همه چیز درباره بوت استرپ

همه چیز درباره بوت استرپ

فریم ورک ها ابزار مفیدی در اختیار تولیدکنندگان و برنامه نویسان وب قرار میدهند. این ابزار مجموعه متنوعی از کدهای متن باز CSS ،Html و توابع Javascript را شامل می شوند و کمک میکنند تا صفحات وب با سرعت بالا با ساختار خوب تولید شوند و باعث می شوند نگهداری و توسعه نیز آسان گردد همچنین به طراحی، انعطاف پذیری بیشتری میبخشد و با هدف تولید و نمایش فرمها، دکمه ها، منوها، ستون ها، اسلایدرها، تبها و خیلی از المانهای مورد نیاز صفحه بکار میرود.

یکی از این فریم ورک ها که محبوبیت زیادی بین تولید کنندگان صفحات وب دارد Bootstrap نام دارد.

بوت استرپ (Bootstrap) یا توئیتر بوت استرپ Twitter Bootstrap برای طراحی سایت یا تولید وب اپلیکیشن بکار میرود. در این فریم ورک صفحه به 12 ستون تقسیم می شوند که المانهای صفحه در قالب این ساختار 12 ستونی شکل داده می شوند. اگر نگاهی به تاریخچه بوت استرپ بیاندازیم، تغییرات مهمی را مشاهده خواهیم کرد. اینکه در نسخه 2 خاصیت responsive یا همان واکنشگرا به آن اضافه شد. خاصیت واکنش گرا شاید بتوان به جرات گفت که انقلابی در تولید صفحات وب ایجاد کرد و باعث شد تا علائه بر مانیتورها، سایر دستگاه ها مانند تبلت ها و گوشی ها نیز در نمایش این صفحات وب مشکلی نداشته باشند. در نسخه 2 اندازه ستون ها بصورت پیکسل بود که در نهایت در نسخه شماره 3 به درصد تغییر یافت تا شناور بودن عرض ستونها نمایش بهتری را از صفحات وب ارائه دهد. نسخه 4 نسخه متفاوتی را ارائه کرد و نشان داد که تولیدکنندگان و توسعه دهندگان این فریم ورک دید زیبا شناختی خوبی از سلایق مشتریان دارند. دیگر از ستونها با عرض درصد خبری نبود بلکه خاصیت Flexbox برای چیدمان ستونها در صفحه استفاده شد. البته Flexbox خود نیاز به بحث بیشتری دارد که در محتوای مربوط به خود، بیشتر به آن خواهیم پرداخت. تعریف کوچکی که از Flexbox میشود کرد اینست که ستونهای فریم ورک دیگر می توانند آزادی عمل بیشتری در صفحه داشته باشند و این خود به شناور بودن المانها کمک بیشتری کرده است.

بوت استرپ گام بلندی است که به طراحان کمک میکند تا قالب های زیبا برای طراحی ریسپانسیو تولید کنند.

 

بوت استرپت

 

چگونگی کار با بوت استرپ

برای شروع به کار کافی است تا بوت استرپ را از سایت های سایت اصلی و یا سایت فارسی آن دانلود نموده و استفاده نمایید.
مزیت اصلی بوت استرپ اینست که تاکنون دارای بیشترین توسعه دهنده در وب را دارا بوده و از این لحاظ دارای مستندات زیادی نیز در آموزش و کاربرد آن می باشد. گذشته از تیم توسعه فریم ورک که مرجع اصلی پاسخ گویی اشکالات کاربران هستند ، سایت های متعددی نیز دارای بخش ارائه خدمات کاربردی این فریم ورک پر طرفدار می باشند. اصلی ترین سایت ارائه خدمات این فریم ورک https://getbootstrap.com/ و http://rbootstrap.ir/ می باشند. کافی است فریم ورک را از این سایت ها دانلود نموده و با توجه به مستندات و منابع آموزشی متعدد آن را بکار بست.

مزایای بوت استرپ

          •    اکثر مرورگرها از این فریم ورک پشتیبانی میکنند و در نمایش صفحات وب در این مرورگرها مشکلی مشاهده نمیشود.
          •    با یک آشنایی مقدماتی میتوان به سهولت از امکانات فراوان آن بیشترین بهره را برد.
          •    از  بوت استرپ ورژن 2 به بعد امکانات طراحی ریسپانسیو به فریم ورک اضافه شده است. لذا با این امکان مشکلی در نمایش صفحه وب در دستگاه های مختلف پیش نمی آید.
          •    به لحاظ دارا بودن کتابخانه و ابزار آماده و رایگان ، سرعت تولید بالاست.
          •    بوت استرپ متن باز است لذا براحتی میتوان تغییرات مورد نیاز را اعمال کرد.
          •    وجود داشتن منبع عظیمی از مستندات کافی و تیم پشتیبان قوی در اینترنت.
          •    هماهنگی تیم پروژه در تولید.

 

مزایا یا معایب بوت استرپت

معایب بوت استرپ

بوت استرپ عیب خاصی ندارد. ممکن است در  مورد سنگین بودن و پایین بودن سرعت لود، شبیه به هم بودن سایتهایی که از این فریم ورک استفاده میکنند و یا . . . مطالبی شنیده باشید، ولی یادتان باشد متن باز بودن آن و خلاقیت شما این موارد را حل خواهد کرد. 

البته وجود مزایای مطرح شده با طیف وسیعی از کاربران این فریم ورک با سلایق و دید متفاوت امری طبیعی است. سنگین بودن فریم ورک و پایین بودن سرعت لود و شبیه به هم بودن سایت هایی که از این فریم ورک استفاده کرده اند را می شود جزء این معایب در نظر گرفت ولی آنچه که مهم به نظر می آید اینست که مهمترین خصیصه این فریم ورک همچنانکه پیشتر به آن اشاره کردیم، متن باز بودن آن است و این خلاقیت تولیدکننده وب را می طلبد که با هوش و قریحه خود، با شخصی سازی ابزار این معایب را برطرف نماید.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۳۶ ) ۴.۳ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید

پرسش و پاسخ

question circle

سلام ، بوت استرپ شامل css و js های متعددی هست . آیا استفاده ازاین کدها باعث سنگینی سایت هنگام لود شدن و در کل کندی سایت نمیشه ؟

Generic placeholder image

با سلام، در صورتی که بهینه سازی کد صورت نپذیرد این کندی صورت می گیرد، اما با بهینه سازی کدهای مربوطه نه تنها کند نمی شود بلکه نسبت به سایت های مشابه با سرعت بیشتری لود خواهد شد.

question circle

سلام ، آیا فریم ورکهای دیگه ای غیر از بوت استرپ نیز رایج هستن ؟ کاربری اونا چطوره ؟

Generic placeholder image

بلی، توجه کنید که بوت استرپ یک فریم ورک سمت کاربری- front-end - می باشد، در این زمینه بیش از 20 فریم ورک فعال در دنیای مجازی موجود است که در رتبه بندی سال 2014 رتبه اول مربوط به بوت استرپ بوده است کاربری هم با توجه به محبوبیت جهانی و قدرت مستندات مشخص می شود از دیگر این فریم ورک های رایج می توان به فوندیشن، سمانتیک یو آی،  پیور یاهو و یو آی کیت اشاره کرد که در رتبه های بعد از بوت استرپ قرار می گیرند.

question circle

سلام سایتی که با بوت استرپ طراحی می شه از نظر سئو چطور هست؟

Generic placeholder image

با سلام و احترام، مزیت استفاده از بوت استرپ نمایش درست سایت در تمامی ابزارهای مشاهده مانند گوشی های موبایل و یا تبلت ها است، که از نظر گوگل این مزیت باعث بهینه شدن رتبه سایت و یا همان سئو سایت می شود. البته دقت کنید که سایت بوت استرپ می بایست به درستی تنظیم شده باشد.