عمق خزش یا crawl depth - بررسی و بهینه سازی آن

عمق خزش یا crawl depth - بررسی و بهینه سازی آن

در این مطلب قصد داریم ببینیم که عمق خزش یا Crawl dept چیست. عمق خزیدن یا عمق کلیک کاربران به تعداد لینک‌هایی گفته می‌شود که یک ربات باید آن‌ها را طی کند تا به صفحه مقصد برسد و این یکی از موارد مهم در سئو و بهینه سازی سایت است.

همچنین به تعداد کلیک‌هایی گفته می‌شود که کاربر باید انجام دهد تا به یک صفحه خاص از سایت شما برسد.

به‌طور کلی، صفحه اصلی نقطه شروع عمق خزیدن است و صفحاتی که مستقیماً از صفحه اصلی لینک شده‌اند نقطه دوم در نظر گرفته می‌شوند. در واقع آن صفحات به صفحات دیگر پیوند می‌خورند و سایت از این صفحات به انشعاب خود ادامه می‌دهد.

 

چرا عمق خزش مهم است؟

دلیل اینکه عمق خزیدن باید برای ما مهم باشد این است که ما به تجربه کاربر اهمیت می‌دهیم. بنابراین باید مطمئن شویم که مهم‌ترین محتوای ما می‌تواند به موقع توسط موتورهای جستجو، شناسایی شده و ایندکس کند.

تجربه کاربری

در مورد تجربه کاربری، تصور کنید کاربری هستید که برای اولین بار در صفحه اصلی یک وب سایت قرار می‌گیرد و سعی می‌کند که به صفحه محصول خاصی برود. ممکن است محصولی که به دنبال آن هستید چندین کلیک با صفحه اصلی فاصله داشته باشد.

بنابراین این امکان وجود دارد در طول مسیر، ناامید یا گیج شده و در نهایت، سایت را ترک کنید.

داشتن یک مسیر خوب، واضح و منطقی با تعداد صفحات مناسب برای جستجوی کاربران باعث ایجاد یک تجربه کاربری ایده آل می‌شود. همچنین ممکن است نرخ تبدیل را نیز بهبود بخشد.

 

کراول و ایندکس سریع برای مطالب مهم

اکنون بیایید ببینیم دلیل اهمیت ایندکس در Crawl depth و عمق خزش چیست؟ هر چه مسیر یک صفحه در سلسله مراتب سایت شما عمیق‌تر باشد ممکن است برای موتورهای جستجو اهمیت کمتری داشته باشد.

البته راه حل‌هایی مانند ارسال دستی یک صفحه در کنسول جستجوی گوگل و درخواست کراول و ایندکس آن برای رفع این مشکل وجود دارد. اما این فقط یک پیشنهاد است و لزوماً عمق کراول و ایندکس آن صفحه را سریع‌تر نمی‌کند.

یکی از راه‌هایی که با استفاده از آن می‌توانید مطمئن شوید که مهم‌ترین محتوای شما بیشتر دیده شود این است که Crawl depth آن را کاهش داده و صفحات مهم را به بالاترین نقطه سلسله مراتب کلی سایت خود نزدیکتر کنید.

 

کاهش عمق خزش با ابزار Screaming Frog

Screaming Frog ابزاری مفید برای تجزیه و تحلیل عمق Crawl است. روش‌های مختلفی برای بررسی عمق Crawl از طریق Screaming Frog وجود دارد. اما مراحل زیر، ساده‌ترین روش است:

  • ابتدا باید شروع به کراول در سایت با استفاده از Screaming Frog کنید.
  • سپس در تب «Internal» آن را با «HTML» فیلتر کرده و داده‌ها را به Spreadsheet ارسال کنید.
  • در مرحله بعد باید ستون «Indexability» را فیلتر کرده و همه صفحات غیرقابل ایندکس شدن را حذف کنید. (زیرا صفحات قابل ایندکس شدن، تنها صفحاتی هستند که به یافتن کاربران کمک کرده و برای موتورهای جستجو مهم هستند.)
  • ستون «Crawl Depth» را به ترتیب نزولی مرتب کنید. با این کار، صفحات با بیشترین عمق Crawl در بالای صفحه ظاهر می‌شوند.
  • اکنون که با ابزار Screaming Frog برای کاهش عمق کراول باید صفحات کلیدی سایت را با عمق Crawl بیش از ۳ شناسایی کنید.
  • در صورت لزوم، روش‌هایی را برای کاهش آن تعیین کنید. برای این کار می‌توانید مهم‌ترین صفحات را اولویت ‌بندی کنید.

 

نکات مهم در کاهش Crawl depth چیست؟

با استفاده از نکاتی که در ادامه گفته می‌شود می‌توانید Crawl depth صفحه را کاهش دهید.

قانون ۳ کلیک

کارشناسان سئو معمولاً هنگام بررسی عمق Crawl از "قانون ۳ کلیک" استفاده می‌کنند. قانون ۳ کلیک می‌گوید که هیچ صفحه‌ای نباید بیش از سه کلیک با صفحه اصلی، فاصله داشته باشد.

با این حال، این یک قانون کلی و کامل نیست و فقط باید به‌عنوان یک راهنما برای کمک به شناسایی مشکلات احتمالی استفاده شود. علاوه‌ بر آن استثناهایی برای قانون ۳ کلیک وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

استثناهای قانون ۳ کلیک

گاهی اوقات، داشتن صفحاتی که بیش از سه کلیک با صفحه اصلی فاصله دارند منطقی است. این امر به ویژه در سایت‌های بسیار بزرگ و سایت‌های فروشگاهی می‌تواند رایج باشد. زیرا این سایت ها، گاهی محتوا را به دسته بندی ها، زیر دسته ها و صفحات محصول جداگانه تقسیم می‌کنند.

برای تست کردن طولانی بودن یا نبودن یک مسیر، شما می‌توانید از صفحه اصلی شروع کرده و صفحات را به‌ صورت دستی، پیمایش کنید تا به صفحه مقصد برسید. این کار می‌تواند به شما کمک کند تعیین کنید که آیا این مسیر، منطقی بوده و برای کاربران آسان است یا خیر. اگر چنین است پس شما نکات مربوط به Crawl depth و عمق خزش را به خوبی  در سایت خود رعایت کرده‌اید. بنابراین نیازی به تغییر آن ندارید.

 

راه‌های کاهش عمق Crawl

با استفاده از این روش‌ها می‌توانید عمق Crawl صفحه را کاهش دهید.

لینک‌های داخلی را به صفحات مهم در محتوای خود اضافه کنید

اگر یک صفحه مهم در عمق سایت شما وجود دارد، می‌توانید در یکی از صفحات در ابتدای سلسله مراتب سایت خود، از طریق لینک سازی داخلی یک لینک مستقیم به آن بدهید. با این کار، عمق کلیک را کاهش خواهید داد.

به‌عنوان مثال، شما می‌توانید به یک صفحه محصول محبوب در محتوای صفحه اصلی خود لینک دهید. از آن‌ جایی ‌که این لینک در صفحه اصلی قرار داده می‌شود عمق کلیک را به میزان دو برابر کاهش داده و عمق Crawl نیز کاهش می‌یابد.

منوی جستجوی خود را آپدیت کنید

با تغییر منوی پیمایش یا افزودن انواع جدیدی از منوهای جستجو، می‌توانید تعداد کلیک‌های مورد نیاز برای دسترسی به صفحات خاصی از سایت خود را کاهش دهید. سایت‌های فروشگاهی بسیار بزرگ، ممکن است از استفاده از چندین منوی کشویی یا حتی یک مگا منو بهره ببرند.

با این کار می‌توانند مطمئن شوند که صفحات عمیق سایت می‌توانند به سرعت، به ‌راحتی و به‌ طور مستقیم از طریق منوی پیمایش، قابل دسترسی باشند.

انواع مختلفی از منو وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها در سایت خود استفاده کرده و آن‌ها را هر چند وقت یک بار تغییر دهید.

  • Single-Bar Navigation
  • Double-Bar Navigation
  • Secondary Dropdown Menus
  • Tertiary Dropdown Menus
  • Mega Menus
  • Side-Bar Menus
  • Footer Navigation

Single-Bar Navigation

Single-Bar Navigation

Double-Bar Navigation

Double-Bar Navigation

Secondary Dropdown Menus

 

Secondary Dropdown Menus

Mega Menus

 

Mega Menus

 

 

به خاطر داشته باشید که هر نوع منو، جوانب مثبت و منفی خود را دارد. بنابراین هنگام انتخاب آن، باید دقیقا بدانید که عمق خزش چیست و به دقت در مورد رقبای تجارت خود تحقیق کنید. همچنین در صورت امکان باید منوهای مختلف را آزمایش کنید.

همچنین مطمئن شوید که در مورد روش‌های استفاده از منو، تحقیق کرده و بهترین روش را انتخاب کرده‌اید.

این مورد، بسیار مهم است زیرا در صورت اجرای نادرست منو، ممکن است گوگل نتواند از طریق لینک‌ها صفحات را کروال کند. بنابراین نمی‌تواند تمام صفحات سایت شما را پیدا کند.

لینک به نقشه سایت HTML

ایجاد نقشه سایت HTML و پیوند دادن به آن در فوتر سایت شما می‌تواند عمق خزیدن را تا حد زیادی کاهش دهد. نقشه سایت، اساساً لیستی از لینک‌های مهم سایت شما است.

لینک دادن به Sitemap خود در فوتر به این دلیل مفید بوده که فوتر، معمولاً در هر صفحه قابل دسترسی است. این بدان معنی است که همه صفحات سایت، به یک صفحه (معروف به نقشه سایت) لینک شده‌اند. در واقع این صفحه نیز، مستقیماً به تمام صفحات دیگر در سایت شما لینک داده می‌شود.

 

نتیجه گیری

Crawl depth بهینه می‌تواند تجربه کاربری را افزایش دهد تا مطمئن شوید که محتوای شما به خوبی توسط کاربران، دیده می‌شود.

هنگام بررسی عمق کراول، فراموش نکنید که باید آن را با دقت بسیار، چک کنید. اگر مسیر منوی شما، طولانی یا سخت به نظر می‌رسد به این معنی است که باید تغییراتی در سایت خود انجام دهید. با استفاده از روش‌هایی که در بالا گفته شد می‌توانید این کار به آسانی انجام دهید تا به کاهش عمق Crawl صفحه کمک کنید.

اکنون که می‌دانید عمق کراول چیست می‌توانید سایت خود را بهینه‌تر کرده و نرخ کلیک را بالا ببرید.

 

 بیشتر بدانید:

 

 

 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۲ ) ۴ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید

پرسش و پاسخ

question circle

سلام ممنونم از اطلاعات خوبتون میگم چرا خودتون نقشه سایت رو در پاورقی قرار ندادین؟

Generic placeholder image

سلام کاربر گرامی ممنون از توجه شما 🤝🏻

وب سایت شرکت کیان تجارت از نقشه xml برای وب سایتش استفاده میکنه که از طریق کنسول گوگل به ربات ها معرفی شده 🤗