کمپین تبلیغات گوگل چیست و چگونه کمپین موفقی اجرا کنیم؟

کمپین تبلیغات گوگل چیست و چگونه کمپین موفقی اجرا کنیم؟

یک کمپین تبلیغات گوگل مجموعه‌ای از تلاش‌ های سازمان‌ یافته و استراتژیک برای دست یافتن به یکی از اهداف خاص کسب و کار مثل افزایش آگاهی از برند، پروموت کردن یک محصول جدید، افزایش فروش، گرفتن لید و ... در یک بازه زمانی مشخص است.

این تلاش‌ های برنامه ریزی شده از طریق رسانه‌ های مختلف مثل شبکه‌ های اجتماعی، ایمیل، تلویزیون، رادیو، تبلیغات بنری و سرچ به وقوع می‌ پیوندد و همگی در راستای دستیابی به مصرف‌ کنندگان است.

برای اینکه کمپین تبلیغات گوگل که قصد اجرای آن را دارید در نهایت موفقیت‌ آمیز باشد و بتوانید از نتیجه دلخواهتان را بگیرید باید این نکته مهم را به خاطر بسپارید: یک کمپین تبلیغاتی عالی در تمام بخش‌ هایش از یک تم ثابت پیروی می‌ کنند، در کمپینی که راه‌اندازی می‌ کنید باید سعیتان بر این باشد که فقط و فقط یک ایده را پروموت کنید و روی یک هدف متمرکز باشید.

 

طراحی کمپین تبلیغات گوگل

 

اجزای مختلف کمپین تبلیغات گوگل

برای برنامه ریزی یک کمپین تبلیغات گوگل موفق، اجرا و در نهایت تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده از آن، باید مؤلفه‌هایی که در این بخش آورده‌ایم را مشخص کنید.

 

حتما بخوانید: قیمت هر کلیک در تبلیغات گوگل چگونه تعیین می شود

 

1- اهداف و KPIها

همانطور که در تعریف کمپین تبلیغات گوگل ادز گفتیم، در اولین قدم باید مشخص کنید هدف نهایی کمپین تبلیغاتی شما چیست و در قدم بعدی این هدف را کمی کنید تا در انتهای کمپین بتوانید میزان درصدی که به اهدافتان رسیده‌اید را اندازه گیری کنید، به این شاخص‌ های اندازه گیری میزان موفقیت کمپین KPI می‌ گوییم.

برای مثال برای بررسی عملکرد سئو نیاز است kpiهایی تعیین شود. مهم ترین شاخص های عملکرد سئو یا Kpi سئو را میتوانید در این مقاله مشاهده نمایید.

 

2- کانال‌ ها

گفتیم در یک کمپین تبلیغات گوگل از طریق کانال‌ ها و رسانه‌ های مختلف باید با مشتری‌ ها و مصرف‌ کنندگان محصولاتتان ارتباط برقرار کنید و یک اصل بدیهی و بسیار مهم برای به راه انداخت کمپینی موفق باید کانال‌های مناسب برای کمپینتان را از قبل مشخص کنید.

 

اما کدام کانال‌ ها برای شما مناسب‌ ترند؟ شبکه‌های اجتماعی؟ تلویزیون؟ سایتتان؟

برای اینکه بهترین رسانه ارتباطی با مخاطبانتان را پیدا کنید باید مخاطبانتان را بشناسید و بدانید کجا می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید؛ بنابراین کانال‌هایی مخاطبان و مشتری‌ های شما حضور پررنگتری در آن‌ها دارند اولویت شما خواهند بود.

 

3- بودجه

کمپین‌ های تبلیغات گوگل از نظر بودجه به دو دسته تقسیم می‌ شوند؛ کمپین‌ های رقابتی به بودجه افزایشی نیاز دارند، اما در کمپین‌ هایی که رقابتی نیستند لزومی به افزایش بودجه نیست؛ بنابراین برای اینکه یک کمپین موفقیت آمیز داشته باشید، باید فضایی که می‌ خواهید کمپینتان را در آن اجرا کنید و میزان رقابتی بودن آن را بسنجید.

برای محاسبه بودجه مورد نیاز کمپینتان باید تمام هزینه‌ ها را محاسبه کنید، این هزینه‌ ها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • هزینه‌ های ثابت، مثل حقوق کارمندان بخش مارکتینگ.
  • هزینه‌های متغیر، مثل هزینه‌هایی که ممکن است به صورت ناگهانی پیش بیایند.

نکته: عدد بودجه و میزان هزینه‌ ها باید دقیق باشند، چرا که در انتهای کمپین برای اندازه‌گیری میزان ROI یا همان نرخ بازگشت سرمایه به آن نیاز خواهید داشت.

 

حتما بخوانید: سئو یا تبلیغات گوگل، کدام بهتراست؟

 

4- قالب

کسب و کار شما از طریق محتوا با مخاطبانتان ارتباط برقرار می‌ کند، بسته به نوع کمپین تبلیغاتیتان نیاز به محتوا در قالب‌ های مختلفی خواهید داشت؛ محتوای تصویری، محتوای متنی، محتوای ویدئویی و محتوای صوتی.

حتی معمول است که در یک کمپین از چندین قالب محتوا استفاده می‌ کنند تا از مزایای انواع مختلف محتوا بهره ببرند و بازخورد تبلیغات گوگل را دریافت کنند.

نکته: با توجه به نوع کمپین و پرسونای مخاطبتان باید ببینید بهترین و موثرترین قالب محتوا برای شما کدام است.

 

5- تیم

برای اجرای یک کمپین تبلیغات گوگل به افرادی با تخصص‌ های متفاوت نیاز دارید، اگر یک تیم مارکتینگ دارید که طبیعی است با آن‌ ها کار کنید اما اگر یک تیم مخصوص ندارید می‌ توانید کارهای مختلف کمپینتان را برون‌سپاری کنید و خودتان هم بر کار آن‌ها نظارت و میزان کیفیت آن را بسنجید.

باز هم بسته به نوع کمپین تبلیغات گوگل باید با افراد دارای تخصص‌ های مختلفی مثل کارشناس تولید محتوا، کارشناس گوگل ادز، کارشناس سئو، طراح سایت، استراتژیست، دیزاینر و ... همکاری کنید.

 

چگونه کمپین تبلیغات گوگل طراحی کنینم

 

طراحی کمپین تبلیغات گوگل

یک کمپین تبلیغات گوگل ادز عالی از سه عنصر اصلی تشکیل شده است:

محاسبات: در قسمت‌ های قبلی گفتیم که باید در دقیق‌ ترین حالت ممکن هزینه‌ ها و میزان پیشرفت اهدافتان را اندازه گیری کنید.

روانشناسی: گفتیم باید مخاطبانتان را بشناسید، نیاز آن‌ها را بشناسید تا بتوانید کانال‌ های ارتباطی مناسب را انتخاب کنید و موثرترین محتوا را برای آنها تولید کنید.

هنر: سومین عنصر هنر و زیبایی است.

 

حتما بخوانید: 7 مزیت تبلیغات گوگل

 

اگر قرار است که مخاطبانتان را به یک لندینگ پیج بکشانید باید آن را زیبا و متناسب طراحی کرده باشید، اگر قصد راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام را دارید باید پست‌ های زیبایی طراحی کنید، اگر می‌ خواهید در سایت‌ های پربازدید بنری داشته باشید باید آن را طوری طراحی کنید که مخاطبان را جذب کند، اگر می خواهید یک بیلبورد در سطح شهر بزنید هم همینطور.

زیبایی نقش مهمی در یک کمپین تبلیغاتی حرفه‌ای ایفا می‌ کند و می‌ تواند بیشترین تاثیر را بر مخاطبانتان بگذارد.

 

چطور یک کمپین تبلیغات گوگل موفق داشته باشیم؟

طراحی بخش‌ های مختلف یک کمپین تبلیغات گوگل کار پیچیده‌ای است، اما اگر به درستی انجام شود قطعا نتیجه خوبی می‌ دهد. برنامه ریزی کمپین یکی از مهمترین مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی است، برای داشتن کمپین موفق باید در مرحله برنامه ریزی تا جایی که می توانید دقیق‌ ترین پاسخ‌ ها را به سوالات زیر بدهید. (در این قسمت علت اهمیت مولفه‌ های کمپین تبلیغات گوگل ادز را که در بخش قبلی توضیحشان دادیم بیشتر متوجه می‌شوید.)

 

1- هدف کمپین شما چیست؟

برای بار چندم در این مقاله به موضوع هدف کمپین اشاره می‌ کنیم، چرا که همه چیز یک کمپین تبلیغات ادز موفق از هدفش شروع می شود! چرا می‌ خواهید این کمپین را راه بیندازید؟

  • پروموت کردن محصولات یا خدمات جدید
  • افزایش آگاهی از برند
  • افزایش درآمد
  • گرفتن فیدبک برای محصولات از مشتری
  • و ...

نکته: برای اهداف کمپین تبلیغاتیتان از مدل هدف‌گذاری SMART استفاده کنید.

 

2- چطور میزان موفقیت کمپین تبلیغات گوگل را اندازه گیری می‌ کنید؟

با توجه به نوع کمپین تبلیغاتی جواب این سوال متفاوت خواهد بود و به هدفی که برای کمپینتان انتخاب کرده‌اید بستگی دارد.

  • پروموت کردن محصولات یا خدمات جدید: میزان سفارش و فروش
  • افزایش آگاهی از برند: افزایش فالوئرهای شبکه‌های اجتماعی – شنیدن اسم برند از افراد بیشتری در جامعه
  • افزایش درآمد: افزایش فروش و لیدها
  • گرفتن فیدبک برای محصولات از مشتری: افزایش engagement، افزایش کامنت‌ها
  • و ...
     

3- مخاطب شما کیست؟

برای اینکه میزان اثربخشی کمپینتان را افزایش دهید و احتمال موفقیت آمیز بودن آن را بیشتر کنید باید بدانید مخاطبان کمپین شما چه کسانی هستند و چه ویژگی‌ ها و نیازهایی دارند.

  • مخاطبان شما به چه نوع محتوایی علاقه دارند؟ چه چیزی موفق می‌ شود توجه آن‌ها را به خود جلب کند؟
  • در کدام شبکه‌ های اجتماعی فعال‌ترند؟ چه هدفی برای استفاده از این شبکه‌ های اجتماعی دارند؟
  • چه نیازی دارند که محصول یا خدمت شما آن را حل می‌ کند؟
  • خصوصیات دموگرافیک آن‌ها چیست؟ در کجاها زندگی می‌ کنند؟ در چه بازه سنی هستند؟

 

4- چطور به مخاطبانتان خواهید رسید؟

استفاده از کدام یک از کانال‌ های تبلیغاتی برای کمپین شما بهتر است؟ بیشترین میزان Engagement را در کدام یک از این کانال‌ها به دست می‌آورید؟ مخاطبان، بودجه، هدف و ... عواملی هستند که نوع کمپین شما را تعیین می‌ کنند.

 
5- با دیتای به دست آمده از کمپین چه می‌ کنید؟

در این مرحله می‌ توانید میزان تاثیرگذاری کمپین‌ های تبلیغاتی که اجرا می‌ کنید به حداکثر برسانید، زمانی که دیتای حاصل از یک کمپین را تحلیل می‌ کنید نه تنها می‌ توانید میزان موفقیت آن کمپین را به دست بیاورید بلکه می‌ توانید از دیتا برای شناخت مخاطب و بهینه کردن کمپین‌ های بعدی کسب و کارتان استفاده کنید.

  • چطور می‌ توان در این کمپین متفاوت عمل کنم؟
  • چطور می‌ توان هزینه‌ های مربوط به کمپین را کاهش دهم؟
  • در هر قسمتی از کمپین که اشتباهی رخ داد، چرا این اشتباه اتفاق افتاد؟
  • چه چیزهای جدیدی درباره مخاطبانم آموختم؟

این دیتاها را در گوگل آنالیتیکس، فیدبک‌ ها و نظراتی که در شبکه‌ های اجتماعی از مخاطبانتان دریافت کرده‌اید، می‌ توانید پیدا کنید.

 

تبلیغات گوگل با کیان تجارت


حرف آخر

دیدیم که یک کمپین تبلیغات گوگل موفق به برنامه ریزی، دیتا و اطلاعات، تصمیم‌ گیری، ایده پردازی و نظارت نیاز دارد. اما اگر همه چیز دقیق، درست و در جای خودش قرار بگیرد؛ راه اندازی یک کمپین موفقیت آمیز آنقدرها هم سخت و ترسناک نیست!

 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱ ) ۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید