همه چیز در مورد سئو در جاوا اسکریپت

همه چیز در مورد سئو در جاوا اسکریپت


در این مقاله قرار است هر چیزی در مورد سئو در جاوا اسکریپت (SEO JavaScript) وجود دارد، بیان کنیم.  در ابتدا با سئوی جاوا اسکریپت آشنا می‌شویم. جاوا اسکریپت زبان بسیار محبوبی است. بر اساس تحقیقات در در ایالات متحده حدود 80٪ از فروشگاه‌های تجارت الکترونیک محبوب از جاوا اسکریپت برای تولید محتوای اصلی استفاده می‌کنند. با وجود این، بسیاری از وب سایت‌های جاوا اسکریپت، علیرغم محبوبیت، در گوگل عملکرد ضعیفی دارند. زیرا سئوی جاوا اسکریپت را به درستی انجام نمی‌دهند.


در این نوشته، ما شما را راهنمایی می‌کنیم که چرا این اتفاق می‌افتد و چگونه آن را باید برطرف کنید. نحوه برخورد گوگل و سایر موتورهای جستجو با جاوا اسکریپت چگونه است؟ چطور بررسی کنیم که آیا وب سایت شما با جاوا اسکریپت مشکل دارد یا خیر؟ بهترین شیوه‌های سئو جاوا اسکریپت چیست؟ رایج‌ترین مشکلات جاوا اسکریپت که سئوکاران نادیده می‌گیرند، چه مسائلی است. پس با ما در ادامه همراه باشید.

seo js
سئو در جاوا اسکریپت


سئوی جاوا اسکریپت شاخه‌ای از سئوی فنی است که وب سایت‌های JS را می‌سازد. خزیدن کامل، رندر و فهرست‌بندی برای موتورهای جستجو آسان بوده و برای کاربران با مرورگرهای قدیمی قابل دسترسی است. شما باید ابرداده و پیوند داخلی خود را ثابت نگه دارید تا با وجود تجزیه و اجرای کد جاوا اسکریپت، صفحات شما به سرعت بارگیری شود.


جاوا اسکریپت چیست و چگونه از آن استفاده می شود؟


شکی نیست که جاوا اسکریپت آینده وب است. البته HTML و CSS پایه و اساس هستند. اما تقریباً از هر توسعه‌دهنده وب انتظار می‌رود که در جاوا اسکریپت نیز کدنویسی کند. اما جاوا اسکریپت دقیقاً چه کاری می‌تواند انجام دهد؟ و چگونه می توانید بررسی کنید که کدام عناصر وبسایت شما از آن استفاده می‌کنند؟ جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی بسیار محبوب است. توسعه دهندگان از آن برای تعاملی کردن وبسایت‌ها استفاده می‌کنند. همچنین، جاوا اسکریپت دارای توانایی منحصر به فرد برای به روزرسانی پویا در محتوای یک صفحه است.
قبل از بحث پیرامون سئو در جاوا اسکریپت باید مثالی بزنیم. پلتفرم‌های معاملاتی فارکس و CFD از جاوا اسکریپت برای به روزرسانی مداوم نرخ‌های ارز در زمان واقعی استفاده می‌کنند. بدون جاوا اسکریپت، کاربران باید به صورت دستی وب سایت را به روز کنند تا نرخ ارز فعلی را ببینند. جاوا اسکریپت به راحتی زندگی آنها را بسیار ساده‌تر می‌کند. به عبارت دیگر، شما می‌توانید یک وبسایت تنها با استفاده از HTML و CSS بسازید، اما جاوا اسکریپت چیزی است که آن را پویا و تعاملی می‌کند.


HTML محتوای واقعی یک صفحه (بدنه یا قاب ماشین) را تعریف می‌کند. CSS ظاهر صفحه (رنگ‌ها و سبک) را مشخص می‌کند. جاوا اسکریپت تعاملی شدن را به صفحه اضافه می‌کند. به راحتی می‌تواند HTML (موتور + چرخ + پدال گاز) را کنترل کرده و تغییر دهد.


 
کدام عناصر وب سایت معمولاً توسط جاوا اسکریپت تولید می شوند؟


انواع محتوایی که معمولاً توسط جاوا اسکریپت تولید می‌شوند را می‌توان در شش دسته قرار داد:
•    صفحه‌ بندی
•    لینک‌های داخلی
•    محصولات برتر
•    بررسی‌ ها
•    نظرات
•    محتوای اصلی (به ندرت)


آیا گوگل می تواند جاوا اسکریپت را فهرست کند؟


جاوا اسکریپت وب را پویا و تعاملی می‌کند و این همان چیزی است که کاربران دوست دارند. اما گوگل و سایر موتورهای جستجو چطور؟ آیا آنها می‌توانند به راحتی با جاوا اسکریپت کنار بیایند یا بیشتر شبیه به یک رابطه عشق و نفرت است؟ در ادامه بیشتر سئو در جاوا اسکریپت را مورد بحث قرار می‌دهیم.
نمایه‌سازی محتوای جاوا اسکریپت توسط گوگل هرگز تضمین نمی‌شود. به تازگی چندین وبسایت که از جاوا اسکریپت استفاده می‌کنند، مورد بررسی قرار دادیم. مشخص شد که به طور متوسط محتوای جاوا اسکریپت آنها در 25 درصد موارد توسط گوگل ایندکس نشده است. در اینجا چند نمونه از وبسایت‌های آزمایش شده آورده شده است:

جاوا اسکریپت
 
از سوی دیگر، برخی از وبسایت‌هایی که آزمایش کردیم، بسیار خوب عمل کردند:

سئو جاوا اسکریپت
 
همانطور که می‌بینید، گوگل می‌تواند محتوای جاوا اسکریپت را در برخی وبسایت‌ها بسیار بهتر از سایرین ایندکس کند. همچنین مهم است بدانید که نمایه‌سازی محتوا حتی در مورد وب سایت های HTML تضمینی نیست. جاوا اسکریپت به سادگی پیچیدگی بیشتری را اضافه می‌کند، زیرا چند چیز دیگر نیز، ممکن است اشتباه پیش بروند.


چرا گوگل (و سایر موتورهای جستجو) ممکن است با جاوا اسکریپت مشکل داشته باشند؟


بیایید به پیچیدگی خزیدن جاوا اسکریپت اشاره کنیم. در مورد خزیدن وب‌سایت‌های سنتی HTML، همه چیز آسان و سرراست است و کل فرآیند به سرعت انجام می‌شود.
•    Googlebot یک فایل HTML را دانلود می‌کند.
•    Googlebot پیوندها را از کد منبع استخراج می‌کند و می‌تواند به طور هم‌زمان از آنها بازدید کند.
•    Googlebot فایل های CSS را دانلود می‌کند.
•    Googlebot تمام منابع دانلود شده را به نمایه‌ساز گوگل (کافئین) ارسال می‌کند.
•    نمایه‌ساز (کافئین) صفحه را ایندکس می‌کند.


در بحث سئو در جاوا اسکریپت، وقتی صحبت از خزیدن یک وب‌سایت مبتنی بر جاوا اسکریپت به میان می‌آید، اوضاع پیچیده می‌شود:


•    Googlebot یک فایل HTML را دانلود می‌کند.
•    Googlebot هیچ پیوندی را در کد منبع پیدا نمی‌کند زیرا آنها فقط پس از اجرای جاوا اسکریپت تزریق می‌شوند.
•    Googlebot فایل های CSS و JS را دانلود می‌کند.
•    Googlebot برای تجزیه، کامپایل و اجرای جاوا اسکریپت باید از سرویس ارائه دهنده وب گوگل (بخشی از نمایه‌ساز کافئین) استفاده کند.
•    WRS داده‌ها را از API های خارجی، از پایگاه داده و غیره واکشی می‌کند.
•    نمایه‌ساز می تواند محتوا را نمایه کند.
•    Google می‌تواند پیوندهای جدید را پیدا کند و آنها را به صف خزنده Googlebot اضافه کند.


موارد مهم عملکرد گوگل برای اعمال سئو در جاوا اسکریپت

در این بین، موارد زیادی وجود دارد که ممکن است با رندر و نمایه‌سازی جاوا اسکریپت اشتباه شوند. همانطور که می‌بینید، کل فرآیند با جاوا اسکریپت بسیار پیچیده‌تر است. موارد زیر باید در نظر گرفته شود:
تجزیه، کامپایل و اجرای فایل های جاوا اسکریپت بسیار زمان بر است. (هم برای کاربران و هم برای گوگل) جاوا اسکریپت پس از تجزیه، باید کامپایل و اجرا شود که زمان بیشتری را می‌طلبد. باید گفت در مورد یک وب‌سایت غنی از جاوا اسکریپت، گوگل معمولاً نمی‌تواند محتوا را تا زمانی که وب‌سایت به‌طور کامل ارائه شود، فهرست‌بندی کند. معمولاً گوگل نمی‌تواند هیچ پیوندی را در یک صفحه قبل از ارائه صفحه پیدا کند.
تعداد صفحاتی که Googlebot می‌تواند بخزد، بودجه خزیدن نامیده می‌شود که متأسفانه، محدود است. این چیزی است که خدمات فنی سئو معمولاً با آن سروکار دارند.
Googlebot مانند یک مرورگر واقعی عمل نمی‌کند. زمان آن فرا رسیده است که به موضوع خدمات رندر وب عمیق تر بپردازیم. همانطور که می دانید Googlebot بر اساس جدیدترین نسخه کروم ساخته شده است. این بدان معناست که Googlebot از نسخه فعلی مرورگر برای رندر صفحات استفاده می‌کند. اما این عملکرد دقیقاً یکسان نیست. Googlebot از صفحات وب بازدید می‌کند درست مانند یک کاربر هنگام استفاده از مرورگر. در ادامه بحث سئو در جاوا اسکریپت باید دقت کنید که Googlebot یک مرورگر معمولی کروم نیست.


•    Googlebot درخواست‌های مجوز کاربر را رد می‌کند. (یعنی Googlebot درخواست‌های پخش خودکار ویدیو را رد می‌کند.)
•    کوکی‌ها، فضای ذخیره‌سازی محلی و جلسه در بارگذاری‌های صفحه پاک می‌شوند. اگر محتوای شما به کوکی‌ها یا سایر داد‌ های ذخیره شده متکی باشد، گوگل آن را انتخاب نمی‌کند.
•    مرورگرها همیشه همه منابع را دانلود می‌کنند ولی Googlebot ممکن است این کار را نکند.

سئو سایت جاوایی
 
هنگامی که در اینترنت گشت و گذار می کنید، مرورگر شما (Chrome، Firefox، Opera، هر چیز دیگری) همه منابع (مانند تصاویر، اسکریپت‌ها، شیوه‌نامه‌ها) را که یک وبسایت از آن تشکیل شده، دانلود می‌کند و همه آن‌ها را برای شما قرار می‌دهد.
از آنجایی که Googlebot متفاوت از مرورگر شما عمل می‌کند، هدف آن خزیدن در کل اینترنت و گرفتن منابع ارزشمند است.


خزنده های گوگل و اعمال سئو در جاوا اسکریپت

شبکه جهانی وب بسیار بزرگ است، بنابراین گوگل خزنده‌های خود را برای عملکرد بهینه می‌کند. به همین دلیل است که گاهی اوقات Googlebot همه منابع را از سرور بارگیری نمی‌کند. نه تنها این مورد بلکه Googlebot حتی از تمام صفحاتی که با آنها برخورد می‌کند، بازدید نمی‌کند.
الگوریتم‌های گوگل سعی می‌کنند تشخیص دهند که آیا یک منبع داده شده از نقطه نظر رندر ضروری است یا خیر. Googlebot و مؤلفه خدمات رندر وب آن (WRS) به طور مداوم منابعی را تجزیه و تحلیل و شناسایی می‌کنند که به محتوای ضروری صفحه کمک نمی‌کنند و ممکن است چنین منابعی را دریافت نکنند.
از آنجایی که Googlebot مانند یک مرورگر واقعی عمل نمی‌کند، ممکن است گوگل برخی از فایل‌های جاوا اسکریپت شما را انتخاب نکند. زیرا الگوریتم‌های آن به این نتیجه رسیده‌اند که از نقطه نظر رندر یا صرفاً به دلیل مشکلات عملکرد (یعنی اجرای یک اسکریپت خیلی طول کشیده است) این کار ضروری نیست. علاوه بر این، ممکن است گوگل تصمیم بگیرد که صفحه بعد از رندر (پس از اجرای JS) تغییر چندانی نمی‌کند، بنابراین در آینده آن را رندر نمی‌کند.
اگر محتوای شما طوری است که برای بارگذاری در صفحه نیاز دارد که کلیک، اسکرول یا انجام هر عمل دیگری را انجام دهد، ایندکس نمی‌شود. رندر گوگل دارای مهلت زمانی است. اگر رندر اسکریپت شما خیلی طول بکشد، ممکن است گوگل به راحتی از آن صرف نظر کند. در مقاله بعدی بحث سئو در جاوا اسکریپت را ادامه می‌دهیم.
این مقاله ادامه دارد.....

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱ ) ۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید