همه آن چیزی که در مورد فناوری web3 باید بدانید

همه آن چیزی که در مورد فناوری web3 باید بدانید


از زمانی که در دهه 1990، اینترنت به وجود آمد، همواره در حال رشد و تکامل بوده است. چیزی که به عنوان یک مخزن اطلاعات شروع شد، به مکانی تبدیل گشت که مردم در آن به دنبال پاسخ سوالات، ارتباط با دیگران و به اشتراک گذاری دانش هستند. اینترنت همواره به توسعه خود ادامه می دهد و جدیدترین تجسم آن به عنوان Web3 نامیده می شود. با معرفی فناوری web3 همراه شما هستیم.
امروزه افراد زیادی بر این باورند که Web3 آینده اینترنت است. پروژه های مرتبط با رمز ارز همچنان به جذب سرمایه گذارانی می پردازند که طی چند سال گذشته میلیاردها دلار به این بخش تزریق کرده اند. بسیاری از توسعه دهندگان وب، مدیران محتوا، تحلیلگران حقوقی و غیره شروع به کشف مشاغل در این زمینه کرده اند. Web3 ممکن است در مراحل ابتدایی خود باشد، اما درک نحوه عملکرد آن می تواند به تعیین اینکه آیا شما نیز مایلید در این حوزه وارد شوید یا خیر کمک می کند.

what-is-web03
معرفی فناوری web3

Web3 اصطلاحی است که برای توصیف نسل بعدی اینترنت به کار می رود. وب۳ توسط یکی از بنیانگذاران اتریوم در سال 2014 برای اولین بار معرفی شد. او دیدگاهی برای نسخه غیرمتمرکز اینترنت به اشتراک گذاشت که تأثیر شرکت هایی مانند متا، آمازون و گوگل را کاهش داد. اینها شرکت هایی هستند که تمایل به تسلط بر وب 2.0 داشتند.


در این نسخه از اینترنت، کاربران برای دسترسی به اطلاعات نیازی به ورود به حساب کاربری در پلتفرمی مانند گوگل یا توییتر ندارند. آنها همچنین کنترل بیشتری بر روی داده های خود به جای به اشتراک گذاشتن آن با شرکت هایی که از اطلاعات شخصی کسب درآمد می کنند، دارند. نتیجه، یک تجربه اینترنتی تعاملی است که به افراد مالکیت و حریم خصوصی بیشتری در مورد داده هایشان می دهد.


مروری بر تاریخچه وب تا کنون

برای درک اینکه Web3 چگونه کار می کند و چرا می تواند نحوه تعامل مردم را به صورت آنلاین تغییر دهد، به مرور تاریخچه وب نیاز داریم. می توانید اینترنت را به دو دوره مجزا به نام های Web 1.0 و Web 2.0 تقسیم کنید.


Web 1.0

قبل از معرفی فناوری web3 به تاریخچه web 1.0 می پردازیم. تاریخچه Web 1.0 به اوایل دهه 1990 باز می گردد. در این نسخه از اینترنت صفحات وب کاملا ایستا بوده و تنها با کدهای HTML تولید شده بودند. این یک مکان باز و غیر متمرکز ایجاد کرد که در آن کاربران می توانستند اطلاعات را از طریق مرورگرهایی مانند Netscape و Internet Explorer جستجو کنند. این نسخه از اینترنت سایت هایی مانند WebMD (جایی که کاربران می توانستند شرایط و علائم پزشکی را جستجو کنند) و GeoCities (وب سایتی که به کاربران اجازه می داد صفحات وب را در محله های آنلاین ایجاد کنند) را معرفی کرد.


Web 2.0

در پایان دهه 1990، مردم اینترنت را چیزی فراتر از یک دایره المعارف آنلاین می دانستند. ظهور سایت های وبلاگ نویسی، انجمن ها و ویکی ها امکان به اشتراک گذاری اطلاعات و ارتباط با افراد دیگران را برای کاربران فراهم کرد. این امر باعث ایجاد وب 2.0 شد که تا اواسط دهه 2000 به شهرت رسید. شرکت های فناوری از قدرت رسانه های اجتماعی برای توسعه زیرساخت هایی استفاده کردند که فقط به تعداد کمی از شرکت ها اجازه داده می شد. این شرکت ها عبارتند از متا، توییتر، گوگل و آمازون.

وب 3 چیست ؟
فناوری Web3 چگونه کار می کند؟

Web3 با ترکیب غیرمتمرکز وب 1.0 و وب 2.0 در یک رابط کاربر پسند کار می کند. در حالت ایده آل، به کاربران کنترل بیشتری برای استفاده از اینترنت و افزایش امنیت از طریق فناوری بلاک چین می دهد. در این میان هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و برنامه نویسی با تقلید از نحوه شناسایی الگوها و ارتباط انسان از طریق کلمات و نمادها، نقش های کلیدی ایفا می کنند.


مقایسه Web3 با Web 2.0 در راستای معرفی فناوری web3 می تواند بسیار مفید باشد. در وب 2.0، هنگامی که در یک پلتفرم رسانه های اجتماعی پیمایش می کنید یا از یک موتور جستجو استفاده می نمایید، تبلیغات مختلفی در زمینه مواردی که قبلا جستجو کرده اید پیش روی شما ظاهر می شود. دلیل آن این است که شرکت های بزرگ فناوری (متا، گوگل و غیره) اطلاعات مربوط به فعالیت های آنلاین شما را جمع آوری می کنند. این شرکت ها از فروش این داده ها به شرکت های ارائه دهنده محصولات و خدمات مورد علاقه شما، کسب درآمد می کنند.


همه اینها از طریق فناوری بلاک چین اتفاق می افتد، دفتر کل معاملات غیرمتمرکز که داده ها را در بلوک هایی ذخیره می کند که همه کاربران می توانند ببینند. وب 2.0 شما را مجبور به تکیه بر فناوری و امنیت شرکت های بزرگ می کند. Web3 کنترل را در دستان شما و همه کاربران دیگر قرار می دهد. کاربرانی که در Web3 مشارکت می کنند می توانند در ازای مشارکت در توسعه، توکن (دارایی های دیجیتالی) دریافت کنند.

فناوری web3
مزایای فناوری Web3

Web3 کنترل بیشتری بر روی داده های شخصی و ذخیره سازی غیرمتمرکز آنها ارائه می دهد. بسیاری از این مزایا ناشی از ساختار غیرمتمرکز آن است که کنترل اینترنت را از شرکت های بزرگ فناوری به کسانی که از آن استفاده می کنند تغییر می دهد.
به عنوان مثال، کاربران وب 2.0 برای دسترسی، اشتراک گذاری یا تعامل با محتوا باید به یک پلتفرم وارد شوند. این پلتفرم در نهایت کنترل می کند که فرد چگونه می تواند با دیگران تعامل داشته باشد. از طرفی می تواند کاربران را حذف کرده یا فعالیت آنها را محدود کند. Web3 این کنترل را به جامعه می دهد، سپس می تواند محتوا و افرادی را که محتوا را به اشتراک می گذارند مدیریت کند. در اینجا که قصد معرفی فناوری web3 به طور کامل را داریم به مزایای بیشتری از اینترنت غیرمتمرکز اشاره می کنیم:
تعامل: کاربران فرصت بیشتری برای تعامل با محتوا و سایر کاربران در Web3 دارند و سطوح بالاتری از تعامل را نسبت به وب سایت ها و پلتفرم های Web 2.0 و Web 1.0 تجربه می کنند.
مالکیت: کاربران Web3 بیشتر مصرف کنندگان محتوا هستند. آنها صاحبان جامعه بوده و به جای اینکه از آنها خواسته شود اطلاعات شخصی خود را برای دسترسی به پلتفرم ها وارد کنند، با دریافت مواردی مانند توکن به مشارکت در شبکه وب تشویق می شوند.
مجوزها: همه کاربران به داده های شبکه دسترسی داشته و اجازه استفاده از سرویس را دارند.
حریم خصوصی: در Web3، هویت شما به کیف پول دیجیتالی شما متصل می شود. مشاهده کاری که به صورت آنلاین انجام می دهید برای عموم آزاد است، اما می توانید هویت خود را مخفی نگه دارید.
سرعت: استفاده از هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و قراردادهای هوشمند این امکان را فراهم می کند که داده های مرتبط بیشتری را در زمان کمتری به کاربران نهایی برساند.


نکاتی که برای استفاده از Web3 باید در نظر داشت

با اینکه web3 مزایای زیادی دارد اما نکاتی در مورد استفاده از آن باید در نظر گرفته شود. این نکات شامل موارد زیر است:
هزینه: فناوری بلاک چین یک فناوری گران است و برای کار به مقادیر قابل توجهی انرژی نیاز دارد. این نکته در مورد Web3 نیز قابل ذکر است. زیرا وب۳ بر روی فناوری بلاک چین کار می کند.
سخت افزار: کاربران ممکن است برای دسترسی به مزایای کامل پلتفرم ها و برنامه های Web3 نیاز به سرمایه گذاری در تجهیزات جدیدتر داشته باشند. دستگاه های قدیمی ممکن است حافظه یا قابلیت کافی نداشته باشند.
مقررات: در ادامه معرفی فناوری web3 باید به رعایت مقررات اشاره کنیم. تمرکززدایی، مسئولیت تنظیم محتوا و اقدامات کاربران را به خود آنها می سپارد. این موضوع می تواند فضاهایی را برای نمایش محتوای آنلاین ایجاد کند و به کاربران اجازه دهد تا خودشان فضا را اداره کنند.
مقیاس پذیری: استفاده از بلاک چین برای پردازش تراکنش ها در یک شبکه همتا به همتا به قدرت محاسباتی قابل توجهی نیاز دارد که در حال حاضر مقیاس پذیر نیست. این فقدان مقیاس، هزینه ها را افزایش می دهد و تعداد افرادی که می توانند در آن شرکت کنند را محدود می کند.


مهارت هایی که برای کار در Web3 نیاز دارید

مهارت ها و تحصیلات مورد نیاز برای کار در Web3 متفاوت است. به عنوان مثال، یک طراح سایت  3 فرانت اند ممکن است به مهارت هایی مانند تجربه UX و زبان های برنامه نویسی نیاز داشته باشد. با این حال، یک بازاریاب Web3 ممکن است بر مجموعه مهارت های متفاوتی تکیه کند که می تواند شامل ارتباطات و تجزیه و تحلیل داده ها باشد. در اینجا برخی از مهارت های فنی که ممکن است برای داشتن شغل در زمینه Web3 لازم باشند آورده شده است:
•    شناخت فناوری بلاک چین
•    شناخت ساختارهای داده
•    آشنایی با ماشین مجازی اتریوم
•    توسعه دهنده وب فرانت اند
•    ایجاد توکن های غیر قابل تعویض (NFT)
•    تسلط بر زبان های برنامه نویسی مانند Solidity، JavaScript، C++، Golang
•    آشنایی با قراردادهای هوشمند
•    طراحیUX


جدای از مهارت های فنی، مهارت های حضور در محل کار نیز مهم هستند و می توانند به شما کمک کنند توسط یک کارفرما یا یک پروژه جذب شوید. این مهارت ها شامل موارد زیر است:
•    برقراری ارتباط درست
•    انعطاف پذیری
•    حل مسئله
•    داستان سرایی
•    کار گروهی
•    تحصیلات آکادمی


در این قسمت از معرفی فناوری web3 لازم است بدانید درست مانند مهارت ها، الزامات تحصیلی نیز برای مشاغل Web3 بسته به نقشی که بر عهده می گیرید متفاوت است. به عنوان مثال، اگر می خواهید به عنوان یک بازاریاب Web3 کار کنید، ممکن است به مدرک بازاریابی یا یک رشته مرتبط نیاز داشته باشید. به طور مشابه، یک توسعه دهنده نرم افزار ممکن است به مدرکی در حوزه علوم کامپیوتر نیاز داشته باشد. با این حال، کسب تجربه عملی و توسعه مهارت های مورد نیاز برای کار در Web3 می تواند مفیدتر از کسب مدرک باشد.
شاید با شرکت در دوره های آنلاین برنامه نویسی یا شرکت در کلاس های دانشگاهی بتوانید به مهارت های لازم دست یابید. از آنجایی که Web3 بر پایه فناوری بلاک چین ساخته شده است، یادگیری نحوه عملکرد و نحوه استفاده از آن می تواند برای حرفه شما مفید باشد. سایر موضوعاتی که باید مورد بررسی قرار بگیرد شامل زبان های برنامه نویسی، قراردادهای هوشمند و توکن های غیر قابل تعویض است.


تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۲ ) ۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید