19 ترند برتر طراحی سایت در سال 2023

19 ترند برتر طراحی سایت در سال 2023

ساخت یک سایت که طراحی مناسبی داشته باشد می تواند تأثیر بسیار زیادی بر روی افزایش تعداد کاربران شما بگذارد. طراحی سایت از جمله مهم ترین فاکتورهای موجود در زمینه ایجاد وب سایت ها فروشگاهی، تجاری و حتی شخصی است. در این متن قصد داریم به بیست ترند برتر جهت طراحی یک سایت فوق العاده جذاب در سال ۲۰۲۳ بپردازیم.

 

1. طراحی مونوکروم یا تک رنگ 

طراحی تک رنگ از ترندهای طراحی سایت مهم در سال ۲۰۲۳ به شمار می آید که سابقه استفاده از آن به چندین مدت پیش باز می گردد. این نوع طراحی موجب ایجاد یک ظاهر تمیز و ساده خواهد شد و نظر کاربر شما را به یک بخش خاص از وب سایت مدنظر جلب می کند؛ بنابراین، اگر به دنبال یک طراحی متمرکز هستید، طراحی مونوکروم بهترین گزینه برای شما است.

 

طراحی مونوکروم یا تک رنگ سایت 

 

2. طراحی فضای سفید و فضای منفی

این نوع طراحی، ساخت سایت در سال های اخیر سروصدای زیادی را به پا کرده است. از این نوع طراحی با نامی همچون فضای منفی نیز یاد می شود، زیرا در برخی از مواد اصلاً نیاز نیست که بخشی از طراحی به صورت کاملاً سفید باشد. تمرکز این نوع طراحی اجازه دادن به کاربر جهت جستجو در عناصر مختلف موجود در صفحه اصلی است. این موضوع موجب کاهش حواس پرتی کاربرتان خواهد شد. وب سایت شرکت اپل از بهترین نمونه های این نوع طراحی به شمار می آید.

 

طراحی فضای سفید و فضای سفید منفی در سایت 

3. طراحی Claymorphism

طراحی Claymorphism یکی از جدیدترین الگوهای طراح سایت به شمار می آید. در این طراحی استفاده از عناصر دوستانه و انسانی اهمیت بسیار زیادی دارد. این طراحی معمولاً در وب سایت هایی استفاده می شود که هدف نهایی ایجاد یک تجربه تعاملی با کاربران است. باید اشاره کرد که طراحی مدنظر یک نوع طراحی سایت مینیمال به شمار می آید و مهم ترین ویژگی های آن استفاده از رنگ های روشن و پاستلی، گوشه های گرد و بزرگ، سایه های داخلی و همچنین سایه های بیرونی است.

 

طراحی Claymorphism 

 

4. طراحی نامتقارن سایت

در این طراحی کل صفحه اصلی وب سایت دارای دیزاین یا طراحی نامتقارنی است که بر روی یک شبکه سازماندهی شده قرار گرفته اند. در این طراحی ها معمولاً عناصر به صورت آشفته در کنار هم قرار می گیرند، اما در عین آشفتگی دارای یک نظم به خصوص هستند. می توان گفت که عناصر در طراحی نامتقارن به صورت شناور حرکت می کنند. استفاده از تایپوگرافی های غیرمعمول و اشکال ارگانیک از ویژگی های این نوع طراحی است.

 

طراحی نامتقارن سایت

 

5. طراحی با استفاده از قابلیت سه بعدی

طراحی سه بعدی نیز از جمله موارد محبوب طراحی سایت در سال ۲۰۲۳ به شمار می آید. در این طراحی از ابزارهای خاصی همچون ادوبی substance 3d و یا blender کمک گرفته می شود. همین ابزار ایجاد چنین طراحی هایی را به شدت راحت می کنند. پیش بینی می شود که در سال ۲۰۲۳ بسیاری از سایت ها به سراغ این طراحی بروند. طراحی سه بعدی امکان استفاده از اشکال پیچیده را برای شما فراهم می کند.

 

طراحی با استفاده از قابلیت سه بعدی

 

6. طراحی سیستم شبکه ای در سایت

سیستم شبکه ای یا گرید از جمله طرح های نامتقارن است. شما می توانید از این نوع طراحی جهت ساخت یک سایت پیچیده؛ ولی واکنش گرا کمک بگیرید. به یاد داشته باشید که در این نوع طراحی استفاده از css grid ضروری است.

 

طراحی سیستم شبکه ای در سایت 

7. طراحی های نوآورانه

در گذشته برای طراحی سایت معمولاً از خطوط افقی و عمودی استفاده می شد. در سال ۲۰۲۳ این روند با استفاده از خطوط مورب ادامه می یابد. یکی از بهترین گزینه های موجود در این زمینه وب سایت brighmedia است. با مراجعه به وب سایت آن ها می توانید نحوه به کارگیری خطور مورب و انیمیشن های جذاب اسکرول را مشاهده کنید. ترکیب این موارد به ما نشان می دهد که چگونه می توان با استفاده از خطوط مورد یک سایت فوق العاده را طراحی کرد.

 

طراحی های نوآورانه سایت 

8. طراحی صفحات لودینگ هوشمند 

افزایش تعداد کاربران می تواند به کند شدن فرآیند لودینگ وب سایت منجر شود. امروزه می توان از تکنولوژی های مختلفی در این زمینه استفاده کرد تا تجربه کاربری افراد دچار مشکل خاصی نشود. امروزه از صفحات لودینگ هوشمند در وب سایت های خاصی همچون فیس بوک و اینستاگرام استفاده می کنند. در این نوع صفحات تنها محتوایی که کاربر به آن ها نیاز دارد به نمایش در می آیند و کل وب سایت بارگذاری نمی شود.

 

طراحی صفحات لودینگ هوشمند

 

9. چت بات ها

چت بات ها به شکلی برنامه ریزی خواهند شد که با انجام گفت و گوهای مختلف بیشتر و بیشتر هوشمند شوند و راه حل های مناسبی را به کاربران ارائه کنند. برخلاف انسان ها، چت بات ها می توانند بلافاصله پاسخ درست را به کاربر بدهند بدون آنکه کاربر منتظر تأییدیه خاصی باشد.

این محصولات برای کسب وکارهای الکترونیکی یک انتخاب فوق العاده محسوب می شوند، زیرا می توان به وسیله آنها انواع سؤالات را فیلتر کرد تا کاربر با سرعت بالاتری به راهکار مدنظر خود برسد. چت بات ها در نیمه دوم سال جاری به طور کامل جایگزین بخش customer service در وب سایت های بزرگ می شوند، البته هنوز در برخی از موارد نیاز به مداخله انسانی وجود دارد.

 

چت بات ها 

 

10. استفاده از ویدئو در سایت

امروزه انتقال اطلاعات مهم به کاربران از طریق محتواهای خاصی همچون ویدئو و عکس صورت می گیرد. در سال ۲۰۲۳ بسیاری از وب سایت های بزرگ به سمت قرار دادن ویدئوهای از پیش ضبط شده بر روی وب سایت خود می روند. در واقع این روند به یک راهکار جذاب طراحی وب سایت در سال های اخیر تبدیل شده است.

 

استفاده از ویدئو در سایت 

 

11. استفاده از فرمت svg بجای jpg و png 

اگر نمی دانید که برای قرار دادن عکس ها در وب سایت خود باید از چه نوع فرمتی استفاده کنید، بهتر است به سراغ فرمت svg بروید. این فرمت را می توان بدون کاهش کیفیت بزرگ تر و یا کوچک تر کرد. به همین دلیل حتی طراحی های گرافیکی پیچیده از نوع فرمت svg دارای حجم بسیار کوچکی هستند.

این موجب شده است تا فرمت svg یک انتخاب عالی برای لوگوها، اینفوگرافیک ها و طراحی های بصری باشد. اگر از svg نمی توانید استفاده کنید بهتر است به جای png به سراغ jpg بروید. Jpg اطلاعات کمتری از png دارد و حجم پایین تری خواهد داشت که موجب لود سریع وب سایت ها می شود.

 

12. تعاملات کوچک در طراحی سایت

منظور ما از تعاملات کوچک در طراحی سایت مواردی هستند که موجب جلب توجه کاربر خواهند شد. یکی از بهترین نمونه های این امر اعلان هایی است که با مراجعه به صفحه فیس بوک خود به رنگ قرمز مشاهده خواهید کرد. این موارد موجب می شوند تا کاربر اشتیاق بیشتری برای کلیک بر روی آنها داشته باشید. توییتر نیز از این نوع طراحی استفاده می کند. 

 

13. انیمیشن اسکرول

برای سال های متمادی ترند استفاده از انیمیشن اسکرول در وب سایت ها یکسان بوده است، اما سال ۲۰۲۳ نوید طراحی های جدیدی را در این بخش به ما می دهد. اما این نکته را در نظر داشته باشید که از انیمیشن اسکرول زیادی در سایت استفاده نکنید چرا هم سرعت لود سایت را افزایش می دهد هم حواس کاربران را پرت می کند.

 

انیمیشن اسکرول 

 

14. طراحی ریسپانسیو و صفحات لودینگ پویا

برخی از بهترین سایت های موجود در جهان از طراحی ریسپانسیو کمک می گیرند. در این طراحی استفاده از انیمیشن ها و ویژگی ها تعاملی اولویت دارد. از جمله این موارد می توان به وب سایت softcircles اشاره کرد. عناصر تعاملی و انیمیشن ها یک گزینه عالی برای طراحی های خلاقانه ux و بهبود جذابیت صفحات کسل کننده هستند.

 

15. جستجوی صوتی

امروزه اکثر افراد به جای تایپ کردن عبارت مدنظر جهت جستجو از دستیارهای صوتی کمک می گیرند. طراحی سایت نیز در حال حرکت به همین سمت است. البته تاکنون وب سایت های بسیاری هستند که از جستجوی صوتی استفاده نکرده اند، اما در آینده فرآیند جستجوی محتوای وب سایت نیز با استفاده از این تکنیک انجام می شود.

 

16. استفاده از تایپوگرافی جذاب

یکی دیگر از ترندهای موجود برای طراحی وب در سال ۲۰۲۳ کمک گرفتن از تایپوگرافی جهت بهبود نحوه تعامل با کاربران است. توصیه می کنیم که حتماً از تایپوگرافی خوانایی کمک بگیرید که به کاربران کمک کند تا متون را با راحتی بیشتری بخوانند. تایپوگرافی های برجسته و بزرگ نقش بسیار مهمی را در زمینه افزایش جذابیت وب سایت شما ایفا می کنند.

فونت هایی که انتخاب می کنید باید علاوه بر جذابیت بصری دارای خوانایی لازم باشند تا کاربرد بتواند ذوق و شخصیت طراح وب سایت را درک کند.

 

17. اسکرول افقی

اسکرول افقی در گذشته روش مناسبی شناخته نمی شد، اما اکنون در حال بازگشت به سایت ها است. اگر قصد استفاده از این نوع طراحی را دارید، بهتر است به جای استفاده از آن جهت متمایز بودن، به فکر تبدیل این ویژگی به یک ابزار کاربردی (مثل نمایش تصاویر) باشید. برای انجام این امر بهتر است نکات زیر را در نظر داشته باشید.

  • کاربران را مجبور به استفاده از اسکرول افقی نکنید و گزینه های دیگری را نیز به آنها ارائه نمایید. استفاده از دکمه های فلش یک راه عالی در این زمینه است.
  • از تصاویر بصری مناسبی استفاده کنید که به کاربر نشان دهد اسکرول افقی در کجا شروع و در کجا به اتمام می رسد.
  • در نظر بگیرید که اسکرول افقی بیشتر مناسب چه محیط هایی است. طراحی یک گالری عکس به شکل افقی به کاربران اجازه می دهد تا در یک لحظه پیش نمایشی از کل عکس های موجود در صفحه داشته باشند.
  • در طراحی اسکرول افقی نباید از متن استفاده کنید

 

18. تجربه کاربری و سرعت سایت

اینکه بهبود تجربه کاربری سایت و همچنین سرعت وب سایت شما بر روی رتبه تان در سئو اثر می گذارد یک امر کاملاً صحیح است. چند مدت پیش گوگل از ارزیابی سرعت رونمایی کرد. بر طبق این ویژگی حتی اگر محتوای شما با وب سایت های دیگر یکسان باشد، گوگل ابتدا وب سایتی را به نمایش می گذارد که با سرعت بیشتری برای کاربر لود خواهد شد. این ویژگی هم اکنون در موتور جستجوی گوگل قرار گرفته است.

 

19. قرار دادن ویدئو در صفحه اصلی وب سایت

قرار دادن ویدئو در صفحه اصلی وب سایت به شما کمک می کند تا برند خود را به شکل بهتری به کاربران نشان دهید. یک نمونه موفق از طراحی سایت با توجه به این موضوع، وب سایت mcanich است. با مراجعه به این وب سایت یک صفحه اصلی ویدئویی را مشاهده خواهید کرد که یک روز کاری در macnich را به شما نمایش می دهد. استفاده از چنین ویدئوهایی موجب جلب نظر کاربران خواهد شد؛ بنابراین توصیه می کنیم که در طراحی وب سایت خود برای سال ۲۰۲۳ این مورد را در نظر بگیرید.

 

 

 

سخن پایانی

استفاده از تصاویر خاص، اسکرول انیمیشن و ترکیب کردن عکس ها با استفاده از عناصر گرافیکی از جمله ترندهای مهم طراحی سایت در سال ۲۰۲۳ هستند. این موارد به شما کمک می کند تا کاربران خود را حفظ کنید، علاوه بر این، چنین مواردی موجب تأثیر مثبت برند شما خواهند شد.

اگرچه هر طراح دارای شخصیت و سلایق خاص خود است، اما بهره گیری از این ترندها نیز یک عامل اساسی برای ساخت وب سایتی جذاب به شمار می آیند.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۳ ) ۳.۷ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید