.

 

اهمیت تایپوگرافی در سایت چیست؟

اهمیت تایپوگرافی به این علت است که ارتباط مستقیمی با تجربه کاربری کاربر دارد، گوگل نیز سایتی را دوست دارد که بتواند نیاز مخاطب را به بهترین نحو پاسخ دهد. تایپوگرافی اگر با توجه به اصول دقیق مرتبط با خودش به کار گرفته شود، به درک بهتر مخاطب از محتوا کمک می‌کند.

تایپوگرافی اصولی و صحیح که با توجه به پرسونای مخاطب تنظیم شده باشد، قدرت به تصویر کشیدن روح حاکم بر سایت و محتوا را خواهد داشت. نقش تایپوگرافی در طراحی سایت به قدری گسترده است که آن را قلب و شاه کلید اصلی گرافیک سایت در نظر می‌ گیرند.

 

 اهمیت تایپوگرافی در سایت چیست؟

 

معرفی عناصر مختلف در تایپوگرافی

تایپوگرافی در افزایش کاربر پسند شدن سایت یا بهبود تجربه کاربری بسیار موثر است. تایپیست‌ها و افرادی که قصد دارند در زمینه طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت کنند، باید با عناصر مختلف در تایپوگرافی آشنا شوند تا بتوانند این هنر و مهارت را به خوبی اجرا کنند. از جمله آنها می‎‌توان موارد زیر را نام برد:

  • فونت و نوع متن

فونتی که برای تایپ کل متن انتخاب می‌شود، نمایش گرافیکی از متن است، اما جالب است بدانید که متن‌ها در 3 نوع مختلف دسته‌بندی می‌شوند. در این دسته‌بندی‌ها قلم‌های نزدیک به یکدیگر کنار هم قرار می‌گیرند.

  • Decorative
  • Serif
  • Sans-serif

حتما با نوع دوم آشنایی دارید؛ متن Serif شامل کلماتی است که حروف آنها کمی کشیده می‌باشند. منظور از متن‌های Sans-Serif متن‌های ساده‌ای است که در آنها کلمات با حروف ساده نوشته شده‌اند. متن‌های تزئینی نیز براساس سلیقه طراح، تنظیم می‌شوند.

  • ثبات

منظور از ثبات این است که تغییرات به صورت استاندارد اعمال شوند تا کاربر گیج نشده و بتواند به راحتی پاسخ نیاز خود را پیدا کند.

  • تضاد یا همان کنتراست

یکنواختی همواره با کاهش توجه و خستگی همراه است. اگر در متن و فرآیند تایپوگرافی از عناصر متضاد به درستی استفاده کنید، متن جذاب‌ تری خواهید داشت.

  • فضای خالی کنار متن

فضای خالی که در اطراف محتوا وجود دارد، به نظم و قابل درک‌تر شدن متن کمک می‌کند. از طرفی این فضای سفید باعث هماهنگی سایت با رابط کاربری می‌شود.

  • تعادل

میزان فاصله کلمات از یکدیگر و هماهنگی میان سر تیترها و متن اهمیت بسیار زیادی دارند. تنظیم این بخش‌ها باید در تایپوگرافی صورت گیرد و در اینجاست که با اهمیت تایپوگرافی بیشتر آشنا می‌شویم. گاهی اوقات برای ایجاد تعادل میان متن و قالب محتوا، از ترکیب متن و گرافیک استفاده می‌شود.

  • رنگ‌ها در اجرای این هنر

در نظر داشته باشید که رنگ‌ها میدان را برای اعمال خلاقیت طراحان باز می‌کنند، البته انتخاب رنگ باید با توجه به جامعه هدف و پرسونای مخاطب صورت بگیرد.

  • سلسله مراتب ضروری در تایپوگرافی

هر متن و محتوایی که پیش روی مخاطب قرار می‌گیرد، باید از 3 سطح و سلسله مراتب مختلف تشکیل شده باشد، در غیر این صورت خواننده قادر به درک و اسکن سریع متن و محتوا نخواهد بود.
با وجود سلسله مراتب در تایپوگرافی، اهمیت برخی از کلمات مورد نظر افزایش پیدا می‌کند، از طرفی تصور جملات و پاراگراف‌هایی که از قلم و سایز یکسان برخوردار باشند، قطعا خسته‌کننده است. این تضاد بین عناصر است که متن را جذاب و قابل درک می‌کند. در ادامه سه مرحله اصلی در تایپوگرافی را معرفی کرده ایم:

  • مرحله اول: در سطح اول تایپوگرافی قرار است با اصلی‌ترین بخش محتوا روبه‌رو شوید. در این بخش مهمترین نکات که حتما باید مورد توجه مخاطب قرار بگیرند، در متن جای‌گذاری می‌شوند.
  • مرحله دوم: اطلاعات مورد نیاز که باید به سطح اولیه اضافه شوند، در مرحله دوم جای ‌می‌گیرند. زیر گروه‌ها، زیرنویس‌ها و نقل قول‌ها از این دست اطلاعات هستند. اطلاعات کلی در این سطح، کنار یکدیگر تنظیم می‌شوند.
  • مرحله سوم: رعایت خوانایی در مرحله سوم تایپوگرافی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، سطح سوم جای بیان حرف اصلی شما می‌باشد. این بخش را باید به گونه‌ای طراحی کرد که حتی کاربران بالقوه نیز آن را مطالعه کنند.

چرا باید از تایپوگرافی استفاده کرد؟

بررسی مزیت های اصلی تایپوگرافی

مهم بودن تایپوگرافی در جایی مشخص می‌شود که می‌تواند بیشترین تاثیر را در ذهن مخاطب در همان چند دقیقه اول بگذارد. ماهیت سایت، مشخصات محصول و چگونگی بکارگیری آن در تایپوگرافی مشخص می‌شود.

تایپوگرافی در کنار هزینه‌هایی که ممکن است برای صاحبان کسب و کارها داشته باشد، مزایای زیادی دارد که برخی مستقیما با فروش و بازگشت سرمایه مرتبط هستند و برخی دیگر با برندسازی ارتباط دارند. در ادامه برخی از مهمترین مزایای تایپوگرافی مورد بررسی قرار گرفته است، از جمله:

  • ابزار ارتباطی بین کاربر با سایت

یکی از فاکتورهایی که برای بررسی میزان تاثیرگذاری تایپوگرافی بررسی می شود، درصد موفقیت آن در انتقال پیام اصلی به مخاطب، بدون گیج کردن او است.
این مسئله که تایپوگرافی و نحوه قرارگیری متن و کلمات به گونه‌ای باشد که مخاطب به سادگی پیام اصلی را درک کرده و در حال و هوای اصلی سایت قرار گیرد، در طراحی تایپوگرافی اهمیت دارد.

  • جذب مخاطب به سایت

از دیگر دلایل اهمیت تایپوگرافی، میزان تاثیر آن در کاهش نرخ پرش سایت و باقی ماندن کاربر در سایت است. فونت‌ها و اندازه بخش‌های مختلف متن اگر به‌گونه‌ای باشد که کاربر بتواند محتوا را به سادگی درک کند، می‌توان بر روی باقی ماندن او در سایت حساب باز کرد.

  • انتقال هدف سایت به کاربر

تولید کننده محتوا و مجری تایپوگرافی باید به صورت دقیق از عملکرد کسب و کار مطلع باشد. همچنین رفتار کاربر و مخاطبان هدف سایت را بشناسد. تایپوگرافی اگر بتواند مفهوم درست و دقیقی از کسب و کار را به مخاطب ارائه دهد، می‌ تواند ذهن او را برای فعالیت های بعدی در سایت آینده آماده کند.

  • راهنمایی مخاطب به بخش دلخواه

یکی از بهترین راهکارها برای اینکه توجه مخاطب را به یک بخش خاص جلب نمایید، استفاده از هارمونی در تایپوگرافی است. به کارگیری انواع قلم، ایجاد سلسله مراتب، قلم هنری و برجسته سازی بخشی از متن از راهکارهای معطوف کردن توجه مخاطبان به یک بخش خاص می‌باشد.

  • نشانی از حرفه‌ای بودن

در دنیای رقابت امروز همانقدر که جذب مشتری اهمیت دارد، شکار استعداد نیز حائز اهمیت است. افراد جویای کار حتما سایت شما را چک می‌کنند و شاید تایپوگرافی اصولی بهترین راهکار برای جلب نظر مثبت‌شان باشد.

  • برند سازی

یکی دیگر از مزایای تایپوگرافی، تاثیر آن در برند و شناخته شدن برند است. مشتری‌ها و مخاطبان در هر جایی شما را با فونت و قلم خاص خودتان شناسایی می‌کنند، گذشت زمان نیز تاثیر کمی در حافظه تصویری این دسته از مشتریان خواهد داشت.

  • بهبود سئوی سایت

زمانی که کاربر وارد سایت می‌شود، زمان زیادی برای جذب او نداریم. اگر مخاطب بتواند به راحتی پاسخ نیازش را در سایت ما پیدا کند، در سایت ماندگار می‌شود. در غیر این صورت سایت را ترک می‌کند که این موضوع بر روی سئو تاثیر بدی می‌گذارد، برای خوانا کردن متن لازم است از هنر و مهارت تایپوگرافی استفاده کرد.

 

تماس با کارشناس طراحی سایت

 

چگونه تایپوگرافی مناسب سایت خودم را طراحی کنم؟

در میان تنوع بسیار زیادی که در فونت‌ها، گرافیک‌ها، نوع قلم و بقیه موارد وجود دارد، انتخاب تایپوگرافی مناسب گاهی کار بسیار سختی به نظر می‌رسد. استفاده از تایپوگرافی درست باعث افزایش ترافیک سایت می شود.
اما در ادامه توصیه‌هایی ارائه شده است که با انجام آنها، بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. در واقع نکاتی که در ادامه بررسی می‌شوند، مربوط به تمام کسب و کارها بوده و مراحل اصلی تایپوگرافی هستند. از جمله:

  • نوع بیان سایت را مشخص کنید

به عنوان اولین مرحله و پیش از انجام هر گونه اقدام فنی، لازم است ابتدا نوع بیان سایت و محتوا را مشخص کنید. می‌خواهید رسمی باشد غیر رسمی؟
با انتخاب هر کدام از این 2 نوع بیان، تغییرات بسیار بزرگی در نوع فونت، اندازه قلم و بقیه موارد پیش خواهد آمد.

  • به فونت و ترتیب کلمات اهمیت دهید

لازم است بعد از اینکه پیام خاصی را برای سایت‌تان در نظر گرفتید، مفهوم آن را با آنچه نوشته می‌شود مقایسه کنید. هم ظاهر فونت و هم نحوه پشت هم آمدن کلمات با یکدیگر مرتبط هستند و باید به گونه‌ای سازگار کنار یکدیگر قرار بگیرند تا پیام را منتقل کنند.

  • کارایی را فراموش نکنید

بعد دیگری که در مورد انتخاب تایپوگرافی مناسب مورد توجه است، توجه به کارآمدی است. نمی‌شود که بسته‌های مختلف را هربار بر روی مشتری اجرا کنید و شاهد شکست آن باشید؛ زیرا ملزومات فنی را رعایت نکرده‌اید.

  • از اجرای دقیق سایت با فونت انتخابی مطمئن شوید

اهمیت تایپوگرافی در این بود که برای کاربران تجربه دلنشینی را ایجاد می‌کرد. حال تصور کنید که فونت انتخابی آن منظم اجرا نشده و ایمن نباشد، در این حالت تمام وقت و هزینه‌های شما به هدر خواهند رفت.
اگر به طور مثال از کتابخانه فونت گوگل استفاده کنید، می‌توانید از اجرای درست مطمئن باشید، اما گاهی از جاهای دیگری این فونت را تهیه می‌کنید که در این شرایط باید از کارکرد آن اطمینان حاصل کنید.

  • نگاه جدید به کسب و کار و تست مداوم

ذهنی که همواره به دنبال چیزهای جدید است، سعی می‌کند آنها را به کار ببندد تا بهترین و متنوع ترین نتایج را بگیرد، در همین میان است که خلاقیت و ایده‌های جدید به ذهن انسان‌ها می‌آید.

  • خلاقیت در طراحی‌ را فراموش نکنید

خلاقیت‌هایی که به قصد ایجاد کنتراست یا تضاد برنامه‌ریزی شده اجرا می‌شوند، معمولا نقطه عطفی در هر طراحی هستند، ترکیب استایل‌های متفاوت تایپوگرافی از همین دست خلاقیت‌ها است.
بعضی مواقع در همین ترکیب‌ها می‌توانید به راهکارهایی دست پیدا کنید که کاربر در هنگام مطالعه خستگی را حس نکرده و جذب شود.

 

خلاقیت در تایپوگرافی

جمع‌بندی

اغلب اوقات اهمیت تایپوگرافی در بهبود طراحی سایت نادیده گرفته می‌شود. توصیه می‌شود که اولا اجرای آن را جدی بگیرید و ثانیا 0 تا 100 طراحی و اجرای آن را تنها به یک نفر نسپارید.

طراحی تایپوگرافی نیازمند استراتژی و اعمال تغییرات متناسب با مشتری و نیاز اوست و این کاری نیست که تنها یک گرافیست ساده بتواند انجام دهد. برای موفق شدن پروژه لازم است این هنر توسط فردی مطلع از تمام ابعاد شغل طراحی و اجرا شود.
تایپوگرافی بهتر به معنای دیده شدن بیشتر سایت و در نتیجه افزایش نرخ بازگشت سرمایه آن است، در این حالت هم سئوی شما ارتقاء خواهد داشت وهم مشتریان داخلی و خارجی بهتری را جذب خود خواهید کرد.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱ ) ۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید