طراحی سایت برای نمایش در موبایل

طراحی سایت برای نمایش در موبایل

خیلی از مشتریان همیشه این سوال را دارند که نحوه طراحی سایت برای نمایش در گوشی های موبایل به چه شکل است در ادامه با ما همراه باشید. به طور کلی برای طراحی سایت هایی که باید در گوشی موبایل به درستی نمایش داده شوند دو روش وجود دارد.

روش اول: در زمان باز شدن سایت کد های برنامه نویسی سایت تشخیص می دهد که سایت در حال باز شدن در یک گوشی موبایل است و طراحی ویژه گوشی های موبایل جدای از طراحی اصلی سایت لود می گردد. این روش یک روش قدیمی برای نمایش سایت در گوشی های موبایل می باشد.

روش دوم: به این شکل است که وب سایت منتاسب با نوع گوشی یا تبلت یا لپ تاپ و پی سی و عرض مربوط به صفحه نمایش خود را نمایش می دهد به این نوع طراحی سایت طراحی ریسپانسیو گفته می شود، مزیت این روش این است که شما یک ساختار سایت مشخص دارید و متناسب با هر ابزار نمایش، سفارشی سازی می گردد.

 

طراحی سایت ریسپانسیو

 

طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟

اغلب کاربران، یک وب سایت با عرض ثابت را  که در همه دستگاه ها با رزولوشن های مختلف، به یک شکل لود میشود را به کسی معرفی نمی نمایند ، چرا که طراحان این گونه سایت ها هیچ ارزشی به کاربران موبایلی که صفحه نمایش کوچکتری دارند، قایل نشده اند و این کاربران برای مشاهده یک مطلب ، بارها و بارها باید زوم نموده و رزولوشن صفحه را بزرگ و کوچک نمایند و یا اسکرول های افقی و عمودی انجام دهند.

در دنیای امروز که کاربران موبایلی به سوی پیشی گرفتن از  سایر کاربران دنیای وب می باشند، و سهم قابل توجهی از طیف کاربران و مشتریان طرف حساب را دارند، بایستی در  روند طراحی سایت، به فکر این بخش عمده از کاربران باشیم و طوری سایت را طراحی نماییم که در تمامی رزولوشن های مختلف و صفحات نمایش مختلف، درست لود شود و کاربر جهت مشاهده مطالب سایت نیازی به اسکرول در صفحات براوزر نباشد. برای دستیابی به این مهم، تکنولوژی ها و ابزارها و فریم ورک های بسیاری وجود دارند و از یک یا چند نوع از آنها باید بهره بجوییم تا کاربران موبایلی تجربه خوبی از بازدید  وب سایت ما داشته باشند.

ممکن است نادیده گرفتن کاربران موبایلی و استفاده کنندگان از گوشی های هوشمند، شما را دچار ضرر نماید. اهمیت این موضوع آنقدر زیاد است که حتی امتیازدهی موتورهای جستجو به سایت هایی که نسخه موبایل آن ها در دسترس است بیشتر می باشد و صفحاتی که نسخه موبایل ندارند ممکن است در الگوریتم های جدید گوگل پردازش نشود و به آن امتیازی ندهند. این امر بیانگر اهمیت روش های طراحی نسخه موبایل وب سایت می باشد.

از طرف دیگر کاربرانی که ازطریق موبایل به سایت شما مراجعه می نمایند درصورتیکه باظاهر خوبی مواجه نشوند و برای مطالعه اطلاعات سایت شما نیاز به اسکرول داشته باشند، به سرعت از سایت خارج میشوند و اینهم آسیب بسیار بزرگی برای شما خواهد بود.

بنابراین طراحی سایت برای موبایل ارزش بالایی دارد  و باید متناسب با عرض صفحه نمایش موبایل لود شوند، شفاف و چشم نواز باشند، منوهای بسیار ساده و درشت داشته باشند و انتخاب آیتم های منو با نوک انگشتان بسیار راحت باشد.

کاربری راحت و استفاده از فونت مناسب و استایل کارآمد و شیوه های خلاقانه از ویژگی های مهم یک سایت مخصوص موبایل می باشد.

ضمنا باتوجه به امکان call  در موبایل ها ، و اینکه اکثر شبکه های اجتماعی  اپلیکیشن های نصب شده در موبایل دارند، شماره تلفن ها باید طوری طراحی شوند که با انتخاب آنها به سرعت وارد تماس بشوند و با انتخاب لینک شبکه های اجتماعی وارد اپلیکیشن های مربوطه بشوند.

ریسپانسیو کردن سایت

راه های ریسپانسیو کردن سایت

برای طراحی سایت های مخصوص موبایل که ویژگی های بالا را داشته باشند، راه حل های زیر موجود است:

1- طراحی ریسپانسیو و یا واکنش گرا

در این نوع طراحی، از یک یا چند نوع از فریم ورک های مطرح استفاده می شود و وب سایت طوری طراحی می گردد که متناسب با عرض صفحه نمایش لود شود و ممکن است در این نوع طراحی بسیاری از جزئیات که در صفحات دسکتاپ وجود دارند، در صفحات موبایلی وجود نداشته باشند و یا اینکه به شکل زیر هم لود شوند. همانطوری که عرض شد، روش های مختلفی برای لود ریسپانسیو وب سایت وجود دارد و اکثر افراد از این روش استفاده می نمایند.

 

2- نمایش داینامیک

در این روش اطلاعات براوزر در سمت سرور گرفته شده و تجزیه تحلیل می شود و وب سایت براساس عرض صفحه نمایش و نوع براوزر کاربر، به صورت اختصاصی و هوشمند تولید شده و  به سمت کاربر ارسال می گردد.

 

3- تولید نسخه وب سایت موبایلی: 

معمولا در این روش کاربران موبایلی به طور کلی به دامنه و یاساب دامین مستقل ارجاع داده می شوند و نسخه موبایلی وب سایت به کاربر ارسال می گردد.

با پیشرفت براوزرها و افزایش روزافزون امکانات آنها، پدیده جدیدی به نام وب اپ بروز پیدا کرده است که دراصطلاح به آنها pwa گفته می شود و این امکان به طراحان برای طراحی سایت داده شده است که سایت ها در گوشی های موبایل به شکل اپلیکیشن و همشکل اپلیکیشن ها لود شوند. برای داشتن وب اپلیکیشن و استفاده از امکانات آنها  شرط اول ریسپانسیو بودن سایت و نمایش مناسب و بدون اشکال و متناسب با صفحه نمایش کاربر می باشد.

امیدواریم که مطالب بالا راهنمایی خوبی برای شما بوده باشد و  خوشحال میشیم در صورت داشتن سوال، با کارشناسان شرکت مهندسی کیان تجارت در ارتباط باشید. برای دریافت مشاوره رایگان با شماره 02188230063 تماس بگیرید. 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۳۱ ) ۴ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید

پرسش و پاسخ

question circle

من یه سایت دارم که پر بازدید هستش منتها الان یه مدتیه که rate بازدیدش داره منفی میشه . آیا قدیمی بودن سایت میتونه یکی از دلایل اون باشه ؟ راهکار شما چیه ؟

Generic placeholder image

کم شدن تعداد بازدید کننده دلایل متفاوتی داره، اگه از منظر قدیمی بودن سایت بخواهیم موضوع رو ببینیم، یک سایت به روز هم در جذب مخاطب تاثیر زیادی داره، هم موتورهای جستجو به اون سایت علاقمندی بیشتری نشون می دن و بازدید کننده های بیشتری رو برای سایت می فرستند.

بنابراین بررسی کنید که سایت شما در گوشی موبایل به خوبی نمایش داده بشه، و روی محتوای به روز سایتتون هم کار کنید.

 

question circle

با سلام برای طراحی رسپانسیو قالب یک سایت چه کارهایی می توان در طراحی آن انجام داد؟

Generic placeholder image

با سلام و احترام، قالب ریسپانسیو یک استاندارد جدید در نسخه  html5 می باشد که با یک تگ خاص به نام  viewport  قابل تنظیم و استفاده است. البته پس از استفاده از این تگ می بایست کل تنظیمات المان های استفاده شده در هر صفحه بر ا ساس استاندارد ریسپانسیو طراحی و تولید شوند.