چگونه ریز تعاملات در طراحی سایت به بهبود ux کمک می کند؟

چگونه ریز تعاملات در طراحی سایت به بهبود ux کمک می کند؟

اینترنت نقش پر رنگی در زندگی ما ایفا می‌ کند. جستجو در اینترنت برای یافتن کافه و رستوران، مرکز خرید، مراکز تفریحی، رویدادهای آموزشی و ... بسیار رایج شده است.  بنابراین تعجبی ندارد که تعداد سایت‌ ها روز به روز در حال افزایش باشد. طبق آمار، روزانه 576 هزار کاربر اقدام به طراحی سایت می‌ کنند. از طرفی هم اکنون بیش از 1.7 میلیارد پلتفرم دیجیتال در دنیای وب وجود دارد.

در قرن بیست و یکم، رقابت در اینترنت بسیار شگفت انگیز است. افراد جامعه انتخاب ‌های متعددی از میان فروشگاه‌ های آنلاین، سرویس ‌های دلیوری، سایت های گردشگری، سایت های پزشکی، سایت های خبری و .... دارند. شاید یکی از مهمترین دلایل آن سهولت دسترسی به اینترنت است. به همین دلیل توجه به رضایت کاربران در پلتفرم‌ های دیجیتال اهمیت زیادی دارد. مردم تمایل ندارند تا با راه ‌های ارتباطی پیچیده، ناوبری ضعیف یا سرعت لود پایین مواجه شوند. از آن جا که همه می‌ دانند وبسایت‌ های زیادی برای گشت و گذار وجود دارد، اما تمرکز بر روی بهبود تجربه کاربری در ایجاد سایت باید در اولویت کار صاحبان مشاغل باشد. یکی از راه‌ های بهبود UX استفاده از ریز تعاملات است. تاثیر ریز تعاملات در بهبود UX سایت چیزی است که می‌ خواهیم در ادامه به آن بپردازیم.

 

کاربرد ریز تعاملات در طراحی سایت

ریز تعاملات (Micro-interactions)، تعاملات کوچکی هستند که در یک سایت برای کاربران در نظر گرفته می ‌شوند. حال این تعامل می ‌تواند دانلود یک فایل یا فشردن چند دکمه باشد. بسیاری از کارشناسان ریزتعاملات را با فعالیت ‌های ساده روزانه یکی می ‌دانند.
پیاده سازی این بخش در طراحی وبسایت بسیار ساده است. به عنوان مثال زمانی که شما غذا می‌پذید، باید ابتدا گوشت و سبزیجات و ... را تکه تکه کنید، یا دکمه قهوه‌ساز را برای جوشیدن آن فشار دهید. همین قضیه در ریزتعاملات نیز دیده می‌ شود. تعاملاتی که بخشی از یک پروسه بزرگ در دنیای وب است:

  • انیمیشن اسکرول
  • بارگذاری یا لود صفحه
  • مواجه شدن با خطای سیستم 
  • افزودن دکمه CTA
  • فعال کردن اعلان ‌ها یا نوتیفیکیشن ها
  • ...

به طور کلی، ریزتعاملات فرآیندهای کوچکی هستند که چشم پوشی از آن برای تجربه کاربری بهتر در ساخت سایت غیرممکن است. هر چقدر تعاملات ساده‌ تر باشد، UX ایده‌آل‌تری خواهید داشت، کاربران را از سردرگمی رها می‌ کنید و آنها را برای اقدام ترغیب خواهید کرد. از سویی شما می‌ توانید با استفاده از ریز تعاملات UX محتوای خود را ارتقا دهید، چرا که این المان کوچک قادر است محتوای شما را به بهترین فرم ارائه دهد.

 

ساختار کلی ریزتعاملات

رایج‌ترین ساختار ریز تعاملات عبارتند از:

  • محرک‌ ها (Triggers)
  • قوانین (Rules)
  • بازخورد (Feedback)
  • لوپ ها (Loops)
  • مودها (Modes)

این ساختار کلی با یک محرک آغاز می‌ شود. این محرک توسط سیستم تعیین شده است. در واقع کاربر یا سیستم وظیفه‌ای را تعیین می‌ کنند تا باعث اقدام در وب سایت شوند. در ادامه قوانین وارد بازی می‌ شوند. سپس مطابق با وضعیت سیستم بازخوردی برای ریز تعاملات مشخص می‌ شود. به عنوان مثال این بازخورد می‌ تواند یک کد رنگی سبز یا قرمز، برای نمایش موفقیت یا خطا، باشد.

در انتها برای بهبود تجربه کاربری در سایت، لوپ ‌ها و مودها شروع به کار می‌ کنند. اکنون که درباره تجارت آنلاین و فروشگاه اینترنتی صحبت می‌ کنیم، این سیستم می‌ تواند برای خرید و فروش محصولات ویژه استفاده شود.

 

ساختار کلی ریزتعاملات  

از ریز تعاملات و تجربه کاربری چه می دانید؟

طراحان تجربه کاربری (UX Writers) باید با تولید محتوای با کیفیت تجربه خوبی برای مشتریان فراهم کنند. از جمله اقدامات متخصصین این حوزه می‌ توان به طراحی گرافیکی زیبا، استفاده از عناصر مناسب، رابط کاربری خوب و پیام‌ های متنی اشاره کرد. از سویی طراحی سایت با استفاده از تعاملات میکرو می‌ تواند جالب‌ تر باشد، چرا که باعث کاهش فیلدهای سایت خواهد شد.
البته وظیفه نویسنده UX تنها نگارش متون کوتاه و جذاب نیست، بلکه باید با طراحی و ویژگی‌ های تعاملی در روند طراحی وبسایت یک رابط کاربر پسند ایجاد کند. در واقع هدف اصلی در این حوزه توصیف محصولات و بهینه سازی محتوای صفحه با کلمه کلیدی نیست، بلکه هدف اصلی ارائه یک تجربه کاربری روان و جذاب برای بازدیدکنندگان وبسایت است.

گروه تولید محتوای شرکت باید از متن های جذاب برای دکمه‌ ها، منوها و ... استفاده کند. به همین دلیل باید در انتخاب نوع نگارش آن توجه کرد. در ادامه مسیر دستورات نگارشی برای محتوا تدوین خواهد شد. ریز تعاملات در سایت به نویسندگان تجربه کاربری کمک می‌ کنند تا در عین این که با مخاطبان در ارتباط هستند، از ساختارهای پیچیده اعم از فیلدهای متعدد برای ثبت نام، جملات طولانی و سایر موارد جلوگیری کنند.
به بیانی ساده، نویسنده تجربه کاربری موظف است تا تعاملات سایت و پیام‌های متنی متناسب با اهداف تجاری را تولید کند. به این ترتیب می‌ توان رابط‌ های کاربری ساده‌ای، حتی برای اعلان‌ های محافظه کاران و پایه ایجاد نمود. مثلا پیام مربوط به خطای سیستم می‌ تواند شامل یک اثر هنری خلاقانه با متنی جذاب باشد.

 

ضرورت ریزتعاملات در طراحی سایت

پیاده سازی یک طراحی تعاملی مزیت‌ های فراوانی برای کسب‌ و کارهای آنلاین دارد. در وحله اول، آن می‌ تواند باعث کاهش نرخ خروج از سایت شود. چون که کاربران دیگر برای اسکرول یا نمایش یک منو آزار دهنده مدت زمان طولانی منتظر نخواهند ماند. برخی از دلایل قانع کننده برای استفاده از ریز تعاملات در راه اندازی سایت عبارتند از:

1. کاهش نیاز به اسکرول: می‌ توانید طراحی UX خود را با گزینه‌ هایی مانند "کشیدن به پایین" یا "کشیدن به چپ" ترکیب کنید. این آپشن نه تنها در سایت بلکه در اپلیکیشن نیز موثر است. مثلا برخی از برنامه‌ های دوستیابی به افراد اجازه می‌ دهند تا با کشیدن پروفایل افراد به سمت چپ آنها را رد کنند.

2. ارسال سیگنال برای تکمیل فعالیت: استفاده از ریز تعاملات برای نمایش پیشرفت پروسه نیز می‌ تواند ایده خوبی باشد. همچنین استفاده از حالت‌ های تاریک و روشن در سایت نیز جالب توجه است. در این زمینه برخی از انیمیشن‌ های جذاب می‌ توانند تفاوت ایجاد کنند.

3. معرفی برند به صورت غیر مستقیم: ریز تعاملات می‌ تواند به عنوان یک لوگوی متحرک یا نام‌ برند به سایت اضافه شود. این مورد نیز بسیار تاثیرگذار است.

4. ایجاد عادت‌ های رفتاری: مثلا اعلان‌ ها یا نوتیفیکیشن های ارسال شده توسط شرکت‌ ها را می‌ توان به عنوان ریز تعاملات در نظر گرفت. کاربران عادت دارند تا اعلان‌ های ارسالی را تماشا کنند. اعلان‌ های ارسالی درباره فروش، پیشنهادات ویژه، کدهای تبلیغاتی و کدهای تخفیف بر ایجاد عادت های رفتاری متمرکز هستند. 

 

ضرورت ریزتعاملات در طراحی سایت 

تاثیر ریز تعاملات در طراحی سایت

تنها دلیل استفاده از Micro-interactions برای بهبود تجربه کاربری و طراحی تعاملی، در ساخت سایت، کاهش بانس ریت نیست. بلکه آن می‌ تواند یک تجربه کاربری شگفت انگیز به همراه سایر بهبودها را برای عملکرد بهتر سایت به ارمغان بیاورد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

  • کاهش بانس ریت و افزایش ماندگاری در سایت:  چنانچه در صفحات خود از کلمات جذاب و انیمیشن‌ های جالب استفاده کنید، کاربران بیشتر درگیر محتوای شما خواهند شد. به این ترتیب مدت زمان باقی ماندن در سایت افزایش پیدا کرده و آن را ترک نخواهند کرد.
  • بهبود رتبه صفحات: با وجود این که ریز تعاملات هنوز یک عامل رتبه بندی محسوب نمی‌ شود، اما می‌ توانند باعث بهبود جایگاه شما شوند. می‌ توانید ساختار وبسایت خود را برای گوگل قابل فهم تر کنید و تعداد کلیک‌ های مورد نیاز برای رسیدن به هر صفحه را کاهش دهید.
  • افزایش نرخ تبدیل: تمامی مواردی که پیشتر توصیف شد، باعث افزایش نرخ تبدیل خواهند شد. کاربران امروزی توجه مضاعفی به ویژگی‌ های بی‌ نظیر سایت و نمایش آن دارند. این مهم با نوشتن UX باکیفیت، استفاده از عناصر گرافیکی جذاب، روش‌های تعاملی و غیره امکان پذیر می‌ شود.

 

تماس با کارشناس طراحی سایت 

 

چگونه می‌ توان ریزتعاملات را ایجاد کرد؟

1. تمرکز خود را روی مخاطب او بگذارید

از ریز تعاملات در پروسه طراحی وبسایت خود استفاده کنید تا تبدیل‌ های بالایی داشته باشید، UX خود را ارتقا دهید و رتبه سایت خود را متحول نمایید. کاهش نرخ بانس ریت را نیز در نظر بگیرید، چرا که از فاکتورهای قوی رتبه بندی موتورهای جستجو هستند. البته برای انجام این کار باید درک کاملی از نیاز مشتری داشته باشید. برای رسیدن به درک عمیق‌ تر در این زمینه، پیشنهاد می‌ شود ابتدا وبسایت‌ های رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید. به این ترتیب می‌ توانید رویکرد مفید رقبای خود را یافته و استراتژی‌ های آنها را پیاده سازی کنید و بهترین محتوای UX را خلق کنید.

2. برای بهبود تجربه کاربری یک لحن مناسب انتخاب کنید

برای برقراری ارتباطی واضح و به زبان مشتری باید احساسات وی را درک کنید. مثلا فرض کنید شرکت شما یک برند سطح بالا با خدمات حرفه‌ای است. در چنین مواقعی استفاده از لحن عامیانه، مطالب طنز یا سایر محتواهای سبک نمی‌ تواند ایده جالبی از منظر تجربه کاربری باشد. سعی کنید لحنی را انتخاب کنید که مناسب کسب‌ و کار شما باشد. اگر اسباب بازی می‌ فروشید، می‌ توانید با مخاطبان خود با لحن صمیمیانه تر صحبت کنید یا از طرح‌ های رنگی استفاده کنید. به این صورت نظر عموم را جلب خواهید کرد.

3. از ریز تعاملات به صورت هدفمند استفاده کنید

استفاده از یک CTA جذاب بهتر از نوشتن ده ها کلمه بی معنی است. اگر هدفی دارید، می‌ توانید بهترین استراتژی را برای رسیدن به آن به کار بگیرید. 

4. ساختار اصلی را رعایت کنید

بهترین ساختار ریز تعاملات در طراحی سایت استفاده از محرک‌ ها (Triggers)، قوانین (Rules)، بازخورد (Feedback)، لوپ ها (Loops)، مودها (Modes) است که باید آنها را به خاطر بسپارید. چنانچه این ساختار خراب شود، باعث کاهش تجربه کاربری خواهد شد. به محرک‌ها به صورت اصولی فکر کنید و از آن مطابق قوانین و برای دریافت بازخورد مناسب، استفاده کنید تا بتوانید بهترین UX را پیاده سازی کنید.

5. از UX ساده استفاده کنید

توضیح مجدد درباره نحوه نوشتن UX بی‌ فایده است. فقط باید تکنیک‌ های طراحی را به سادگی پیاده کنید. تمام مراحل باید به نتایج عالی یعنی، نرخ تبدیل بالا، افزایش تعامل و حفظ کاربرد ختم شود. چنانچه به‌ دنبال UX در ساخت سایت هستید، به برندسازی و راحتی کاربران در استفاده از سایت فکر کنید. اجازه دهید درباره بارگذاری صحبت کنیم. این نوار می‌ تواند شامل یک انیمیشن با درج لوگوی شما باشد. همچنین یک پیام حاوی "متاسفیم، بارگیری ممکن است مدتی طول بکشد" نیز می‌تواند جالب باشد.

6. با بهبود تجربه کاربری برند خود را ارتقا دهید و از رقبا جلو بزنید

با تعاملات خرد و بهبود تجربه کاربری در مورد برند خود صحبت کنید. عناصر طراحی به یاد ماندنی را با محتوای عالی تکمیل کنید تا خود را از رقبا متمایز کنید. فرصت های زیادی برای متمایز شدن از رقبا در بازار شما وجود دارد. 

 

چگونه می‌ توان ریزتعاملات را ایجاد کرد؟ 

 

نمونه هایی از ریز تعاملات مطلوب و محتوای UX

- اسکرول کردن

پیش از این به اسکرول سفارشی مانند کشیدن به پایین یا به چپ صحبت کردیم. با این حال گزینه‌ های زیاد دیگری در روند بهبود تجربه کاربری وجود دارد. مثلا استفاده از انیمیشن در زمان اسکرول موس یکی از این گزینه ها است. همچنین تغییر رنگ بلوک‌های متنی با اسکرول به سمت پایین نیز می‌ تواند یکی دیگر از آیتم‌ های تعاملی جالب باشد. برجسته کردن تمام محتواهای مهم با این آپشن‌ های بسیار ایده خوبی است. 

- لود شدن صفحه (بارگذاری)

یکی از جذاب‌ ترین عناصر طراحی سایت نحوه بارگذاری هستند. این گزینه می‌ تواند به صورت کامل سفارشی و شخصی سازی شده باشد (از یک دماسنج گرفته تا یک هواپیما). اگر فرآیند انتظار برای لود با یک پیام متنی همراه باشد، می‌ تواند مخاطب را جذب کند. 

- خطا یا ارور

کاربران ممکن است با بسیاری از خطاها یا ارورهای سیستم روبرو شوند و این موضوع می‌ تواند باعث آزار یا عصبانیت آنها شود. وظیفه یک طراح سایت و طراح UX کاهش نارضایتی کاربران با استفاده از راهکارهای ریز تعاملی است. برای مثال از طرح گرافیکی یا متن تشویقی برای هدایت کاربران به صفحه اصلی استفاده کنید.

- ثبت نام

بدون شک کاربران از فرآیندهای طولانی و خسته کننده ثبت نام کلافه هستند. ثبت نام به کمک شبکه‌ های اجتماعی بسیار راحت تر است. سایر مواردی که نیاز به ورود داده است، مانند انتخاب رمز قوی، می‌ تواند با راهکارهای ریز تعاملی به راحتی برآورده شود. 

- دکمه CTA (کال تو اکشن)

فراخوان مناسب کاربران را ترغیب می‌ کند تا به موارد خواسته شده در سایت عمل کنند. CTA می‌ تواند بر حسب خلاقیت طراحان و نویسندگان تجربه کاربری برای برندسازی مهم باشد. به عنوان مثال، شرکت TheMoon که اخیرا راه اندازی شده است تصمیم گرفته یک صفحه اصلی مینیمالیستی ایجاد کند که در آن ویدیو بخش مرکزی ارائه می‌ کند. دقت کنید که تنها سه دکمه فراخوان برای اقدام در صفحه اصلی وجود دارد. از آنها به عنوان دعوت نامه استفاده می‌ شود. این طراحی علاقه را بر می‌انگیزد و کاربران را تحریک می‌ کند تا برای دانستن بیشتر روی این CTA ها کلیک کنند.

 

- اعلانات و نوتیفیکیشن

در این مقاله به اعلانات مختلف اشاره کرده‌ایم. با این حال اعلانات دیگری از ریزتعاملات در طراحی وبسایت به کار می‌ روند مانند هشدارها. با یک خلاقیت می‌ توانید تجربه کاربری آنها را ارتقا دهید و آنها را به کاربران نمایش دهید.

- منو همبرگری

تقریبا تمام جستجوها به صفحه اصلی و هدر منتهی می‌ شوند. کاربران جدید منوی بالای صفحه را می‌ بینند تا دسته بندی یا صفحات دلخواه خود را پیدا کنند. در‌ چنین شرایطی، طراحی یک منوی فشرده بهترین گزینه برای بهبود تجربه کاربری است. طراحان UX باید بهترین و کاربرپسندترین هدر را طراحی کنند. 

 

تماس با کارشناس سایت

 

سخن پایانی

تجربه کاربری یکی از اولویت‌ های اصلی طراحی سایت است. از این رو روش‌ های مختلفی برای بهبود کسب‌ و کارهای آنلاین در این زمینه ارائه می‌ شود. ریز تعاملات یکی از بهترین گزینه‌ ها برای ارتقای UX و سادگی کار کاربران است. فراموش نکنید این حوزه به انیمیشن و گرافیک محدود نیست، بلکه شامل نگارش جذاب برای المان‌ های سایت نیز می‌ باشد. به نوعی UX مکملی برای طراحی خلاقانه UI است.
برای رسیدن به کاربردی‌ ترین آیتم‌ ها از جمله CTA، طراحی اعلان‌ ها و سایر روش‌ های دیگر، می‌ توانید رقبای خود را آنالیز کنید تا هیچ روند جدیدی را در این حوزه از دست نداده باشید.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱ ) ۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید