سیگنال کاربری در سئو - 9 روش برای جلب توجه کاربر در صفحه

سیگنال کاربری در سئو - 9 روش برای جلب توجه کاربر در صفحه

سیگنال‌های تعامل با کاربر (User Signal) درباره نحوه رفتار بازدیدکننده سایت و تابعی از تعامل کاربر هستند. سیگنال‌های کاربری بیشتر تحت تأثیر قالب‌ها، طراحی و ساختار محتوا قرار می‌گیرند. به عبارت دیگر، اگر به سرعت بازدیدکننده را جذب نکنید، سیگنال‌ کاربری ضعیف ممکن است دفعه بعد به رتبه‌ سایت آسیب برساند.

از این رو، در این مقاله قصد داریم ابتدا سه نوع سیگنال کاربری در سئو را بررسی کنیم. با سه سیگنال احتمالی که گوگل از آنها به عنوان فاکتورهای رتبه‌بندی استفاده می‌کند، شروع می‌کنیم، سپس با رویکردهای عملی برای بهبود سیگنال‌های تعامل با کاربر، مقاله را به پایان می‌رسانیم.

 

سه نوع سیگنال کاربری در سئو برای رتبه‌بندی بهتر سایت

سیگنال‌های کاربر User Signal که به نحوی تعامل کاربر با سایت شما را نشان می‌دهد بسیار مهم هستند. برخی از آن‌ها نقش مهمی در رتبه‌بندی سایت و جذابیت صفحات برای موتور جستجو دارند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

سیگنال کاربری در سئو: نرخ کلیک از طریق صفحه نتایج موتور جستجو

آیا نرخ کلیک (CTR) در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) یک عامل رتبه‌بندی صفحات سایت است؟

بله. سال‌های سال است که گوگل آزمایش‌هایی را انجام داده و کیفیت نتایج جستجو را بر اساس نرخ کلیک بازدیدکنندگان بر روی فهرست‌های جستجو ارزیابی می‌کند.

سیگنال کاربری در سئو:  بانس ریت (Bounce rate)

آیا نرخ بانس ریت یک عامل رتبه‌بندی جستجو است؟

دسترسی  به بیش از ۵۰۰ اکانت گوگل انالیتکیس که الگوهای واضح و ثابتی دارند نشان می‌دهد مقالاتی که بالاترین رتبه و بیشترین ترافیک جستجو را دارند، به خصوص URL های مرتبط با بازاریابی محتوا، بالاترین نرخ بانس ریت دارند. در نتیجه، گوگل احتمالا نرخ بانس ریت را به عنوان یک سیگنال منفی کاربر نمی‌بیند.

سیگنال کاربری در سئو:  بانس ریت (Bounce rate)

User signal: مدت زمانی که کاربر در صفحه می‌ماند (مدت زمان ماندگاری در صفحه)

آیا مدت زمانی که یک کاربر در یک صفحه یا سایت می‌گذراند یک سیگنال کاربری در سئو و یک عامل رتبه‌بندی سایت برای موتورهای جستجو است؟

احتمالا بله. گوگل به راحتی می‌تواند به این سوال پاسخ دهد: آیا بازدیدکننده فقط چند ثانیه کوتاه در سایت شما می‌ماند یا چند دقیقه طولانی؟ تفاوت در "کلیک کوتاه" در مقابل "کلیک طولانی" است.

یک بازدیدکننده با یک کلیک کوتاه از طریق صفحه موتور جستجو به صفحه شما می‌رسد و به سرعت متوجه می‌شود که این صفحه مناسب نیست. چیزی درباره طراحی یا محتوا آنها را ناامید کرده و آنها دکمه بازگشت را می‌زنند که به آن پوگو استیکینگ یا pogo-sticking می‌گویند و بسیاری از متخصص سئو معتقدند که برای رتبه‌بندی سایت شما مضر است.

توجه داشته باشید که بازدیدکننده چقدر در این صفحات وقت می‌گذارد؟ اگر میانگین بازدید بیش از هفت دقیقه باشد، بسیاری از بازدیدکنندگان ۱۰ تا ۱۵ دقیقه وقت می‌گذارند. اما چگونه می‌توانید توجه بازدیدکنندگان خود را برای مدت طولانی جلب کنید؟ در ادامه به این سوال پاسخ دهیم.

 

چگونه می‌توانید توجه بازدیدکنندگان خود را برای مدت طولانی جلب کنید؟

نکته کلیدی که باید در نظر بگیرید این است که محتوا را با دقت تولید و سازماندهی کنید.

از تصاویری استفاده کنید که توجهات را به خود جلب می‌کند، از فرمتی مناسب برای کمک به مخاطب برای اسکن کردن محتوا استفاده کنید و در نهایت، به آنها اطلاعات دقیق و جزئیات کافی بدهید تا صفحه را تا پایان دنبال کنند.

این تاکتیک‌ها فراتر از عوامل فنی مهم سایت با سئو تکنیکال و تجربه صفحه و خود محتوا هستند. در ادامه به روش‌هایی برای افزایش مدت زمان ماندگاری کاربر در صفحه و نکاتی جهت استفاده از انواع سیگنال کاربری در سئو اشاره می‌کنیم.

1. با چهره ای دوستانه از آنها استقبال کنید

شما تنها چند ثانیه وقت دارید تا یک تصویر و برداشت اولیه مثبت به مخاطب بدهید. برای این کار چه می‌کنید؟ یک عکس تکراری؟ یک پنجره بازشو؟ یا یک لبخند دوستانه؟ افزودن تصویری از چهره نویسنده بلافاصله پست را گیرا و جذاب‌تر می‌کند. چهره‌  افراد در هر زمینه‌ای و به طور منحصر به فردی جذاب هستند.

متأسفانه فقط ۶۳ درصد وبلاگ‌ها چهره نویسنده را نشان می‌دهند..

نکته: تاریخ ها را نشان ندهید. اگر محتوای شما همیشه سبز است، تاریخ آن، محتوا را قدیمی‌تر نشان می‌دهد. اگر بازدیدکننده تاریخ قدیمی را ببیند، به احتمال زیاد به سرعت دکمه بازگشت را فشار می‌دهد و یک سیگنال کاربری منفی برای موتور جستجو ارسال می‌کند. حتی بدتر از آن، اگر موتور جستجو تاریخ را به اسنیپت نتایج جستجو اضافه کند، ممکن است اصلا  روی آن کلیک نکنند.

2. از مقدمه طولانی در محتوا صرف‌نظر کنید

سر اصل مطلب بروید. برای این کار نیازی به مقدمه طولانی نیست. پاراگراف آغازین را با کلمات کلیدی پر نکنید. زمان زیادی برای نشان دادن مرتبط بودن محتوا در پست وجود خواهد داشت.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تعامل بیشتر مردم با فضای مجازی ....

مقدمه‌ای خسته ‌کننده یک نشانه ضعیف بودن سیگنال کاربری در سئو برای تعامل با کاربر بوده و تعامل ضعیف برای سئو مضر است.

user signal

3. آن را با عناوین فرعی، فهرست‌های بولت شده و فهرست‌های شماره‌گذاری شده قابل اسکن کنید

شاید بازدیدکننده خود را یک "خواننده" تصور کنید، اما "اسکنر" دقیق‌تر است. بازدیدکنندگان هنگام جستجو معمولا عجله دارند. آنها به اطلاعات خاصی نیاز دارند و به سرعت تصمیم می‌گیرند که آیا صفحه شما به آن‌ها کمک می‌کند یا خیر.

به همین دلیل است که عناوین فرعی بسیار مهم هستند.

روند طبیعی نوشتن باید به زیر عنوان‌ها و فهرست‌های خوبی منجر شود. اگر در یک پاراگراف سه چیز ذکر شده است، آنها را به یک فهرست تبدیل کنید.

ساختار محتوا، مخاطب را جذاب می‌کند و باعث می‌شود که خواننده متن را اسکن کند و همه متن را تا یافتن چیزی برایش مناسب است، دنبال کند.

4. سیگنال کاربری در سئو: پاراگراف‌های خود را کوتاه نگه دارید

هرگز پاراگرافی بیش از سه خط ننویسید چون:

  • پاراگراف‌های کوتاه خوانده می‌شوند.
  • پاراگراف‌های طولانی نادیده‌ گرفته می‌شوند و کاربر زود از آن‌ها رد می‌شود.
  • پاراگراف‌های بسیار طولانی نادیده گرفته می‌شوند.

پاراگراف‌های کوتاه را با زیرعنوان‌ها و بولت‌ها ترکیب کنید تا تفاوت را احساس کنید. محتوای یکسان با فرمتی متفاوت. بازدیدکننده شما کدام یک از اینها را ترجیح می‌دهد؟

طراحان می‌دانند که بازدیدکنندگان فضای سفید بین متون را دوست دارند اما بسیاری از بازاریابان محتوا به این نکته توجه نمی‌کنند.

اگر محتوای خود را با پاراگراف‌های طولانی پر کنید، ممکن است مرتبط بودن محتوا را بهبود بخشید اما به سیگنال‌ کاربری آسیب می‌زنید. صرف نظر از قصد کاربر، هیچ کس پاراگراف‌های طولانی را دوست ندارد.

5. تصاویر متعدد در محتوا بگنجانید

قالب‌بندی محتوا عالی است، اما بهترین راه برای کاهش سرعت اسکن خواننده، استفاده از تصاویر است. از تصاویر جذاب و مرتبط استفاده کنید تا صفحه را برای اسکرول عمیق‌تر کاربر جذاب‌تر کنید.

اگر صفحه با متن زیاد همراه باشد، خواننده به احتمال زیاد علاقه خود به محتوا را از دست می‌دهد و از آن خارج می‌شود اما پردازش تصاویر برای مغز آسان است.  برخی از تصاویر، به ویژه نمودارها و اینفوگرافیک‌ها به تنهایی توجه بازدیدکنندگان را برای مدت طولانی‌تری به خود جلب می‌کنند.

گوگل می داند که تصاویر بیشتر به معنای تعامل بیشتر کاربر است. سال به سال، نتایج جستجو بصری‌تر می‌شوند بنابراین، اگر صفحه شما تصاویر کمی دارد دست به کار شوید و آن را با افزودن عکس‌های جذاب بهینه‌سازی کنید.

تجربه کاربری در سئو

6. سیگنال کاربری سئو‌ : ویدیو را در ابتدای صفحه قرار دهید

اگر پست شما مورد توجه موتورهای جستجو قرار گرفته است، افزودن یک ویدیو به آن یک استراتژی محتوای موفقیت‌آمیز خودکار خواهد بود و بازدید خوبی خواهد داشت. اما همانطور که پست از ویدئو پشتیبانی می‌کند، ویدئو نیز از پست پشتیبانی می‌کند. چگونه ویدیوها بر رتبه‌بندی موتور جستجو تأثیر می‌گذارند:

  1. ویدئوها می‌توانند مدت زمان ماندگاری در صفحه را افزایش دهند.
  2. مدت زمان ماندگاری در صفحه یک سیگنال کاربری در سئو است.
  3. سیگنال‌های کاربر یک عامل رتبه‌بندی هستند.

7. پیوندهای داخلی قابل کلیک اضافه کنید

اگر کاربراز طریق لینک‌های داخلی به صفحه دیگری از سایت بروند، به گوگل برنمی‌گردند و موتور جستجو به این نتیجه می‌رسد که صفحه نیازهای آنها را برآورده می‌کند.

اکثر سئوکاران می دانند که لینک سازی داخلی برای انتقال اعتبار بین صفحات مهم هستند. لینک‌های داخلی سیگنال کاربری در سئو هستند، تعامل را افزایش می‌دهد و خطر سیگنال کاربری ضعیف را کاهش می‌دهد. اما تنها در صورتی اثرگذار هستند که بازدید‌کننده روی لینک کلیک کند.

به جای ایجاد لینک‌های ساده و خسته‌کننده و استفاده از کلمات کلیدی به عنوان انکر تکست، روی لینک‌های داخلی خود سخت کار کنید. هر کدام را به عنوان CTA در نظر بگیرید. CTA را قانع کننده، خاص و جذاب کنید. هر کلیک روی آن لینک‌ها یک کلیک کمتر بر روی دکمه برگشت است.

8. مقالات طولانی، مفصل و کامل بنویسید

تحقیقات زیادی وجود دارد که ارتباط بین طول محتوا و رتبه بندی را نشان می‌دهد. اکثر سئوکاران معتقدند که تعداد کلمات یک عامل رتبه‌بندی سایت نیست. آنها معتقدند که محتوای بیشتر به معنای فرصت‌های بیشتری برای نشان دادن مرتبط بودن محتوا با کلمات جستجو شده (هم برای عبارت کلیدی اولیه و هم برای عبارات مرتبط معنایی) است.

اما دومین مزیت محتوای طولانی، تقویت سیگنال‌های کاربر است. محتوای طولانی‌تر باعث می‌شود کاربر مدت زمان بیشتری در صفحه بماند.

محتوایی با جزئیات دقیق و حتی جامع تولید کنید. محتوایی باکیفیت بسازید که موضوع را از هر زاویه‌ای پوشش دهد. به تمام سوالات مرتبط پاسخ دهید. وارد موضوعات فرعی شوید. آن را کامل کنید و این کار را نه برای الگوریتم گوگل بلکه برای جلب رضایت بازدیدکنندگان خود انجام دهید.

9. یک تگ عنوان با نرخ کلیک بالا بنویسید

تگ عنوان لینکی در سرچ گوگل است. اگر توجه آنها را جلب کند و دلیل خوبی برای کلیک کردن به آنها بدهد، یک سیگنال مثبت کاربر را به موتور جستجو ارسال خواهید کرد.

تایتل باید شامل عبارت مورد نظر و کمتر از ۶۵ کاراکتر باشد. اما این همه چیز نیست. عنوانی که نرخ کلیک بالایی دارد دارای یک یا چند مورد از ویژگی‌های زیر است:

  • مزایای قوی

ارزش مقاله را برجسته می‌کند و وعده خاصی می‌دهد.

مثال: "راهنمای گام به گام کامل برای بهبود سیگنال های کاربر در سئو"

  • سرمایه‌گذاری کم

این نشان می دهد که مقاله قابل اسکن و کاربرپسند است.

مثال: "بهبود سیگنال‌های کاربر: ۱۰ روش سریع برای درگیر نگه داشتن بازدید کنندگان"

  • عنوان متفاوت یا عجیب

یک کلمه عجیب یا غیرمنتظره توجه را به خود جلب می‌‌کند.

مثال: «به دنبال سیگنال های کاربر بهتر برای سئو هستید؟ جان مولر این کار را انجام می‌دهد!

این مقالات هیچ تفاوتی با تیتر بهترین شیوه‌های استفاده شده توسط بازاریابان محتوا در رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی ایمیلی ندارند اما عنوان‌ها کلید موفقیت در بازاریابی دیجیتال هستند.

 

نتیجه‌گیری

در این مقاله به سه نوع سیگنال کاربری در سئو اشاره کردیم و روش‌هایی برای بهبود مدت زمان ماندگاری در سایت را ارائه کردیم. امیدواریم با استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های گفته شده تعامل بهتری با مخاطب برقرار کنید.

 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱ ) ۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید