چرا نباید از قالب آماده برای طراحی سایت استفاده کرد؟

چرا نباید از قالب آماده برای طراحی سایت استفاده کرد؟

اگر به‌ تازگی کسب‌ و کار خود را استارت زده‌اید و درصدد راه اندازی سایت برای حضور در فضای آنلاین می باشید، حتما به فکر طراحی سایت هستید. برای داشتن سایت خوب و حرفه ای نیاز به اطلاعات در مورد انواع سایت و اینکه چه سایتی برای کسب و کار شما مناسب است دارید. در این مقاله در مورد سایت قالب آماده، مزایا و معایب و اینکه آیا برای کسب و کار شما مناسب است یا خیر آشنا خواهید شد.

شاید با خود فکر کرده باشید که این قالب‌ ها می‌ توانند برای شما مفید باشند و نیاز کسب و کارتان را پاسخ دهند یا خیر؟! حتی شاید کنجکاو باشید که بدانید این قالب‌ ها چه تفاوتی با قالب‌ های اختصاصی طراحی شده دارند؟ یا ممکن است تصمیم گرفته باشید که یک قالب آماده را برای سایت خود انتخاب و خریداری نمایید.
در هر صورت توصیه می‌ کنیم قبل از هرگونه تصمیم و اقدامی تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا پاسخ همه سوالات خود را دریابید و بتوانید تصمیم بهتری اتخاذ کنید.

 

منظور از سایت قالب آماده چیست؟

قبل از هر چیز برای روشن شدن بحث بهتر است ابتدا به تعریف سایت قالب آماده بپردازیم. قالب‌ های آماده در واقع قبلا به‌ صورت پیش‌ فرض توسط طراحان سایت، طراحی شده و آماده برای بارگذاری مطالب و اطلاعات شما هستند. این قالب‌ ها به‌ صورت رایگان و یا با پرداخت هزینه قابل دانلود و استفاده هستند. طراحی آنها بسیار متنوع است و انواع مختلفی از فریم‌ها، ترکیب‌بندی‌‌ها، فونت‌ها‌ و رنگ‌ها‌ و... را شامل می‌شود.
شما می‌ توانید به‌ راحتی بر اساس سلیقه و نیاز کسب و کارتان یک قالب مناسب برای خودتان انتخاب کنید. بعد از انتخاب قالب آماده مورد نظرتان، امکان ایجاد تغییرات جزئی در آن وجود دارد. همچنین، می توانید حین بارگذاری مطالب و محتوا، مواردی را بنابر سلیقه و نیاز خود شخصی‌سازی کنید. البته این تغییرات مستلزم تسلط و دانش نسبی طراحی می‌باشد.
همان‌طور که گفته شد، برخی از این قالب‌ ها به‌ صورت رایگان در اختیار کاربران قرار داده می‌ شوند. بعضی دیگر از قالب‌ ها هم با پرداخت مبلغی مناسب قابل دانلود و استفاده هستند.

 

سایت قالب آماده 

مزایا و معایب طراحی سایت با قالب آماده چیست؟

در ادامه به بررسی مزایا و معایب قالب‌های آماده می‌پردازیم تا برایتان مشخص شود که استفاده از این قالب‌ها چه تفاوتی با طراحی اختصاصی سایت دارد.

 

- مزایای استفاده از سایت قالب آماده

  • استفاده از قالب آماده برای سایت، نیاز به دانش فنی و تخصصی در مورد طراحی را از بین می‌ برد. اگر شما یک کسب و کار کوچک و نوپا داشته باشید، با توجه به اینکه به احتمال زیاد خودتان با دانش طراحی سایت آشنا نیستید، این قالب‌ ها کار شما را آسان می‌ کنند.
  • از طرفی سپردن کار به یک طراح و سفارش طراحی سایت اختصاصی در شروع کار ممکن است برای شما هزینه سنگینی داشته باشد؛ از این‌ رو استفاده از این قالب‌ ها در وقت و هزینه شما به‌ طور چشم‌ گیری صرفه‌ جویی می‌کند. شما برای شروع فقط کافیست قالب مورد نظر خود را انتخاب کرده و مطالب را در جای مناسب بارگذاری کنید و نیازی به طراحی وب‌سایت نیست.
  • تنوع قالب‌ های آماده این امکان را به شما می‌دهد که انتخاب بهتری داشته باشید. همچنین به‌ دلیل آماده بودن می‌ توانید تصویر واضحی از نمای سایت خود داشته باشید و دیگر نیازی به آزمون و خطا و تصور ذهنی ندارید. در واقع نتیجه نهایی همان چیزی است که می‌بینید و نگرانی از این بابت نخواهید داشت.
  • معمولا قالب‌ های آماده قابل ویرایش هستند و کیفیت قابل قبولی دارند و با توجه به نیازتان به شما گزینه‌ هایی برای افزودن فایل می‌ دهند. برای مثال، امکان بارگذاری تصاویر، فیلم، نمونه کارها و همچنین ایجاد امکاناتی نظیر خبرنامه و سایر ابزارهای ارتباطی با مخاطب در این قالب‌ ها در نظر گرفته شده است.
  • برای سایت‌ های فروشگاهی امکانات پیشرفته‌ تری از جمله گزینه سفارش آنلاین و درگاه پرداخت و... هم لحاظ شده است. همه این امکانات به شرط پشتیبانی شدن توسط شرکت طراحی سایت، عملکرد خوبی ارائه می‌ دهند. 

 

تماس با کارشناس سایت 

 

- معایب استفاده از سایت قالب آماده

  • در کنار همه مزایایی که ذکر شد، استفاده از این قالب‌ ها همیشه هم انتخاب درستی نیست؛ چرا که به‌ هر حال سایتی که شما از آن برای معرفی کسب و کارتان استفاده می‌کنید در درجه اول منحصر به فرد نیست و ممکن است مشابه سایت بسیاری از رقبای شما باشد. این موضوع از نظر بصری می‌تواند برای کاربر آزاردهنده و ناخوشایند باشد.
  • همچنین شما فقط امکان اعمال تغییرات جزئی روی این قالب را دارید و کلیت سایت ممکن است برای شما ایجاد محدودیت کند. به ‌ویژه اینکه با گذشت زمان و رشد کسب و کارتان ممکن است نیاز به توسعه و ارتقاء سایت‌ داشته باشید. اگر از سایت های قالب آماده استفاده کرده باشید، امکان این تغییرات و بهینه‌ سازی بسیار محدود می کند.
  • سایت های قالب آماده ممکن است از طرف شرکت سازنده به روز رسانی نشوند و یا اگر هم به روز رسانی شوند، ممکن است با پلاگین های نصب شده تداخل ایجاد کند. پس نمی توان سایت را متناسب با ترندها به روز رسانی کرد و با گذر زمان یک سایت قدیمی خواهید داشت. سایت های قدیمی برای سئو، تبلیغات گوگل و ... مناسب نیستند.
  • برخی اوقات ایجاد تغییراتی مثل افزایش یا کاهش فضای بارگذاری متن و... باعث برهم خوردن طراحی می‌ شوند. همچنین، گاهی به‌ دلیل پایین بودن کیفیت و یا حرفه‌ای نبودن طراحی مخصوصا در مورد قالب‌ های رایگان کارآیی دلخواه ندارند.
  • سرعت سایت از موارد بسیار مهمی است که نباید نادیده گرفته شود. چرا در افزایش نرخ تبدیل و جذب مخاطب بسیار تاثیرگذار است. سرعت لود سایت های قالب آماده کندتر از سایت های اختصاصی است. زیرا به راحتی نمی توان حجم فایل ها، کدها و ... فشرده سازی کرد. 

 

مزایا و معایب سایت های قالب آماده 

چرا نباید از سایت های قالب ‌آماده استفاده کرد؟ 

با توجه به همه مواردی که ذکر شد، طراحی سایت با قالب آماده خیلی به نفع کسب و کار شما نیست. طراحی سایت با وردپرس یکی از انواع سایت های قالب آماده هست که احتمالا در مورد سایت های وردپرسی، مزایا و معایب آنها زیاد شنیده اید. شاید فکر کنید که این انتخاب برای شروع می‌تواند مناسب یک کسب و کار نوپا باشد، اما باید دید آیا این صرفه‌ جویی در وقت و هزینه در آینده هم قابل توجیه است؟

آیا این انتخاب منجر به هزینه بیشتر و محدودیت‌های آتی نمی‌شود؟ اصلا این قالب آماده تا چه اندازه می‌تواند نیازهای آینده کسب و کار شما را پوشش دهد؟

درنظر داشته باشید که با تخصصی‌ تر شدن جنبه‌های مختلف کسب و کار در آینده، نیاز به ظرفیت‌های تازه‌ای در سایت احساس خواهد شد. اگر امکان ایجاد گزینه‌های بیشتر و توسعه دادن سایت از قبل روی آن درنظر گرفته نشده باشد، شما مجبور به صرف زمان و هزینه مجدد خواهید بود؛ چرا که نیازهای کسب و کار، توسط این قالب‌ها پاسخگو نیست.

از طرفی با همه جذابیتی که ممکن است ظاهر سایت شما داشته باشد، این مساله کمکی به سئوی سایت نمی‌ کند. چرا که طراحی وب‌ با قالب‌ های آماده فقط روی تصاویر و گرافیک سایت شما تمرکز دارد.  در نتیجه می‌ توان گفت در دراز مدت استفاده از این قالب‌ ها نه تنها مقرون به صرفه نیست، بلکه ممکن است در رشد کسب و کار شما هم تاثیر منفی داشته باشد.

 

طراحی سایت با قالب اختصاصی

حال که با مزایا و معایب استفاده از قالب‌ های آماده آشنا شدیم، بهتر است به بررسی قالب‌ های اختصاصی و چگونگی استفاده از آنها بپردازیم. سایت های قالب‌ اختصاصی در واقع به‌ طور اختصاصی برای کسب و کار شما طراحی می‌شوند. بدین صورت که شما به افراد یا شرکت‌ های معتبر این حوزه مراجعه کرده و سایت مورد نظر خود را بر اساس نوع کسب و کار و آنچه مورد نیازتان است سفارش می‌ دهید. بعد از طراحی وایرفریم یا حتی طراحی UI/UX و طراحی نسخه اولیه سایت، امکان تغییرات و بازنگری وجود دارد تا جایی که نتیجه مورد نظر شما حاصل شود.

 

تماس با کارشناس سایت 

 

مقایسه سایت های قالب اختصاصی با قالب آماده

در نهایت اگر بخواهیم سایت های قالب‌ اختصاصی و قالب آماده را با هم مقایسه کنیم، قطعا ظرفیت، امکانات، توسعه‌ پذیری، کیفیت بالاتر و انحصاری بودن قالب‌ه ای تخصصی عیان خواهد بود. هر چند که باز هم ممکن است برای برخی افراد و کسب‌ و کارها برای شروع استفاده از آن میسر نباشد، اما در هر صورت حتی اگر انتخاب شما برای طراحی سایت استفاده از قالب آماده است، سعی کنید از نسخه‌ هایی با قابلیت ویرایش بالاتر استفاده کنید.

 

جمع بندی

در نهایت توصیه ما در این مقاله بر استفاده از قالب‌ های تخصصی و کمک گرفتن از مشاوران و طراحان حرفه‌ ای سایت است. به‌ خاطر داشته باشید، سایت شما ویترین کسب و کار مجازی شماست. هر چه قدر اختصاصی‌ تر و منحصر به‌ فردتر باشد و نیاز مخاطب شما در آن پررنگ‌ تر باشد، به رشد حرفه‌ ای شما کمک بیشتری می‌کند.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۰ ) ۰ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید