kpi سئو

kpi سئو

آیا می‌دانید kpi سئو چیست ؟ آیا می‌دانید تعیین شاخص عملکرد سئو چه تأثیری بر موفقیت سئو سایت دارد؟ در این مقاله به طور کامل در رابطه با این سؤالات صحبت خواهیم کرد و اطلاعات کامل و جاعی را در اختیار شما عزیزان، قرار خواهیم داد.

هر کسب و کاری که داشته باشید، باید به شاخص عملکرد سئو اهمیت دهید، زیرا این موضوع در هر کسب و کاری بسیار اهمیت دارد و باید بدانید که متناسب با هر کسب و کاری، kpi سئو نیز متغیر خواهد بود.

در این مقاله ابتدا خواهید دانست که kpi چیست و چه تأثیری بر کسب و کار شما دارد و در ادامه نیز مطالبی را بیان می‌کنیم که جهت بررسی عملکرد سئو، باید مورد بررسی قرار گیرد.

 

Kpi سئو چیست

به طور کلی باید بگوییم که kpi سئو روشی است برای سنجش خوب بودن. در واقع عملکرد سازمان‌ها، افراد و یا واحد سازمانی مورد بررسی قرار می‌گیرد و از نظر خوب بودن سنجیده می‌شوند، به این سنجش kpi می‌گویند.

Kpi از عبارت Key Performance Indicator گرفته شده است که به معنای شاخص کلیدی عملکرد در دنیای سئو، شناخته شده است. در سئو سایت، از این شاخص استفاده می‌شود و به خوبی عملکرد سازمان‌ها و افراد مورد بررسی قرار می‌گیرد. به بیان دیگر پیشرفت کردن و پس رفت کردن افراد یا سازمان‌ها، توسط این شاخص مشخص می‌گردد و به فعالان هر مجموعه، این امکان را می‌‌دهد که به خوبی از عملکرد تیم خود آگاه شوند و برای بهتر شدن تلاش نمایند.

Kpi سئو با بررسی عملکرد یک کسب و کار، مشخص می‌کند که آن کسب و کار تا چه اندازه موفق شده است به اهداف خود دست پیدا کند.

 

تأثیرات kpi سئو

تأثیرات kpi سئو

 

ابزار بسیار زیادی همچون شاخص kpi در دنیای سئو وجود دارد که به شما کمک می‌کند در نهایت سئو موفقیت آمیزی داشته باشید. در واقع لازم است با روش‌هایی که در اختیار دارید، تلاش کنید صفحه خود را در صفحه اول گوگل قرار دهید و رتبه را بهبود بخشیده و موفقیت خود را به طور صد در صدی تضمین کنید. برای تأثیر kpi بر سئو و البته روش‌هایی که موجب بهبود آن‌ها می‌شود، در آغاز کار، لازم است خروجی مفید و مطلوبی داشته باشید.

خروجی‌هایی که از آن صحبت می‌کنیم، می‌توانند متعلق به کسب و کارها و انواع سایت‌های مختلف، همچون افزایش تعداد فالوور، درآمد و یا دانلود بیش‌تر باشد. روش‌هایی که جهت بازاریابی کسب و کارتان به کار می‌برید را شرح دهید و اندازه‌گیری میزان رسیدن به اهداف خود را فراموش نکنید. با ارزیابی کردن عملکرد خودتان و بررسی کارهایی که برای رسیدن به اهدافتان انجام داده‌اید، به راحتی می‌توانید ایرادات خود را پیدا کرده و در کمترین زمان ممکن، برای برطرف کردن آن‌ها اقدام نمایید.

 

نوع وب سایت هدف کسب و کار اندازه گیری سئو
فروشگاهی افزایش فروش

ترافیک ارگانیک بر روی صفحه هدف

نرخ تبدیل

تعداد سرنخ (lead)

تراکنش ها

جایگاه کلمه کلیدی محصول

وب سایت تجاری(شرکتی) افزایش آگاهی از برند

ترافیک به صفحه اصلی

افزایش سرچ کلمه برند

ترافیک مستقیم (direct)

بک لینک های طبیعی (منشن برند)

ترافیک ارجاعی

تعداد ایمپرشن در صفحه نتیج جستجو

فهرست کسب و کار دریافت ثبت نام بیشتر

تعداد لیدها

ترافیک ارگانیک بر روی لندینگ پیج

bounce rate

میانگین مدت session

تعداد بازدید صفحه در هر session

بلاگ (سایت شخصی) تعداد مخاطبان بیشتر

جایگاه کلمات کلیدی

ترافیک ارگانیک

بک لینک باکیفیت

ترافیک ارجاعی

نرخ کلیک

بانس ریت

سایت خبری تعداد خوانندگان بیشتر

ترافیک ارگانیک

تعداد صفحاتی که ترافیک ارگانیک دتریافت می کنند

بانس ریت

نرخ خروج از سایت (Exit Rate)

کاربران جدید و بازگشتی

میانگین مدت session

تعداد بازدید صفحه در هر بازدید

 

شاخص عملکرد سئو

در این بخش از مقاله، شاخص عملکرد سئو را مورد بررسی قرار می‌دهیم و به طور جداگانه در مورد هر کدام از آن‌ها و چگونگی تأثیرشان، توضیحاتی را ارائه می‌دهیم.

تصور کنید به مدت چند ماه است که پروژ‌ه‌ی سئو سایت خود را به دست یک سئوکار سپرده‌اید. حال فکر می‌کنید که در پایان کار، دلتان می‌خواهد چه نتیجه‌ای بدست آمده باشد؟ صد در صد، دوست دارید که نرخ پرش سایت‌تان (Bounce rate) کاهش پیدا کرده باشد و رتبه کلمات کلیدی سایت بهبود و رشد داشته باشد. به بیان دیگر شما در پایان کار، انتظار دارید که از پیشرفت وضعیت‌تان، آمار دقیقی در اختیار قرار بگیرد.

در پیشرفت یک سایت، معیارهای بسیار زیادی دخیل هستند که باید به صورت جداگانه هر کدام از معیارها بررسی شوند. این معیارها که در پیشرفت یک سایت و kpi سئو بسیار تأثیرگذار هستند، عبارت است از:

  • Organic Session
  • Keyword Ranking Increases
  • Referral Traffic
  • Leads/Conversions
  • Bounce Rate
  • Page/session
  • Average Session Duration
  • Page Load Time
  • Top Exit Pages
  • Crawl Errors
  • Page Speed
  • ...

Kpi سئو و ترافیک ارگانیک

Kpi سئو و ترافیک ارگانیک

 

در یک پروژه سئو موفق، kpi سئو و عاملی که از همه بیشتر دخیل است، ترافیک ارگانیک نام دارد. این ترافیک در واقع میزان کلیک بر روی سایت شما، بازدیدها و سرچ‌هایی است که توسط کاربر انجام شده است. برای آن که ترافیک به طور طبیعی افزایش پیدا کند، می‌توان از راهکارهای زیر استفاده کرد:

  • استفاده از عنوان و متا بسیار خوب
  • کامنت گذاشتن در زیر پست‌ها و گرفتن جایگاه
  • تولید محتوایی مطابق با اصول سئو
  • نوشتن ریپورتاژ برای محتواهای مهم و کلیدی
  • و بازاریابی

رتبه بندی کلمات کلیدی معیاری مهم در kpi سئو

رتبه بندی کلمات کلیدی معیاری مهم در kpi سئو

 

اگر می‌خواهید بهترین وضعیت ممکن را داشته باشید، بهتر است در کلمات کلیدی که با ارزش و مهم هستند، رتبه کسب کنید. عبارات و کلمات کلیدی، در واقع آن‌هایی هستند که در موتور جستجو به میزان بیش‌تری جستجو شده‌اند. برای افزایش رتبه سایت در گوگل راه کارهای متفاوتی وجود دارد که ما در مقاله بالا بردن رتبه سایت به آن پرداخته ایم. نوع ارجاعی به عنوان مهم‌ترین ترافیک، پس از ترافیک ارگانیک شناخته شده است. برای آن که بهترین عبارات و کلمات کلیدی را پیدا کنید، می‌توانید از KW Finder و Google Trends استفاده نمایید.

ترافیک ارجاعی به چه معناست؟

اگر از راه‌های دیگری به غیر از موتورهای جست و جو، برای افزایش بازدید سایت خود استفاده کنید، ترافیکی که از این طریق ایجاد می‌شود آن را به نام ترافیک ارجاعی می‌شناسند. راهکارهایی که با استفاده از آن‌ها، می‌توانید ترافیک ارجاعی را افزایش دهید، عبارت است از: فعال بودن در شبکه‌های اجتماعی، ایجاد مزرعه لینک PBN و لینک سازی خارجی قوی.

نسبت لید به تبدیل

اگر صاحب یک کسب و کار اینترنتی باشید، مطمئناً دغدغه‌ی مهم و اصلی شما و kpi سئو ، افزایش فروش و در نهایت افزایش درآمد است. البته ممکن است محصولی برای فروش نداشته باشید که در این جا، شناخته شدن برند شما به عنوان موضوعی مهم و قابل تأمل مطرح می‌شود. اگر در زمینه‌ی افزایش ترافیک طبیعی به خوبی عمل کنید، به عنوان گام بعدی، باید طراحی سایت و فضای سایت خود را به صورتی طراحی کرده باشید که کاربرد را به خود جذب کند. باید گام‌هایی را بردارید که کاربر را راضی کند از محصول یا خدمات شما استفاده کند.

بانس ریت

بانس ریت - kpi سئو

در بسیاری از مواقع، کاربر به سایتی مراجعه کرده‌اند، اما بدون آن که اقدام خاصی در سایت انجام دهد، از آن خارج شود، این کار به مرور زمان موجب می‌شود که Bounce Rate یک سایت، افزایش یابد. به عنوان مثال، این مورد برای یک سایت اعلام نرخ طلا، خیلی بیش‌تر از یک سایت که حاوی اطلاعات زیست محیطی است، اتفاق می‌افتد. دقت داشته باشید که در این زمینه، آمار را به طور کلی بررسی نکنید و با توجه به کسب و کار خود، به همه چیز نگاه کنید.

شاخص عملکرد سئو و ارورهای گوگل

گاهی ممکن ربات های گوگل، به دلایل متعددی، به محتوای شما دسترسی نداشته باشند و نتوانند آن را ایندکس کنند. معمولاً به دلیل کارهایی که خودتان پیش از این انجام داده‌اید، این اتفاق رخ می‌دهد. از مهم‌ترین دلایل آن می‌توان به محدودیت‌های ایجاد شده توسط صاحبان سایت‌ها و وجود محتوای کپی شده و تکراری یا همان الگوریتم پنگوئن اشاره کرد.

معنای نسبت صفحه به بازدید در kpi سئو

فرض کنید کاربری در یک سایت برای کسب اطلاعات بیش‌تر، از دیگر صفحات آن سایت بازدید کند، در این جا شاخص Page/session به میان می‌آید و باید بدانید که با توجه به این شاخص، هر چه کاربر از صفحات بیش‌تری از یک سایت بازدید کند، موفقیت سایت مذکور افزایش پیدا می‌کند. در برخی از پروژه‌های سئو، مشاهده می‌کنید که از صفحات یک سایت، به تعداد بالایی بازدید شده است، اما هم چنان سایت فروش چندانی نداشته است. بنابراین باید در این میان دقت داشته باشید که در دام افزایش ترافیک و فروش نداشتن، گرفتار نشوید.

سخن پایانی

در این مقاله kpi سئو را مورد بررسی قرار دادیم. دانستید که kpi سئو چیست و چه تأثیری بر روی سئو سایت دارد. پس از آن که با اهمیت آن آشنا شدید، به سراغ بررسی شاخص‌هایی رفتیم که بر روی عملکرد سئو تأثیرگذار هستند.

اگر به خوبی موارد بالا را در نظر بگیرید و به آن‌ها اهمیت دهید، مطمئن باشید که در رسیدن به موفیت، فاصله‌ی چندانی ندارید. امیدواریم با خواندن این مقاله به اهمیت kpi پی برده باشید و برای رسیدن به قله‌ی موفقیت، شاخص‌های مهم و کلیدی را فراموش نکنید.

 

 

 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۲ ) ۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید

پرسش و پاسخ

question circle

سلام اگر بخوایم 3تا از مهم ترین kpiهای سئو رو ترک کنیم کدوما هستند؟

Generic placeholder image

سلام وقت بخیر

تقریبا تمام مواردی که در این مطلب اشاره شده جزو kpiهای مهم هستند اما میزان ترافیک ارگانیک سایت، نرخ تبدیل و بازگشت سرمایه ROI می تونه مهم تر از موارد دیگه باشه