Dwell Time چیست؟

Dwell Time چیست؟

مقدمه
میانگین Dwell Time یا مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت‌هایی که در ده نتیجه برتر جستجوی گوگل بر اساس هر بیزینس و رقابتی که روی آن وجود دارد بسیار متفاوت است. این معیار نشان می‌دهد که وب‌سایت شما چقدر در تبدیل بازدیدکنندگان به خریدار مؤثر است. هر چه مدت زمان ماندگاری بازدیدکننده در سایت شما طولانی‌تر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که مشتری هدف جستجوی خود را پیدا کند. و هر چه زمان بیشتری در وبسایت شما صرف کند، بیشتر احتمال دارد که روی تبلیغاتی که قرار داده‌اید کلیک کند. اما dwell time چیست؟ چه اهمیتی دارد و چه فاکتورهایی بر آن اثر می‌گذارند؟ با ادامه این مقاله همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

زمان ماندگاری کاربر روی سایت
dwell time چیست؟


Dwell time به مدت زمانی که کاربر روی یک نتیجه جستجو کلیک می‌کند تا زمانی که کاربر به صفحات نتایج موتور جستجو (SERP ) باز می‌گردد گفته می‌شود. بسیاری از متخصصان سئوی سایت، dwell time را یک سیگنال مهم رتبه‌بندی گوگل می‌دانند.


دلیل اهمیت  dwell timeچیست؟


Dwell time معیاری مهم برای بهینه سازی موتور جستجو است زیرا نشان می‌دهد که بازدیدکنندگان چقدر به محتوا علاقه‌مند هستند. اگر بازدیدکنندگان زمان زیادی را در وبسایت صرف کنند، به این معنی است که شما اطلاعات ارزشمندی را به آنها ارائه می‌دهید که مورد علاقه آنها است. اگر بازدیدکنندگان وبسایت شما را پس از چند ثانیه ترک کنند، به این معنی است که باید کیفیت محتوا را بهبود ببخشید.(ویژگی های محتوای مناسب جهت سئو) برای الگوریتم‌های موتورهای جستجو، خروج کاربر از سایت به این معنی است که بازدیدکننده به نتایج جستجو باز می‌گردد، از صفحه دیگری بازدید می‌کند و جستجو را در آنجا به پایان می‌رساند. در نتیجه، کاربر نشان می‌دهد که بازدید از سایت شما تا حد به نرخ پرش و زمان ماندگاری مرتبط بوده است.


راه‌های افزایش زمان ماندگاری در صفحه یا Dwell Time چیست؟  


موتورهای جستجو می‌دانند که اگر جستجوگر در صفحه وب فهرست شده در نتایج جستجو قرار گیرد و سپس به سرعت به نتایج جستجو بازگردد، جستجوگر به احتمال زیاد موتور جستجو را مقصر می‌داند. به همین دلیل، dwell time را یکی از عواملی که در رتبه‌بندی گوگل تاثیر دارد در نظر گرفته‌اند. اما بهترین راه‌ها برای افزایش dwell time چیست؟ در ادامه، به معرفی این روش‌ها می‌پردازیم.

مطالعه بیشتر:(بانس ریت چیست؟)

 


محتوای طولانی تر و بهتری تولید کنید
اگر محتوای بیشتری به صفحه اضافه کنید، مردم باید زمان بیشتری را برای خواندن آن صرف کنند. در نتیجه، مدت زمان صرف شده در یک صفحه افزایش می‌یابد. به طور معمول یک محتوای طولانی باید حداقل ۲۰۰۰ کلمه داشته باشد.
علاوه بر این ممکن است به دلیل محتوای کامل در کسب رتبه ۱ در بین کلمات کلیدی بسیار رقابتی موفق عمل کند و خوانندگان کمی بیش از ۴ دقیقه را در صفحه وقت بگذرانند. البته این موضوع فقط به کمیت مربوط نمی‌شود. کیفیت محتوا نیز مهم است. کاربران شما پس از خواندن یک یا دو پاراگراف محتوای ضعیف به سرعت به صفحه نتایج موتور جستجو باز می‌گردند. در نتیجه، رتبه‌بندی موتورهای جستجو شما ممکن است آسیب ببیند. مقدمه محتوا باید جذاب و به کلمات کلیدی هدف شما ربط داشته باشد تا مدت زمان ماندگاری کاربر در صفحه افزایش یابد.


محتوا را به بخش‌های مختلف تقسیم کنید
از تگ های هدر H2 و H3  می‌توان برای تقسیم محتوا به بخش‌ها و راحت‌تر خواندن آن استفاده کرد. همچنین مراجعه افراد به محتوای شما را در آینده آسان‌تر می‌کند.
تبدیل لیست‌ها به فرمت bullet-point راه دیگری برای راحت‌تر خواندن محتوای شما است. علاوه بر این، این کار به کاربران کمک می‌کند تا به سرعت بخش‌های اصلی محتوا را پیدا کنند.
استفاده از تعداد زیادی اسکرین شات و تصویر برای نشان دادن نکات مهم محتوا راه دیگری برای جلب توجه خوانندگان است. به غیر از استفاده از عنوان‌ها و زیر عنوان‌ها برای تقسیم محتوا، روش‌ها در دسترس قرار دادن بیشتر سایت و در نتیجه، افزایش dwell time 


سازگاری با مرورگر: سایت خود را از طریق سافاری، فایرفاکس، کروم و اپرا اجرا کنید تا ببینید آیا کار می‌کند یا خیر. پاک کردن نوارهای پیمایش، یافتن هدف جستجو را برای کاربران آسان‌تر می‌کند. اگر یک وب‌سایت بزرگی دارید که صفحات زیادی دارد، یک منوی کشویی ممکن است بهتر عمل کند.
کلین کد: بک‌اند جایی است که یک تجربه کاربری عالی آغاز می‌شود. نشانه‌گذاری باید معتبر باشد و تعداد کد منبع باید حداقل باشد.


محتوا را با هدف جستجو مطابقت دهید
اگر می‌خواهید برای یک کلمه کلیدی رتبه یک را در گوگل کسب کنید، باید مرتبط‌ترین نتیجه برای یک سوال یا جستجوی کاربر را داشته باشید. به بیان دیگر، محتوای صفحه شما باید هدف جستجوگر یا دلیل جستجو را منعکس کند. گوگل پایگاه داده‌ای از مرتبط‌ترین نتایج را بر اساس میلیون‌ها جستجوی کاربر که به صفحات خود برگشته‌اند یا در صفحات باقی مانده‌اند، دارد. در ادامه، چهار نوع رایج از هدف جستجو معرفی شده است:


اطلاعاتی: جستجوگر به دنبال اطلاعات گسترده یا پاسخی خاص برای یک سوال است.
تجاری: در جستجوی تجاری، کاربران در حالی که هنوز در حال تحقیق و سنجش گزینه‌های خود هستند، به یک محصول یا خدمات علاقه نشان می‌دهند.
برند: کاربر به دنبال وب‌سایت یا برند خاصی است. کاربران ممکن است URL را فراموش کنند یا جستجو کردن یک برند تجاری برای آن‌ها راحت‌تر از تایپ کردن URL باشد.
تراکنشی: جستجوگر به دنبال انجام معامله و آماده خرید است. کاربران هنگام خرید یک محصول یا خدمات خاص به دنبال انجام بهترین معامله هستند.

 

dwell time

در محتوای خود، ویدئو بگنجانید
نقش استفاده از ویدئو در افزایش dwell time چیست؟ استفاده از ویدئوها برای تکمیل محتوای نوشتاری، راه بسیار خوبی برای علاقه‌مند نگه داشتن طیف وسیعی از کاربران است. اگرچه برخی افراد متن را به ویدیو ترجیح می‌دهند، برخی دیگر نیز ممکن است به تماشای ویدیو علاقه بیشتری داشته باشند. از آنجایی که یک ویدیو معمولا حداقل یک یا دو دقیقه طول می‌کشد، بازدیدکنندگانی که کل ویدیو را تماشا می‌کنند به طور خودکار مدت زمان بیشتری در صفحه باقی می‌مانند.

اما روش‌های استفاده از ویدئو برای افزایش dwell time چیست؟
•    برای ترغیب کاربران به کلیک روی ویدئو و تماشا کردن آن از یک تصویر کوچک ویدیویی جذاب بصری استفاده کنید.
•    ویدیوهای گواهی مشتری و ویدیوهای معرفی محصول می‌توانند در افزایش نرخ تبدیل موثر باشند.
•    ویدیویی را در محتوای خود قرار دهید که یک استراتژی یا مفهومی خاص را توضیح دهد.

 


بخش نظرات را فعال کنید
به کاربران اجازه دهید درباره محتوای شما نظر دهند. کاربران برای خواندن نظرات بیشتر به وب‌سایت شما جذب می‌شوند و مدت زمان بیشتری را در صفحه شما سپری می‌کنند. ترول‌ها دیگر تنها کسانی نیستند که از بخش نظرات استفاده می‌کنند.
مردم به خواندن نظرات دیگران علاقه دارند. سایر خوانندگان احتمالا سؤالات مرتبطی خواهند داشت و ممکن است پاسخ‌های مفیدی از نویسنده پیدا کنید. زمان ماندگاری افراد در سایت با خواندن یا اضافه کردن نظرات افزایش می‌یابد.
با این حال، فقط به باز کردن بخش نظرات اکتفا نکنید. برای تشویق بیشتر به ایجاد تعامل، به طور منظم نظرات را بررسی کنید و به کاربران پاسخ دهید.


سرعت سایت خود را افزایش دهید
اطمینان از اینکه صفحات شما به سرعت بارگذاری می‌شود، بخش مهمی از ایجاد تاثیر اولیه خوب و جلوگیری از خروج افراد از سایت شما است. اگر مدت زمان بارگذاری سایت بیش از حد طول بکشد، افراد قبل از خواندن اولین کلمه روی دکمه بازگشت کلیک می‌کنند. به همین دلیل است که باید مطمئن شوید که سرعت تمام صفحات مهم وب با PageSpeed بهینه‌سازی شده است.

 

dwell-time-seo


وبسایتی سازگار با موبایل داشته باشید
وقتی که وبسایت پاسخگو نباشد مدت زمان ماندگاری کاربر در دستگاه‌های موبایل به حداقل می‌رسد. یک نسخه سازگار با موبایل از هر وب‌سایت باید داشته باشید. از آنجایی که دستگاه‌های موبایل بیش از نیمی از کل ترافیک اینترنت را تشکیل می‌دهند، باید وبسایت خود را برای افزایش dwell time کاربران موبایل سازگار کنید.


نتیجه‌گیری
در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که dwell time چیست؟ در ادامه، دلایل اهمیت آن و راه‌هایی برای افزایش  Dwell Time ارائه کردیم. هر استراتژی‌ای که در این لیست معرفی شد را به طور جداگانه آزمایش و ردیابی کنید تا بفهمید کاربران به کدامیک از آن‌ها بهترین واکنش را نشان می‌دهند: عناصر محتوای تعاملی، اینفوگرافیک‌ها، ویدیوها یا محتوایی که به چند بخش تقسیم شده‌اند. هنگامی که فهمیدید چه چیزی برای افزایش ترافیک و زمان ماندگاری در سایت بهتر عمل می‌کند، می‌توانید آن را به عنوان یکی از استراتژی‌های اصلی برای سئو و افزایش dwell time در نظر بگیرید.


تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱ ) ۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید

پرسش و پاسخ

question circle

سلام واقعا ممنون از مطاب خوبتون خیلی خوب اشاره کرده بودین ... اما واقعا من توی سایتم همه مواردی که گفته بودید رو رعایت کردم اما هنوزم بانس صفحاتم توی آنالیتیکس خیلی بالا هست و کم کم دارم از سئو کردن سایتم نا امید میشم

Generic placeholder image

سلام به شما کاربر گرامی همونطوری که مشاهده کردین نرخ پرش کاربران از تو سایت دلایل خیلی متفاوتی داره که ما تو این مقاله  و مقاله بانس ریت به اختصار توضیح دادیم... اما موندگاری کاربر تو سایت فقط شاید به این مواردمربوط نباشه مثلا ممکنه شما لندینگ درستی برای کلمه کلیدیتون در نظر نگرفته باشید..و ممکنه کاربر به صفحه درستی هدایت نشده باشه یا شاید مباحث مارکتینگ رو بدرستی رعایت نکرده باشید یا شاید اصلا بیزنیس شما بیزینسی باشه که پرسونای مخاطبتون اینجوری باشه که ماندرگاری زیاد رو صفحات نداشته باشند... فک میکنم  یکم عمقی تر بیزینس و کسب و کارتون رو بررسی کنید.

در ضمن خیلی خوشحالم که این مطلب براتون مفید بوده -براتون آرزوی موفقیت دارم 🙏🏻