3 ویژگی اصلی GA4 در 2023 که دیجیتال مارکترها باید بدانند

3 ویژگی اصلی GA4 در 2023 که دیجیتال مارکترها باید بدانند

اگر به اصطلاح GA4 آشنا نیستید باید بگوییم که این واژه مخفف شده به نسل جدید Google Analytics اشاره دارد که برای بسیاری از دیجیتال مارکت ها، ابزار تحلیلی مهمی است. این ابزار رویکردی متمرکزی بر حریم خصوصی کاربران دارد تا آنها در وب سایت ها و نرم افزارها خود کمتر به کوکی ها وابسته باشند. گوگل با ارتقای این بخش تحلیلی با کاربران اجازه می دهد برخی از کوکی ها را نپذیرفته و در تعامل خود با GA4 مشکلی نداشته باشند. جالب است بدانید که این ویژگی مهم در GA4 با استفاده از امکانات یادگیری ماشین و مدل سازی های مربوط به آن طراحی شده تا شکاف های از این دست به راحتی پر شوند.

گوگل آنالیتیکس4
چرا از گوگل آنالیتیکس 4 استفاده کنیم؟

اگر هنوز به محیط این ابزار تحلیلی مهاجرت نکرده اید و شک دارید که از آن استفاده کنید یا نه ما یک بله قاطعانه به شما می گوییم. فراموش نکنید که استفاده از ویژگی های Google Analytics 4 در این بازه زمانی بسیار مهم است. با نزدیک شدن به غروب یونیورسال آنالیتیکس، باید ردیابی مسیر موفقیت خودتان را با این ابزار به روز شده شروع کنید.
اگرچه ممکن است استفاده از آن ترسناک و سخت باشد، اما واضح است که GA4 آینده Analytics است و شما باید برای استفاده از آن آمادگی لازم را داشته باشید. اجازه دهید سه ویژگی مهم در ga4 را با هم بررسی کنیم تا دلیل تاکید ما بر این مهاجرت مجازی را متوجه شوید.


1.    از جریان سفر کاربر بیشتر مطلع می شوید

Google Analytics واقعا تغییر کرده است و نه فقط در نحوه ساختاربندی گزارش های خود در رابط کاربری بلکه در ارائه تحلیل های مناسب نیز گام بزرگی برداشته است. در این ابزار دیگر تمرکز روی اندازه گیری هایی نیست که توسط دستگاه یا پلتفرم تقسیم می شدند. اکنون تأکید جدی بر کاربران و تعاملات آنها با سایت شما است. این تعاملات اکنون به عنوان یک رویداد در این ابزار ثبت می شود.


این مدل داده مبتنی بر رویداد و تمرکز کاربر جدید به این معنی است که اکنون می توانید از یک مجموعه واحد از معیارها و ابعاد مهم برای مشاهده داده های وب و برنامه استفاده کنید. همچنین امکان تجمیع هوشمندانه تر اطلاعات را هم فراهم می کنید. به عنوان مثال، یک کاربر ممکن است از وب سایت شما در دستگاه تلفن همراه خود بازدید کند. مجددا در رایانه رومیزی خود هم برای بازدید مراجعه کرده و سپس از طریق برنامه شما دانلود، خرید یا ثبت نام را انجام دهد. اینجاست که با ویژگی مهم در ga4 تحلیل کاربردی خواهید داشت. به این معنی که Google Analytics 4 ابزارهای مورد نیاز برای ردیابی و پیوند دقیق تر سفرهای کاربر را در اختیار شما قرار می دهد.

مطالعه بیشتر : نقشه سفر مشتری (customer journey) چیست؟


2.    ابزارهای تحلیل بر روی تعامل کاربر متمرکز شده اند

گوگل با این به روزرسانی علاوه بر اینکه قادر به جمع آوری و تحلیل داده های زیاد است، با همسو کردن بخش های منوی گزارش با سفر مشتری، بررسی گزارش های کاربر محور را برای بازاریابان و تحلیل گران بصری تر کرده است. منوهای قابل اعتماد Audience، Acquisition، Behavior و Conversion از بین رفته اند. به جای آنها یک بخش «Lifecycle» است که تجزیه و تحلیل را برای مشارکت، کسب درآمد و حفظ بیشتر مشتریان آسان می کند. در حالی که اکنون یک بخش «کاربر» جداگانه هم وجود دارد که بر جمعیت شناسی و فناوری کاربران شما تمرکز دارد.
در کنار این مسئله یکی از بهترین ویژگی های Google Analytics 4، معیارها و ابعاد قدرتمند کاربر محور آن است که از هوش مصنوعی برای پیش بینی اقدامات و ارزش مشتری استفاده می کند. در همین حال، Bounce Rate توسط گوگل حذف شده(بانس ریت (bounce rate) یا نرخ پرش و تاثیر آن بر سئو سایت) و با معیارهای تعامل قدرتمندتر و مفیدتر جایگزین شده است. این معیارهای تعامل جدید همراه با اسکرول، ویدیو، کلیک های خروجی و رویدادهای دانلود فایل از پیش پیکربندی شده جدید، به شما این امکان را می دهد که بدانید آیا محتوای شما جذاب است و کاربران با محتوا درگیر هستند یا خیر.


3.    ویژگی مهم در ga4؛ کمپین های تبلیغاتی قدرتمندتری ایجاد می کنید

سومین ویژگی مهم در ga4 با اندازه گیری های قوی تر و ابزارهای تحلیل مناسب گره خورده است. به این معنی که ما می توانیم کمپین های بازاریابی قدرتمندتری را راه اندازی کرده و با استفاده از داده های به دست آمده،  بازگشت سرمایه را نسبت به هزینه های تبلیغاتی بیشتر کنیم.
به عنوان مثال فرض کنید شما در یک بخش دانشگاهی مشغول هستید و یک کمپین تبلیغاتی را هم در دستگاه های تلفن همراه، در دستگاه های دسکتاپ و در پلتفرم های وب و اپلیکیشن اجرا می کنید. کاربر از طریق مرورگر موبایل وارد سایت شما می شود و فرم تماس را پر می کند. همین کاربر می تواند از طریق یک رایانه رومیزی، با استفاده از یک مرورگر دیگر وارد سایت شما شود و یک فرم درخواست را تکمیل کند. همچنین کاربران شما می توانند فرم درخواست را با استفاده از برنامه بومی Android یا iOS هم تکمیل کنند.
تا قبل از GA4، بهینه سازی هزینه های تبلیغاتی برای این نوع سفرهای کاربر دشوار بود. به ویژه به این دلیل که برای پیوستن به این سفرهای مختلف در دستگاه ها و پلتفرم ها مشکلاتی را پیش رو داشتیم. اما اکنون، اگر وب و برنامه های خود را به درستی پیکربندی کنید، می توانید سفرهای کاربر را به هم متصل کرده و از هدر رفتن هزینه های تبلیغات خود جلوگیری کنید.
علاوه بر این، معیارهای پیش بینی جدید منتشر شده توسط Google به بهینه سازی رفتار سریع تر و هوشمندانه تر این مخاطبان هم کمک می کند. گوگل گفته است: «ما همچنان به افزودن معیارهای پیش بینی کننده جدید، مانند درآمد بالقوه ای که می توانید از گروه خاصی از مشتریان کسب کنید، ادامه می دهیم». این ویژگی مهم در ga4 به شما این امکان را می دهد تا مخاطبانی ایجاد کنید که در آینده به مشتریانی با ارزش بالاتر تبدیل خواهند شد.

اتصال به گوگل آنالیتیکس 4
نحوه مهاجرت به گوگل آنالیتیکس 4

با توجه به آنچه که تاکنون گفته ایم، در واقع شما برای پیدا کردن سفیران برند خود تجزیه و تحلیل هایی را در پیش می گیرید که بر رفتار کاربر متمرکز شده است. به این طریق برای درک بهتر اینکه چرا برخی از مشتریان احتمالا بیشتر از دیگران از سایت شما بازدید می کنند روش های راحت تری را پیش رو دارید؛ بنابراین می توانید برای بهبود نتایج خود اقدامات زیادی در نظر بگیرید. به این ترتیب مهاجرت از نسخه های قبلی به این ورژن جدید تحلیلی می تواند مزایای زیادی از جمله موارد ذکر شده به عنوان ویژگی مهم در ga4 را برای شما به همراه داشته باشد.
البته فراموش نکنید که قبل از این جا به جایی باید از اطلاعات قبلی خودتان بک آپ بگیرید؛ زیرا مطابق با اعلان رسمی شرکت گوگل ما نمی توانیم داده های خودمان را از Universal Analytics به GA4 منتقل کنیم. در نتیجه مهم است که با معرفی گزارشی که می خواهید آن را ذخیره کنید، داده های مورد نیاز را از Universal Analytics بردارید. برای نمونه می توانید مسیر Acquisition > All Traffic > Channels را در نظر بگیرید.
برای بک آپ گرفتن از این بخش باید فیلترها و بخش هایی را که می خواهید در فرایند ذخیره سازی اعمال شوند، انتخاب کنید. پس از آن در گوشه سمت راست بالای صفحه، روی «EXPORT» کلیک کرده و فایل را به صورت Excel، PDF، Google Sheets و حتی CSV ذخیره کنید.


به یاد داشته باشید که اگر Universal Analytics را با gtag.js استفاده کرده اید، حالا به راحتی می توانید از تگ های متصل به سایت استفاده کرده و گوگل آنالیتیکس 4 را به حساب خودتان خود مرتبط کنید. برای این کار می توانید مراحل زیر را در نظر بگیرید.

ga4
مراحل اتصال گوگل آنالیتیکس 4 به تگ های سایت


•    روی Admin در قسمت پایین منوی سمت چپ کلیک کرده و از قسمت account، بخش property را انتخاب کنید.
•    روی قسمت Data Streams کلیک کنید.
•     در تب ایجاد شده Web را انتخاب کنید و بعد stream  مورد نظر را انتخاب کنید.
•    سپس در بخش Google tag روی Manage connected site کلیک کنید.
•    در بخش Connected Tags، گزینه شناسه ردیابی را از property انتخاب کنید که با UA مورد نظر خودتان مرتبط باشد.
•    نامی برای این تگ انتخاب کنید.
•    روی گزینه Connect کلیک کنید.


جمع بندی مبحث ویژگی مهم در ga4

در این مبحث سعی کردیم با بررسی سه ویژگی مهم در ga4 با افراد فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ کمک کنیم تا تردید را کنار گذاشته و از گوگل آنالیتیکس 4 نهایت استفاده را ببرند. فراموش نکنید نسل جدید این ابزار تحلیل علاوه بر اهمیت دادن به حریم شخصی کاربران، شناسایی رفتارهای مشتریان را هم آسان کرده تا شما بتوانید روند مارکتینگ خود را بهتر از قبل طرح ریزی کنید.


تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۲ ) ۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید