تفاوت http و https در چیست؟

تفاوت http و https در چیست؟

دو پروتکل http و https را می توان از مهم ترین پروتکل های موجود در اینترنت دانست که به صورت روزانه مورد استفاده قرار می گیرند. علی رغم وجود محبوبیت زیاد، بسیاری از افراد با تفاوت http و https آشنا نیستند و به همین دلیل کارایی کلی این دو پروتکل برای آن ها نامفهوم به نظر می رسد. این در حالی است که شناخت تفاوت بین این دو پروتکل امر بسیاری مهمی برای کلیه افرادی به شمار می آید که شغل آن ها در گرو فعالیت در فضای اینترنت است.

guide https
اهمیت بسیار بالا شناخت فرق http و https ما را بر آن داشت تا در این متن به بررسی جامع هر یک از این پروتکل ها بپردازیم. بنابراین، اگر قصد دارید اطلاعات مناسبی در این زمینه به دست بیاورید و هر یک از این پروتکل ها را به شکل بهتری بشناسید، توصیه می کنیم ادامه متن را به هیچ وجه از دست ندهید.


آشنایی با پروتکل http

به منظور شناخت تفاوت http و https باید با هر یک از این پروتکل ها به صورت جداگانه آشنا شویم. پروتکل http را می توان ساده ترین ابزار به منظور ایجاد ارتباط بین سرور و کلاینت دانست. این عبارت یک مخفف از Hyper text transfer protocol به شمار می آید و می توان با کمک آن انواع داده ها و به طور کلی اطلاعات را در شبکه های اینترنتی به راحتی انتقال داد.
داده های مذکور می توانند هر نوع محتوایی باشند، از تصویر و عکس و فیلم گرفته تا موسیقی و حتی متن. یکی از مهم ترین مواردی که در زمینه شناخت پروتکل http باید به آن اشاره کنیم این است که پروتکل مذکور بر پایه سیستم TCP – IP فعالیت می کند، به همین دلیل می توان از این پروتکل در کلیه سایت ها استفاده کرد.
این پروتکل مانند سایر پروتکل های فعال در حوزه اینترنتی، دارای یک سیستم خاص پاسخ – درخواست است. طبق این سیستم، کاربر باید ابتدا درخواست خود را به منظور دریافت اطلاعات از وب سایت مدنظر ارائه کند. در مرحله بعد مرورگر نصب شده بر روی سیستم عامل شما این درخواست را تجزیه و تحلیل می کند و شما را به وب سایت مربوطه انتقال خواهد داد.


به طبع سرعت ارسال و دریافت این پاسخ بستگی به موارد مختلفی دارد که مهم ترین آن ها، سرعت اینترنت شما محسوب می شود. یکی از مهم ترین ارکان تفاوت http و https، به سابقه استفاده از این دو پروتکل برمی گردد. به طور کلی باید گفت که پروتکل Http سابقه طولانی تری نسبت به پروتکل https دارد. سطح امنیت پروتکل http نسبت به https پایین تر است، زیرا کلیه اطلاعات ارائه شده طی فرایند درخواست، در بخش session موجود در سرویس دهنده اینترنت شما ثبت می شوند. این موضوع امکان دسترسی افراد مختلف، از جمله هکرها را به مواردی همچون پسوردها و سوابق جستجوی شما فراهم می کند.

https چیست ؟
آشنایی با پروتکل https

حال که به بررسی پروتکل http در زمینه تفاوت بین http و https پرداختیم، نوبت به بررسی کامل https می رسد. پروتکل https نیز نام خود را از مخفف کردن عبارت hypertext transfer protocol secure دریافت کرده است. همان طور که می توان مشاهده کرد، در بخش انتهایی این عبارت به کلمه secure بر می خوریم. این کلمه نشان دهنده سیستم امنیتی خاصی است که تنها در سیستم https می توان آن را مشاهده کرد.


پروتکل مذکور نیز مانند پروتکل http می تواند طیف وسیعی از داده ها از جمله صوت، تصویر، فیلم و ... را به راحتی و با سرعت بالایی انتقال دهد. بنابراین، کاربران در این زمینه با محدودیت خاصی روبه رو نخواهند بود. به منظور بررسی بیشتر باید گفت که پروتکل https همان پروتکل http به شمار می آید، اما یک لایه امنیتی نیز به آن افزوده شده است.
این لایه امنیتی کلیه ضعف های مربوط به پروتکل http را به طور کامل از بین می برد. در واقع با استفاده کردن از این پروتکل، اطلاعات مهم شما همانند پسوردها و یا وب سایت هایی که از آن ها بازدید کرده اید، در بخش session ارائه دهنده اینترنت ذخیره نمی شود. طبیعتاً این موضوع نیز منجر به عدم دسترسی تبهکاران اینترنتی و هکرها به اطلاعات شخصی شما می شود. این موضوع یک گزینه اصلی در زمینه شناخت تفاوت http و https به شمار می آید که باید به آن توجه کرد.


جالب است بدانید که هنگام استفاده از این پروتکل، شاهد قرارگیری یک علامت قفل یا lock در بخش address bar مرورگر خود خواهید بود. این علامت قفل نیز نشانگر تفاوت اصلی امنیت پروتکل https نسبت به پروتکل http محسوب می شود و کمک می کند تا کاربران از بابت امنیت کلی ارتباط خود با سرور سایت مدنظرشان اطمینان خاطر کاملی داشته باشند.

پروتکل https

باید به سراغ کدام گزینه برویم؟ http یا https

حال که با تفاوت http و https آشنا شده اید شاید این پرسش برای شما به وجود آمده باشد که بهتر است به سراغ کدام یک از این پروتکل ها برویم؟ با توجه به موارد گفته شده کاملاً واضح به نظر می رسد که پروتکل https گزینه بهتری از بین این دو گزینه به شمار می آید. امنیت بالای پروتکل مذکور موجب شده است تا در سایت های مهمی همچون سایت های فروشگاهی، سایت های دولتی، سایت های خدماتی و بانکی نیز از این پروتکل بهره برده شود.


رد سایت های بدون پروتکل https

کلیه مرورگرهای مدرن از جمله فایرفاکس، گوگل کروم و مایکروسافت ادج دارای سیستم های امنیتی خاصی هستند که پروتکل http و پروتکل https را به طور کامل تشخیص می دهند. این بدان معنا است که مرورگرهای فوق از باز شدن وب سایت هایی که در آدرس اینترنتی آن ها به جای https از http استفاده شده است، خودداری می کنند.
این موضوع را می توان یک نوع قابلیت ایمنی فوق العاده دانست که تنها در مرورگرهای بروز دیده می شود. به همین دلیل، اگر خواستار این هستید که در همه شرایط به جای بهره گیری از پروتکل http به پروتکل https متصل شوید، بهتر است  مرورگر خود را بروز کنید تا از این لحاظ خیال کاملاً راحتی داشته باشید.
به منظور بروز کردن مرور خود نیز باید به بخش تنظیمات رفته و گزینه update را فعال کنید. البته، باید به این نکته اشاره کنیم که مرورگرهای بروز نیز اجازه بازدید از وب سایت های http را به شما می دهند، اما پیش از باز کردن وب سایت های مذکور از شما پرسش هایی را مطرح می کنند تا مطمئن شوند که این عمل به صورت اختیاری در حال انجام است.


چطور باید از http به https برویم؟

بررسی تفاوت http و https به ما نشان داد که پروتکل https گزینه بسیار بهتری محسوب می شود، حال این پرسش مطرح می شود که صاحبان وب سایت های مختلف چطور می توانند پروتکل وب سایت خود را از http به https تغییر دهند.  این امر شامل مراحل زیر است:


•    اولین و مهم ترین گام در این زمینه، دریافت گواهینامه خاصی به نام گواهینامه SSL است. این گواهینامه به صورت خاص بر مبحث امنیت کاربران تمرکز دارد و بدون آن نمی توان به سمت بهره گیری از پروتکل https رفت. پس از خرید گواهینامه SSL و نصب نمودن آن بر روی دامنه، نوبت به انتقال کلیه صفحات وب سایت از پروتکل http به https می رسد. این فرایند باید توسط متخصصان امر صورت بگیرد تا مشکلی برای وب سایت شما به وجود نیاید.


•    گام بعدی نیز تأیید کردن مالکیت وب سایت در بخش کنسول سرچ موتورهای جستجوگر خاص همچون گوگل است. این امر نیز یک موضوع ضروری در این زمینه به شمار می آید که باید به آن دقت کرد. پس از بروزرسانی تنظیمات گوگل analytics، امکان بهره برداری از https برای شما فراهم می شود.
توجه داشته باشید که این مورد باید توسط متخصصان امر صورت بگیرد و بسیاری از کاربران قادر به انجام آن نیستند. در واقع عدم تکمیل صحیح موارد بالا ممکن است موجب ایجاد مشکلات دیگری شود.

 

فعالساازی https

یک راه حل ساده در فعالسازی Https

طی کردن مراحل گفته شده در مرحله قبل شاید برای همه امکان پذیر نباشد و یا خیلی طول بکشد، به همین دلیل اکثر کاربران به دنبال روش هایی ساده تر در این زمینه هستند. خوشبختانه وب سایت کلاود فلر یک راه حل در این زمینه به ما ارائه داده است تا خیال راحتی از بابت بهره گیری از امنیت سیستم https  داشته باشیم.
شاید بپرسید که با توجه به تفاوت http و https سیستم کلاود فلر چگونه به ما کمک می کند؟ باید گفت که به منظور استفاده از این سیستم تنها کافی است که وب سایت خود را وب سایت کلاود فلر ثبت کنید. پروتکل های مربوط به وب سایت کلاود فلر به نحوی ترافیک شما را انتقال خواهند داد که هم در سمت شما و هم در سمت فردی که از وب سایتتان استفاده می کند، پروتکل https فعال شود.
بهره گیری از سیستم کلاود فلر به شما این قابلیت را ارائه می کند تا بتوانید از رمزگذاری بسیار پیشرفته و خاصی به نام TLS استفاده کنید. از آنجایی که این رمزگذاری یکی از مهم ترین ابزارهای مربوط به ایمنی افراد در اینترنت محسوب می شود، بهتر است هرچه سریع تر نسبت به ثبت نام وب سایت خود در کلاود فلر اقدام کنید. رمزگذاری TLS هر روزه از میلیون ها کاربر فعال در اینترنت به صورت کامل محافظت می نماید و به همین دلیل مورد توجه کاربران بسیار زیادی قرار گرفته است.
بنابراین، اگر قصد دارید خیلی راحت https را بر روی وب سایت خود فعال کنید، باید به سراغ بهره گیری از سیستم کلاود فلر بروید. شایان ذکر است که این سیستم محدودیت خاصی ندارد و اکثر وب سایت ها بدون نگرانی خاصی می توانند به راحتی از آن بهره مند شوند.


تأثیرات https بر روی سئو وب سایت

در زمینه آشنایی با تفاوت http و https باید به یک مورد دیگر نیز اشاره کنیم و آن تأثیر بسیار زیاد استفاده از پروتکل https بر روی سئو وب سایت شما محسوب می شود. به طور کلی می توان گفت که برای کلیه موتورهای جستجو از جمله گوگل، بهره گیری از پروتکل https اهمیت بالایی دارد. این اهمیت به حدی است که سایت های دارای پروتکل https به علت امنیت بهتر خود در رتبه های بالاتری قرار می گیرند و به همین دلیل این وب سایت ها می توانند کاربران بیشتری را به سمت خود جلب کنند.
اگر شما هم هنوز از پروتکل http بهره می برید و شاهد ریزش تعداد بالایی از کاربران خود هستید، بهتر است همین الان پروتکل خود را تغییر داده و به سراغ پروتکل https بروید تا هم از امنیت بسیار بالای این پروتکل نهایت استفاده را ببرید و هم خیال راحتی از بابت بالا بردن رتبه خود در نتایج جستجوی گوگل داشته باشید. متأسفانه بسیاری از وب سایت های ایرانی به علت عدم شناخت همین امر ساده نمی توانند در صفحه نتایج گوگل رتبه خوبی به دست بیاورند و علی رغم محتوای مناسب، دچار ریزش کاربران می شوند.

 
امروزه در دنیای اینترنت از دو پروتکل خاص با نام های http و https استفاده می شود. این دو پروتکل به منظور انتقال انواع داده ها از نوع صدا، تصویر، متن و ... مورد بهره برداری قرار می گیرند. پروتکل های http و https یک تفاوت اساسی دارند و آن تفاوت، امنیت هر یک از این موارد به شمار می آید. این تفاوت http و https از اهمیت بالایی برخوردار است.
به توجه به موارد گفته شده در متن می توان بیان داشت که پروتکل https به دلیل وجود یک لایه امنیتی خاص از کلیه اطلاعات رد و بدل شده بین سایت و کاربر محافظت می کند. هنگام بهره گیری از این پروتکل، مواردی همچون تاریخچه جستجوی شما و همچنین پسوردهایتان به هیچ وجه، نزد ارائه دهندگان اینترنت ثبت نخواهد شد. این امر به خودی خود می تواند منجر به جلوگیری از دستیابی سایر افراد و هکرها به حساب های مالی و شخصی شما در فضای اینترنت شود. امیدواریم با مطالعه این متن اطلاعات مناسبی را در این زمینه به دست آورده باشید.

HTTPS-Site

در این بخش قصد داریم به دو سوال متداول در مورد تفاوت http و https بپردازیم تا به درک بهتری در مورد این دو پروتکل بسیار محبوب دست یابید.


اصلی ترین تفاوت http و https چیست؟

مهم ترین تفاوت موجود بین پروتکل های https و http را می توان امنیت کلی این دو نوع پروتکل دانست. به طور کلی باید گفت که میزان امنیت مربوط به پروتکل https به دلیل بهره گیری از یک سیستم خاص بالاتر خواهد بود.


کدام یک از این پروتکل ها گزینه بهتری هستند؟

با توجه به امنیت بالای https، می توان بیان کرد که پروتکل مزبور نسبت به پروتکل http گزینه بهتری محسوب می شود، زیرا با استفاده از این پروتکل ارائه دهندگان اینترنت و هکرها به اطلاعات شما دسترسی ندارند.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۰ ) ۰ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید