نکات مهم قبل از طراحی سایت یا اپلیکیشن موبایل

نکات مهم قبل از طراحی سایت یا اپلیکیشن موبایل

قطعا شما هم متوجه گسترش و نفوذ گوشی های تلفن همراه در زندگی مردم شده اید، اکثر مردم روزانه ساعت ها مشغول به گذراندن وقت در شبکه های اجتماعی می باشند و موبایل به دلیل در دسترس بودن و کاربری راحت، سهم بیشتری از این گذر زمان را به خود اختصاص داده است.
امروزه اکثر وب گردی ها، خرید و فروش های آنلاین، جستجو ها، رزرو بلیط ها، بازدید از نمایشگاه ها و کلاس های آنلاین از طریق ابزارهای موجود در موبایل اعم از وب سایت، وب اپلیکیشن و یا اپلیکیشن ها انجام می گردد. کاربران به دلیل در دسترس بودن موبایل در وقت های آزادی که در طول روز پیدا می شود، سریع سراغ موبایل رفته و پرداخت بانکی، انتقال وجه، خرید بلیط و تمام کارهای ضروری خود را انجام می دهند و نیازی به پشت میز کامپیوتر نشستن و یا روشن کردن لپ تاپ ندارند.

 

چرا طراحی سایت و اپلیکیشن؟

پس از یک روز کاری سخت، دراز کشیدن روی کاناپه و استفاده از گوشی موبایل، لذت خاص خود را دارد و این مهم ارزش تبلیغاتی بسیار بالایی را به خود اختصاص داده است.
گسترش شبکه های اجتماعی هم موبایل را به یک ابزار بسیار مهم و در دسترس تبدیل نموده است و تقریبا دیگر کسی نیست که گوشی بدست نبوده و حداقل از یکی از امکانات گوشی موبایل خود در طول روز استفاده ننماید.
خب چرا از این امکان به نحو احسن استفاده ننماییم؟ چرا نباید یک وب اپ سهل الوصول و یا اپلیکیشن قابل نصب در موبایل برای توسعه کسب و کار و رونق کارمون نداشته باشیم؟
ولی طراحی اپلیکیشن یا طراحی وب اپلیکیشن به این راحتی ها هم نیست و نیاز به یک سری اطلاعات اولیه و مهم داره که شخصی که میخواد سفارش یک اپلیکیشن و یا وب اپلیکیشن را بدهد باید از آنها اطلاع داشته باشد.
من سعی دارم در این مقاله از صفر تاصد اطلاعاتی رو که شما نیاز دارید تقدیمتون کنم و در نهایت کمکتان کنم که به یک تصمیم کارشناسی مناسب در جهت شروع یک استارت آپ خوب و یا روش مناسب جهت افزایش رونق کسب و کارتان برسید.

 

نکات مهم طراحی سایت و اپلیکیشن

مراحل طراحی سایت و اپلیکیشن

قبل از هرچیزی، شما به عنوان پیمانکار درخواست دهنده اپلیکیشن باید بررسی کنید که دقیقا چه چیزی می خواهید و سناریو کاری شما به چه شکلی است. پس از آن باید وایرفریم اپلیکیشن را که به شکل نقاشی ساده صفحه به صفحه از اپلیکیشن نهایی مورد نظرتان است، به شکل طرح های بسیار ساده بر روی کاغد ترسیم نموده و به گرافیست های پروژه ارسال نمایید.
گرافیست ها پس از شنیدن سناریو و دیدن وایرفریم طراحی شده، و یک سری سوالاتی که از شما می پرسند، و باتوجه به سلایق شما، رنگ سازمانی، لوگو و... یک طرح کلی برای اپلیکیشن را طراحی می نمایند. خب فعلا توضیحات من تا مرحله طراحی UI را بخاطر بسپارید تا بعدا ادامش رو خدمتتون توضیح خواهم داد.

 

فرانت اند و بک اند وب اپلیکیشن و اپلیکیشن چیست؟

به طور کلی طراحی وب اپلیکیشن و یا اپلیکیشن از دو قسمت فرانت اند و بک اند تشکیل شده است که در سمت بک اند از زبان های برنامه نویسی مخصوص بک اند استفاده میشه و بنابه درخواست کاربر، اطلاعات را از پایگاه داده استخراج نموده و ازطریق وب سرویس یا api به کاربر در سمت فرانت اند ارسال می نماید. به این عمل که درخواست کاربر را خوانده، از دیتابیس اطلاعات را گرفته و به سمت کاربر خروجی ارسال شود، پردازش های سمت بک اند گفته می شود که برای انجام آنها نیاز به تخصص های بسیاری می باشد که من به بخشی از آنها اشاره خواهد شد:

 

- انتخاب سرور

برای بالا آوردن محیط بک اند نیاز به یک سرور داریم که شرکت های بسیاری سرور های اختصاصی، اشتراکی و یا ابری و ... ارائه می نمایند که با یک جستجوی ساده می توان اطلاعات کسب کرد و بهترین سرور را انتخاب کرد. به نسبت تعداد مشتریانی که خواهیم داشت، سرور متناسبی را باید انتخاب نماییم که سرور ها به دو دسته عمده لینوکسی و یا ویندوزی قابل تقسیم هستند که باتوجه به زبان بک اندی که برای پروژه استفاده می شود، سرور ویندوزی و یا لینوکسی باید خریداری گردد.

 

- نصب کنترل پنل یا سی پنل

پس از تهیه سرور، برای سهولت استفاده و تامین امنیت سرور و خیلی موارد دیگر، نیاز به نصب کنترل پنل می باشد که کنترل پنل های مختلفی وجود که معمولا مهم ترین کنترل پنل ها سی پنل و دایرکت ادمین و پلسک می باشند که بنا به لایسنسی که خریداری شده و روی آنها نصب می شود، دارای قیمت های مختلفی می باشند که معمولا شرکت های ارائه دهنده سرور، آنها راهم ارائه می نمایند.

 

- انتخاب و خرید دامنه

برای اجرای اسکریپت های بک اند و قراردادن اطلاعات پایگا های داده نیاز به یک فضایی می باشد که به آن هاست گفته می شود و برای سهولت دسترسی به هاست نیاز به تهیه یک دامنه می باشد. در مورد انتخاب هاست و دامنه مناسب با کارتون باید با متخصصین مجرب در این مورد مشاوره بگیرید و از هاست با فضای مناسب و دامنه ای که مناسب برند و فعالیت شما باشد خریداری نمایید.

 

- اجرای کد نویسی

پس از آن برنامه نویسان بک اند شروع به کار نموده و اسکریپت ها را بارگذاری نموده و دیتابیس ها آماده ذخیره اطلاعات و سرویس دهی می شوند و سپس برای هر فعالیتی که کاربر نیاز دارد یک وب سرویس و یا api نوشته می شود و آماده در خواست کاربر برای ارائه سرویس می شود.
همزمان با طراحی سرویس های بک اند، برنامه نویسان سمت فرانت هم مشغول به کار شده و با توجه به طرحی که گرافیست با نظرات کاربر و سناریوی پروژه طراحی نموده است ، اسکریپت های سمت فرانت که اکثرا موارد ظاهری و گرافیک پروژ ه هستند را برنامه نویسی می نمایند.
سپس ترکیب این اسکریپت های بک اند و فرانت اند و اتصال آنها به هم اپلیکیشن و یا وب اپلیکیشن را تکمیل می نماید و خروجی تحویل مشتری نهایی میگردد.

 

طراحی اپلیکیشن اندروید و IOS

طراحی اپلیکیشن اندروید و IOS

همونطور که می دانید در اکثر گوشی های موبایل هوشمند اندرویدی و آی او اسی هستند که هر کدام از این سیستم عامل ها ویژگی ها و خوبی های خودشون رو دارند و به هیچ عنوان نمیشه اعلام کنید اندروید بهتره یا آی او اس و بنا به سلایق افراد و کارکردی که نیاز دارند بستگی دارد. اندروید سیستم عامل اوپن سورسی هست که اکثر شرکت های معتبر از اون استفاده کرده اند و اکثر فرمت های فایل ها درآن قابل استفاده است و اکثر مارکت ها قابلیت اشتراک گذاری اپلیکیشن های اندرویدی را دارند.

 

تفاوت اپلیکیشن های اندروید و IOS

اپلیکیشن های اندرویدی وسعت عمل و آزادی بیشتری نسبت به اپلیکیشن های گوشی های آی او اسی دارند. گوشی های آی او اسی سیستم عاملی دارند که کارکردها و دسترسی ها رو محدودتر میکند. همه سیستم عامل های آی او اس در دستگا ه های تولید شرکت اپل قابل نصب هستند و قابلیت نصب در سایر دستگا های متفرقه را ندارند. اینکه این امکان خوبه یا بد کاری نداریم ولی کاربران آی او اسی حتما باید اپلیکیشن های مورد نیازشون رو از مارکت دریافت کنند و متاسفانه مارکت آی او اس ایران رو تحریم کرده و لذا کاربران آی او اسی که گوشی اپل دارند، مجبورند یک سری اپلیکیشن هاشون رو یا از مارکت های ایرانی مثل سیب اپ، سیبچه و ... دانلود نمایند و یا از وب اپلیکیشن که توضیحش رو در ادامه خواهم داد استفاده نمایند. در مقابل این موارد، گوشی های اندرویدی علاوه براینکه می توانند اپلیکیشن ها رو ار هر مارکتی دانلود نمایند، امکان نصب اپلیکیشن از طریق شبکه های اجتماعی و یا نصب فایل های apk که خروجی اجرایی هر اپلیکیشنی هست، نصب نمایند.

 

سفارش طراحی اپلیکیشن

از بحث سیستم عامل که بگذریم، اگر قصد سفارش ساخت اپلیکیشن موبایل دارید در ابتدا باید تصمیم بگیرید که نیاز به سفارش طراحی اپلیکیشن قابل نصب در گوشی های اندروید را دارید و یا گوشی های آی او اس و یا هردو؟ خوب طبیعیه که معلوم نیست که مشتریان شما گوشی های اندرویدی دارند و یا آی او اسی و همین باعث میشه که مجبور به انتخاب هر دو باشید و سفارش طراحی اپلیکیشن قابل نصب در سیستم عامل اندروید و سیستم عامل آی او اس رو بدهید.
برای طراحی اپلیکیشن موبایل راه های بسیار و زبان های برنامه نویسسی متنوعی وجود دارد. یک سری شرکت ها فقط برای اپلیکیشن های اندرویدی برنامه می نویسند و به آنها برنامه های نیتیو اندروید اطلاق می شود، یک سری شرکت ها فقط برای اپلیکیشن های آی اواسی برنامه مینویسند و به آنها برنامه های نیتیو آی او اس گفته می شود. خب این روشی هست که از ابتدا وجود داشته و معمولا نیتیو های اندرویدی رو با زبان برنامه نویسی جاوا و نیتیو های آی او اسی رو با زبان swift می نویسند. طبیعیه که در انتخاب این روش، شما با دو تیم مواجه هستید و هر کاری توسط حداقل دو برنامه نویس باید انجام بشه و اینکه خیلی از شرکت ها دوتیم رو در کنارهم ندارند و شما مجبور هستید که اپلیکیشن رو به دو شرکت مجزا بسپارید و همین مورد سختی های خاص خودش را دارد.
پس از مدتی، شرکت های بزرگ متوجه شدند که طراحی نیتیو اپلیکیشن ها سوای اینکه ممکنه سرعت و امنیت بالاتر داشته باشه و یا از قابلیت های سخت افزار بیشتر استفاده کنه ولی طراحی و پیاده سازی پروژه در دو پلتفرم هم، سخت و زمانبره، لذا به فکر راه کار هایی افتادند که از طریق اون راهکار ها بتوانند از طریق یک کد برنامه نویسی دو تا خروجی بگیرند و هزینه های زمانی و ریالی تولید پروژه را کاهش دهند. لذا روش تولید اپلیکیشن های هایبرید به سرعت قوت گرفت و پیشرفت حاصل نمود و میشه گفت ری اکت نیتیو و فلاتر جزو پیشرو های این زمینه می باشند و برنامه نویسان در این فریم ورک ها به یک زبان که اکثرا مشتقات مختلف از جاوا اسکریپت هست، کد نوشته و در هنگام خروجی گرفتن هر دو خروجی اندروید و آی او اس دریافت می شود
اینکه از کدام روش برای طراحی اپلیکیشنمون استفاده کنیم و اینکه کدوم روش خوبه یا بد، کاری نداریم و در این مقاله نمیگنجد که در موردش صحبت کنیم ولی قطعا انتخاب روش هایبرید میتونه سرعت طراحیتون و هزینه طراحیتون رو پایین بیاره و با یه تیم طرف حساب باشید و چالش های خودتون رو کم کنید

 

اپلیکیشن های IOS و اندروید را از کجا دانلود کنیم؟

بعد از چالش بزرگی که در انتخاب روش برنامه نویسی نیتیو و یا هایبرید دارید، میرسیم به یه مشکل بزرگتر و اون کاربران آی او اس هست که مجبورند از مارکت های ایرانی استفاده کنند و شاید خیلی از اپلیکیشن ها به دلایل مختلف از این مارکت ها استفاده نکنند. حالا چه کنیم؟ بهترین گزینه در این مورد طراحی وب اپلیکیشن هست که در مورد اون به طور کامل صحبت خواهم کرد و این روش بهترین گزینه برای احترام به حق مشتریان آی او اسی هست و این مشکل رو حلش میکنه.
مورد مهم دیگه انتخاب مارکت هایی هست که باید اپلیکیشن رو روی آنها بارگذاری کنید که برای اندروید، بهترین مارکت همون گوکل پلی هست و هرچند که تازگی ها روی اپلیکیشن های فارسی و ایرانی حساس شده ولی هنوز مانند مارکت آی او اس، ایرانی ها رو تحریم نکرده و راه برای انتشار درمارکت گوگل پلی وجود دارد. مارکت های ایرانی مثل بازار، مایکت و ... هم انتخاب های بعدی هستند و هرچقدر از مارکت بیشتری استفاده کنید، رضایت مشتری ها رو هم بالا می رود. در مورد مارکت های آی او اسی، سیبچه و سیب اپ گزینه های بهتری نسبت به بقیه هستند.

 

تفاوت وب سایت با وب اپلکیشن در چیست؟

حالا میرسیم به بحث وب اپلیکشن و فرق اون با وب سایت و اینکه کدومش رو انتخاب کنیم. باتوجه به تحریم مارکت آی او اس، تمام کسانی که اپلیکیشن دارند، سراغ وب اپ هم میروند. چرا؟ چون با طراحی اپلیکیشن، اکثر سرویس های بک اند و api های طراحی شده و فقط شما باید یک پوسته ای در سمت فرانت طراحی کنید و به اون apiها متصلش کنید، معمولا به این روش به صورت ساده وب اپلیکیشن می گویند و در اون به یک زبانی در سمت فرانت برنامه نویسی می شود و تمام هدف این است که به روشی بتوانیم درخواست کاربر را دریافت نموده و به وب سرویس یا api ارسال نماییم. معمولا از زبان های جاوااسکریپتی مثل vuejs و یا reactjs برای پیاده سازی وب اپلیکیشن ها استفاده می گردد.
با توجه مطالب بالا فرق وب اپلیکیشن با وب سایت روشن شد، معمولا وب اپلیکیشن ها ساختار بک اند و فرانت اندی دارند ولی وب سایت ها معمولا در سمت بک اند تولید شده و به سمت کاربر ارسال می شوند و با وب سرویس و یا api کار نمی کنند (البته اکثر وب سایت ها به این شکل هستند و نمیشه به عنوان قانون کلی درنظر گرفت).
در هر حال چه وب اپلیکیشن و چه وب سایت باید به شکل ریسپانسیو طراحی گردند که در همه پلتفرم ها و رزولوشن های مختلف به شکل مناسب و منظم دیده شوند.
وب اپ یا وب سایت از طریق مرورگر در دسترس می باشد و معمولا در وب اپ ها در مراجعه اول، یک شورت کات ساخته شده و در صفحه اصلی قرار می گیرد و کاربر در دفعات بعدی نیاز نیست که مرورگر را باز نموده و آدرس سایت را تایپ نماید.

 

تفاوت وب سایت با وب اپلکیشن

نکات مهم در طراحی اپلیکیشن و وب اپلیکیشن

1. باتوجه به اینکه برای پیشبرد یک پروژه موبایل محور (اپلیکیشن و یا وب اپلیکیشن) تخصص های بسیاری مورد نیاز است و با توجه به تجربه های کاربری بسیار خوبی که کاربر از اپلیکیشن های مطرح دیده است، برای طراحی اپلیکیشن باید سفارشتان را به یک تیم بسپارید و معمولا یک شخص تمام تخصص های لازم را نمی تواند داشته باشد. بنابراین انتخاب یک تیم حرفه ای که کارشناسان خبره در زمینه طراحی گرافیک، اسکریپت های بک اند و زبان های برنامه نویسی فرانت را داشته باشد، بسیار مهم است و در شکل گیری یک پروژه با خروجی قدرتمند بسیار می تواند تاثیر گذار باشد.

2. درحال حاضر شرکت های بسیاری پس از گرفتن کار از شما، اقدام به برون سپاری پروژه می نمایند و لذا انتخاب شرکت مناسب و دیدن محیط کاری پرسنل شرکت و اطمینان از اینکه آن شرکت دارای یک تیم حرفه ای است به شدت حائز اهمیت می باشد. چرا که پشتیبانی یک استارت آپ از طراحی آن مهم تر است و هر استارت آپی باید روی پشتیبانی فنی یک تیم خبره حساب باز کنه.

3. بحث مالکیت معنوی ایده و کار و مالکیت بر روی سورس های اسکریپت ها یک مساله بسیار مهمی هست که در همان ابتدای کار باید بررسی و مشخص گردد.

4. استفاده از سرور های مناسب که هم هزینه پروژه بالا نرود و هم امکان ارتقا به نسبت افزایش کاربران را داشته باشه و استفاده از شرکت های معتبر اراده دهنده سرویس های هاستینگ و یا پیامک و ... بسیار مهم و حیاتی است.

5. استفاده ار نام برند و دامنه مناسب و لوگوهای متناسب با نام برند و ثبت آنها به برندینگ و گسترش کسب و کار کمک بزرگی می کند.

6. توجه داشته باشید که بهتر است با شرکتی همکاری داشته باشید که علاوه بر داشتن تیم فنی قدرتمند، تیم سئو، بازاریابی و محتواسازی هم دارد یک مزیت است و بسیاری از مشکلات تبلیغاتی شما را کاهش می دهد.

 

معرفی شرکت کیان تجارت

شرکت مهندسی کیان تجارت شریف در زمینه طراحی سایت، طراحی اپلیکیشن، طراحی وب اپلیکیشن و دیجیتال مارکتینگ (سئو، تبلیغات گوگل، خدمات اینستاگرام، ساخت تیزر و موشن گرافیک و ...) فعالیت می کند.
انجام صفر تا صد کل پروژه ها یکی از نقاط قوت تیم کیان تجارت می باشد. تمام پروژه ها قابلیت گسترش تا بی نهایت را دارند چرا که هیچ کد آماده ای در برنامه نویسی ها استفاده نشده و همه اسکریپت ها کاملا شناخته شده هستند. به دلیل اینکه ساختار انجین های طراحی شده کاملا اختصاصی است، امنیت بالایی دارد و شناخته شده توسط هکر ها نمی باشد.
قبل از اجرای پروژه گرافیست های شرکت UI تمامی صفحات اپلیکیشن، وب اپلیکیشن و سایت را طراحی می کنند و در صورت تایید کارفرما پروژه به مرحله کدنویسی می رسد.
بعد از طراحی اپلیکیشن و وب اپلیکیشن تیم دیجیتال مارکتینگ در زمنیه تبلیغات و و افزایش تعداد نصب اپلیکیشن به موفقیت پروژه ها و گسترش کسب و کارها کمک می کند.
می توانید نمونه های سایت و اپلیکیشن های طراحی شده شرکت را در سایت های kiantc.com و app.kiantc.com مشاهده نموده و یا برای دریافت راهنمایی های بیشتر با شماره موبایل 09124243876 و یا شماره تلفن 02188230063 تماس حاصل فرمایید.

 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۳ ) ۳.۳ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید