نیچ مارکت چیست؟

نیچ مارکت چیست؟


بازاریابی به شکل نیچ مارکت بر نوع ویژه‌ای از محصول یا خدمات تمرکز خواهد کرد و مخاطب خاصی را جذب می‌کند. بازاریابی نیچ مارکت در سال‌های اخیر به‌شدت مورد بحث بوده است، برخی آن را به‌خاطر مزایای بی‌نظیر بهترین گزینه از نظر بازاریابی می‌دانند، در حالی که برخی دیگر تنها به معایب آن اشاره می‌کنند.


حقیقت این است که به لطف ظهور اینترنت، هدف قرار دادن مشتری ایده‌آل خود هرگز به این آسانی نبوده است. با این حال، بسیاری از کسب‌وکارها هنوز واقعاً از این بازاریابی خاص استقبال نکرده‌اند. در ادامه متن با ما همراه باشید تا اطلاعاتی را در مورد این روش بازاریابی نوین به شما عزیزان ارائه دهیم.


نیچ مارکت چیست؟

یک "نیچ مارکت" به معنای صنعت، موضوع یا دسته‌ای است که بازاریابی به سمت‌وسوی آن صورت می‌گیرد. مشخص کردن جایگاه را می‌توان مهم‌ترین نکته در زمینه بازاریابی نیچ مارکت دانست. در مرحله بعد باید سپس برای یافتن مواردی که صرفاً زیرمجموعه‌ای از صنعت مدنظر شما هستند فعالیت کنید.

نیچ مارکت
تفاوت بین و بازاریابی نیچ مارکت و مس مارکت (mass market)

یک استراتژی بازاریابی  انبوه بر روی بیشترین مخاطب ممکن از طریق تبلیغات گسترده متمرکز است. به‌عنوان مثال، این نوع بازاریابی می‌تواند شامل یک تبلیغ تلویزیونی یا یک کمپین بیلبوردی باشد. بازاریابی انبوه سعی می‌کند همه را هدف قرار دهد به این امید که شبکه تبلیغات به قدری گسترده باشد که بتواند طیف عظیمی از مخاطبان مناسب را جذب کند.
در طرف دیگر، بازاریابی موسوم به نیچ مارکت به تمرکز بر یک گروه کوچک‌تر با علایقی خاص می‌پردازد. هر دوی این روش‌ها می‌توانند مناسب باشند؛ ولی انتخاب آن‌ها بستگی زیادی به تجارت و بازار شما دارد.


انواع نیچ مارکت

یکی از مهم‌ترین نکات در زمینه شناخت بازاریابی نیچ مارکت، آشنایی با انواع مختلف این روش بازیابی است. به طور کلی نیچ مارکت به دو مدل گسترده (Broad) و باریک (Narrow)  تقسیم می‌شود. نمونه‌ای از بازارهای نیچ مارکت گسترده عبارت‌اند از:


•    وگان‌ها (افراد گیاهخوار)
•    نوزادان
•    گیمینگ
•    والدین مجرد
•    پرورش اندام (بدنسازی)


نمونه‌ای از بازارهای نیچ مارکت باریک

این نیچ‌ها را می‌توان زیرمجموعه‌ای بازارهای گسترده دانست. برخی از مهم‌ترین نمونه‌های بازارهای نیچ مارکت باریک عبارت‌اند از:


•    وگان‌ها: لباس‌های گیاهی، غذاهای مخصوص گیاهخواران.
•    نوزادان: لباس کودک، غذای کودک، سلامت کودک.
•    بازی: کنسول‌های بازی، صندلی‌های بازی، راهنماهای بازی.
•    والدین مجرد: دوست‌یابی، مشاوره، حمایت.
•    بدنسازی: تجهیزات بدنسازی، تغذیه بدنسازی، لباس بدنسازی.

انواع نیچ مارکت
استراتژی‌های نیچ مارکت

تفاوتی ندارد که نیچ مارکت شما در کدام‌یک از دسته‌های گفته شده قرار می‌گیرد، زیرا در هر صورت باید با کمک بازاریابی مخصوص نیچ مارکت نسبت به کسب بازدیدکنندگان و مشتریان بیشتر اقدام کنید. در این بخش به ۴ استراتژی مهم در زمینه نیچ مارکت می‌پردازیم.


سئو و ارتباط آن با بازاریابی نیچ مارکت

سئو (بهینه‌سازی موتورهای جستجو) یکی از مواردی است که می‌تواند تفاوتی واقعی ایجاد کند. در این روش، کل تمرکز بازاریابی بر روی یافتن شرکت مدنظر از طریق موتورهای جستجو است، بنابراین باید در مورد کلمات کلیدی خاصی که در اکثر مطالب شما دیده می‌شوند فکر کنید. سئو امری به‌شدت پیچیده است و باید حتماً از متخصصان این امر کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید:کلمات کلیدی در سئو


تیم کیان تجارت در زمینه طراحی اپلیکیشن موبایل، طراحی سایت، بهینه‌سازی سایت و ... فعالیت می‌کند. این شرکت با توجه به سابقه درخشانی که در این حوزه دارد توانسته است خود را به‌عنوان یکی از برترین تیم‌های بهینه‌سازی سئو در کشور معرفی نماید. با انتخاب کیان تجارت می‌توانید خیال راحتی از بابت طراحی و بهینه‌سازی وب‌سایت خود از لحاظ سئو داشته باشید.


PPC
بازاریابی نیچ مارکت همچنین می‌تواند از PPC (پرداخت به‌ازای کلیک) به کار گرفته شود. در شرایطی که ممکن است هیچ تقاضای آگاهانه‌ای برای محصولات یا خدمات شما وجود نداشته باشد، می‌توانید از PPC به‌عنوان یک استراتژی جهت پیش‌فروش استفاده نمایید تا بتوانید آگاهی و علاقه خاصی را نسبت به برند مدنظر ایجاد کنید.


رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی نیچ مارکت

رسانه‌های اجتماعی ابزار دیگری برای کمک به بازاریابی تخصصی هستند. شما می‌توانید با هر یک از تبلیغات خود در این رسانه‌ها،‌ جمعیت زیادی از مشتریان را جذب کنید. در این روش باید گزینه‌های مهمی مانند مکان‌ها، جنسیت‌ها یا سنین خاص را در نظر بگیرید.
علاوه بر این، می‌توانید از تجزیه و تحلیل‌هایی که برنامه‌های مخصوص شبکه‌های اجتماعی به شما ارائه می‌دهند استفاده کنید تا نوع مشتریان خود را بشناسید، مثلاً آیا آنها عمدتاً از یک گروه سنی خاص هستند؟
این عناصر می‌توانند هنگام برنامه‌ریزی استراتژی به شما کمک کنند، البته اجرای کمپین‌های سودآور در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند زمان زیادی را از شما بگیرد. در این روش نیز بهتر است از شرکت‌هایی که به صورت تخصصی در زمینه بازاریابی مخصوص نیچ مارکت فعالیت می‌کنند کمک بگیرید.


بازاریابی ایمیلی


به‌عنوان بخشی از بازاریابی نوین به‌وسیله رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت خود، باید به دنبال بهترین استفاده از بازاریابی ایمیلی باشید. در این روش بازاریابی باید با نیازهای هر یک از مشتریان خود آشنایی کاملی پیدا کنید تا بتوانید ایمیل‌هایی متناسب با آن‌ نیازها را برایشان بفرستید. بازاریابی ایمیلی یک روش تکمیلی برای بازاریابی PPC به شمار می‌آید.

مزایا و معایب بازاریابی نیچ مارکت
مزایا و معایب بازاریابی نیچ مارکت

به طبع بازاریابی مخصوص نیچ مارکت نیز دارای مزایای و معایب خاص خود است. در این بخش قصد داریم شما را با نمونه از مزایای و معایب این روش بازاریابی مدرن آشنا کنیم.


ROI بالاتر
از آنجایی که بازاریابی نیچ مارکت بر گروه‌های خاصی از کاربران تمرکز می‌کند، احتمال خرید محصولات تبلیغ شده به‌شدت افزایش می‌یابد.


داشتن ترافیک کمتر از یک سایت گسترده‌تر ممکن است غیرمنطقی به نظر برسد، اما تصور کنید که سایت A از 100 بازدید، 10 خرید دریافت می‌کند و سایت B از 1000 بازدید، تنها 10 خرید به دست می‌آورد. سایت A دارای نرخ تبدیل 10٪ است در حالی که سایت B دارای نرخ تبدیل 1٪ خواهد بود. به‌این‌ترتیب ROI (بازده سرمایه‌گذاری) خود را بالا نگه می‌دارید. به یاد داشته باشید که کیفیت بیش از کمیت اهمیت دارد.
بازاریابی مخصوص نیچ مارکت هزینه‌های مربوط به بازاریابی را کاهش می‌دهد، زیرا استراتژی‌های بازاریابی انبوه به هزینه‌های بیشتر (برای استفاده از بیلبورد، تبلیغات تلویزیونی و ...) نیاز دارند.


وفاداری بهتر مشتری با بازاریابی نیچ مارکت

وفاداری مشتری یکی از ویژگی‌های تعیین‌کننده بازاریابی به روش نیچ مارکت است. وقتی از این روش بازاریابی استفاده می‌کنید، چیزهایی را به مشتریان نشان خواهید داد که لازمه آن‌ها هستند.
این روش می‌تواند به شما برتری نسبت به رقبا بدهد، زیرا زمانی که یک محصول یا خدمات خاص باشد، ویژه بودن آن به کمک بازاریابی موسوم به نیچ مارکت بیشتر مشخص می‌شود. در واقع مشتریان ممکن است برای چندین سال متوالی تنها از شما خرید کنند.


رقابت کمتر
برخلاف بازاریابی انبوه، بازاریابی نیچ مارکت رقابت بسیار کمتری دارد. کمپین‌های بازاریابی عمومی همیشه برجسته نیستند، مگر اینکه شما یک برند بزرگ‌تر و قابل تشخیص مانند اپل باشید. در بازارهای کوچک‌تر یا نیچ هرچه میزان خاص بودن شما بیشتر مشخص گردد، تعداد مشتریانتان نیز افزایش می‌یابد.


بازار کوچک‌تر با بازاریابی نیچ مارکت

اولین عیب بازاریابی مخصوص نیچ مارکت، بازار کوچک‌تر است. هنگامی نیچ مارکت را انتخاب کنید تعداد مخاطبان شما نیز کاهش می‌یابند. این موضوع به‌خودی‌خود مشکل خاصی نیست،‌ اما باید به یاد داشته باشید که در صورت عدم استفاده از یک بازاریابی صحیح، ممکن است کل مشتریان خود را از دست بدهید.

عدم تضمین ROI
عدم تضمین ROI  تضمین شده

بدیهی است که فعالیت در یک نیچ کوچک می‌تواند بر بازگشت سرمایه شما تأثیر بگذارد، اما باید به این نکته توجه کنید که با انتخاب بازارهای نیچ،‌ نیاز شما به‌صرف هزینه‌های گزاف برای بازاریابی کاهش می‌یابد. این موضوع را می‌توان یک امر تعادلی دانست.


سخن پایانی
بازاریابی نیچ مارکت به این موضوع می‌پردازد که چه چیزی را به چه کسی می‌فروشید. درک اینکه مشتریان شما چگونه رفتار می‌کنند نقش مهمی را در این نوع بازاریابی ایفا می‌کند. بازاریابی ویژه نیچ مارکت به شما کمک می‌کند تا بدانید مشکلات مشتریانتان چیست و چگونه می‌توانید آنها را حل کنید.


استراتژی تبلیغاتی شما باید بر روی انگیزه آنها برای خرید متمرکز باشد، چه از نظر منطقی، چه احساسی یا هر دو. استراتژی رسانه‌ای مربوطه باید بسیار هدفمند تعیین شود، تفاوتی ندارد که از تبلیغات آنلاین، تبلیغات چاپی، تبلیغات مبتنی بر مکان و ... استفاده می‌کنید، در هر صورت بهره‌گیری از کارشناسان خبره در این امر به شما کمک می‌‌کنند تا استراتژی بهتری را برگزینید.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۳ ) ۴.۳ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید