چگونه تایتل جذاب بنویسیم

چگونه تایتل جذاب بنویسیم

چطور عنوان جذاب بنویسیم ؟ همه ما این جمله را بارها شنیده‌ایم که نباید کتاب را از روی جلد آن قضاوت کرد. با این حال به نظر  ۴۸ درصد آدم‌ها جلد یک کتاب تاثیر فراوانی بر انتخاب و خرید آن می‌گذارد. در مورد وب هم همین است.

وقتی از جستجوی ارگانیک حرف می‌زنیم، یکی از شاخص‌هایی که باعث می‌شود کاربر از میان میلیون‌ها نتیجه وارد وب‌سایت ما شود، تگ عنوان صفحه است. اما چطور عنوان جذاب بنویسیم؟ نوشتن عنوان جذاب چه اندازه در سئو تاثیر می‌گذارد؟ با ما همراه باشید تا مفصل در مورد این مسائل صحبت کنیم.

 

منظور از تایتل تگ یا تگ عنوان چیست

«تایتل تگ» مقداری کد پنهان روی صفحه سایت است که عنوان صفحه فرود، پست وبلاگ یا هر محتوای دیگری را تعیین می‌کند. عبارت عنوان بین دو تگ «» و «» قرار می‌گیرد. هربار که این عبارت را ویرایش می‌کنید، عنوان محتوا که در نتایج موتور جستجو ظاهر می‌شود نیز تغییر می‌کند.

چطور عنوان جذاب بنویسیم

 

هرکسی می‌تواند با کلیک راست روی صفحه و انتخاب گزینه «inspect»، عنوان صفحه را در قالب HTML ببیند. البته کافی است کاربر روی عنوان لینک کلیک کند و صفحه را باز کند تا آن را روی تب مرورگر ببیند.

چرا نوشتن عنوان جذاب اهمیت دارد

می‌بینید که کاربران در طول سفر خود بارها و بارها با تگ عنوان یک سایت مواجه می‌شوند. بنابراین نوشتن عنوان جذاب که در نگاه اول نظر آنان را جلب کند، یکی از بایدهای مهم تولید محتوای دیجیتال محسوب می‌شود.

نحوه نوشتن تایتل جذاب

چرا نوشتن عنوان جذاب اهمیت دارد

تگ عنوان به عنوان یکی از قوی‌ترین عوامل رتبه‌بندی صفحات وب عمل می‌کند و می‌توان گفت داور نهایی دیده شدن و کلیک‌پذیری سایت است. گوگل برای رتبه‌بندی یک صفحه باید بتواند برچسب عنوان را درک کند. هر چه تگ عنوان بهتر بتواند محتوای صفحه را تعریف کند، گوگل با احتمال بیشتری آن را پیش روی کاربر می‌گذارد.

معمولا کاربران برای یافتن بهترین گزینه، عناوین را اسکن می‌کنند و روی بهترین آن‌ها کلیک می‌کنند. بنابراین اینکه تگ عنوان در نتایج جستجو نمایش داده شود و جزو اولین گزینه‌ها باشد، تجربه کاربری بهتری برای مخاطبان سایت رقم می‌زند و به بهتر دیده شدن صفحه کمک می‌کند.

به خاطر داشته باشید، برچسب عنوان فوق‌العاده جذابی که در مورد موضوع محتوا توضیحی نمی‌دهد، ارزش چندانی برای کاربر ندارد.

 

نحوه نوشتن تایتل جذاب برای محتوا

گفتیم که تگ تایتل تاثیر فراوانی بر سئوی یک صفحه می‌گذارد. اما این عبارت کوتاه را چطور بنویسیم که ترافیک بیشتر را به سمت سایت ما هدایت کند؟ چه نکاتی را رعایت کنیم تا عنوانی که می‌نویسیم کاربر را ترغیب به کلیک کند؟ در این بخش با مهم‌ترین نکات آن آشنا می‌شویم.

۱. انتخاب کلیدواژه مناسب

وقتی نوبت به نوشتن تگ عنوان می‌رسد، باید به‌خوبی در مورد مهم‌ترین کلمات کلیدی تحقیق کنید تا بفهمید کاربران در جستجوی چه چیزهایی هستند و آن‌ها را در محتوا و عنوان صفحه بگنجانید. با استفاده از ابزارهای سئو تحقیقاتی مثل SEMrush یا Ahrefs ببینید بر حسب حجم جستجو و دشواری کلمات کلیدی، کدام کلیدواژه‌ها برای محتوای شما بهترین هستند و می‌توانید به ازای آن‌ها رتبه‌بندی شوید.

ببینید سایت‌های دیگر از چه کلیدواژه‌هایی برای نوشتن عنوان جذاب خود استفاده می‌کنند و از آن‌ها یاد بگیرید. البته فراموش نکنید که کلیدواژه انتخابی باید کاملا گویای محتوای صفحه باشد و از تکرار بیش از حد آن اجتناب کنید.

۲. گنجاندن نام برند در عنوان صفحه

حالا که گوگل یکی از سطرهای صفحه جستجو را به لینک صفحه شما اختصاص داده است، چرا از این فرصت برای معرفی برند خود استفاده نمی‌کنید؟ خود گوگل از وب‌سایت‌ها درخواست می‌کند بیشترین برندسازی ممکن را داشته باشند. البته مراقب باشید در این مورد زیاده‌روی نکنید. کافی است نام شرکت خود را بیاورید تا هم مشتریان جدید با شما آشنا شوند و هم مشتریان قبلی با دیدن نام شما مشتاق به باز کردن صفحه شوند.

۳. منحصر‌به‌فرد بودن عنوان هر صفحه

برای تمام صفحات سایت از عنوان‌های منحصربه‌فرد استفاده کنید و هرگز برای انتشار دو محتوا از یک عنوان استفاده نکنید. البته غیرمنطقی هم نیست. عنوان باید گویای اطلاعاتی باشد که در هر صفحه به آن پرداخته شده است و هیچ وب‌مستری دو محتوای مشابه روی سایت منتشر نمی‌کند. بنابراین تگ‌های عنوان خواه ناخواه متفاوت خواهند بود. وب‌مسترهای وب‌سایت‌هایی مثل فروشگاه‌های آنلاین که باید برای محصولات مختلف محتوای مجزا تولید کنند، ممکن است وسوسه شوند از یک عنوان برای چندین صفحه استفاده کنند. کاری که گوگل را به شدت عصبانی می‌کند.

اگر می‌بینید در سراسر سایت عناوین مشابهی برای چند صفحه دارید، سعی کنید آنها را کمی تغییر دهید تا هر کدام منحصربه‌فرد باشند.

۴. توجه به ساختار عنوان (اول کلمات کلیدی مهم)

وقتی صحبت از ساختار تگ عنوان می شود، برای نوشتن عنوان جذاب باید کلمات کلیدی را اولویت‌بندی کنید و آن‌ها را نزدیک به ابتدای کار قرار دهید. این کار شما به گوگل کمک می‌کند بفهمد کدام کلمه بیشتر به کاربر مربوط است و بهتر با هدف جستجو او مطابقت دارد. تگ عنوان می‌تواند شامل نام محصول، نام شرکت، موقعیت مکان یا عنوان مقاله باشد. برای جدا کردن این موارد می‌توانید از خط تیره، دو نقطه، یا هر علامت دیگری که تمایل دارید، استفاده کنید.

۵. نوشتن کلمات انگلیسی با حروف بزرگ

عنوان صفحه اولین برداشت کاربر از صفحه شما است پس آن را به‌گونه‌ای بنویسید تا در همان نگاه اول کاربر را وسوسه کند. کلمات انگلیسی را با حروف بزرگ بنویسید تا خواناتر باشند. اگر احساس می‌کنید نوشتن حروف بزرگ انگلیسی جای بیشتری می‌گیرد و فضای عنوان را پر می‌کند، می‌توانید با استفاده از ابزارهای مخصوص مطمئن شوید عبارت عنوان در محدوده مورد نظر بگنجد.

۶. نوشتن تایتل جذاب با طول مناسب

یکی دیگر از مسائل مهمی که باید حتما گوشه ذهنتان داشته باشید، مسئله طول عنوان است. اگر تگ عنوان صفحه بیش از حد طولانی باشد، در موتور جستجو نیمی از آن نمایش داده نمی‌شود. انگار که حرف مهم شما نیمه‌کاره رها شده است. پس برای جلوگیری از این اتفاق و از دست رفتن بخشی از عبارت عنوان، توصیه می‌کنیم طول تگ عنوان را کمتر از ۶۰ کاراکتر یا ۵۴۵ پیکسل نگه دارید. بعد از نوشتن عنوان جذاب خود می‌توانید با ابزارهای مختلف پیش‌نمایشی از نحوه نمایش آن در موتور جستجو ببینید و بر طول عنوان و جایگاه کلمه کلیدی نظارت دقیق‌تری داشته باشید.

۷. تکمیل عنوان جذاب با استفاده از متا تگ‌ها

برقراری ارتباط با محتوای صفحه فقط با ۶۰ کاراکتر عنوان واقعا سخت است. این چند کلمه هم برای توضیح محتوا کم است و هم شاید کاربر نتواند درک درستی از آن به‌دست آورد. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم بعد از نوشتن عنوان جذاب، از موقعیت‌های دیگری که گوگل برای معرفی سایت در اختیار شما قرار می‌دهد، استفاده کنید.

متادیسکریپشن یکی از این موقعیت‌ها است. می‌توانید با دست بازتر تا ۱۶۰ کاراکتر محتوای خود را توضیح دهید و به‌طور واضح به کاربر بگویید که با کلیک روی سایت شما به چه اهدافی دست پیدا می‌کند.

با استفاده از کلمات کلیدی مناسب و دانشی که از هدف جستجوی کاربر دارید، این چند جمله را به بهترین شکل ممکن بنویسید. متا تگ‌ها از فاکتورهای مهم رتبه‌بندی یک وب‌سایت محسوب می‌شوند.

 

کلام آخر

نوشتن عنوان جذاب روش‌ها و تکنیک‌ها خاصی دارد که با تمرین زیاد ملکه ذهن می‌شوند. اما اگر بخواهیم در یک جمله همه این نکات و روش‌ها خلاصه کنیم، باید بگوییم عبارتی که برای بخش عنوان سایت انتخاب می‌کنید، باید علاوه بر اینکه کلمات کلیدی مهم و مرتبط با محتوا را پوشش دهد، بتواند در یک نگاه ایده کاملی از محتوای شما در اختیار کاربر و موتور جستجو قرار دهد. این عبارت هر چقدر خاص‌تر و منحصربه‌فردتر باشد، بهتر است.

 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱ ) ۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید