مهمترین خطاهای سرچ کنسول و آموزش برطرف کردن آن (2023)

مهمترین خطاهای سرچ کنسول و آموزش برطرف کردن آن (2023)

کسانی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوای برای سایت فعالیت دارند می دانند که گوگل طی چند ماه گذشته تغییرات جدیدی را روی سرچ کنسول اعمال کرده است. این تغییرات تا حدودی بر فعالیت کاربران تاثیر گذاشت و کار را به جایی رساند که گوگل باز برای بهتر شدن وضعیت تغییرات دیگری را در نظر گرفت تا کاربران در تعداد URLهای فهرست شده در گزارش Core Web Vitals خود نتایج بهینه ای را به دست آورند. از آنجایی که کار کردن با این محیط برای همه سئوکارها مهم است، در این متن علاوه بر مرور آخرین تغییرات این ابزار تحلیلی مهم، مهمترین خطاهای سرچ کنسول را نیز بررسی کرده و راه حل های رفع آنها را ارائه می دهیم.

 

آپدیت گوگل سرچ کنسول 2023
آخرین تغییرات سرچ کنسول در 2023

در 27 مارس 2023، گوگل به روزرسانی گزارش Core Web Vitals را در سرچ کنسول خود معرفی کرد. در نتیجه این به روزرسانی، کاربران متوجه تغییراتی در تعداد URLهای فهرست شده در گزارش Core Web Vitals خود شدند. برای توضیح بیشتر این وضعیت، گوگل بیانیه ای تنظیم کرده و توضیح داد که: «تعداد URLها در گزارش Core Web Vitals شما ممکن است تغییر کرده باشد. این به دلیل گنجاندن یک گروه مبدا جدید است که اکنون داده های URLهایی را که قبلا زیر آستانه قرار داشتند، پوشش می دهد».


گرچه گوگل سعی داشت با این نوع دسته بندی صفحات، آیتم ها و مشکلات گزارش دهی سرچ را کنسول ساده سازی کند؛ اما مدتی بعد نتیجه دیگری دریافت کرد. کاربران این ابزار تحلیلی اعلام کردند که هنگام کار با سرچ کنسول وضعیت «warning» روی یک URL یا آیتم آنها را گیج می کند. در بررسی های بعدی گوگل این خطاها را به دو دسته اصلی تقسیم کرد.
1.    صفحاتی که مشکلات مهمی دارند و برچسب نامعتبر (Invalid) نشان داده می شوند.
2.    صفحات و آیتم هایی که مشکلات اساسی ندارند و با برچسب معتبر (Valid) دسته بندی می شوند.


در واقع مهمترین خطاهای سرچ کنسول با این آپدیت باید برچسب «Invalid» داشته باشند. در ادامه متن رفع خطا در وضعیت «warning» را بیشتر بررسی خواهیم کرد. اما تا به اینجا نکته مهمی که باید در ذهن داشته باشید این است که تغییرات به وجود آمده در ظاهر سرچ کنسول تاثیر داشته اند و بخش هایی مانند نحوه خزش، نمایه سازی ها و یا خدمات دهی به صفحات کاربران هیچ تغییر به وجود نیامده است. گوگل لیست این تغییرات در گزارش دهی را این طور ارائه کرده است.
•    پوشش (نمایه سازی صفحه)
•    Core Web Vitals
•    قابلیت استفاده از موبایل
•    گزارش AMP
•    گزارش های نتایج غنی (رویدادها، بررسی واقعیت، لوگوها و غیره)
•    بازرسی URL
•    Search Console API

 

پیشهاد مطالعه:پیش بینی های سئو و الگوریتم های گوگل در 2023

مهارت های کلیدی سئو 2023 برای موفقیت بیشتر

خطاهای سرچ کنسولخطاهای بخش های مختلف سرچ کنسول

کار کردن با این فضای تحلیلی بسیار کارآمد ما را با برخی از ارورها مواجه می کند که برخی ساده و برخی دیگر جدی هستند. برای آشنایی بیشتر شما با مهمترین خطاهای سرچ کنسول در این قسمت لیستی از آنها و دلایل بروز چنین خطایی را آماده کرده ایم.


•    خطاهای URL ارسال شده (صفحات دارای خطای ایندکس نشده اند)

در این وضعیت صفحات توسط robots.txt مسدود می شوند. احتمالا شما این صفحه را برای انتشار و ایندکس شدن ارسال کردید، اما صفحه توسط فایل robots.txt مسدود شده است. فایل robots.txt فهرستی از قوانینی است که «ربات» گوگل یا همان Googlebot باید از آنها پیروی کند. اگر قوانین به ربات بگویند که نباید صفحه خاصی را ایندکس کند، آن صفحه ایندکس نمی شود. از آنجایی که شما همین صفحه را ارسال می کنید، در نظر گوگل با قوانین ذکر شده تضادی وجود دارد.


همچنین اگر صفحه علامت «No Index» دارند به این معناست که شما این صفحه را برای ایندکس شدن ارسال کردید، اما صفحه دارای دستورالعمل noindex در یک متا تگ یا هدر HTTP است. این مورد مشابه خطای قبلی است. به این معنی که سایت شما در حال ارسال دو سیگنال متناقض به ربات گوگل است.


•    404 خطا

یک از مهمترین خطاهای سرچ کنسول خطای 404 است و به این معنی است که Googlebot نمی تواند صفحه ای را پیدا کند. به طور معمول یا این صفحه، دیگر در مکانی که برای ربات قابل دسترسی است وجود ندارد و یا صفحه اکنون خالی است. خطاهای 404 غیر معمول نیستند، زیرا وب سایت ها رشد کرده و تغییر می کنند. البته اگر به نظر می رسد URL ارسال شده یک Soft 404 باشد به این معنی است که شما این صفحه را در مقطعی برای ایندکس شدن ارسال کردید، اما در این بازه زمانی سرور یک صفحه خالی یا تقریبا خالی را ارسال می کند.
 همچنین اگر با اخطار URL ارسالی یافت نشد (404) مواجه شدید، معنی کد این است که URL موجود در نقشه سایت شما دیگر وجود ندارد. گاهی اوقات، یک صفحه باید حذف شود (ایجاد یک 404) و این کاملا قابل قبول است. به عنوان مثال، ممکن است صفحه یک محصول متوقف شده را که جایگزینی معادل هم ندارد حذف کنید یا پست های وبلاگ قدیمی را که ترافیک دریافت نکرده اند، پیوندی ندارند و برای هیچ کلمه کلیدی رتبه بندی نمی شوند، حذف کنید. در چنین وضعیت هایی با یک خطای مهم روبرو نیستیم. (اهمیت طراحی صفحه 404 برای سایت)

 

•    خطای سرور (5XX)؛ یکی از مهمترین خطاهای سرچ کنسول

اگر کنسول جستجوی گوگل خطای سرور را گزارش کند، به این معنی است که Googlebot نتوانسته به URL سایت شما دسترسی داشته باشد. یا زمان درخواست به پایان رسیده است یا سایت شما در آن بازه زمانی مشغول بوده است. در نتیجه Googlebot از پیگیری این درخواست صرف نظر کرده است. زمان بررسی مهمترین خطاهای سرچ کنسول متوجه می شوید که دلایل احتمالی مختلفی برای این نوع خطا وجود دارد و ممکن است در برخی موارد لازم باشد این مشکل را با تیم توسعه دهنده سایت یا میزبان سرور خود برطرف کنید.(راهنمای انتخاب هاست مناسب برای طراحی سایت)

 

خطا ریدایرکت
•    خطای تغییر مسیر (Redirect Error)

وقتی صفحه ای را در سایت خود جابه جا می کنید (یا حذف می کنید)، بهتر است یک تغییر مسیر 301 راه اندازی کنید تا به مرورگر وب بگویید که صفحه منتقل شده است و آن را به صفحه جدید هدایت کنید(انواع ریدایرکت و کاربرد آن در سایت). اگر صفحات چندین بار جابه جا شوند یا به مکان اصلی بازگردانده شوند، ممکن است خطاهایی رخ دهد. خطاهای تغییر مسیر معمولا ناشی از یکی از موارد زیر هستند:


1.    یک زنجیره تغییر مسیر (از حداکثر 3 مورد) وجود داشته که خیلی طولانی بوده است.
2.    یک حلقه تغییر مسیر وجود داشت (A به B اشاره می کند و آن هم به C اشاره دارد).
3.    URL تغییر مسیر در نهایت از حداکثر طول فراتر رفت (این مورد ممکن است هنگام تغییر مسیر در پیمایش لایه ای و یا هنگام افزودن پارامترهای پرس و جو مشکل ساز شود).
4.    یک URL خالی در زنجیره تغییر مسیر شما وجود دارد.


•    خطاهای قابلیت استفاده از موبایل

با افزایش سریع استفاده از اینترنت در تلفن های همراه، اطمینان از داشتن وب سایتی سریع و آسان برای استفاده در اکثر دستگاه های تلفن همراه مهم است. این خطاها در مورد مشکلاتی که کاربران زمان پیمایش صفحات سایت شما دارند، هشدار می دهند. پیشنهاد ما این است که چنین مواردی را در لیست بررسی مهمترین خطاهای سرچ کنسول خودتان در اولویت قرار دهید. (سرعت سایت در سئو - 9 تکنیک افزایش سرعت سایت)
در چنین خطاهایی احتمالا عناصر قابل کلیک خیلی نزدیک به هم هستند. این گزارش، سایت هایی را نشان می دهد که عناصر لمسی، مانند دکمه ها و لینک های ناوبری، به قدری به یکدیگر نزدیک هستند که کاربر تلفن همراه نمی تواند بدون ضربه زدن به عنصر کناری، به راحتی با انگشت خود به عنصر مورد نظر ضربه بزند.
همچنین ممکن است با خطای Viewport تنظیم نشده روبرو شوید. به این معنی که صفحه سایت شما ویژگی Viewport را تعریف نکرده و به مرورگرها اجازه نمی دهد ابعاد و مقیاس صفحه را متناسب با اندازه صفحه کاربر تنظیم کنند.(دلیل رد سایت شما در تست موبایل فرندلی)

اموزش رفع خطاهای سرچ کنسول
آموزش رفع خطاهای سرچ کنسول

اجازه دهید ابتدا نحوه رفع «هشدارها / warning» در گزارش پوشش شاخص را بررسی کنیم. برای این کار در گزارش Index Coverage، روی تب Valid with warnings کلیک کنید. حتما با این اخطار روبرو می شود که «ایندکس شده، اما توسط robots.txt ممنوع شده است». در این وضعیت به جای انتخاب «Fetch As Google» گزینه «Test Robots.txt Blocking» را انتخاب کنید. حالا اگر می خواهید صفحه را ایندکس کنید، آن را از Robots.txt باز کنید. همچنین اگر نمی خواهید ایندکس شود، دو انتخاب پیش روی خود دارید:
•    تگ noindex,follow باید به صفحه اضافه شود. همچنین آن را از robots.txt حذف کنید.
•    با استفاده از ابزار حذف URL، صفحه مورد نظر را حذف کنید.


رفع خطاهایURL

برای رفع مهمترین خطاهای سرچ کنسول در این بخش، صفحه خود را با استفاده از تستر robots.txt بررسی کنید تا مشکل را به خوبی پیدا کنید. اگر قصد دارید صفحه مشخصی ایندکس شود، باید فایل robots.txt را هم تغییر دهید تا از مسدود شدن صفحه جلوگیری کند. می توانید خود صفحه را هم تغییر دهید تا این قانون دیگر روی آن صفحه اعمال نشود. همچنین اگر می خواهید صفحه خاصی ایندکس شود، تگ متا روبات noindex یا هدر HTTP را حذف کنید.


 رفع مهمترین خطاهای سرچ کنسول با عنوان خطای 404

اگر صفحه مورد نظر دیگر در دسترس نیست و نمی خواهید جایگزینی برای آن در نظر بگیرید، سرور را طوری پیکربندی کنید که کد 404 (صفحه یافت نشد) یا 410 (صفحه از دست رفته) را نمایش دهد. اگر صفحه جابه جا شده است یا جایگزین واضحی دارد، ریدایرکت 301 مناسب (تغییر مسیر دائمی) را تنظیم کنید. فراموش نکنید که اگر URL ناشناخته است یا می خواهید برای همیشه محتوا را حذف کنید، می توانید خطای 404 را نادیده بگیرید.


رفع خطای سرور (5XX)

گفتیم که این مورد یکی از مهمترین خطاهای سرچ کنسول است. درخواست های صفحه پویا می تواند باعث بارگذاری بیش از حد شود. باید صفحات خطا گرفته را بررسی کرده و در صورت نیاز، بارگذاری بیش از حد آنها را کاهش دهید. اطمینان حاصل کنید که سرور میزبانی سایت شما از کار نیفتاده، بیش از حد بارگیری نشده یا پیکربندی اشتباهی ندارد. همچنین می توانید بررسی کنید که سایت شما ناخواسته گوگل را مسدود نکرده باشد.
خزیدن و نمایه سازی سایت در موتورهای جستجو را هوشمندانه کنترل کنید. برخی از وب مسترها عمدا از دسترسی Googlebot به سایت های خود جلوگیری می کنند تا نحوه خزیدن و نمایه شدن آن را کنترل کنند. با توسعه دهندگان سایت خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که سایت شما برای عملکرد بهینه تنظیم شده است.


رفع خطای تغییر مسیر

همه ریدایرکت های خود را بررسی کنید و مطمئن شوید تنها یک تغییر مسیر وجود دارد. افزونه Chrome Ayima در تشخیص اینکه آیا یک صفحه هدایت شده است، به کجا هدایت می شود و تعداد پرش های تغییر مسیر چقدر است، بسیار عالی عمل می کند.


رفع مهمترین خطاهای سرچ کنسول برای قابلیت استفاده از موبایل

برای رفع این مورد از مهمترین خطاهای سرچ کنسول هم باید اندازه و فضا عناصر را به درستی طراحی کنید تا برای بازدیدکنندگان تلفن همراه شما مناسب باشد. فراموش نکنید حداقل اندازه هدف توصیه شده 48 پیکسل و فاصله بین عناصر حداقل 8 پیکسل است. از آنجایی که بازدیدکنندگان سایت شما از دستگاه های مختلفی با اندازه های متفاوت صفحه نمایش استفاده می کنند، صفحات شما باید با استفاده از تگ متا ویوپورت، یک viewport مناسب را ارائه کنند.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۳ ) ۲.۷ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید