چرا باید از فضای سفید در طراحی سایت استفاده کنیم؟

چرا باید از فضای سفید در طراحی سایت استفاده کنیم؟

توجه به نکات ریز اما مهم است که سایت شما را جذاب و کاربرپسند می کند. یکی از نکات مهمی که شاید بنظر خیلی ها از اهمیت کمی برخوردار است استفاده درست از فضای سفید یا فضای خالی می باشد. اما فضای سفید چیست و چگونه به جذابیت و حرفه‌ای شدن سایت کمک خواهد کرد؟

در این مطلب سعی بر آن شده است تا اطلاعات کامل و جامعی در ارتباط با فضای سفید سایت در اختیار شما قرار دهیم؛ بنابراین توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

منظور از فضای سفید یا فضای خالی در سایت چیست؟

فضای سفید (White space) در سایت در واقع به ایجاد فاصله مناسب میان المان‌ های موجود در صفحات سایت گفته می‌شود که به کاربر کمک خواهد کرد تا مرزبندی محتوای صفحه را به سرعت تشخیص دهد و با خستگی چشم مواجه نشود.

به‌طور کلی فضای منفی یا فضای سفید به فضای خالی در اطراف عناصر صفحه چون تصاویر، حروف و کلمات مطالب سایت و ... اشاره دارد که رعایت آن در طراحی وب‌سایت امری ضروری خواهد بود. و عدم استفاده از فضای سفید یا فضای خالی در میان المان‌ های صفحات سایت به‌طور ناخودآگاه حس منفی بر روی ذهن بازدیدکننده گذاشته و باعث سردرگمی کاربر می‌شود؛ و کاربران ترجیح می دهند که از سایت خارج شوند.

اما نکته مهم اینجاست که رعایت صحیح و درست اصول فضای خالی در طراحی سایت سبب می‌ شود تا جلوه ظاهری وب‌سایت زیباتر شده و میزان ماندگاری کاربر در سایت به شدت افزایش یابد؛ لذا طراحان نباید از این عنصر اساسی و مهم غافل شوند. 

 

نمونه ای از فضای سفید یا فضای خالی در سایت

منظور از فضای سفید یا فضای خالی در سایت

 

اهمیت فضای سفید یا خالی در سایت

فضای خالی یا سفید بین پاراگراف‌ها، متن‌ها و عکس‌ها باعث می‌شود تا چشم کاربر خسته نشود و برای بیشتر ماندن در سایت تشویق شود؛ بنابراین، استفاده از فضای سفید به بهبود تجربه کاربری کمک می کند و به هدف کلی سایت جلب رضایت مخاطب و افزایش نرخ تبدیل است، محقق می شود.

 

استفاده از فضای سفید چه مزیت‌هایی دارد؟

  • فضای خالی محتوای سایت را خواناتر می‌کند

فضای سفید یا خالی در بین محتوا به خواناتر شدن محتوا کمک می کند. البته استفاده از فضای سفید و فاصله بین خطوط و محتوا باید طبق اصول طراحی UX انجام شود و نباید در استفاده از فضای سفید اغراغق شود. 

  • فضای خالی نقش جداکنندگی ایفا می‌کند

بین تصاویر، تصویر و متن، انیمیشن ها و سایر طرح های گرافیکی باید فاصله باشد. در واقع، فضای سفید نقش جداکنندگی را دارد. 

  • فضای خالی تعادل برقرار می‌کند

زمانی‌ که فضای بین عناصر و ترکیبات سایت فاصله کمی از هم داشته باشند، این موضوع سبب نامنظمی و بهم ریختگی سایت خواهد شد؛ در نتیجه کاربر به سرعت خسته می‌شود.
حال استفاده از فضای زیاد بین ترکیبات سایت، جلوه ظاهری خوبی نخواهد داشت؛ از این‌رو رعایت درست فضای سفید یا خالی در طراحی سایت، می‌تواند تعادل ظاهری مناسبی ایجاد کند.

  • فضای خالی CTA را برجسته می‌ کند

در گذشته بزرگتر نشان دادن دکمه‌ها، تصاویر، تیترها و ... در سایت، توجه کاربران را جلب می‌کرد. در حال حاضر آیتم‌ های مختلف که در میان فضای سفید قرار می‌گیرند، همین نتیجه را خواهند داشت. در نتیجه هنگام طراحی CTA باید به فضای سفید اطراف دکمه های کال تو اکشن توجه کرد.

  • فضای خالی سایت را مرتب و منظم می‌کند

استفاده از ترکیبات، جلوه‌ های رنگی و فونت‌ های جذاب بر روی اثرگذاری اولیه بسیار تاثیرگذار خواهد بود اما فضای سفید یا خالی هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا سبب نظم و ترتیب عناصر گوناگون سایت می‌شود. برای مثال، استفاده از فضای سفید یا خالی در طراحی سایت مدرن رایج تر است.

 

نمونه ای از فضای سفید یا فضای خالی در سایت

 

مزیت های استفاده از فضای سفید

 

فضای سفید چه تاثیری بر تجربه کاربری دارد؟

با توجه به ماهیتی که فضای سفید در طراحی سایت دارد، می‌ تواند بر روی بهبود تجربه کاربری (User Experience) بسیار تاثیرگذار ‌باشد.

اولین و اصلی‌ترین هدف وب‌سایت، ارائه تجربه کاربری یا UX خوب است؛ یعنی صاحبان سایت باید نگاه کاربر را در طراحی سایت در نظر بگیرند تا تجربه لذت‌بخش به افراد القا شود.

عوامل متعددی چون سادگی دسترسی به بخش‌های مهم سایت، جلوه بصری زیبا، انتشار متن‌های خوانا و قابل فهم، ایجاد طرح‌بندی هماهنگ و ... بر روی تجربه کاربری تاثیر مثبتی خواهند داشت.

فضای سفید در کنار تمام عواملی که دربالا مطرح شد به بهبود ux کمک می کند. تجربه کاربری خوب، افزایش ترافیک سایت از طریق کاربران جدید و کاربران قبلی را به دنبال دارد.

 

تماس با کارشناس طراحی سایت 

چند مثال از سایت هایی که به خوبی از فضای سفید استفاده کرده اند  

  • سایت Quip 

سایت Quip از فضای سفید به ساده ترین حالت ممکن، هدفمند استفاده کرده است. همانطور که می بینید مسواک و متن را در وسط صفحه قرار گرفته است و توجه کاربر را به مرکز صفحه که CTA قرار دارد جلب می کند. 

 

فضای خالی در سایت Quip

 

  •  سایت اپل

اپل به عنوان یکی از اولین سایت هایی است که از فضای سفید برای نمایش محصول استفاده کرده است. تصویر زیر نشان دهنده استفاده صحیح از فضای خالی در سایت است.

 

سایت اپ چگونه از فضای سفید استفاده کرده است

  • سایت New Yorker

از فضای سفید در اطراف لوگوی خود استفاده کرده است که نظر کاربر را به خود جلب می کند باعث می شود که لوگو در ذهن کاربر باقی بماند. 

 

فضای سفید در سایت New Yorker

 

  •  سایت OwlLabs

این سایت از فضای خالی در تصویر استفاده کرده است که انتخاب بسیار هوشمندانه ای بوده است.

 

نقش فضای سفید در سایت OwlLabs 

 

جمع بندی

در مطلب فوق اطلاعات کاملی از فضای سفید و اهمیت ویژه آن در طراحی سایت سخن گفتیم. مطالعه این مقاله می‌تواند دید بازتری برای بهره‌گرفتن از فضای خالی در سایت به شما بدهد.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱ ) ۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید