طراحی سایت اختصاصی یا قالب آماده؟

طراحی سایت اختصاصی یا قالب آماده؟

امروزه بحث بهره گیری از وب سایت برای کسب و کارهای مختلف و حتی اشخاص حقیقی به یک امر ضروری تبدیل شده است. به منظور طراحی سایت دو راهکار اصلی وجود دارد که عبارت اند از انتخاب قالب های آماده و استفاده از طراحی کاملاً اختصاصی. هر یک از این راهکارها دارای مختصات مربوط به خود هستند که باید به آن ها توجه شود.

طراحی سایت اختصاصی
طراحی سایت با استفاده از قالب های آماده

همان طور که گفته شد، اولین راهکار موجود به منظور طراحی انواع وب سایت، استفاده کردن از قالب های آماده یا Pre-made templates است. این قالب ها معمولاً از پیش ساخته شده اند و می توان از آن ها به منظور تسریع روند طراحی بهره گرفت. در واقع همین ویژگی خاص موجب شده است تا افراد مختلفی به سراغ چنین قالب هایی بروند.


قالب های آماده توسط افراد گوناگون طراحی می شوند و به همین دلیل در زمان استفاده از آن ها نباید انتظار هیچ گونه شخصی سازی خاصی داشته باشید. این امر نیز ماهیت اساسی قالب های آماده محسوب می شود و می توان آن را یک نوع عیب اصلی برای چنین قالب هایی دانست.


وقتی که از قالب های آماده استفاده می کنید، این امکان وجود ندارد که بتوانید بخش های مختلف سایت را دقیقاً طبق جزئیات مدنظر خود تغییر دهید. چنین عیب ویژه ای می تواند در موارد گوناگونی به شدت دست و بال شما را جهت ارائه خدمات بی نظیر به کاربرانتان محدود کند.


مورد دیگری که می توان از آن به عنوان یکی از مهم ترین عیب های طراحی سایت با قالب های آماده یاد کرد، بحث عدم همخوانی آن ها با سئو است. بسیاری از قالب های آماده در این زمینه قابلیت های خاصی را به شما ارائه نمی کنند و به همین دلیل نمی توانید انتظار داشته باشید که وب سایتتان در رتبه های بالای موتورهای جستجو قرار بگیرد.


علاوه بر موارد فوق، طراحی وب سایت با بهره گیری از قالب های آماده در بعضی از موارد موجب ایجاد مشکلات در بحث پویا بودن سایت خواهد شد. این مشکل ویژه باعث می گردد تا مراجعه کنندگانی که از تلفن های همراه استفاده می کنند، با مشکلات گوناگونی در زمینه اندازه فونت ها، تصاویر و... روبه رو شوند. دلیل اصلی این موضوع، عدم به روزرسانی بسیاری از قالب های آماده محسوب می گردد.


طراحی سایت  اختصاصی

وقتی صحبت از بهترین نوع طراحی وب سایت های مختلف به میان می آید، همه ذهن ها به سمت طراحی اختصاصی یا Custom – made website می رود. در این نوع طراحی، کل وب سایت از صفر تا صد با توجه به نظرات و ویژگی های مدنظر سفارش دهنده ساخته می شود. در واقع مهم ترین ویژگی و شناسه چنین موردی، به کارگیری نظرات و نیازهای فرد سفارش دهنده به شمار می آید.


بهره گیری از این نوع طراحی نیاز به دانش و مهارت بالایی دارد. به همین دلیل است که تنها تیم های حرفه ای می توانند چنین طراحی ویژه ای را به شما ارائه دهند. از طراحی های اختصاصی به طور معمول در پروژه های بسیار بزرگ استفاده می شود، زیرا تعداد کاربران چنین مواردی بسیار بالا است و بدون داشتن طراحی اختصاصی نمی توان آن ها را به شکل مناسبی کنترل کرد.


طراحی اختصاصی باید به شکلی صورت گیرد که وب سایت را به طور کامل از سایر موارد متمایز نماید. این تمایز خود یک نقطه عطف جهت جذب کاربران جدی به شمار می آید که تنها با کمک طراحی اختصاصی می توان بدان دست پیدا کرد. در ادامه به برخی از مهم ترین مزایای مربوط به این نوع طراحی سایت اشاره می کنیم.


امنیت
اولین مورد مهمی که می توان از آن به عنوان یکی از مهم ترین ویژگی های مثبت طراحی اختصاصی یاد کرد، بهبود امنیت کلی وب سایت است. اگر خاطرتان باشد بیان کردیم که صفر تا صد ساختار وب سایت در این نوع طراحی توسط تیم ویژه ای انجام می گیرد. این امر به خودی خود نسبت به بهره گیری از قالب هایی که به صورت رایگان در سراسر اینترنت قابل دریافت هستند و افراد زیادی به کد آن ها دسترسی دارند، امن تر خواهد بود. علاوه بر این، با داشتن طراحی اختصاصی می توان ویژگی های امنیتی ویژه ای را به درون ساختار وب سایت وارد کرد که بهره گیری از آن ها در قالب های از پیش ساخته شده تقریباً غیرممکن به نظر می رسد.


مورد دیگری که بر امنیت این وب سایت ها اضافه می کند، امکان ارائه پچ های امنیتی است. در واقع حتی اگر رخنه امنیتی خاصی رخ دهد، طراحان وب سایت می توانند در کوتاه ترین زمان ممکن آن را مورد بررسی قرار داده و راه حل مناسبی را ارائه دهند. قاعدتاً این مورد در وب سایت های دارای قالب های پیش ساخته امکان پذیر نخواهد بود.


خاص بودن
مزیت طراحی اختصاصی را می توان در خاص بودن آن نسبت به سایر وب سایت های موجود در اینترنت دانست. امروزه کاربران بیش از هر زمان دیگری به طراحی انواع وب سایت ها توجه می کنند و تنها به سراغ وب سایت هایی که دارای طراحی متمایز هستند می روند.


این مورد به خصوص برای برندها حائز اهمیت است. تصور کنید یک برند با قدمت بسیار بالا به سراغ استفاده از طراحی های از پیش ساخته شده برود. طبیعتاً این نوع طراحی ها هیچ گونه تشابهی با ماهیت کلی آن برند ندارند و خیلی زود همین موضوع موجب دلسرد شدن کاربران سایت می شود.


خاص بودن طراحی سایت و متمایز بودن طراحی کلی آن از اهمیت بالایی برای وب سایت های شخصی نیز برخوردار است. وب سایتی که به صورت اختصاصی قرار است در مورد شما اطلاعاتی را ارائه دهد قاعدتاً باید با توجه به نیازهای کلی خودتان طراحی شده باشد.


امکان تست وب سایت به شکل مداوم
نمی توان از مزایای مربوط به بهره گیری از طراحی اختصاصی صحبت کرد، اما به امکان تست به شکل مداوم اشاره ای نداشت. خوبی طراحی وب سایت به شکل اختصاصی آن است که پیش از راه اندازی آن می توانید به شکل مداوم مشغول به تست بخش های مختلف شوید. این تست ها بدین منظور انجام می گیرند تا از بابت عدم وجود لگ و باگ در محصول نهایی اطمینان حاصل گردد. چنین ویژگی خاصی موجب می شود تا حتی در زمان مراجعه تعداد بسیار زیادی از کاربران، کارکرد کلی وب سایت دچار مشکل خاصی نشود.


با بهره گیری از طراحی اختصاصی می توان موارد مختلفی از جمله بخش رابط کاربری، بخش لینک ها، بخش فرم ها و... را به طور کامل آزمایش کرد. از آن جا که بخش های مذکور نقش مهمی را در نحوه استفاده از وب سایت برعهده دارند، اطمینان از عملکرد صحیح آن ها بسیار مهم است.


قابلیت گسترش
کسب و کارها همواره یک در یک سطح خاص فعالیت نمی کنند و با گذشت زمان اندازه آن ها افزایش پیدا می کند. بدون داشتن یک طراحی سایت به شکل اختصاصی نمی توانید انتظار داشته باشید که بتوانید وب سایت خود را هم زمان با افزایش کلی سطح کسب و کار خود، توسعه دهید. این در حالی است که با بهره گیری از طراحی اختصاصی چنین امکان مهمی برایتان فراهم خواهد شد.


قابلیت گسترش وب سایت های اختصاصی موجب می شود تا در طی زمان های مختلف و با اضافه شدن خدمات گوناگون به وب سایت شما، بتوانید آن ها را به شکل مستقیم در وب سایت خود به کار ببرید. این یک مورد بسیار مهم برای کسب و کارهای در حال رشد است که باید به آن کاملاً دقت شود.


یک طراحی اختصاصی وب سایت می توان تا جایی که به آن نیاز داشته باشید، گسترش پیدا کند. چنین گسترش های خاصی به طور کامل در چهارچوب اصلی وب سایت رخ می دهند و به همین دلیل مشکل ویژه ای در زمینه عملکرد کلی آن ها به وجود نمی آید.


سازگاری مناسب
همان طور که گفته شد، یکی از مهم ترین معایب مربوط به قالب های آماده در طراحی وب سایت، عدم هماهنگی آن ها با تکنولوژی های جدید است. این مشکل در زمان استفاده از طراحی اختصاصی به شکل کامل محو خواهد شد. طراحی های اختصاصی به شکلی صورت می گیرند که کاربران با هر وسیله ای و با هر سیستم عاملی بتوانند در کوتاه ترین زمان ممکن به وب سایت شما دسترسی داشته باشند، آن هم بدون اینکه در ساختار اصلی وب سایت تغییری به وجود بیاید.


این سازگاری حتی جهت اضافه کردن امکانات جدید به وب سایت نیز کاملاً اهمیت دارد. به عنوان مثال می توانید در صورت نیاز یک بخش ویژه جهت چت کردن با کاربران را به وب سایت خود اضافه کنید. اضافه کردن این موارد به قالب های آماده هم دشوار و هم زمان بر خواهد بود.


با دقت به مزایا مذکور می توان بیان داشت که به طور کلی طراحی سایت به شکل اختصاصی برای بسیاری از کاربران بهترین گزینه موجود شناخته می شود. این مزایا به شما کمک می کنند تا وب سایت خود را به طور کامل از سایرین متمایز کنید و با همین تکنیک ویژه کاربران مختلفی را به سمت خود جلب نمایید.  


بهره گیری از تیم های ویژه جهت طراحی سایت به شکل اختصاصی

حال که با مهم ترین مزایای مربوط به طراحی وسایت اختصاصی آشنا شده اید، قطعاً به دنبال بهره گیری از مزایای مذکور هستند. بهترین روش ممکن جهت انجام این امر، مراجعه به تیم هایی است که در حوزه طراحی وب سایت به شکل حرفه ای فعالیتی می کنند. چنین تیم هایی با دانش و مهارت خاص خود به شما کمک خواهند کرد تا سایت مدنظرتان را دقیقاً متناسب با نیازهای خود راه اندازی کنید.
امروزه کلیه وب سایت هایی که رتبه های برتر در بین کاربران مختلف دست پیدا کرده اند، دارای طراحی اختصاصی خود هستند. بدون داشتن طراحی اختصاصی، وب سایت شما به یک وب سایت عادی یا جنریک (generic) تبدیل خواهد شد که برای کاربران هیچ گونه جذابیت خاصی ندارند.
تیم های ویژه طراحی وب سایت های گوناگون، این مشکل خاص را به طور کامل برایتان برطرف خواهند کرد. بهره گیری از تکنولوژی های روز دنیا در زمینه طراحی وب سایت به تیم های مربوطه این امکان را می دهد تا کلیه قابلیت های دلخواه شما را در هر نوع وب سایتی جای گذاری کنند.
بنابراین، اگر از جمله افرادی هستید که قصد دارند دارای وب سایت مختص به خود باشند و کاربران مختلف را به کسب و کارشان جلب نمایند، باید به سراغ بهره گیری از تیم های طراحی سایت حرفه ای بروید. این مورد را می توان یک برگ برنده بی نظیر در چنین شرایطی دانست.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۵ ) ۴.۶ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید