هاست لینوکس بهتر است یا هاست ویندوز؟

هاست لینوکس بهتر است یا هاست ویندوز؟

تصمیم‌گیری در مورد سرور و هاست، قبل از طراحی سایت مهم است. انتخاب‌های اصلی در این زمینه، هاست لینوکس و هاست ویندوزی هستند. اگرچه هر دو سرور دارای مزایای خاصی هستند؛ اما اکثر مردم میزبانی سرور لینوکس را به ویندوز ترجیح می‌دهند؛ زیرا یک سیستم مقرون‌به‌صرفه و امن است. در این مقاله، به تفاوت‌های موجود بین هاست ویندوزی و لینوکسی می‌پردازیم.

 

منظور از هاست لینوکسی و هاست ویندوزی چیست؟

سرور لینوکس یک نوع کارآمد و قدرتمند از سیستم‌عامل متن‌باز لینوکس (OS) است. سرورهای لینوکس برای رفع نیازهای روزافزون برنامه‌های کاربردی تجاری مانند مدیریت سیستم و شبکه، خدمات وب و مدیریت پایگاه‌ داده ساخته شده‌اند.

سرورهای لینوکس به دلیل شهرتشان در امنیت، سازگاری و انعطاف‌پذیری اغلب بر سایر سیستم‌عامل‌های سرور ترجیح داده می‌شوند. چند نمونه از سیستم‌عامل‌های سرور لینوکس عبارت‌اند از CentOS، Ubuntu Server، Gentoo، Debian Slackware و غیره. لینوکس بهترین گزینه برای سرورهای عامل در نظر گرفته می‌شود زیرا نیازی به رابط کاربری گرافیکی نیست. تمام دستورات میزبان لینوکس را می‌توان از طریق خط فرمان اجرا نمود. این به کاربران کمک می‌کند تا به حداکثر عملکرد خود در سیستم برسند. به‌این‌ترتیب، هاست ویندوزی نیز، سروری است که با سیستم‌عامل ویندوز اجرا می‌شود.

 

هاست لینوکسی و هاست ویندوزی  

 

هاست لینوکس با هاست ویندوز چه تفاوت‌هایی دارد؟

نیاز هر کاربر در رابطه‌ با انتخاب هاست، متفاوت است. برخی از مردم به هاستی نیاز دارند که فضای دیسک و پهنای باند کمی را ارائه می‌دهد؛ اما ابزارهای خودکار دارد. سایر کاربران ممکن است به یک تیم پشتیبانی فنی نیاز داشته باشند که بتواند به آنها کمک کند تا با افزایش تقاضای آنها برای منابع اضافی، به‌ سرعت ارتقا پیدا کنند. این مشتریان باید به‌دقت میزبان وب خود را بررسی کرده تا مطمئن شوند که به وظیفه خود عمل می‌کند و می‌تواند پشتیبانی گسترده‌ای ارائه دهد.

نکته کلیدی در مورد تفاوت هاست لینوکس و ویندوز، این است که بدانید دقیقاً به دنبال چه هستید. مشخص کنید چه چیزی برای شما مهم است و بودجه خود را مشخص کنید. ابزارهایی که قصد استفاده از آنها را دارید بشناسید و برای پرسیدن سؤالات سخت آماده باشید. پیداکردن چیزی که برای اولین‌بار می‌خواهید، شما را از دردسر انتقال به هاست بعدی نجات می‌دهد.

سرورهای لینوکس گاهی امن‌تر از سرورهای ویندوزی در نظر گرفته می‌شوند. آنها به‌ندرت نیاز به راه‌اندازی مجدد دارند و اکثر تغییرات پیکربندی را می‌توان بدون راه‌اندازی مجدد انجام داد. از سوی دیگر، سرورهای ویندوز زمانی که وظیفه اجرای چندین پایگاه‌داده، وب و سرورهای فایل را بر عهده دارند، می‌توانند ناپایدار شوند. وقتی شروع به اضافه‌کردن برنامه‌های جداگانه و تعداد زیادی از کارهای زمان‌بندی‌شده می‌کنید، مشکلات بدتر هم می‌شوند.

 

یک نمای کلی از تفاوت‌های هاست لینوکسی و ویندوزی

ممکن است متوجه شده باشید که هک‌های اخیر BitLocker در سراسر جهان انجام شده است. تقریباً تمام این حملات دستگاه‌های ویندوز را هدف قرار می‌دهند. تسلط بر بازار دسکتاپ، ماشین‌های ویندوز را به هدف اصلی هکرها تبدیل کرده است. لینوکس از یک سیستم‌عامل مبتنی بر یونیکس سود می‌برد. ویژگی‌های خاص یونیکس، نقطه قوت برای سرورهای لینوکس هستند. این ویژگی‌ها دسترسی به هسته سیستم‌عامل را غیرفعال می‌کنند و فقط به مدیران (کاربران ریشه) اجازه می‌دهند تا دایرکتوری‌ها و برنامه‌های خاصی را تغییر دهند.

باید گفت که منحنی یادگیری برای مدیریت سرور لینوکس بدون شک تندتر است. اگر زمان یا دانش لازم برای بررسی و پیمایش سرور پیچیده‌تر را دارید، پس مشکلی در این زمینه نخواهید داشت.

از سوی دیگر، بسیاری از گزینه‌های هاست ویندوز را می‌توان از طریق رابط کاربری پیدا کرد. اگر به دنبال راه‌حل ساده هستید، هاست ویندوز بهترین گزینه است. به‌هرحال، ما برخی از فاکتورهای اساسی را که باید هنگام تصمیم‌گیری بین هاست لینوکس و ویندوز در نظر بگیرید، بررسی کرده‌ایم.

 

تفاوت‌ هاست لینوکسی و ویندوزی

 

1. سیستم‌ عامل

واضح‌ترین تفاوت بین ‌هاست ویندوز و لینوکس، سیستم عاملی است که روی سرور اجرا می‌شود. تفاوت‌های رابط کاربری نیز آشکار است. کاربران ویندوزی که به لینوکس روی می‌آورند، وقتی برای اولین‌بار وارد خط فرمان لینوکس می‌شوند، با شوک بزرگی مواجه خواهند شد. توابع یافت شده از طریق خط فرمان لینوکس به‌هیچ‌وجه شبیه کلیک کردن بر روی منوها در ویندوز نیست.

اگر قصد دارید به‌جای استفاده از ابزاری مانند cPanel برای نصب و به‌روزرسانی نرم‌افزار، با خود سیستم‌عامل تعامل داشته باشید، هاست ویندوز را در نظر بگیرید. به‌طورکلی، ثبات و امنیت سرور لینوکس واقعاً برتر از ویندوز است؛ به‌ویژه اگر قصد دارید یک وب‌سایت پیچیده و حیاتی برای تجارت خود اجرا کنید.

نکته دیگری که در مورد سیستم‌عامل باید در نظر گرفته شود، سازگاری سخت‌افزار و نرم‌افزار است. داشتن یک سیستم‌عامل دارای مجوز و دائماً به‌روز شده، ویندوز را به گزینه خوبی برای افرادی تبدیل می‌کند که قبلاً با بسیاری از برنامه‌های کاربردی قدیمی و پایگاه‌داده‌‌های اجرا شده بر روی سرورهای ویندوز کار کرده‌اند. داشتن مدیران سیستمی که از قبل با سیستم‌عامل آشنا هستند می‌تواند به معنای آموزش کمتر و پشتیبانی داخلی بیشتر باشد؛ عاملی که نباید دست‌کم گرفت. در شرایط بحرانی، شما نمی‌خواهید به یک مدیر لینوکس که به طور خاص برای کمک به این راه‌حل استخدام شده است، متکی باشید، درحالی‌که ممکن است از قبل یک تیم مدیریت سیستم ویندوز کامل داشته باشید که می‌تواند به‌راحتی این کار را انجام دهد.

2. موارد استفاده

مسلماً رایج‌ترین دلیلی که ممکن است کسی به دنبال سرور باشد، راه‌اندازی یک وب‌سایت شخصی ساده، سایت تجارت الکترونیک، وبلاگ یا نمونه کار آنلاین است. هاست لینوکس اغلب بهترین راه‌حل برای این نوع کاربران است. بسیاری از سرویس‌های میزبانی مشترک لینوکس مجهز به ابزارهایی مانند cPanel یا Confixx هستند که به کاربران، یک رابط وب ساده برای نصب پلتفرم‌های میکروبلاگینگ، سیستم‌های مدیریت محتوا و پایگاه‌های داده می‌دهند. آنها همچنین دارای رابط‌هایی برای پیکربندی آدرس‌های ایمیل هستند و در صورت اجازه، بسته‌های نرم‌افزاری مانند Apache، PHP، MySQL و FTP را به طور خودکار مدیریت می‌کنند. این ویژگی‌ها، برای مبتدیان مفید است و تعدادی از مراحل پیچیده‌تر پیکربندی و مدیریت سرور را حذف می‌کند.

سرورهای ویندوز معمولاً در محیط‌های بزرگ شرکتی استفاده می‌شوند. آنها همچنین ممکن است به‌عنوان سرور Sharepoint یا Exchange استفاده شوند. اگر می‌خواهید از گزینه‌های نرم‌افزار Microsoft استفاده کنید، به سرورهای ویندوز نیاز خواهید داشت.

3. ابزارهای توسعه‌دهنده و کنترل پنل‌ها

وجود cPanel در هاست لینوکسی، به کاربران اجازه می‌دهد تا انواع نرم‌افزارها را از یک رابط کاربری ساده نصب کنند. برنامه‌هایی مانند WordPress، phpBB، Drupal، Joomla و Tiki Wiki با یک کلیک در دسترس هستند. این سهولت استفاده، به افراد حتی با ابتدایی‌ترین سطح مهارت اجازه می‌دهد تا مستقیماً به ایجاد وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها، تابلوهای اعلانات و صفحات ویکی بپردازند.

همچنین می‌توانید پایگاه‌داده‌های MySQL را ایجاد و مدیریت کنید و PHP را با cPanel پیکربندی کنید تا بسته‌های نرم‌افزاری را بدون دخالت انسانی به‌روز کند. آیا نیاز به تنظیم آدرس‌های ایمیل جدید دارید؟ محدودیت اندازه صندوق پستی تنظیم شود؟ کنترل پنل شما می‌تواند به همه این وظایف کمک کند.

در سمت ویندوز، ما Plesk را داریم (اگرچه Plesk برای کاربران لینوکس نیز موجود است) و بسیاری از مزایای مشابه cPanel را ارائه می‌دهد. به‌هرحال، ابزار قدرتمند cPanel می‌تواند به مبتدیان کمک کند بدون نیاز به یادگیری جزئیات دقیق، کارهای بیشتری را سریع‌تر انجام دهند.

 

هاست لینکوس یا ویندوز

 

4. پایگاه‌های داده، دامنه‌ها و فضای دیسک

مدیریت فضای دیسک برای نام دامنه‌های متعدد از طریق یک هاست لینوکس با استفاده از cPanel ساده‌تر است. بسیاری از برنامه‌های وب شگفت‌انگیز - از ویکی‌ها و ابزارهای CMS گرفته تا تابلوهای اعلانات و میکرو بلاگ‌ها - به‌راحتی از طریق یک سرور MySQL از پیش پیکربندی شده با استفاده از cPanel به‌عنوان پورتال مدیریتی مستقر می‌شوند.

به‌عنوان یک توسعه‌دهنده وب با زمان محدودی که به دنبال یک مجموعه ابزار قوی و آسان برای استفاده است، باید از cPanel استفاده کنیم. اگر به دنبال ساخت وب‌سایت‌های پیچیده‌تر هستید و به ترکیبی از انعطاف‌پذیری و ثبات نیاز دارید، بسیاری از توسعه‌دهندگان پیشرفته، از جمله Google، لینوکس را ترجیح می‌دهند.

5. امنیت و قابلیت اطمینان

هر شرکت میزبانی خوبی باید بتواند به شما کمک کند تا وب‌سایت خود را ایمن کنید؛ اما حملات آنلاین اخیر نشان داده است که سرورهای ویندوز، علی‌رغم بهترین تلاش‌های مایکروسافت، همچنان آسیب‌پذیرتر از سرورهای لینوکس هستند.

همان‌طور که در بالا ذکر شد، قابلیت اطمینان نیز نقطه قوت سرورهای لینوکس است. بسیاری از وب سرورهای لینوکس، سال‌ها است که راه‌اندازی مجدد نشده‌اند. به‌سختی می‌توانید یک وب سرور ویندوز خارجی را پیدا کنید که بتواند همین را بگوید.

یکی دیگر از عوامل امنیتی که باید در نظر گرفته شود، در سطح پایگاه‌داده و بسته نرم‌افزاری است. شما تا حدی مسئول امنیت وب‌سایت خود هستید، زیرا ساده‌ترین نقطه حمله برای هر سیستمی را می‌توان در افرادی که آن را مدیریت و استفاده می‌کنند، یافت. داشتن رمزهای عبور خوب و اعمال تمام وصله‌های لازم برای یک محیط امن کلیدی است. بااین‌حال، توانایی سی پنل برای به‌روز نگه‌داشتن برنامه‌های کاربردی وب و بسته‌های نرم‌افزاری بدون هیچ‌گونه تعاملی از جانب شما، نباید فراموش شود.

6. قیمت‌گذاری

هاست لینوکس از منظر هزینه نیز برنده است. بسیاری از سرورهای لینوکس دقیقاً بر روی همان سخت‌افزاری اجرا می‌شوند که 10 سال پیش یا بیشتر روی آن پیکربندی شده بودند. در طول زمان، هزینه‌های هاست لینوکسی نسبت به ویندوزی به طور قابل‌توجهی کمتر خواهد بود.

 

برای طراحی سایت با وردپرس، هاست لینوکس بخریم یا ویندوز؟

اگر قصد طراحی سایت با وردپرس را دارید، لینوکس سیستم‌عامل بهتری است. وردپرس روی PHP اجرا می‌شود که پیکربندی آن در ویندوز بسیار سخت‌تر است. پایگاه‌داده مایکروسافت اکسس به‌اندازه MySQL قوی نیست و ممکن است سرعت وب‌سایت شما را کند کند. شرکت کیان تجارت، با به‌کارگیری نیروهای ماهر و متخصص در زمینه‌های برنامه‌نویسی، طراحی و مارکتینگ، آماده خدمات‌رسانی به تمام مشتریان است. این شرکت افتخار همکاری با استارتاپ‌ها و شرکت‌های متنوعی را داشته است که برای مشاهده آنها می‌توانید به وب‌سایت مراجعه کنید.

 

برای سایت وردپرس چه هاستی مناسب است؟ 

 

برای طراحی سایت اختصاصی، هاست لینوکس مناسب‌تر است یا ویندوز؟

انتخاب سیستم‌عامل مناسب برای نیازهای میزبانی شما می‌تواند یک اقدام ضروری باشد، به‌خصوص اگر به دنبال راه‌اندازی VPS یا سرور اختصاصی هستید. برخی از برنامه‌ها فقط با سیستم‌عامل‌های خاصی کار می‌کنند، بنابراین انتخاب مناسب برای دستیابی به اهداف شما کلیدی است.

به طور خلاصه، لینوکس به دلیل سازگاری با پایگاه‌داده PHP و MySQL بهترین انتخاب برای طراحی سایت اختصاصی است. با این حال، اگر قصد استفاده از ابزارهای توسعه مانند چارچوب دات نت را دارید، میزبانی ویندوز ممکن است گزینه بهتری برای شما باشد.

هاست لینوکس یا هاست ویندوز؟

نکته کلیدی این است که شما واقعاً باید اهداف و نیازهای خود را هنگام انتخاب سیستم‌عامل و میزبان وب در نظر بگیرید. هاست لینوکس و ویندوز هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. درک اینکه چه چیزی برای شما مهم است و اینکه چگونه لینوکس و ویندوز می‌توانند در دستیابی به اهداف شما کمک کنند یا به شما آسیب بزنند، به شما کمک می‌کند تا از دردسر و دوباره کاری جلوگیری کنید. در انتهای مقاله، دیدگاه خود را در مورد هاست ویندوزی و لینوکسی بنویسید.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۰ ) ۰ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید