اشتباه بزرگ در سئو: orphan page یا صفحات یتیم

اشتباه بزرگ در سئو: orphan page یا صفحات یتیم

به احتمال قوی، به عنوان خواننده این مقاله، نسبت به اهمیت بهینه سازی موتور جستجو (SEO) مطلع هستید. اما خوب است بدانید که گاهی اوقات، حتی با یک استراتژی محتوای درست و برنامه‌ریزی شده، باز هم مسائلی می‌توانند تلاش‌های شما ضایع کنند. یکی از این مسائل Orphan Page یا صفحات یتیم است.

این صفحه، صفحه‌ای است که دسترسی به آن از هر جای دیگری در سایت شما تقریباً غیرممکن است. یعنی وجود دارد، اما هیچ منبع خارجی نیست که به آن منتهی شود. این مشکلی است که نه تنها باعث ناامیدی بازدیدکنندگان سایت شما می‌شود بلکه می‎تواند بر رتبه شما در نتایج جستجو هم تاثیر منفی بگذارد.

یافتن و اصلاح این صفحات می‌تواند به عنوان بخشی از فرایند بازبینی محتوای سئوی شما، بازدید روزانه کاربران از مقالات یا پست‌های سایت شما را بهبود بخشد. راهنمای زیر به شما می‌آموزد که چگونه صفحات یتیم را در وب سایت خود بیابید و آنها را بازسازی کنید.

 

صفحه یتیم «Orphan Page» چیست

صفحه یتیم به پیج هایی در سایت شما گفته می‌شود که هیچ پیوند داخلی به آن منتهی نمی‌شود و یافتن این صفحات در سایت توسط کاربران و موتورهای جستجو دشوار است. با افزودن تنها یک لینک به یک صفحه یتیم، می‌توانید سئو سایت و ساختار کلی لینک‌دهی خود را بهبود ببخشید. البته این به آن معنا نیست که دسترسی به این گونه صفحه‌ها غیرممکن است. بلکه بازدیدکنندگان ممکن است از یکی از راه‌های زیر از یکی آنها سر درآورند:

- بک لینک‌ها: ممکن است سایت دیگری،لینکی به این صفحه را در سایت خود قرار داده باشد که بازدیدکنندگان آن‌ها، با کلیک روی لینک، به صفحه یتیم آمده باشند.

- جستجوی کاربران: ممکن است صفحه برای جستجوی عبارات خاصی رتبه بندی شده باشد و در جایی از نتایج جستجو قابل مشاهده شود.

- خبرنامه‌های ایمیل: ممکن است لینک این صفحه را از طریق خبرنامه‌ای برای مشترکین خود ارسال کرده‌ باشید.

- ریدایرکت ها: ممکن است URL دیگری بازدیدکنندگان را به صفحه هدایت کند.

Orphan Page - صفحه یتیم

 

صفحات یتیم و صفحات بن‌بست

برخی افراد از اصطلاحات Orphan Page و Dead-End Page را به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. در حالی که این یک فرض اشتباه است، این دو نوع صفحه را یک تفاوت، متمایز می‌کند؛ در حالی که صفحات یتیم، هیچ لینکی از صفحات دیگر در سایت شما ندارند، صفحات بن‌بست هیچ لینکی به صفحات دیگر ندارند.

هم صفحه‌های یتیم و هم صفحات بن بست می‌توانند برای تلاش‌های شما در بهبود سئو مضر باشند. دانستن تفاوت بین این دو می‌‌تواند به شما کمک کند تا گام‌های مناسبی را برای حل مشکل خود بردارید.

 

چگونه Orphan Page ایجاد می‌شود

در بسیاری از موارد، صفحه‌های یتیم کاملاً تصادفی ایجاد می‌شوند. این صفحات ممکن است به یکی از این دلایل به وجود آمده باشند:

  • پاک شدن صفحه‌ای که به صفحه یتیم لینک داشته است.
  • بایگانی یا حذف نکردن صفحه‌های قدیمی
  • از دست رفتن لینک صفحات در طول به‌روزرسانی‌ها
  • ایجاد محتوای تکراری به طور تصادفی

 

 چرا Orphan Page برای سئو بد است؟

شما احتمالاً وقت و تلاش زیادی را صرف طراحی استراتژی سئو خود می‌کنید و انتظار دارید که بعد از مدتی پیشرفت محسوسی را مشاهده کنید. مشکل یک صفحه یتیم این است که می‌تواند استراتژی شما را، هر چقدر هم که خوب اجرا شده باشد، از مسیر خارج کند. در اینجا مشکلاتی که این صفحات برای شما به وجود می‌آورند را شرح می‌دهیم.

صفحات ممکن است ایندکس نشوند

موتورهای جستجو برای کشف محتوای جدید و ایندکس آن‌ها در اینترنت پیمایش می‌کنند. در زمان پیمایش سایت شما، این لینک‌های داخلی هستند که دسترسی آن‌ها را برای رفتن به صفحات جدید و جمع‌آوری اطلاعات فراهم می‌کند.

بدون هیچ لینک داخلی که به صفحه‌ای در وب سایت شما منتهی شود، موتورهای جستجو برای یافتن آن صفحه، کار بسیار سخت‌تری خواهند داشت. به این ترتیب، ممکن است این صفحات ایندکس نشوند. این بدان معناست که "Orphan Page" در نتایج جستجوی کاربران نشان داده نخواهد شد چون موتور جستجو از وجود آن اطلاعی ندارد.

یک صفحه یتیم از "صفحه ارواح" تقلید می کند

در دنیای سئو، دو نوع استراتژی سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه وجود دارد.

استراتژی‌های سئو کلاه سفید: تکنیک‌هایی هستند که برای افزایش رتبه شما در نتایج گوگل توسط موتورهای جستجو تایید شده‌اند. در اصل، آنها روش‌های اخلاقی بهینه‌سازی سئو هستند.

استراتژی‌های سئو کلاه سیاه: اقداماتی که برخلاف دستورالعمل‌های موتور جستجو و شامل ترفندهای غیراخلاقی یا دستکاری‌شده برای افزایش رتبه یک صفحه هستند.

در گذشته، بعضی سایت‌ها از "صفحات ارواح" برای بهبود رتبه‌بندی خود در کلمات کلیدی استفاده می‌کردند. ویژگی دیگر این صفحات این بود که از بازدیدکنندگان وب سایت پنهان می‌ماندند. در نهایت، موتورهای جستجو با ممنوع کردن این عمل، سایت‌هایی که از این روش استفاده می‌کردند را جریمه کردند و به اصطلاح گوگل پنالایز شدند.

صفحات یتیم حتی اگر تصادفی به وجود آمده باشند، برای موتورهای جستجو مانند صفحات ارواح به نظر می‌رسند. موتور جستجو فرض می‌کند که شما نمی‌خواهید بازدیدکنندگان شما آنها را ببینند و بنابراین با آنها به عنوان یک تاکتیک سئو کلاه سیاه برخورد می‌کند.

تجربه کاربری رنج‌آور

شما قطعاً می‌خواهید که سایت شما به راحتی مورد استفاده قرار بگیرد و یک تجربه کاربری مثبت و یکپارچه را برای بازدیدکنندگان فراهم کند. یک صفحه یتیم می‌توانند این تجربه را خراب کند و به طور قابل توجهی بر امتیاز سئو شما تاثیر منفی بگذارد.

Orphan Page کیفیت پایینی دارد

حتی اگر موتورهای جستجو بتوانند صفحه‌های یتیم شما را پیدا کنند، به احتمال زیاد آن‌ها در بالای نتایج جستجو قرار نخواهند داد. دلیل این امر را باید در کیفیت و قدرت سیگنال لینک‌ها جستجو کرد. به عبارت دیگر، صفحه‌ای که هیچ لینکی به آن راه نداشته باشد، از نظر موتورهای جستجو اعتبار کمی خواهد داشت و به این ترتیب، آن‌ها در صفحات نتایج رتبه خوبی کسب نمی‌کنند.

 

چگونه Orphan Page را در سایت خود پیدا کنید؟

تحلیل و بررسی منظم سئو برای بهینه نگه‌داشتن وب سایت شما ضروری است. بخشی از این بررسی‌ها باید شامل Orphan Page باشد. این کار نه تنها مانع از تجمیع آن‌ها می‌شود که می‌تواند برخورد با آن‌ها را آسان‌تر کند.شما می‌توانید با ابزارها زیر یک صفحه یتیم را پیدا کنید.

تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل

تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل یا "Google Analytics"  می‌تواند به شما در پیگیری عملکرد سایت و جمع‌آوری اطلاعات بازدیدکنندگان از طریق این روش‌ها کمک کند.

  •  تحلیل رفتار کاربر در سایت
  •  نظارت بر موفقیت کمپین های بازاریابی
  • دیدن صفحات و مطالب مورد استقبال کاربران
  • کشف لینک‌های صفحه‌های یتیم

 سایت "SEMRush"

سایت تجزیه تحلیل SEMRush علاوه بر شناسایی صفحات یتیم در وب سایت شما، با ابزارهایی که در اختیارتان می‌گذارد، می‌تواند به شما کمک کند تا آنها را اصلاح کنید.

seo scout

"SEO Scout" به شما به منظور کمک در بهینه‌سازی سایت طیف وسیعی از ابزارها - از جمله ابزار سئو تجزیه و تحلیل لینک‌‌های داخلی – را ارائه می‌دهد. این جستجوگر می‌تواند ضمن شناسایی صفحات بدون لینک در سایت شما، به گوگل اعلام کند که این صفحات کم‌ارزش هستند.

لینک Whisper و Yoast SEO

Link Whisper"" و "Yoast SEO" دو افزونه در وردپرس هستند که می‌توانند با در اختیار قرار دادن ابزارهای‌شان، به شما کمک کند تا یک صفحه یتیم را سریع و آسان شناسایی کنید.

 

چگونه یک صفحه یتیم را بازسازی کنیم؟

گام بعدی پس از شناسایی صفحه‌های یتیم در سایت خود، تعیین نحوه برخورد با آنهاست. شما دو راه حل دارید که بسته به نوع صفحه می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

-  اگر صفحه مربوط است و می‌خواهید آن را نگه دارید پس از صفحات مرتبط دیگر به آن لینک بدهید.

- و اگر صفحه نامربوطی است، آن را حذف کنید.

 

نتیجه‌گیری

Orphan Page ها که معمولاً به طور تصادفی به وجود می‌آیند، می‌توانند مشکلات عدیده‌ای برای کیفیت سئوی شما ایجاد کنند و باعث شوند تا مسیر تلاش شما منحرف شود. با این حال، شما نمی‌توانید چیزی را که از وجودش خبر ندارید را اصلاح کنید. از این روست  که تجزیه و تحلیل منظم سئو بسیار ضروری است.

تجزیه و تحلیل سئو می‌تواند به شما کمک کند تا به طور دوره ای مشکلات و مسائل سایت، از جمله صفحات یتیم را شناسایی کنید و بتوانید فوراً آن‌ها را برطرف کنید. ادامه این تلاش‌ها، زمان لازم برای اصلاح مشکلات را به حداقل می‌رساند و در عین حال می‌تواند تضمینی برای موفقیت شما باشد.

 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۰ ) ۰ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید