طراحی سایت ریسپانسیو با طراحی سایت موبایل فرندلی چه تفاوتی دارد؟

طراحی سایت ریسپانسیو با طراحی سایت موبایل فرندلی چه تفاوتی دارد؟

شاید هنوز هم ندانید که طراحی سایت ریسپانسیو و موبایل فرندلی چه تفاوت هایی با هم دارند! آنچه که مشخص است سرچ در موتورهای جستجو به واسطه موبایل به نسبت رایانه بیشتر شده است. این موضوع سبب می شود تا اهمیت طراحی سایت برای حالت موبایل مشخص شود.

 

طراحی سایت ریسپانسیو در یک نگاه

نام دیگری که برای ریسپانسیو در نظر گرفته می شود واکنش گرا است. طراحی سایت ریسپانسیو به این معنی است که سایت مورد نظر در موبایل، تبلت و ... نیز در سایز درست و بدون بهم ریختگی فونت، تصاویر، فیلم و ... اجرا شود. این موضوع به رتبه دهی سایت از نظر سئو کمک زیادی می کند. این روزها موتورهای جستجو تاکید زیادی روی ریسپانسیو بودن وب سایت دارند. در طراحی سایت ریسپانسیو کاربر می تواند به بهترین شکل ممکن در صفحه حرکت کند. به زبانی ساده تر مثلا سایت مورد نظر در سایز دستگاه های کوچک، اسکرول افقی نمی خورد. همینطور اندازه صفحه و تصاویر و همینطور فونت ها بر اساس سایز دستگاه تنظیم می شود. این روش طراحی سایت به انعطاف پذیری بالا در رزولوشن های مختلف کمک می کند. از سوی دیگر سبب بهبود رتبه سایت در گوگل می شود. بازدیدکنندگان سایت بیشتر شده و در نهایت محبوبیت سایت نیز بیشتر می شود. در مورد طراحی سایت ریسپانسیو صحبت شد و تعریفی از آن در ذهن شکل گرفت. حال نوبت آن رسیده در خصوص طراحی موبایل فرندلی نیز صحبت کنیم.

 

طراحی سایت موبایل فرندلی در یک نگاه

به واژه mobile-friendly دقت کنید. این واژه دقیقاً به تناسب وب سایت با انواع رزولوشن های موبایل و تبلت اشاره می کند. برای طراحی موبایل فرندلی روش های مختلفی وجود دارد و طراحی سایت ریسپانسیو یکی از روش های مهم آن است. از سوی دیگر روش آداپتیو نیز وجود دارد. این روش تنها برای سایز های خاصی از صفحه طراحی صورت می گیرد. روش amp نیز وجود دارد که یک صفحه به شکل جداگانه با کدهای خاص طراحی می شود. در این صورت اگر کاربر با موبایل سایت را باز نماید به صفحه مورد نظر می رسد. دقت کنید که این روش برای استاندارد تک صفحه ای اجرا می شود. تا به اینجای داستان احتمالاً هنوز نمی دانید که فرق طراحی سایت ریسپانسیو و موبایل فرندلی چیست؟ و کدام یک بهتر است؟

 

طراحی سایت موبایل فرندلی 

 

تفاوت طراحی سایت ریسپانسیو و موبایل فرندلی

در طراحی موبایل فرندلی شما نیاز به یک وب سایت جداگانه از سایت خود دارید. یعنی باید سایت مجزایی از سایت خود (با آدرس دیگر یا با همان آدرس) ایجاد کنید. سایتی که ایجاد می کنید تنها می تواند با موبایل سازگار باشد. وب سایت جداگانه شما می تواند از نظر محتوا با سایت اصلی یکسان و یا متفاوت باشد. اما در طراحی سایت ریسپانسیو دیگر نیازی به ساخت سایت جداگانه ندارید. یعنی همان وب سایت به شکلی طراحی می شود که روی همه دستگاه های هوشمند به صورت اتوماتیک سازگار می شود.
حال می خواهیم به زبانی دیگر این موضوع را توضیح دهیم. وقتی سایت دیگری برای حالت موبایل به صورت جداگانه طراحی شود. گوگل علاوه بر دسکتاپ یک آدرس url جدا و در واقع یک فایل کدنویسی جدا برای حالت موبایل فراخوانی می کند. حال اگر این فراخوانی بیشتر و بیشتر شود (ورودی کاربران افزایش یابد)، رتبه سایت شما در گوگل منفی می شود. در نهایت سرعت سایت کاهش می یابد. اما اگر طراحی سایت موبایل فرندلی با یک آدرس یا URL انجام شود، کدهای سایت موبایل فرندلی جداگانه از حالت دسکتاپ فراخوانی می شود و از نظر الگوریتم های گوگل نیز بهتر است. همچنین، در طراحی وب ریسپانسیو نیز شما فقط یک url دارید. یعنی محتوا متمرکز روی یک فایل است. این رویکرد دسترسی کاربران را آسانتر می کند. کاربران می توانند مطالب سایت را به سادگی به اشتراک بگذارند و این موضوع سبب می شود که سایت کاربرد پسند باشد.

 

چطور یک سایت ریسپانسیو را تشخیص دهیم؟

اولین و راحت ترین روش برای تشخیص سایت ریسپانسیو، باز کردن سایت در دستگاه های موبایل و تبلت است. حال اگر موبایل و تبلت در دسترس نباشد، می بایست سایت را روی مرورگر باز کنید و عرض مرورگر را کم یا زیاد کنید. در صورتی که سایت مورد نظر ریسپانسیو باشد با کم کردن عرض، سایز و اندازه و چیدمان ها نیز تغییر می کند و چیزی به عنوان اسکرول افقی اجرا نمی شود. اما اگر طراحی سایت ریسپانسیو صورت نگرفته باشد، با کم کردن سایز صفحه، چیدمان و اندازه المان ها تغییری نمی کند و سایت وضعیت اسکرول افقی پیدا می کند.

 

طراحی سایت ریسپانسیو بهتر است یا موبایل فرندلی؟

حال که تا حدودی متوجه تفاوت طراحی وب سایت ریسپانسیو و موبایل فرندلی شدیم، باید به مزایای هر یک بپردازیم تا مشخص شود که کدام گزینه انتخاب هوشمندانه ای محسوب می شود. طراحی سایت ریسپانسیو با وب سایت اصلی تطبیق پذیری بالایی دارد. این موضوع در رتبه بندی سایت شما و همینطور سئو سایت تاثیر زیادی می گذارد. هزینه نگهداری و تعمیر سایت های ریسپانسیو به نسبت فرندلی کمتر است. 

 

طراحی سایت ریسپانسیو یا طراحی سایت موبایل فرندلی 

تطبیق پذیری سایت ریسپانسیو بهتر است یا موبایل فرندلی؟

امروزه دستگاه های هوشمند در سایز های مختلفی تولید شده اند. از سوی دیگر تنوع برای این دستگاه ها بسیار بالا است. به طور کلی اگر دقت کنید، گوشی های هوشمند، تبلت ها و ... هر یک ابعاد خاص خود را دارند. به هر حال شما باید وب سایتی داشته باشید که با هر یک از سبک های گوشی و تبلت سازگار باشد و به نوعی خیالتان از بابت کیفیت سایز سایتتان جمع باشد. اگر شخصی سایت شما را باز کند به بخش های مختلف آن دسترسی درست و آسانی نداشته باشد دیگر به سایت شما سر نمی زند.

 

آیا هزینه طراحی سایت ریسپانسیو بیشتر از موبایل فرندلی است؟

شاید در ابتدا اینطور به نظر برسد که هزینه طراحی وبسایت ریسپانسیو بیشتر از موبایل فرندلی است اما به طور کلی هزینه نگهداری و تعمیر سایت های ریسپانسیو کمتر است. در واقع شما فقط یک سایت دارید و همه چیز یکپارچه ارزیابی شده است. در واقع هر تغییری که در سایتتان انجام شود به صورت اتوماتیک در نسخه های موبایل و تبلت و ... نیز ایجاد می شود اما در طراحی سایت موبایل فرندلی، نیاز است که تغییر روی وب سایت جداگانه نیز اعمال شود و این موضوع خود هزینه بر است. از سوی دیگر چون گاه تغییرات بسیار زیاد است و به نوعی کار مضاعف خواهد بود، میزان بروز اشتباه هم بیشتر می شود و در نهایت دیده می شود که محتوای نسخه سایت و موبایل شما با هم فرق داشته و این موضوع از دید کاربر جالب نیست.

 

بیشتر بخوانید: 10 دلیل شکست سایت های شرکتی

 

طراحی سایت ریسپانسیو برای سئو بهتر است یا موبایل فرندلی؟

سئو این روزها حرف اول را در رتبه گیری سایت ها می زند. به طور کلی طراحی سایت ریسپانسیو شانس بیشتری در سئو دارد. در استراتژی نمره دهی گوگل، سایت هایی که در همه دستگاه های هوشمند به یک شکل نمایش داده می شوند می توانند رتبه بالاتری کسب کنند. این رویکرد رتبه دهی به واسطه یک سری ربات ها صورت می گیرد. این ربات ها اطلاعات وب سایت را دریافت کرده و در نهایت بر مبنای همان موضوع به شما رتبه می دهند.

 

تماس با کارشناس سایت 

 

طراحی ریسپانسیو سبب افزایش ترافیک سایت می شود!

یک روش بسیار جالبی که وجود دارد بررسی میزان ترافیک سایت است. ابزار google analytic یکی از ابزارهای مهمی است که به کمک آن می توانید میزان ترافیک سایت خود را پیش از طراحی ریسپانسیو بررسی کنید. حال به واسطه همان ابزار می توانید پس از طراحی ریسپانسیو نیز وضعیت سایت را بسنجید. قطعاً ترافیک سایت به طرز قابل توجهی بیشتر می شود و در نهایت اثربخشی خاص خود را خواهد داشت.

 

بیشتر بخوانید: طراحی ریسپانسیو چیست؟ 

 

چطور بدانیم که یک سایت موبایل فرندلی است یا ریسپانسیو؟

اگر سایتی دارید که نمی دانید از نوع ریسپانسیو است یا موبایل فرندلی می توانید از ابزار google mobile friendly test استفاده کنید.

 

جمع بندی

در بررسی تفاوت های طراحی وب سایت ریسپانسیو و موبایل فرندلی مشخص شد که سایت های ریسپانسیو گزینه بهتری برای افزایش ترافیک و اخذ سئو هستند. البته گاه نیاز است که سایت در دو محور خاص کار کند به این ترتیب می توان از موبایل فرندلی استفاده کرد تا سایت جداگانه با محتوای متفاوت روی نسخه های موبایل اجرا شود. طراحی سایت ریسپانسیو هم هزینه تعمیر و نگهداری کمتری دارد و هم از نظر گوگل برای سئو انتخاب هوشمندانه تری است. همیشه باید بهترین ها را انتخاب کرد. بهترین بودن به سادگی به دست نمی آید. بنابراین برای اینکه برای همیشه با خیال راحت در سایت خود رشد کنید و به نکات مثبتی برسید نیاز است که سایت خود را به شکل ریسپانسیو در نظر بگیرید.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱ ) ۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید