هاتجر (hotjar) چیست و چگونه کار می کند؟

هاتجر (hotjar) چیست و چگونه کار می کند؟

در هنگام طراحی سایت برای یک کسب و کار یک نکته را باید در نظر داشته‌ باشید، هر چیزی که باعث افزایش تجربه کاربری سایت و بهبود سئو آن می‌ شود برای کسب و کار شما هم بهتر است. پس نکته مهم این است که شما اطلاعات لازم برای ارائه محصولات و محتواهایی را دارید که کاربران شما آن را دوست داشته باشند؟

ممکن است با استفاده از ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیک به داده‌ های مهمی مانند ترافیک صفحه دسترسی داشته باشید. ولی بسیار مهم است که بدانید چرا کاربران سایت شما رفتار خاصی دارند؟ و یا با کدام محصول در سایت شما مشکل دارند؟ چرا نرخ تبدیل در سایت پایین است؟ هاتجر کمک می‌ کند، به این سؤالات پاسخ دهید.

 

هاتجر (hotjar) چیست؟

هاتجر ابزاری است که به شما این امکان را می‌ دهد تا چگونگی تعاملات کاربران با سایت خود را به صورت بصری تجسم کنید. هاتجر از نقشه‌ های حرارتی تعاملی و کلیکی، آنالیز فرم، قیف گفتگو، ضبط جلسات، نظرسنجی‌ ها و بازخوردها استفاده می‌ کند تا به شما کمک کند تا درکی قوی و مبتنی بر داده‌ های دقیق از اینکه کاربران دقیقاً به چه علت و چگونه از سایت شما استفاده می‌ کنند، به دست آورید.

 

چرا باید از هاتجر در سایت استفاده کرد؟

اگر شما مالک یک کسب و کار اینترنتی هستید و یا به عنوان یک طراح سایت برای یک یک فروشگاه آنلاین فعالیت می‌ کنید، ممکن است در حال حاضر از یک ابزار تجزیه و تحلیل مانند Google Analytics استفاده کنید تا تصویر بزرگی از محیط کلی سایت و تجربه کاربری را به شما نشان دهد. این ابزارها به شما یک دید کلی از سایت به شما ارائه می دهد اما هاتجر جزئیات رفتار کاربران را نشان می دهد، بنابراین می توانید رفتار آنها را ببینید و درک کنید که آنها چه می کنند.  مزیت های استفاده از هاتجر:

1. هاتجر ابزاری است که جزئی ترین رفتار کاربران در سایت را در اختیار ما قرار می دهد. دیتاهایی که از هاتجر (hotjar) به دست می آورید به شما کمک می کند تا نقاط ضعف و نقاط پربازدید در طراحی سایت تقویت شود. 

2. با اطلاعاتی که هاتجر در اختیار قرار می دهد، می توان در بهبود UI/UX از آنها استفاده کرد.

3. هاتجر به راحتی بر روی انواع پلتفرم ها نصب می شود و کار با آن بسیار آسان است. 

4. از نکات مثبت دیگر هاتجر ارائه راه حل‌ های مختلف برای افزایش نرخ تبدیل است. 

5. هاتجر برای هر نوع سایتی مفید است. از این ابزار در سایت های مختلف مانند فروشگاهی، شرکتی و ... در سایزهای مختلف می توان استفاده کرد. یک استارت‌آپ تازه تأسیس باشید و یا کسب و کاری در حال رشد، هاتجر به شما بینشی وسیع در مورد تجربه کاربری می‌ دهد.

6. نرم‌افزار هاتجر از ترکیب هشت ابزار قوی برای تحلیل رفتار کاربران و بازخورد گرفتن از آن‌ها استفاده می‌ کند. نسخه اولیه هاتجر رایگان است و با پرداخت هزینه اندکی می‌ توان آن را گسترش داد. در ضمن، همه مسائل مربوط به حفظ حریم شخصی نیز در آن رعایت شده است.

 

معرفی بخش های مختلف هاتجر

هاتجر بخش های مختلفی دارد که با استفاده از این بخش ها می توانید تجربه کاربری (UX) سایت خود را بهبود ببخشید. در ادامه با آنها آشنا می شوید:

 

1. هیت مپ (Heat Map) یا نقشه حرارتی

نقشه حرارتی یک نمایش گرافیکی از داده‌ ها است که در آن مقادیر با رنگ نشان داده می شوند. کاربرد آن برای تشخیص این است که چه چیزی در یک سایت یا صفحه محصول مفید است یا نیست. نقشه‌ های حرارتی به شما این امکان را می‌ دهند که علاوه بر بهبود تجربه کاربری و سئو، عملکرد محصول خود را ارزیابی کنید و میزان تعامل مشتریان با سایت را افزایش دهید. نقشه‌های حرارتی بسته به کاربرد آن به دو دسته تقسیم می‌ شود:

  • نقشه حرارتی کلیکی (Click heatmap): در این نقشه بخش‌ های قرمزتر یا به اصطلاح داغ‌ تر، نشان‌ دهنده قسمت‌ هایی هستند که بیشتر توسط کاربران کلیک شده‌اند.
  • نقشه حرارتی حرکتی (Move heatmap): نشانگر بخش‌ هایی است کاربران پیش از کلیلک کردن ماوس را در چه جاهایی قرار داده‌اند.

 

هیت مپ در هاتجر چیست؟ 

2. نقشه اسکرول (Scrollmap)

با این نقشه میزان Scroll کردن ماوس توسط کاربران را نشان می‌ دهد. رنگ‌ های قرمز در نقشه یعنی بخش‌ هایی که توسط همه کاربران مشاهده شده و بخش‌ های آبی تیره، بخش‌ های کمتر مشاهده شده است. میزان scroll کردن به دو معنی است یا صفحه برای کاربران جذاب بوده و تا آخرین قسمت آن scroll کرده اند یا جذابیتی نداشته است که scroll کرده اند تا به آخر صفحه برسند و قسمت های جذاب سایت برسند یا صفحه را ترک کرده اند.

 

نقشه اسکرول در hotjar 

3. ضبط جلسات (Session Recordings)

هاتجر جز اولین ابزارهای تجزیه و تحلیل است که توانایی ضبط فعالیت بازدیدکنندگان را دارد. این خصوصیت با امکان ثبت و ضبط صفحات دیده شده به وسیله کاربران، شما را از جزئیات فعالیت هر کاربر به خوبی مطلع می‌ کند. توانایی ضبط جلسات این امکان را می‌ دهد که کلیه کلیک‌ ها، Tap ها، حرکات ماوس و سایر عوامل را در یک ویدئو نمایش دهد. به وسیله این ویژگی می‌ توانید رفتار واقعی کاربران را رصد کنید. همچنین می‌ توانید تجربه کاربری وب سایت خود را از دید کاربران مشاهده کرده و مشکلاتی را که مانع از فروش می‌ شوند را شناسایی کنید. در ویدئوی زیر رفتار یکی از کاربران در یکی صفحات سایت کیان تجارت را مشاهده می کنید. کاملا مشخص است که کاربر کجا کلیک می کند، برای مطالعه چه بخش از محتوا بیشتر وقت می گذارد و چه مدت زمانی را در این صفحه می ماند.

 

 

 

4. قیف گفتگو (Conversion Funnel)

در قیف گفتگو می توانید مشاهده کنید که کاربر چند صفحه از سایت را پیمایش کرده و در نهایت از چه صفحه ای خارج شده است. یا مدت زمان اسکرول در سایت چقدر بوده است. 


5. آنالیز فرم (Form analysis)

فرم های مختلفی در سایت ها وجود دارند و ممکن است به دلایل مختف کاربران این فرم ها را پر نکنند. برای اینکه متوجه شوید که ایراد کار کجاست کافیست گزینه Forms در منوی اصلی را انتخاب کنید. با آنالیز فرم می‌ توان فهمید که چرا بعضی از کاربران فرم‌ ها را به طور کامل پر نمی‌ کنند و سپس با استفاده از این اطلاعات مشکلات احتمالی فرم‌ ها را حل کنید.

 

بهبود تجربه کاربری سایت با هاتجر 

 

6. ابزار بازخورد (Tools Feedback)

سه نوع ابزار بازخورد در هاتجر وجود دارد که کاربران می توانند نظرات خود را ثبت کنند. 

  • بازخورد ورودی (Incoming Feedback): با این ابزار کاربران خیلی سریع و راحت می توانند نظرات خود را در صفحات مختلف سایت ثبت کنند. شما نیز می توانید با بررسی داده های این قسمت میزان رضایت کاربران از بخش های مختلف را بررسی و نقاط ضعف را تقویت کنید.
  • نظرسنجی روی صفحه (On-page Survey): می توانید با طرح سوالات کوتاه در بخش های مختلف سایت نظر کاربران را در مورد محتوا، محصولات، علت انصراف از خرید و ... را جویا شوید. و در قسمت نظرسنجی روی صفحه در هاتجر نتایج را بررسی کنید.
  • پرسش نامه (Surveys): می توانید یک پرسش نامه تهیه کنید و از کاربران هنگام خروج از سایت از آنها نظرسنجی کنید. همچنین، اگر سایت شما پنل کاربری دارد در این قسمت می توانید پرسش نامه را قرار دهید یا از طریق ایمیل از کاربران درخواست کنید که پرسش نامه را پر کنند. سپس، با آنالیز نظر و رفتار کاربران نظرات آنها را ارزیابی کنید. 

با استفاده از اطلاعاتی که از کاربران در این بخش ها کسب کردید می توانید در طراحی سایت از آنها استفاده کنید و تجربه کاربری خوبی را ایجاد کنید. 

 

 

تماس با کارشناس سایت  

 

هاتجر چگونه به سایت متصل می‌ شود؟

تا اینجا با هاتجر، بخش ها و ابزارهای آن آشنا شدید. حال نوبت به نحوه راه اندازی هاتجر میرسد. برای راه اندازی Hotjar باید ابتدا در وب سایت hotjar.com یک حساب کاربری ایجاد کنید و مشخصاتتان را وارد کنید. در ادامه هاتجر یک قطعه کد به شما می دهد که آن را باید در هدر یا فوتر سایتتان قرار دهید. 

یک راه دیگر نیز برای راه اندازی هاتجر وجود دارد و آن هم این است که ابتدا گوگل تگ منیجر Google Tag Manager را راه اندازی و به سایتتان متصل کنید. هاتجر از گوگل تگ منیجر پشتیبانی می کند و شما می توانید از منوی اصلی تگ منیجر هاتجر را انتخاب کنید و از این ابزار استفاده کنید. 

یکی از قابلیت های هاتجر این است که می توانید از بخش های مختلف مانند نقشه حرارتی و سایر مواردی که در بالا به  آنها اشاره شد، در قالب گزارش خروجی بگیرید.

 

هاتجر چگونه کار می‌ کند؟

بعد از اتصال سایت به هاتجر، وارد پنل این ابزار شوید و از منوی اصلی که در سمت چپ قرار دارد گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید. با انتخاب هر گزینه اطلاعات و داده های مختلفی را مشاده می کنید که با تحلیل آنها سایت را می توان ارتقا داد و منتظر فیدبک های مثبت ماند.

فعالیت‌ های اخیر کاربر هم در سمت راست صفحه نمایش داده می‌ شود و قابلیت این را هم دارید که با کلیلک بر روی گزارش‌ های خاص از امکانات آن استفاده کنید. هاتجر به وسیله امکانات جانبی خود مانند نقشه حرارتی یا آنالیز فرم و یا سایر ابزارهای خود، رفتارهای کاربران را به شما گزارش می‌ دهد و شما به وسیله آن می‌ توانید ایرادات و نقاط ضعف سایت خود را بر اساس خواسته‌ های کاربران برطرف کنید تا تجربه کاربری خوبی در سایت شما داشته باشند. 

 

بیشتر بخوانید: چگونه ریز تعاملات در طراحی سایت به بهبود ux کمک می کند؟

 

هاتجر چگونه به بهبود تجربه کاربری کمک می‌ کند؟

هاتجر یکی از کاربردی ترین ابزارهایی است که به بهبود تجربه کاربری سایت، سئو سایت، طراحی سایت کاربرپسند و ... کمک می کند. با این ابزار رفتار کاربران و بازخورد آنها از بخش های مختلف سایت را می توان به راحتی رصد کرد. برای مثال می توان دید که کاربران بر روی کدام قسمت از سایت بیشترین کلیک را داشته اند یا بیشترین زمانی که در سایت صرف کرده اند. با دیتاهایی که از این ابزار به دست می آورید می توانید سایت را بهینه تر کنید. برای مثال، اگر کاربران از محتوای متنی، تصویری یا ویدئویی استقبال نکرده‌اند آن را حذف و یا تغییر دهید. 

سایت موفق سایتی است که نرخ تبدیل بالایی داشته باشد. داشتن CTA خوب یکی از تاثیرگذارترین عوامل در افزایش نرخ تبدیل است. با ابزار هاتجر به راحتی می توانید دریابید که آیا CTA مناسبی در سایت دارید یا خیر؟ علل پایین بودن نرخ تبدیل سایت چیست؟ آیا سایت شما مورد پسند کاربران است یا خیر؟ 

 

نکته پایانی

هاتجر حتی برای کاربرانی که اطلاعات فنی ندارند هم به راحتی قابل درک و قابل استفاده است. همچنین به شما این امکان را می‌ دهد که نوع تعامل کاربران با سایت را به راحتی بررسی کنید، نرخ تبدیل را افزایش دهید، مشکلات کاربران را در جهت بهبود تجربه کاربری حل کنید. در ضمن هاتجر مکمل ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیک است.

 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۲ ) ۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید