بانس ریت (bounce rate) یا نرخ پرش و تاثیر آن بر سئو سایت

بانس ریت (bounce rate) یا نرخ پرش و تاثیر آن بر سئو سایت



در این مقاله پیرامون بانس ریت (Bounce rate) یا نرخ پرش صحبت می‌کنیم. ابتدا توضیح می‌دهیم نرخ پرش چست و چطور اندازه‌گیری می‌شود؟ در ادامه به تفاوت بین بانس ریت و اگزیت ریت (Exit Rate) یا نرخ خروج اشاره می‌کنیم. این که نرخ پرش و نرخ خروج چه تفاوتی با هم دارند؟ در انتها بیان می‌کنیم چطور می‌توانیم نرخ بانس صفحات را کاهش ‌دهیم؟

بانس ریت


بانس ریت چیست؟

نرخ پرش زمانی اتفاق می‌افتد که کاربری وارد صفحه شما شده ولی بدون این که از صفحه دیگری بازدید کند و یا حتی بدون این که با هیچ یک از عناصر موجود در صفحه مثل ثبت نظر، تعامل کند، از صفحه خارج شود. از سوی دیگر نرخ خروج به تعداد افرادی که پس از ورود به یک صفحه از وبسایت شما خارج می‌شوند، نگاه کرده و آن را با تعداد کل بازدیدهایی که صفحه دریافت کرده است، مقایسه می‌کند.

متأسفانه، تعریف گوگل در سئو وب سایت  از این معیارها، اشتباه گرفتن این دو را بسیار آسان می‌کند. هر دو معیار، خیلی شبیه به نظر می‌رسند. به هر حال، هدف اصلی این معیارها یکسان است. «محاسبه درصد افرادی که پس از باز کردن صفحه، آن را ترک می‌کنند.»

پرش‌ها یا بانس ریت فقط در صورتی ثبت می‌شوند که کاربر به طور مستقیم از صفحه‌ای که وارد شده است، خارج شود. در حالی که نرخ خروج بدون توجه به فعالیت قبلی کاربر در وبسایت ثبت می‌شود. بنابراین، همه پرش‌ها خروجی هستند اما همه خروجی‌ها پرش نیستند.


بانس ریت چطور اندازه گیری می شود؟

نرخ پرش بر اساس تعداد کل بازدیدهای یک صفحه‌ای تقسیم بر تعداد کل ورودی‌های یک وب سایت محاسبه می‌شود. در ادامه با یک مثال کاربردی این مفهوم را بهتر درک خواهید کرد.


تفاوت bounce rate و exit rate

برای روشن شدن تفاوت نرخ پرش و نرخ خروج می‌توانیم یک وب سایت ساده با چهار صفحه در نظر بگیریم:

    صفحه اصلی
    صفحه محصول
    صفحه تایید
    صفحه تماس با ما

پنج جلسه مختلف زیر را مشاهده کنید که در طول یک هفته، در این وب‌سایت تصور می‌کنیم.

    دوشنبه: بازدیدکننده جدید > صفحه اصلی > خروج
    سه شنبه: بازدید کننده جدید > صفحه اصلی > صفحه محصول > صفحه تایید > خروج
    چهارشنبه: بازدیدکننده جدید > صفحه اصلی > صفحه محصول > خروج
    پنجشنبه: بازدیدکننده جدید > صفحه تماس با ما > خروج
    جمعه: بازدیدکننده جدید > صفحه تایید > صفحه تماس با ما > خروج

از پنج جلسه فوق، تنها دو بانس ریت وجود داشت. حتی اگر خروج در تمام پنج روز اتفاق بیفتد، پرش فقط در روزهای دوشنبه و پنجشنبه رخ داده است. زیرا در این مثال، تنها دو روز بوده که بازدیدکنندگان به محض ورود به سایت از آن خارج شدند. در موارد دیگر بازدیدکننده پیش از خروج، حداقل از دو صفحه بازدید کرده است. برای این پنج جلسه، گزارش گوگل آنالیتیکس زیر تولید خواهد شد.

    صفحه اصلی: 3 ورودی | 3 بازدید صفحه | نرخ پرش 33 درصد | نرخ خروج 33 درصد
    صفحه محصول: 0 ورودی | 2 بازدید صفحه | نرخ پرش 0 درصد | نرخ خروج 50 درصد
    صفحه تایید: 1 ورودی | 2 بازدید صفحه | نرخ پرش 0 درصد | نرخ خروج 50 درصد
    صفحه تماس با ما: 1 ورودی | 2 بازدید صفحه | نرخ پرش 100 درصد | نرخ خروج 100 درصد

نرخ پرش


کدام یک از دو معیار مهم تر است؟


با توجه به مثالی که پیش‌ تر دیدید، نرخ خروج بالا لزوماً با نرخ پرش بالا برابری نمی‌کند، زیرا کاربران ممکن است از جای دیگری در سایت، وارد صفحه شده باشند. به طور مشابه، نرخ پرش پایین به معنای نرخ خروج پایین نیست، زیرا بانس ریت بیشتر خروجی‌ها را به حساب نمی‌آورد. بلکه فقط آن‌هایی را محسوب می‌کند که در اولین صفحه‌ای که کاربر وارد آن می‌شود، رخ می‌دهد. همیشه به یاد داشته باشید که خروجی‌ها می‌توانند بیشتر از بازدیدهای یک صفحه‌ای باشند در حالی که پرش‌ها همیشه بازدیدهای یک صفحه‌ای هستند.

 

نرخ خروج از سایت


به نظر شما کدام معیار مهم‌تر است؟ جای تعجب نیست که هر دو معیار بسته به هدف مهم هستند. در حالی که نرخ پرش بالا معمولاً مشکلات رضایت کاربر را نشان می‌دهد، (چه در زمینه محتوا، کیفیت سایت، سرعت بارگذاری و غیره) نرخ خروج بالا معمولاً نشان‌دهنده مشکلات در قیف تبدیل شما است. بنابراین، باید معیاری را که برای آن بهینه‌سازی کرده‌اید، بر اساس ناحیه مشکلی که می‌خواهید با آن مقابله کنید، انتخاب کنید.

نرخ های خروج، مناطق فرصت را برای بهینه‌سازی به شما نشان می‌دهد. بیایید برای یک ثانیه تمرکز کنیم. در اینجا، دلیلی وجود دارد که هنگام تجزیه و تحلیل قیف وب سایت و سفر کاربر، نرخ خروج را به جای نرخ پرش ترجیح دهید. بانس ریت تنها زمانی که کاربران به طور مستقیم در صفحه قرار می‌گیرند، از دست دادن کاربران را ثبت می‌کند، در حالی که نرخ خروج برای همه خروج ها محسوب می‌شود.


مثال کاربردی تفاوت دو معیار bounce rate و exit rate

به این سناریو دقت کنید زیرا به روشن شدن پیامدهای این تفاوت کمک می‌کند. فرض کنید یک وبسایت تجارت الکترونیک وجود دارد. اکثر کاربران از صفحه اصلی وارد سایت می‌شوند. سپس به صفحه محصولی می‌روند که شامل کالایی است که علاقه‌مند به خرید آن هستند. در اینجا، نرخ خروج شما بینش بیشتری را نشان می‌دهد. اگر نرخ خروج شما در صفحه محصول بالا باشد، به این معنی است که مشکلی در صفحه محصول یا حتی خود محصول وجود دارد که باعث می‌شود خریداران علاقه‌مند اولیه پس از بررسی، محصول شما را ترک کنند. بنابراین، مراقب باشید که نرخ خروج را به دلیل نرخ پرش نادیده نگیرید.


تحلیل بانس ریت در گوگل آنالیتیکس

راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از نرخ پرش برای تصمیم‌گیری‌های تجاری استفاده کنید. یکی از این روش‌ها، استفاده از نرخ پرش در تحقیقات بهینه‌سازی تبدیل است. زمانی که همه چیز را به درستی پیاده‌سازی کرده‌ایم، می‌توانیم از نرخ پرش به عنوان یک پروکسی برای موفقیت در صفحات فرود یا لندینگ پیج مشابه استفاده کنیم و تهیه این گزارش بسیار آسان است.تنها کاری که انجام می‌دهید این است که به ترتیب به بخش‌های زیر بروید  و از ویژگی مقایسه در سمت راست صفحه استفاده کنید.

Behavior > Site Content > Landing Pages

 

آموزش نرخ پرش در آنالیتیکس

سپس مانند آنچه در بالا نشان داده شده است، Bounce Rate را از منوی کشویی انتخاب کنید:

این گزینه، همه صفحات را به شما نشان می‌دهد، اما این احتمال وجود دارد که بخواهید جزئیات بیشتری داشته باشید. به عنوان مثال، اگر صفحات مربوط به دسته‌بندی محصولات را دارید، می‌توانید نرخ پرش را فقط بر روی صفحات آن دسته را محدود کرده و مشاهده کنید.

به این ترتیب می‌توانید صفحات مشابه را مشاهده کنید و ایده زمینه‌ای بهتری از بانس ریت در صفحات فرود خود داشته باشید. فقط شاخص دسته خود را جستجو کنید. (به عنوان مثال ظروف نوشیدنی) شما فقط آن صفحات را می‌بینید و می‌توانید مشخص کنید که کدام یک نیاز به کار دارند:

تحلیل بانس ریت در آنالیتیکس
 
چند نکته تحلیلی

توجه داشته باشید که می‌توانید معیارهای دیگر مانند نرخ تبدیل هدف را نیز مقایسه کنید. نکته در ویژگی مقایسه است. به ‌جای حدس زدن این‌ که در کدام یک از این صفحات باید شروع به بهینه‌سازی کنید، می‌توانید ببینید که کدام یک در مقایسه با میانگین سایت، برای آن معیار خاص، بالاتر است و عملکرد کم‌تری دارند.

وقتی تست‌های A/B را اولویت‌ بندی می‌کنید، صرف نظر از اینکه از چه چارچوبی استفاده کرده‌اید، احتمالاً یکی از ورودی‌هایی که برای اولویت بندی استفاده شده، ایمپکت (impact) یا «تاثیر» است که معمولاً به میزان تأثیر واقعی یا بالقوه آزمایش بستگی دارد.

آن‌هایی که نرخ تبدیل کمتر از متوسط داشته و همچنین ترافیک بالایی دارند، بیشترین تأثیر بالقوه را دارند و فضای زیادی برای بهبود در این صفحات وجود دارد. از آنجایی که ترافیک بالاتری دارند، تأثیر آن‌ها بیشتر از افزایش ارزش حاشیه‌ای در صفحات دارای ترافیک کم‌‌تر مشاهده می‌شود.
چگونه می توانیم بانس ریت یا نرخ پرش را کاهش دهیم؟

در اینجا 20 روش اثبات شده برای کاهش نرخ پرش آورده شده است.

    به زمان بارگذاری صفحه توجه کنید.
    جستجوی سایت را آسان کنید
    ارائه ناوبری آسان
    روی یک طراحی عالی تمرکز کنید.
    اهمیت موبایل را حفظ کنید.
    صفحات وبسایت خود را طوری بنویسید که خوانایی آن راحت باشد.
    پاراگراف های کوتاه تر بنویسید
    از انواع مختلف محتوا استفاده کنید.
    از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید.
    مخاطبان مرتبط را هدف قرار دهید.
    از پنجره های بازشو دور بمانید.
    تبلیغات منحرف کننده را محدود کنید.
    یک فراخوان متقاعد کننده اضافه کنید.
    لینک‌های شکسته را محدود کنید.
    تمرکز خود را بر روی یک استراتژی پیوند داخلی معطوف کنید.
    اطمینان حاصل کنید که پیوندها در یک برگه جدید باز می‌شوند.
    یک صفحه 404 ایجاد کنید که مفید باشد.
    به طور مکرر، محتوای جدید منتشر کنید.
    برای نمایش اعتبار از Google Analytics و سایر ابزارها استفاده کنید.

 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۲ ) ۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید