چگونه می توان یک سایت مینیمال طراحی کرد؟

چگونه می توان یک سایت مینیمال طراحی کرد؟

در طراحی سایت علاوه بر تمرکز بر کیفیت محتوا، ساختار کلی و بصری آن نیز در میزان ورودی کاربران نقش مهمی دارد. از این رو هرچه انتقال اطلاعات و مفاهیم به بیننده ساده‌تر و کاربردی‌تر باشد میزان رضایت استفاده‌کنندگان از سایت بالاتر خواهد رفت.
بدین منظور در سال‌های اخیر سایت های مینیمال به عنوان یکی از سبک‌ های پرطرفدار و کاربردی از محبوبیت بالایی برخوردار شده ‌است؛ به همین‌خاطر ما در این مقاله قصد داریم نحوه طراحی سایت مینیمال را آموزش داده و مورد ارزیابی قرار دهیم، پس همراه ما باشید.

 

به چه سایت هایی مینیمال می‌ گویند؟

قبل از پاسخ به این سوال ابتدا باید به تعریفی کلی از واژه مینیمال اشاره کرد؛ سبک مینیمال یا مینیمالیسم جنبشی هنری است که در آن خالق اثر سعی دارد به سادگی و بدون هیچگونه اضافه‌گویی با کمترین المان‌ها مقصود خود را به مخاطب بیان کند.
در واقع آنچه در این نوع سبک مورد توجه می‌باشد آن است که حداکثر مفاهیم از طریق حداقل امکانات یا ابزارها منتقل شود؛ بنابراین در هر عرصه‌ای بتوانیم این مهم را اجرا کنیم، بر اساس سبک مینیمال رفتار کرده‌ایم.

با توجه به تعریف بالا در عرصه وب، نیز به سایت‌هایی مینیمال می‌گویند که در آن طراح توانسته ‌است با حذف عناصر اضافی و استفاده از فاکتورهای ضروری اطلاعات را به شکلی ساده، کاربردی و در عین حال جذاب به کاربر منتقل کند.

اگرچه سایت مینیمال در ابتدا امری ساده به نظر می‌آید، اما در عمل امری است تخصصی که باید با قوانین آن آشنا بود؛ چرا که اگر به قواعد آن آشنا نباشید بازهم در دام اضافه‌گویی خواهید افتاد.
مانند بسیاری از سایت‌هایی که با اولین کلیک مخاطب با هجمه‌ای از تصاویر، رنگ‌ها، اطلاعات غیرضروری و ... مواجه می‌شود که نهایتا منجر به سردرگم شدن وی می‌شود و صفحه را ترک می‌کند.

 

سایت‌ های مینیمال برای چه کسانی مناسب است؟

در وب سایت به سبک مینیمال چه در محتوا و چه در فاکتورهای بصری چون مبنا بر ساده‌گویی است تنها یک مفهوم اصلی به مخاطب منتقل می‌ گردد؛ بنابراین باید گفت که این سبک پاسخگوی نیاز مخاطبان آن دسته از سایت‌ هایی که در زمینه فروش کالا و خدمات فعالیت می‌ کنند نیست!
پس هنگام راه اندازی وب حتما باید قبل از تصمیم برای استفاده از نوع سبک، ابتدا نیازسنجی کنید که آیا سبک مینیمال مناسب سایت شما هست یا خیر؟

اما در کلیت می‌ توان گفت که سبک مینیمال مناسب همه انواع سایت‌ها به جز سایت‌هایی است که زمینه فعالیتشان ارائه خدمات متنوع و فروش و بازاریابی کالا است. بنابراین کسانی که دارای سایت‌های هنری، شرکتی و ... هستند می‌ توانند از سبک مینیمال جهت طراحی سایت خود استفاده کنند.

 

نکات طراحی سایت مینیمال 

برای طراحی سایت مینیمال به چه نکاتی باید توجه کرد؟

همانگونه که مطالعه کردید استفاده از سبک مینیمال در طراحی وب سایت می‌تواند بسیار کارا باشد، اما پیاده کردن آن کار راحتی نیست؛ بنابراین با توجه به چالش‌ های طراحی سایت مینیمال برای رسیدن به ساختاری ساده و گویا بهتر است موارد زیر را رعایت نمایید تا به نتیجه دلخواه دست یابید. از جمله:

  • طبقه‌ بندی محتوا و ارائه اطلاعات ضروری؛
  • ایجاد رابط کاربری ساده؛
  • توجه به فضای سفید؛
  • استفاده از عناصر بصری جذاب و گیرا؛
  • استفاده به جا از رنگ‌ها؛
  • به کار بردن تایپوگرافی خلاقانه؛
  • استفاده از بافت مسطح؛
  • تمرکز بر قسمت بالای سایت؛
  • حذف موارد اضافه؛
  • عدم استفاده نابجا از پاپ‌آپ؛
  • توجه به قرار دادن محل مناسب کلیدها و منوها؛

 

  • طبقه بندی محتوا و ارائه اطلاعات ضروری

محتوا به عنوان ستون اصلی سایت نقش مهمی در بازدهی آن دارد؛ بنابراین علاوه بر رصد موضوع و توجه به کیفیت مطالب، دسته‌ بندی محتوا نیز آیتمی قابل توجه است. چرا که این امر سبب می‌شود اطلاعات به شکلی طبقه‌ بندی شده به کاربر ارائه شود و این عدم سردرگمی در فهم محتوا موجب رضایت بیشتر مخاطب می‌ شود.
همچنین، در نوشتن محتوا باید از پرداختن به موارد اضافه و بی‌ مورد پرهیز کرد تا تمرکز مخاطب به سمت اطلاعات ضروری هدایت شود البته نباید به گونه‌ ای افراطی عمل کرد که مطالب سایت به سمت بی‌ محتوایی برود.

  • ایجاد رابط کاربری ساده

در سایت های مینیمال بهتر است که کاربر پس از ورود به صفحه برای دسترسی به آنچه به آن نیاز دارد دچار سرگردانی نشود؛ بنابراین طراحی رابط کاربری ساده و آسان در بازخورد سایت تاثیر به سزایی دارد.

  • توجه به فضای سفید

یکی از اصلی‌ ترین ارکان در طراحی سایت مینیمال توجه به استفاده صحیح از فضای سفید است. هر چقدر یک طراح در این بخش هوشمندانه‌تر عمل کند سایتی با میزان کیفیت و رضایت بالاتری خواهد داشت.
در واقع منظور از فضای سفید اشاره به رنگ سفید ندارد، بلکه مقصود آن است که در اطراف آیتم‌ های محتوایی و بصری فضایی خالی را به گونه‌ ای ایجاد کنیم که توجه مخاطبین به طور مستقیم به همان سمتی جلب شود که مد نظر طراح و گرداننده سایت است.

 

تماس با کارشناس طراحی سایت

 

  • استفاده از عناصر بصری جذاب و گیرا

استفاده از تصاویر شفاف و ساده در ابعاد بزرگ در کنار سایر عناصر بصری می‌ تواند هارمونی و تعادل را برای بازدیدکننده سایت تداعی کرده و حس خوشایندی را برای او به‌ وجود بیاورد؛ بنابراین در طراحی وب سایت به سبک مینیمال حتما از عکس‌ های با کیفیت و شارپ‌نس بالا استفاده کنید.

  • استفاده به جا از رنگ‌ ها

رنگ‌ ها نیز تاثیر مهمی در القای مفاهیم دارند. در طراحی سایت مینیمال سعی بر آن است تا از حداقل رنگ‌ ها جهت انتقال حداکثر مفاهیم استفاده گردد؛ از این رو در این سبک نهایت از یک یا دو رنگ استفاده می‌ شود.
در واقع هنر یک طراح حرفه‌ ای در انتخاب رنگ برای سایت این است که با توجه به ماهیت سایت، از پالت رنگی متناسب با وب سایت خود استفاده کند. کنتراست رنگ‌ ها نیز نکته مهمی است‌؛ هرچه کنتراست بین رنگ‌ ها بیشتر باشد مخاطب بیشتر مجذوب می‌ شود.

 

استفاده از رنگ در طراحی سایت

 

  • به کار بردن تایپوگرافی خلاقانه

از آنجایی‌ که در سایت های مینیمال از حداقل رنگ‌ ها و تصاویر استفاده می‌ شود، برای جلوگیری از ایجاد حس کسالت بهتر است که به انتخاب فونت مناسب نیز توجه کنید.
در واقع شما می‌توانید با شخصی‌سازی فونت مطلوب خود و به کاربردن گرافیک‌های جذاب‌تر، مخاطب را به خواندن مطالب سایت مشتاق کنید.
نکته مهم دیگر این است که به حداقل رساندن آیتم‌ های اضافی، توجه به موضوع اصلی را افزایش می‌دهد؛ بنابراین حتما به این موضوع دقت کنید که هنگام تایپ از غلط‌های املایی بپرهیزید زیرا بیش از پیش به چشم می‌آیند.

  • استفاده از طراحی مسطح

برای طراحی سایت به سبک مینیمال طراحی مسطح (Flat Design) یک طراحی مطلوب است؛ زیرا دوران استفاده از وب سایت‌ های سه بعدی به سر آمده ‌است، بنابراین عدم استفاده از سایه‌ها و ... نتیجه بهتری خواهد داشت.

  • تمرکز بر قسمت هدر سایت

توجه کاربر پس از ورود به سایت به شکل ناخودآگاه به سمت بالای صفحه یا هدر سایت جلب می‌شود، پس در سایت های مینیمال باید این قسمت به نحوی طراحی شود که مخاطب را به کاوش بیشتر ترغیب کند.

  • حذف موارد اضافه

در طراحی وب لازم است که هرگونه جزییات اضافی حذف گردد. در سبک مینیمال این ضرورت بیشتر احساس می‌ شود. به همین دلیل بهتر است علاوه بر اطلاعات و تصاویر ضروری، از جزییات کمتری در قالب اشکال هندسی و ... استفاده کنید، تا نیاز به پرداختن به موارد غیر ضروری نباشد.

  • عدم استفاده نابجا از پاپ‌آپ

استفاده نادرست و بیش از اندازه از پاپ‌آپ‌ها موجب شده ‌است که مخاطبین از آن فراری باشند؛ بنابراین در طراحی وبسایت مینیمال نباید به هیچ عنوان از پاپ‌ آپ‌ های زیاد و اضافه استفاده کرد. از سوی دیگر پاپ‌آپ را نیز نباید به‌ گونه‌ای به کار برد که حواس کاربر از موضوع اصلی پرت شود.

 

نحوه استفاده از پاپ آپ

 

  • توجه به قرار دادن محل مناسب کلیدها و منوها

در طراحی سایت مینیمال طراح باید منوها و کلیدهای ناوبری را به ساده‌ترین و راحت‌ ترین شکل طراحی کند. طراحی ناوبری یکی از مهم ترین چیزهایی است که باید به آن توجه ویژه ای داشت. این طراحی باید بر مبنای نوع سایت شما و نیاز مخاطب باشد، بدین شکل پس از نیازسنجی درست می‌توانید محل مناسب منوها و کلیدهای ناوبری را تعیین کنید.

 

آیا طراحی سایت مینیمال بر نرخ تبدیل تاثیرگذار است؟

این سبک از سایت برای افزایش نرخ تبدیل بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که پیشرفت یک کسب‌ و‌ کار در گرو بهبود نرخ تبدیل سایت می‌ باشد.
دسترسی آسان به قسمت‌ های مختلف، توجه به محتوا، حذف موارد غیر ضروری و ... در افزایش نرخ تبدیل و رضایت کلی مخاطب تاثیر دارد. چون این المان‌ها در طراحی سایت مینیمال رعایت می‌ گردد، پس می‌ توان نتیجه گرفت که سایت های مینیمال منجر به افزایش نرخ تبدیل و بالا رفتن میزان بازدهی سایت می‌ شود‌.

در کل رویکرد کمینه‌سازی در سایت حسی خوشایند را برای کاربر بوجود می‌آورد و او را به گشت‌ و گذار بیشتر وا می‌ دارد. از طرفی، چون در سایت های مینیمال از تصاویر زیاد و المان‌ های گرافیکی متعدد استفاده نمی‌ شود، در نتیجه سرعت و عملکرد سایت تا حد قابل توجهی افزایش پیدا می‌ کند. سرعت لود بالای سایت امتیازی مهم تلقی می‌شود که در نهایت به افزایش نرخ تبدیل می‌انجامد.

 

تماس با کارشناس طراحی سایت 

 

نتیجه گیری

در دنیای دیجیتال این صفحات وب هستند که به عنوان رابط میان سازنده و بازدیدکننده عمل می‌ کنند، بنابراین موفقیت و پیشرفت در کسب‌ و‌ کارهای اینترنتی در گرو طراحی سایت به سبک و سیاقی مطلوب و کارا است، به گونه‌ای که منجر به جذب بازدیدکنندگان بیشتر گردد.
سبک مینیمال به عنوان سبکی موفق جهت رسیدن به این مهم، طی سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته ‌است؛ بنابراین شما می‌توانید به عنوان یک طراح با رعایت اصول و موارد ذکر شده و با اتکا به میزان خلاقیت و تخصص خود به بازدهی بیشتر وب سایتتان کمک کنید.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۰ ) ۰ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید