اسپم در سئو چیست - مواردی که در سئو spam محسوب می شود

اسپم در سئو چیست - مواردی که در سئو spam محسوب می شود

منظور از اسپم در سئو چیست و چرا سایت شما باید از آن اجتناب کند. در دنیای سئو همیشه پیرامون کارهایی که نباید در وب‌سایتتان انجام دهید و یا چیزهایی که برخلاف استراتژی‌‌های بهینه‌سازی موتور جستجو است، صحبت می‌کنیم.

spam ممکن است به رتبه بندی سایت، افزایش ترافیک و درآمد سایت شما آسیب برساند.

 

 

اسپم در سئو

به طور معمول، نویشندگان وب‌سایت، اسپم منتشر نمی‌کنند ولی بسیاری از سایت‌ها به طور ناخواسته گرفتار مشکل اسپم می‌شوند و زمانی که نتایج رتبه‌بندی را می‌بینند، تعجب می کنند، برای مثال جریمه دریافت کنند و یا از نتایج موتور جستجو حذف می شوند.

در ادامهبه این موضوع میپردازیم که چه مورادی در سئو به عنوان اسپم شناخته می شود، چه انواعی دارد و اینکه اگر اسپم دریافت کنید چه اتفاقی می‌افتد، صحبت می‌کنیم.

 

آشنایی spam در سئو

به هر نوع ارتباط دیجیتال ناخواسته که به صورت انبوه ارسال می‌شود، اسپم گفته می شود. بیشتر این موارد از طریق ایمیل ارسال می‌شوند، اما می‌توانند از طریق پیام‌های متنی، تماس‌های تلفنی یا رسانه‌های اجتماعی نیز منتشر شوند.

اسپم ها برای دستکاری رتبه سایت در نتایج و همراه با اقدامات فریبنده منتشر می‌شوند. یک قانون سرانگشتی برای spam وجود دارد، آیا رتبه  موردنظر خود را به دست آورده‌اید؟ اگر اینطور نیست، پس احتمالاً اسپم است.

افراد برای بهبود رتبه وب‌سایت‌های خود و مشتریانشان یا تأثیر منفی بر وب‌سایت رقیب که به آن سئوی منفی گفته می‌شود، از شیوه‌های مختلف اسپم استفاده می‌کنند. هرزنامه یا اسپم در طول سال‌ها و برای بسیاری از صنایع مثل کازینوها و صنعت داروسازی، پول‌ساز بزرگی بوده است. مدت‌ زیادی است که هدف موتورهای جستجو حذف این نوع سایت‌ها از نتایج جستجوی خود بوده است. الگوریتم‌های گوگل در تشخیص هرزنامه بسیار قوی هستند و در بیشتر موارد به طور خودکار آن را کشف کرده و از نتایج جستجو حذف می‌کنند.

 

آشنایی با انواع spam در سئو

گوگل دستورالعمل‌های روشنی را در مورد نحوه جلوگیری از تاکتیک‌های رایج اسپم ارائه می‌دهد. بیایید در ادامه هر یک از آنها را مرور کنیم.

انواع spam در سئو

برنامه های وابسته (Affiliate Programs)

برنامه‌های افیلیت (Affiliate) می‌توانند مشکل‌ساز باشند. سایت‌های افیلیت ارزش بیشتری برای کاربران وب فراهم نمی‌کنند، به خصوص اگر بخشی از برنامه‌ای باشند که محتوای خود را در شبکه‌ای از شرکت‌های وابسته توزیع می‌کنند. نمونه‌هایی از وب‌سایت‌های افیلیت که هرزنامه یا اسپم محسوب می‌شوند، شامل موارد زیر است:

  • صفحات دارای لینک‌های افیلیت محصول که در آنها توضیحات و نظرات محصول به طور مستقیم از کسب و کار اصلی کپی شده است، بدون این که ارزش افزوده‌ای را به محتوای اصلی بیافزاید.
  • اکثر سایت به شکل افیلیتی ساخته شده و حاوی مقدار محدودی محتوای اصلی یامحتوای با ارزش برای کاربران است.

البته، همیشه اینطور نیست که هر سایتی که در یک برنامه افیلیت شرکت می‌کند، به سایت اصلی وابسته باشد. برای مثال یک افیلیت خوب، با ارائه بررسی‌های اصلی محصول، رتبه بندی، پیمایش محصولات یا دسته‌ها و مقایسه محصول، ارزش خوبی برای کاربر ایجاد می‌کنند.

محتوای تولید شده خودکار

محتوای تولید شده خودکار محتوایی است که به صورت برنامه‌ریزی شده، با هدف رتبه‌بندی و عدم ایجاد ارزش برای کاربر ایجاد می‌شود. موارد زیر محتواهای تولید شده خودکار از نوع اسپم هستند:

  • متنی که برای خواننده معنی ندارد، اما ممکن است حاوی کلمات کلیدی جستجو باشد.
  • متن ترجمه شده توسط یک ابزار خودکار که بدون بازبینی یا نظارت انسانی منتشر شده است.
  • متن تولید شده با استفاده از تکنیک‌های مترادف یا مبهم‌سازی خودکار
  • متن تولید شده از فیدهای آر اس اس (RSS) یا نتایج جستجو
  • ترکیب محتوا از صفحات مختلف وب بدون افزودن ارزش کافی

پنهان کاری (Cloaking)

کلوکینگ در رابطه با ارائه محتوا یا URL به موتورهای جستجو، در مقایسه با ارائه آن به کاربران در نظر گرفته می‌شود. کلوکینگ به خودی خود بد نیست و خیلی از اوقات استفاده می‌شود اما وقتی از آن برای فریب دادن گوگل استفاده می‌کنید، اسپم در سئو محسوب می شود.

برای مثال تصور کنید که یک صفحه وب به عنوان پتوهای کودک در گوگل ایندکس شده اما محتوای آن محتوای غیر اخلاقی است. این مورد و سایر تکنیک‌های پنهان‌سازی، SPAM هستند.

  • ارائه صفحه‌ متنی به موتورهای جستجو، در حالی که صفحه‌ای از تصاویر را به کاربران نشان می‌دهد.
  • نوشتن و درج کلمات کلیدی و عبارات کلیدی به تنهایی و به تعداد زیادکه هدف آن رضایت ربات گوگل است نه کاربر انسانی.

صفحات درگاه (Doorway)

صفحات درگاه، صفحاتی هستند پر از کلمات کلیدی که صرفاً برای موتورهای جستجو و برای دست یافتن به رتبه برتر در نتایج ایجاد شده‌اند. زمانی که شخصی سعی می‌کند به این صفحات دسترسی پیدا کند، به طور خودکار به صفحه دیگری هدایت می‌شود. نمونه های گوگل عبارت از موارد زیر هستند:

  • داشتن چندین نام دامنه یا صفحاتی که مناطق یا شهرهای خاصی مورد هدف قرار می‌گیرند و کاربران را به یک صفحه خاص هدایت می‌کنند.
  • صفحات ایجاد شده برای انتقال بازدیدکنندگان به بخش واقعی قابل استفاده یا مرتبط سایت‌های هدف

متن و لینک های پنهان spam در سئو

هرگز متن یا پیوندها را در یک صفحه وب پنهان نکنید! متن یا لینک‌های پنهان در یک صفحه به نوعی اسپم هستند. گوگل نمونه هایی از این موارد را بیان کرده است:

  • استفاده از متن سفید در پس زمینه سفید
  • مکان یابی متن پشت تصویر
  • استفاده از CSS برای قرار دادن متن خارج از صفحه
  • تنظیم اندازه فونت صفر
  • پنهان کردن یک لینک تنها با پیوند دادن یک کاراکتر کوچک، برای مثال خط فاصله در وسط پاراگراف

کلمات کلیدی نامربوط

در اینجا، گوگل به «keyword stuffing,» اشاره می‌کند، جایی که یک وب‌سایت کلمات کلیدی زیادی را در یک صفحه و به روشی غیرطبیعی برای دستکاری رتبه‌بندی‌ها قرار می‌دهد. برای مثال:

طرح های اسپم از طریق پیوند

راه‌های زیادی وجود دارد که افراد سعی می‌کنند از لینک‌های فریبنده استفاده کنند. پیوندهایی به یک سایت و یا پیوندهایی از یک سایت که برای دستکاری رتبه‌بندی در نظر گرفته شده است. گوگل جزئیات زیادی در مورد اسپم‌های لینک ارائه می‌دهد:

  • خرید یا فروش بک لینک.
  • تبادل بیشاز حد لینک (شراکت صرفا جهت تبادل لینک)
  • کمپین‌های بازاریابی مقالات یا پست‌های مهمان در مقیاس بزرگ با انکر تکست هایی که با کلمات کلیدی پر شده است.
  • استفاده از برنامه‌هاخودکار که برای لینک دادن به سایت ایجاد شده است.

لینک های غیر طبیعی نیز در رده لینک های اسپم قرار می گیرند. گوگل مثال‌هایی ارائه می‌دهد:

  • پیوندهایی با انکرتکست بهینه در مقالات یا بیانیه‌های مطبوعاتی منتشر شده در سایت‌های دیگر
  • لینک‌های سایت دایرکتوری یا بوک‌ مارک با کیفیت پایین
  • لینک های غنی از کلمات کلیدی پنهان شده یا با کیفیت پایین تعبیه شده در ویجت‌ها که در سایتهای مختلف منتشر شده‌اند.
  • لینک های پراکنده در فوترها یا قالب‌های سایت‌های مختلف
  • نظرات انجمن همراه یک لینک بهینه شده در پست

گوگل توضیح می‌دهد که برخی از پیوندهای پولی خوب هستند، اما باید به وضوح به این صورت علامت‌گذاری شوند. به هر حال، تبلیغات بخشی عادی از اقتصاد اینترنتی است. با این حال، تلاش برای افزایش اعتبار سایت از طریق لینک های فالو، نباید از طریق خرید یا فروش انجام شود و این اسپم است.

اسپم در سئو

 

صفحات دارای رفتار مخرب

صفحات مخرب شامل هر عملی است که سعی دارد تا به کاربر نهایی آسیب برساند و بنابراین، اسپم در سئو محسوب می‌شود. مثال‌های زیر همگی دارای رفتار مخرب هستند:

  • تغییر یا دستکاری مکان محتوا در یک صفحه، به طوری که وقتی کاربر روی یک لینک یا دکمه خاص کلیک می‌کند، کلیک توسط قسمت دیگری از صفحه ثبت می شود.
  • تزریق تبلیغات جدید یا پاپ آپ در صفحات، مبادله تبلیغات موجود در یک صفحه با تبلیغات مختلف دیگر، تبلیغ به کمک نصب نرم افزاری که این کار را انجام می‌دهد.
  • فایل‌های ناخواسته در دانلودی که کاربر درخواست کرده است. نصب بدافزار، تروجان، جاسوس افزار، تبلیغات یا ویروس بر روی کامپیوتر کاربر
  • تغییر صفحه اصلی مرورگر کاربر یا تنظیمات برگزیده جستجو بدون رضایت آگاهانه کاربر

حرف های نهایی

آشنایی با هرزنامه یا اسپم در دنیای سئو به شما این آگاهی را می‌دهد تا بدانید که برای داشتن رتبه‌بندی خوب، چه کارهایی را نباید انجام دهید، همچنین اگر متوجه شدید که سایت شما رتبه‌بندی یا ترافیک خود را از دست داده است، به سرعت آن را تشخیص دهید.

  

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۰ ) ۰ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید