راهنمای انتخاب هاست مناسب برای طراحی سایت

راهنمای انتخاب هاست مناسب برای طراحی سایت

با وجود گذشت چندین دهه از ظهور اینترنت و شبکه‌ های اجتماعی، هموز هم وبسایت‌ ها پربازدیدترین صفحات محتوایی موجود در اینترنت جهانی هستند. همین مهم باعث شده تا مشاغل زیادی حول محور راه‌اندازی و مدیریت یک سایت به وجود بیایند؛ برنامه‌ نویسی، تولید محتوا، سئو و البته طراحی سایت از جمله همین مشاغل به شمار می‌ آیند. یکی از دغدغه‌ های طراحان سایت که در این مقاله قصد داریم در مورد آن صحبت کنیم، انتخاب انواع هاست مناسب برای طراحی سایت است. در ادامه ضمن آشنایی بیشتر با هاست، انواع هاست را به شما معرفی می‌ کنیم تا در انتخاب هاست با دانش فنی بیشتری عمل کنید.

 

هاست چیست و چه کاری انجام می‌ دهد؟

در زبان انگلیسی هاست به معنای میزبان است و عضوی از سرور محسوب می‌ شود که اطلاعات سایت را در خودش جا می‌ دهد؛ به اصطلاح می‌ توان اینگونه بیان کرد که هاست میزبان اطلاعات سایت است. چند هاست‌ در کنار هم یک سرور را تشکیل می دهند یا به عبارت دیگر هرسرور می تواند متشکل از چندین هاست باشد.

سرعت بارگذاری یا لود سایت اهمیت بسیاری در جذب کاربر یا باقی ماندن کاربر در سایت دارد و هاست در سرعت لود سایت بسیار تاثیرگذار است. بنابراین، در انتخاب هاست مناسب برای طراحی سایت دقت کنید.

 

هاست چیست و چه کاری انجام می‌ دهد 

معرفی انواع هاست

شناخت انواع هاست و کاربرد آنها ها به شما کمک می کند که راحت تر یک هاست خوب را انتخاب کنید. یکی از مهم ترین نکات در انتخاب هاست حجم اطلاعات و داده هایی است که می خواهید در سایت آپلود کنید. برای مثال، هاست یک سایت فروشگاهی با هاست یک سایت معرفی خدمات متفاوت است.

یکی دیگر از نکات انتخاب هاست این است که باید توانایی مدیریت هاست را داشته باشید و برای مدیریت هاست نیاز است که هاست ها را به خوبی بشناسید. از این رو، در ادامه انواع هاست‌ های موجود را برای طراحی سایت به شما معرفی خواهیم کرد تا در انتخاب هاست مناسب با شناخت بهتری عمل کنید.

 

- هاست اشتراکی، هاستی مناسب برای مبتدیان با قیمتی مناسب

هاست اشتراکی همان طور که از اسمش پیداست، به صورت یک سرور بزرگ متشکل از صدها یا هزاران هاست است که در اختیار کاربران قرار می گیرد. این نوع هاست به صورت اشتراکی مورد استفاده قرار می گیرد، قیمت مناسبی دارد، بستر بهتری برای افراد مبتدی در طراحی وب سایت است.

 

 - سرور مجازی یا vps، اشتراکی اما با قابلیت‌ های بیشتر

سرور مجازی یا vps یکی از انواع هاست است که مانند هاست اشتراکی، به صورت مشترک مورد استفاده قرار می‌ گیرد. البته نکته حائز اهمیت در مورد این نوع هاست، تعداد کاربران کمتر آن نسبت به هاست اشتراکی است. برعکس هاست اشتراکی که قالبا صدها و هزاران مشترک را پشتیبانی می کند، سروری است که از طریق تکنولوژی hypervisor مابین 10 تا 20 مشترک، تقسیم که برای طراحی وب نیز بسیار مهم به شمار می‌ رود می‌ شود.
یکی از مهمترین قابلیت‌ های این نوع از هاست ها، مدیریت و تنظیمات بهتر آن است؛ همچنین امکان 10 گیگ رم و 20 گیگ هاردیسک از دیگر قابلیت‌ های این نوع از هاست است که در صورت عبور از میزان حد مجاز رم، وبسایت‌ های دیگر با اختلال مواجه نخواهند شد. با توجه به اینکه هاست های vps مزیت های زیادی دارد، طبیعتا قیمت آن نیز بالاتر از هاست های اشتراکی می باشد.

 

- هاست اختصاصی، گران‌ تر اما کاملا شخصی

اگر شما نیز به سایت پر بازدید فکر می کنید و به دنبال انتخاب هاست هستید، هاست اختصاصی مناسب‌ ترین انتخاب برای شماست. قطعا در نگاه اول و با شنیدن نام این نوع از انواع هاست پی خواهید برد که این هاست کاملا شخصی بوده که هر طراح پیش از طراحی وب سایت، به صورت اختصاصی آن را سفارشی سازی می کند.
از آنجایی که انتخاب هاست سفارشی و کار با آن، نیاز به شناخت تکنولوژی سرور دارد، معمولا شرکت‌ های ارائه دهنده، در کنار هاست، نرم‌افزارهای مدیریتی آن را نیز ارائه می‌ دهند تا کار برای کاربران راحت‌ تر باشد. انتخاب هاست اختصاصی تنها در صورتی به شما پیشنهاد می‌ شود که برای طراحی سایت نیاز به کنترل بیشتری دارید که با انواع هاست‌های دیگر امکانپذیر نیست.

 

- هاست‌ ابری یا cloud هاستی اشتراکی با امنیت بالا

یکی دیگر از انواع هاست، هاست ابری یا همان cloud است که تفاوت چندانی با vps ندارد؛ اما مهمترین تفاوتی که این نوع از انواع هاست با هاست‌ های اشتراکی دیگر دارد و زمان انتخاب هاست باید به آن دقت شود، میزان امنیت آن است؛ البته مزیت‌های دیگری مثل استفاده آپ تایم، امکان تعمیر و ارتقا، افزایش قدرت و نقابله بهتر در برابر حملات و .. از ویژ‌گی‌های دیگر انواع هاست ابری هستند.
همانطور که گفته شد امکانات بیشتر هاست ابری نسبت به vps و دیگر انواع هاست باعث شده تا بیشتر فعالان در حوزه طراحی وب دست به انتخاب هاست ابری یا cloud بزنند.

 

هاست‌ ابری یا cloud هاستی اشتراکی با امنیت بالا 

 

یک هاست خوب چه ویژگی‌ هایی دارد؟

تا اینجا با انواع هاست و اهمیت شناخت ویژگی‌ های آن برای طراحی سایت آشنا شدید؛  در ادامه این مقاله قصد داریم ویژگی‌ های هاست خوب را به شما معرفی کنیم تا در انتخاب هاست، با دقت بیشتری عمل کنید. اهمیت شناخت ویژگی‌ های خوب و بد انواع هاست از این جهت مهم است که یک انتخاب غلط در زمینه انتخاب هاست می‌ تواند تمام تلاش شما را برای طراحی سایت به باد دهد. پس از بررسی این ویژگی‌ ها شما می‌ توانید با توجه به موضوع و توقعی که از سایتتان دارید، انواع هاست مورد نظرتان در زمینه طراحی سایت را انتخاب کنید.

 

تماس با کارشناس طراحی سایت 

 

- فضای هاست، فضای در دسترس شما

هر سایت شامل یک مقدار ظرفیت ذخیره‌ سازی داده است که در زمان خرید میزان آن توسط خریدار مشخص می‌ شود. در واقع شما به عنوان کسی که طراحی سایت انجام می‌دهید، با توجه به شناختی که از اطلاعات سایتتان دارید، میزان فضای مورد نیازتان در راه اندازی سایت، انتخاب هاست می کنید. در کنار فضای ذخیره‌ سازی سایت، این امکان نیز به شما داده می‌ شود تا اطلاعاتتان را در یک فضای ذخیره‌سازی آنلاین نیز ذخیره کنید.

 

- میزان آپتایم یا در دسترس بودن

شاید به جرات بتوان گفت مهمترین ویژگی برای انتخاب هاست، توجه به در دسترس بودن است؛ اگر هاستی که انتخاب می کنید، دچار اختلال در دسترسی باشد، بازدید سایت شما و در نتیجه بازدهی آن نیز کمتر خواهد بود.

- پهنای باند

اگر بخواهیم ساده بگوییم، پهنای باند محاسبه میزان ترافیک موجود در سایت شما است که هر ماه به همراه هاست به شما اختصاص داده می‌ شود. شما در زمان انتخاب هاست و خریداری آن با توجه به میزان بازدید وب سایتتان، پهنای باند مورد نظرتان برای ساخت سایت را نیز انتخاب می‌ کنید. اگر میزان بازدید یا دانلود از سایتتان، از میزان مشخص شده بالاتر برود سایتتان خود به خود بلاک می‌ شود.
شرکت‌ هایی نیز هستند که هاست‌ هایی با قابلیت پهنای باند نامحدود ارائه می‌ دهند؛ اگر شما هم با توجه به محتوای تولیدی سایتتان به پهنای باند بالایی نیاز دارید، می‌توانید از انواع هاست‌ با این قابلیت‌ استاده کنید.

 

- پشتیبانی خوب

از دیگر ویژگی‌ هایی که در انتخاب هاست باید به آن توجه کنید، پشتیبانی همیشگی و دقیق شرکت‌ های هاستینگ است. خدمات پشتیبانی شامل پشتیبانی از طریق سایت، ایمیل، پیام و تماس است. بهترین نوع پشتیبانی که در انتخاب هاست باید به آن توجه کنید، پشتیبانی 24 ساعته است.

 

پشتیبانی خوب هاستینگ 

- بک‌ آپ گیری دائمی

زمان طراحی سایت باید در نظر بگیرید احتمال هک شدن و یا حتی وقوع مشکل در تنظیمات کلی آن وجود دارد؛ بک‌ آپ گیری دائم به شما این امکان را می‌ دهد تا هر زمان در طول روند ساخت سایت و حتی پس از وقوع مشکل، اطلاعاتتان را بازگردانی کنید.

 

- امکان افزودن دامنه و زیردامنه در هاست

دامنه در واقع همان نشان اینترنتی است که وب سایت شما با آن شناخته می‌ شود که در انتخاب هاست باید به آن دقت کنید؛ اگر شما طراحی سایت چند سایت مختلف را به صورت همزمان انجام می‌ دهید، انواع هاستی را انتخاب کنید که امکان ایجاد چند دامنه روی آن وجود داشته باشد.

 

بیشتر بخوانید: ترندها و ایده های طراحی سایت جذاب در 2022  

 

- نسخه php

اگر سایت شما با زبان برنامه‌ نویسی php طراحی شده باشد، با هر به‌ روزرسانی این زبان، کد سایت شما نیز باید به‌ روز شود، پس در زمان انتخاب هاست این نکته توجه داشته باشید که هاست شما از زبان برنامه‌ نویسی php نیز پشتیبانی کند.

 

انتخاب هاست مناسب برای سایت 

 

- حجم دیتابیس

در مورد دیتابیس نیز این امکان برای شما وجود دارد که در زمان انتخاب انواع هاست و خرید آن میزان دیتابیس را تعیین کنید؛ در واقع شما می‌ توانید با توجه به نیازتان و نوع طراحی سایت مورد نظرتان، اقدام به خرید اشتراک آن بکنید. از قابلیت‌ های یک هاست خوب آن است که این امکان اختصاص دیتابیسی با تعداد بالاتر برای شما وجود دارد.

 

- گواهی ssl رایگان

یکی دیگر از ویژگی‌ های شناخت یک هاست خوب در انواع هاست، آن است که به شما یک گواهی ssl می‌ دهد که به نوعی این گواهی امنیت سایت شما را تضمین می کند و دامنه سایت شما را به صورت https نمایش می‌ دهد.

 

عوامل موثر بر قیمت هاست

در زمان انتخاب هاست، قطعا قیمت جز مسائلی است که مورد توجه شما قرار خواهد گرفت؛ انواع هاست ویژگی‌ هایی دارند که تاثیر مستقیمی بر قیمت آن می گذارند؛ ویژگی‌ هایی مانند:

  • تجهیزات و سخت افزار استفاده شده برای سرورها
  • امنیت
  • نوع سیستم عامل
  • انواع هاست و اشتراکی و اختصاصی بودن آن

 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۲ ) ۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید