لید چیست؟

لید چیست؟


هیچ کسب‌وکاری را در دنیا پیدا نمی‌کنید که بدون تلاش برای جذب مشتری به موفقیت رسیده باشد. این مسئله در دنیای مدرن رنگ و روی متفاوتی نسبت به گذشته دارد. در نتیجه مهم است که از استراتژی‌های توصیه شده توسط کارشناسان پیروی کنید تا نتیجه مطلوب را به دست آورید. با توجه به اهمیت موضوع و برای اینکه بتوانید دید بازی نسبت به این مهم داشته باشید، متن حاضر را به بررسی این سوال اختصاص دادیم که لید چیست؟ و چطور می‌توان آن را اجرا کرد.

سفر مشتری

مختصری در مورد سفر مشتری یا costomer journey 

بازاریابی در دنیای مدرن، بدون توجه به اصول تدوین شده و متغیری که پیش رو داریم، بسیار سخت خواهد بود. یکی از این اصول مهم که همیشه با ایده‌های جدید برای اجرا همراه است، توجه به سفر مشتری یا همان  costomer journey محسوب می‌شود.
در یک تعریف کلی، منظور از سفر مشتری، نمایشی دقیق از فرایند خرید افراد مصرف کننده است. در واقع منظور ما از این اصطلاح مجموعه مراحلی است که مشتریان در مسیر خود برای اتمام خرید پیش رو دارند. این مهم شامل تمامی تعاملاتی است که آنها با برند شما خواهند داشت. این رابطه از آگاهی در مورد محصول شروع شده و تا تحقیق، خرید و حتی تبدیل شدن به سفیران برند ادامه خواهد داشت.


در دنیای تجارت الکترونیک، سفر مشتریان، شامل تمام نقاط تماس دیجیتالی است که برند شما با مشتری ایجاد کرده است. این مهم می‌تواند شامل طراحی سایت، رسانه‌های اجتماعی، بازارهای آنلاین، موتورهای جستجو، برنامه‌ها یا کانال‌های دیگر باشد؛ زیرا ثابت شده که در سال‌های اخیر، خریداران از دسکتاپ، تلفن همراه یا سایر دستگاه‌های هوشمند خود بسیار استفاده می‌کنند.
فراموش نکنید که ایجاد نقشه سفر مشتری به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا تجربیات و نیازهای مخاطبان هدف خود را درک کنند. این بینش‌ها همچنین به بازاریابان قدرت می‌دهد تا مشتریان را با محتوای مناسب هدف قرار داده و هرگونه مانعی را برای تبدیل آنها به مشتریان وفادار از میان بردارند. در نتیجه مهم است که بدانید لید چیست؟ و چگونه باید برای موفقیت در آن برنامه ریزی کرد.

یکی از راهکارهای جذب لید در دنیای دیجیتال و بازاریابی اینترنتی استفاده از سئو و تبلیغات گوگل است.


منظور ما از لید چیست؟

دنیای دیجیتال مارکتینگ محیط مناسبی برای سهل انگاری و اهمال کاری نیست. در این دنیای پر رقابت اگر روز و یا هفته ای را به تلاش سپری نکنید، چند قدم عقب‌تر از رقبا خواهید بود. پس مهم است که با تکیه بر تجربه کسانی که در امور مربوطه متبحر هستند، روند مناسبی را پیش بگیرید.
برای درک بهتر این ضرورت، مهم است متوجه شوید منظور از لید در دنیای مارکتینگ چیست. جالب است بدانید که این معنا گاهی با کلمه «سرنخ» هم ترجمه شده است؛ اما در هر صورت منظور از این مهم روند تبدیل فرد غریبه به یک مشتری وفادار است. در واقع از ایجاد توجه در فرد عادی تا تبدیل او به یک مشتری، با همراهی فرد در سفری که ذکر آن رفت، توانسته‌اید استراتژی‌های انجام لید را با موفقیت پیش ببرید.

لید چیست؟


در یک بیان ساده‌تر، سرنخ‌ها/ لیدها به هر فرد یا سازمانی که در محدوده مارکتینگ شما قرار دارند، اشاره دارند. شما باید برنامه‌های خود را طوری پیش ببرید که این افراد با برند شما تعامل بیشتری داشته باشند و پتانسیل تبدیل شدن به یک مشتری وفادار در آنها تقویت شود. در مبحث مارکتینگ‌های دیجیتال، سرنخ/ لید می‌تواند شخصی باشد که محتوای شما را می‌بیند و یا از فروشگاه آنلاین شما به صورت گذری بازدید می‌کند.


تفاوت بین یک فرد واجد شرایط بازاریابی و یک فرد واجد شرایط فروش

زمانی که می‌خواهید به طور دقیق متوجه شوید که لید چیست، مهم است که بین افراد واجد شرایط مارکتینگ (MQL) و افراد واجد شرایط فروش (SQL) تفاوت قائل شوید. MQL ها اشخاصی هستند که نسبت به برند و محصولات شما کنجکاوی نشان می‌دهند، در حالی که SQL ها افرادی هستند که آماده خرید محصول یا خدمات شما هستند. برای بازاریابان مهم است که تفاوت بین MQL و SQL را درک کنند تا ارتباطات متفاوتی را میان این افراد ایجاد نمایند. MQLها همان افرادی هستند که به عنوان سرنخ/ لید شناخته می‌شوند و صحبت با آنها حتما متفاوت‌تر از SQLها است.
البته بسته به نحوه فعالیت بازاریابان و بخش فروش یک شرکت، زمانی که MQLها شناسایی می‌شوند، ممکن است برای ارتباط بیشتر، مستقیما به بخش فروش دعوت شوند. در شرکت‌های دیگر، برای انتقال MQL به SQL به مدارک دیگری نیاز است، مانند تطبیق شخصیت مشتری یا سفری خاص در وب‌ سایتی که به خوبی طراحی شده است.
برای درک بهتر این روند می‌توانید از تجربه کارشناسان کیان تجارت استفاده کرده و برنامه ریزی مشخصی را در نظر بگیرید. کارشناسان متبحر این مجموعه می‌توانند استراتژی‌های مختلفی را برای پلتفرم‌های گوناگون شما تدوین کنند.


چگونه لید ایجاد کنیم؟

اکنون که متوجه شده‌اید تعریف این مسئله چیست و چه تفاوت‌هایی را باید در نظر بگیرید، وقت آن است که با مراحل ایجاد لید هم آشنا شوید. این مراحل به این گونه پیش می‌روند که:


1.    ایمیلی مارکتینگ انجام دهید
در نظر کارشناسانی که لید چیست را به خوبی تعریف کرده‌اند، ایمیل مارکتینگ به عنوان یکی از موثرترین راه برای ایجاد لید در نظر گرفته شده است. جالب است بدانید که روزانه حدود 90 میلیارد ایمیل ارسال می‌شود و هیچ نشانه‌ای مبنی بر کاهش این تعداد دیده نشده است. این روش به شما کمک می‌کند تا ایمیل‌های شخصی سازی شده را برای مشتریان احتمالی ارسال کنید. همچنین امکان ایجاد کمپین‌های هدفمند و استراتژیک نیز وجود خواهد داشت.

حتما مطالعه کنید: بازاریابی ایمیل


2.    روی صفحات فرود سرمایه گذاری کنید
شرکت‌هایی که به دنبال افراد واجد شرایط برای خرید هستند باید روی بهینه سازی وب سایت، به خصوص صفحات فرود، تمرکز ویژه داشته باشند. سایت و صفحات فرود یک شرکت، اولین نقاط تماس بین آن برند و افراد غریبه است؛ بنابراین، بازاریاب‌های دیجیتال باید وب‌ سایت‌ها و صفحات فرود را برای بهبود ترافیک خود بهینه‌ سازی کرده، با ایجاد محتوای جالب و فریبنده‌ای که خرید را تشویق می‌کند، مشتریان را به خرید سوق دهند.

حتما مطالعه کنید:صفحه فرود یا لندینگ پیج چیست؟


3.    بر بهینه سازی موتور جستجو تمرکز کنید
مهم نیست محتوای آنلاین شما چقدر قوی باشد، تا زمانی که آن را برای مخاطبان هدف، قابل مشاهده نکنید، ارزشی ندارد. به این معنا که نمی‌تواند جذابیت خود را به چشم مشتریان انتقال داده و از آنها یک فرد وفادار بسازد. برای اینکه مشخص شود به طور کامل متوجه شده‌اید که لید چیست و چه کاربردی برای پیشرفت برندتان دارد، شیوه‌های سئو را بیاموزید و یا با برون سپاری این مهم به دیگران، جایگاه مناسبی در موتورهای جستجو پیدا کنید. این استراتژی باعث می‌شود تا علاوه بر کسب رتبه بالا در سئو، آگاهی و دسترسی مشتریان را افزایش دهید.


4.    مارکتینگ با استفاده از رسانه‌های اجتماعی را در اولویت قرار دهید
گفته می‌شود که تقریبا 45٪ از جمعیت جهان، رسانه‌های اجتماعی را مورد استفاده قرار داده و حدود نیمی از این افراد به صورت روزانه از این پلتفرم‌ها، بهره می‌برند. کار با انواع رسانه‌های اجتماعی یک روش عالی برای هدایت مشتریان به سمت کسب‌وکار خودتان است. کسب‌وکاری که در رسانه‌های اجتماعی با مشتریان بالقوه خود در تعامل باشد، نسبت به آن‌هایی که این روش را در نظر نمی‌گیرند، فروش بیشتری خواهند داشت. با تولید پست‌های منظم، تعامل با مشتریان بالقوه و شرکت در گروه‌های پرطرفدار به طور عملی افزایش لید خود را تضمین می‌کنید.

خدمات اینستاگرام


5.    برای همکاری با دیگر برندها برنامه ریزی کنید
در نهایت، شما می‌توانید برای همکاری با کسب‌وکارهای مکمل، اینفلوئنسرها یا شرکای تجاری خود، برنامه ریزی مناسبی داشته و مشتریان برندتان را به میزان قابل توجهی، افزایش دهید. خوب است بدانید که یک مطالعه نشان داده بیش از 90٪ از مشتریان به معرفی برند از طرف کسانی که مورد اعتماد هستند بیشتر توجه می‌کنند تا تبلیغاتی که هر روز با آن مواجه می‌شوند؛ بنابراین، آغاز همکاری‌های بلندمدت و البته قوی را از امروز شروع کنید تا در مدت زمان مناسب، نتیجه ارزشمندی به دست آورید.


راه‌های پرورش لید

اینکه بدانیم لید چیست و چه استراتژی‌هایی نیاز دارد، یک بخش از کار است. اما بخش مهم‌تر پرورش و نگهداری از مشتریانی است که به ما اعتماد کرده‌اند. زمانی که با روش‌های دیجیتال مارکتینگ پیش می‌روید، برای رسیدن به این مهم، روش‌های زیادی را پیش رو خواهید داشت. برای نمونه، زمان طراحی سایت، می‌تواند با اضافه کردن یک بخش برای نظرات مفید کاربران، نقاط درد آنها را پیدا کرده و برای رفع هر کدام برنامه ریزی کنید.
در کنار این مهم، ایجاد یک تالار گفتمان نیز می‌تواند بسیار راهگشا باشد. پاسخ دادن به سوالات افراد در این تالار، می‌تواند نشان از دانش و تجربه شما باشد و راهی عالی برای ایجاد تعامل متقابل را فراهم کند. اگر این کار به صورت استراتژیک انجام شود، می‌تواند یافتن مشتریان بالقوه در عرض چند دقیقه را آسان کند.
همچنین مهم است که شبکه سازی در روابط خود را شروع کرده و یا تقویت کنید. گرچه این روش به ندرت منجر به درآمد مستقیم می‌شود؛ اما برای پرورش فرصت‌های مناسب در آینده، راهکاری عالی است. سعی کنید رویدادهای مهمی را در نظر بگیرید که برای ساخت شبکه روابط، هم محلی و هم مرتبط با صنعت شما باشد. این کار کمک می‌کند تا هزینه‌های سفر خود را پایین نگه دارید و اطمینان حاصل کنید که بر روی بردهای تجاری آسان سرمایه گذاری کرده‌اید.


نتیجه گیری
در این متن به بررسی پرسش لید چیست پرداختیم تا درک ضرورت تمرکز برای روش‌های گفته شده برای شما آسان شود. فراموش نکنید که جلب توجه مشتری، یک هدف کلیدی برای اکثر کسب‌وکارها است؛ زیرا بدون این مهم، هیچ فروش و در نتیجه درآمدی وجود ندارد. اگرچه ممکن است یک شرکت چندین هدف مهم داشته باشد؛ اما درصد زیادی از اهداف سازمانی بر تولید سرنخ/ لید تمرکز هستند.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱ ) ۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید