فایل Robots.txt چیست؟ چه کاربردی در سئو دارد

فایل Robots.txt چیست؟ چه کاربردی در سئو دارد


سئو دارای مباحث مختلفی است که هر یک از آن ها به نحوی بر روی رتبه وب سایت شما تأثیر می گذارند. یکی از مهم ترین گزینه ها، فایلRobots.txt محسوب می شود که توجه کردن به آن برای کلیه فعالان حوزه سئو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
این فایل را می توان مانند یک راهنما دانست که موجب می شود ربات های گوگل به بخش مناسبی از وب سایت دسترسی داشته باشند. عدم وجود این فایل به معنای هرج و مرج بسیار زیادی است که کنترل کردن آن کاملاً دشوار خواهد بود. در این متن با ما همراه باشید تا شما را به طور کامل با این فایل بسیار مهم و کاملاً اساسی بیشتر آشنا کنیم.

 robotstxt چیست
آشنایی با فایل Robots.txt

فایل Robots.txt یکی از ساده ترین ساختارهای متنی است که در وب سایت شما قرار می گیرد. این فایل دارای دستورالعمل های خاصی است که به ربات های گوگل کمک می کند تا صفحات موجود در وب سایت مربوطه را به طور کامل و با ترتیب مناسبی بررسی کنند.
در حالت کلی ربات های گوگل عمل بررس صفحات وب سایت یا crawl کردن را با کمک دو روش اساسی انجام خواهند داد. یکی از این روش ها، بررسی به کمک لینک ها و روش دیگر نیز بررسی صفحات وب سایت به کمک فایل robots است. در واقع حتی از روی نام این فایل نیز می توانید از عملکرد آن مطلع شوید، زیرا این نام به طور شاخص به ربات ها اشاره می کند.
ربات های گوگل در اولین مرحله به سراغ لینک های وب سایت شما می روند و آن ها را به طور کامل بررسی خواهند کرد، اما این امر زمانی که از فایل robots استفاده کرده باشید به طور کامل تغییر می کند. در واقع هنگامی که وب سایتی دارای فایل مخصوص ربات های گوگل باشد، طبیعتاً این ربات ها اول به سراغ فایل مذکور می روند. ربات های گوگل پس از پیدا کردن این فایل آن را به طور کامل مورد بررسی قرار خواهند داد تا بتوانند به خوبی کل ماهیت وب سایت شما را تجزیه و تحلیل کنند.

بیشتر بخوانید: پیش بینی های سئو و الگوریتم های گوگل در 2023


حال کافی است تصور کنید که فایلRobots.txt به شکل مناسبی تهیه نشده باشد، در این صورت ربات های گوگل مجبور هستند از تکنیک اول استفاده کنند که هم زمان بر است و هم باعث می شود تا دقت کلی آن ها در زمینه رتبه بندی وب سایت شما کاهش پیدا کند به همین دلیل است که کارشناسان سئو فایل مدنظر ما را به عنوان یکی از مهم ترین فایل هایی می دانند که باید در ساختار وب سایت حضور داشته باشد. با استفاده از این فایل شما می توانید به ربات های گوگل اعلام کنید که دقیقاً باید چه صفحاتی را مورد بررسی قرار دهند و یا اصطلاحاً به crawl آنها بپردازند.(چگونه میتوانیم ایندکس شدن صفحات سایت را در گوگل سرعت ببخشیم)

Robotstxt-File-for-SEO
مزایای فایل robots

فایلRobots.txt دارای مزایای مختلفی است که هر یک از آن ها به نحوی منجر به بهبود عملکرد کلی سایت شما خواهند شد. در این بخش به چند مورد از مهم ترین مزایای مربوط به این فایل می پردازیم تا بتوانید با اهمیت بهره گیری از آن بیشتر آشنا شوید.


عدم نمایش برخی از بخش های خاص سایت

اگرچه همه ما به دنبال افزایش بازدید کلی وب سایت خود هستیم، اما قطعاً در برخی از وب سایت ها بخش هایی وجود دارد که دوست نداریم ربات های گوگل آن ها را بررسی کنند و برای کاربران مختلف به نمایش بگذارند. یک راه عالی برای جلوگیری از این امر ، تنظیم کردن فایل robots است. همان طور که گفته شد، نحوه crawl کردن ربات های گوگل توسط همین فایل تعیین خواهد شد.


بنابراین، شما می توانید تنها لینک صفحاتی که قصد دارید مورد بررسی ربات های گوگل قرار بگیرند را در این فایل بیاورید. از جمله مهم ترین صفحاتی که در این لیست قرار نمی گیرند می توان به صفحات درباره ما و تماس با ما اشاره کرد، زیرا لزومی برای بررسی و نمایش این دو صفحه به ربات های گوگل وجود ندارد. با توجه به این موارد باید گفت که عدم ایندکس شدن صفحات خاص یکی از مهم ترین مزایای مربوط به کارگیری فایلRobots.txt محسوب می شود.

robottxtseokiantc.j
عدم کنیبالیزیشن با فایلRobots.txt

یکی دیگر از مهم ترین مواردی که تنها با کمک فایل robots می توان به آن دست پیدا کرد، عدم کنیبالیزیشن است. کنیبالیزیشن یک مفهوم خاص به شمار می آید. این امر وقتی اتفاق خواهد افتاد که دو صفحه خاص از وب سایت شما دارای یک رتبه یکسان باشند.

توضیحات بیشتر در :کنیبالیزیشن کلمات کلیدی چیست ؟ تشخیص و رفع آن
وجود این ویژگی باعث خواهد شد تا کاربر در نتایج جستجو، یک لینک از وب سایت شما را دوبار مختلف ببیند. شاید تصور کنید که این امر موضوع مثبتی به شمار می آید، اما باید بگوییم که تصور کاملاً نادرستی دارید. کنیبالیزیشن منجر به کاهش ترافیک بسیار شدید سایت شما خواهد شد و حتی می تواند رتبه سئو شما را به شکل نامناسبی کاهش دهد.


یک راهکار عالی به منظور حل این مشکل، بهره گیری از فایل robots است. با کمک این فایل می توانید کلیه صفحات تکراری را در وب سایت مدنظرتان به ربات های گوگل معرفی کنید. مشخص کردن این صفحات به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید از کنیبالیزشن به طور کامل جلوگیری کنید.


بنابراین، اگر در بازه زمانی اخیر دچار کاهش رتبه سئو شده اید و می دانید که برخی از صفحات وب سایت شما دارای ساختاری تکراری هستند، بهتر است به سراغ بهره گیری از فایل robots بروید. این فایل پاسخگوی تمامی مشکلات شما در زمینه کنیبالیزیشن است و می توان آن را بهترین راهکار موجود در این زمینه دانست.


کنترل کامل بر روی تعداد ربات های بازدیدکننده

نمی توان از مزایای فایل Robots.txt سخن گفت، اما به کنترل تعداد ربات های بازدیدکننده از وبسایت مربوطه نپرداخت. وقتی فایل robots را به کار نگیرید، تعداد بسیار زیادی صفحات مختلف وب سایت شما را به طور کامل crawl خواهند کرد. این امر نیز هیچ گونه ضرورت خاصی ندارند و تنها موجب ایجاد هرج و مرج بسیار زیادی خواهد شد. این در حالی است که با بکارگیری فایل مربوطه می توانید جلوی این موضوع را به طور کامل بگیرید. وقتی که فایل robots داشته باشید، تنها تعداد ربات هایی که از پیش تعیین شده اند به بررسی صفحات مختلف وب سایت مدنظر می پردازند.


توجه داشته باشید که عدم استفاده از فایل مذکور و هجوم تعداد بالایی از ربات ها به وب سایت شما می تواند مشکلات بسیار زیادی را برای سرور وب سایت به وجود بیاورد. تنها راهکار مناسب جهت حل این مشکل نیز بهره گیری از این فایل است. بنابراین، بهره گیری از این فایل برای کلیه کاربرانی که به دنبال کاهش بازدیدهای ربات های گوگل هستند یک امر اساسی به شمار می آید که باید به طور کامل مورد بررسی قرار بگیرد.

Robotstxt-SEO-kiantc
دستورات مختلف فایلRobots.txt

چهار دستور مهم را می توان در فایلRobots.txt گنجاند. قاعدتاً هر یک از این موارد به صورت جداگانه دارای ماهیت خاص خود هستند که آن ها را از دیگری متمایز می کند.


Disallow: این دستور مانع از بررسی صفحه مربوطه خواهد شد.


Allow: این دستور به ربات های گوگل اجازه می دهد تا صفحه ذکر شده را به طور کامل crawl کنند.


دستور user-agent: این مورد به شما کمک می کند تا تعیین کنید که صفحه تنها توسط یک ربات خاص مورد بررسی قرار بگیرد.


Crawl delay: این دستور مربوط به زمانی است که قصد دارید یک بازه زمانی تأخیری را تعیین کنید.  



اگر بخواهیم به یکی از مهم ترین فایل های متنی در وب سایت شما اشاره کنیم، باید قطعاً نامی از فایلRobots.txt ببریم. این فایل یک فایل متنی ساده به شمار می آید که به کمک آن می توانیم کلیه ربات های گوگل را راهنمایی کنیم تا بتوانند به شکل مناسب تری تمامی صفحات وب سایت مربوطه را crawl کنند و بتوانند اطلاعات مدنظر خود را با سرعت بیشتری به دست بیاورند.


هرچه فایل مربوطه دارای کیفیت و دقت بیشتری باشد، راهنمایی ربات های گوگل به شکل مناسب تری صورت می گیرد. همین امر نیز به تنهایی منجر به بهبود رتبه صفحات وب سایت شما در موتورهای جستجو خواهد شد. بنابراین، اگر به رتبه خود در موتورهای جستجو اهمیت می دهید، بهتر است نسبت به این فایل نیز توجه داشته باشید تا بتوانید در این زمینه به نتیجه مناسب تری دست پیدا کنید.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱ ) ۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید