cta چیست و چرا باید در سایت و اپلیکیشن از آن استفاده کرد؟

cta چیست و چرا باید در سایت و اپلیکیشن از آن استفاده کرد؟

CTA یا Call To Action یک ابزار مهم و حیاتی در طراحی سایت یا اپلیکیشن به‌ حساب می‌ آید و به معنای «اقدام به عمل» است؛ به این معنی‌ که طراحان سعی می‌ کنند تا در بخشی از سایت، اپلیکیشن یا شبکه اجتماعی، مخاطب را دعوت کنند تا اقدامی انجام دهد.

حال مدیران سایت با ایجاد یک فراخوانی (CTA) در قسمت مناسبی از صفحه سایت، باید سعی کنند مخاطب را به انجام اقدامی چون فشردن دکمه فرم، دریافت ایمیل، دکمه کسب اطلاعات بیشتر، باکس ثبت نام، دکمه خرید و ... تشویق کنند.

CTA در سایت، اپلیکیشن و شبکه‌ های اجتماعی به شکل‌ های بسیار متنوع پیاده‌سازی می‌شود و تنها به یک دکمه خلاصه نمی‌شود. در حال حاضر هر شکلی از دعوت به اقدام را نوعی کال تو اکشن در نظر می‌ گیرند.

در اینجا تلاش خواهیم کرد تا بررسی کنیم که Call To Action چیست؟ انواع آن کدام است؟ اهمیت آن در چیست؟ چگونه طراحی می‌شود؟ و یک کال تو اکشن خوب و موثر چه ویژگی‌هایی دارد؟
پس اگر در زمینه طراحی اپلیکیشن و سایت فعالیت دارید، توصیه می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

 

Call To Action چیست؟

Call To Action یا CTA به معنی «اقدام به عمل» یا «فراخوان» می‌باشد. این ابزار در طراحی اپلیکیشن، سایت و شبکه‌ های اجتماعی به شکل‌های گوناگون چون تصویر، پیام خطی، لینک یا دکمه ظاهر می‌شود.
کال تو اکشن در واقع نوعی فراخوان بوده که هدف آن این است تا مشتری بالقوه یا مشتری بالفعل را به انجام اقدامی مجاب کند.
این نکته را در نظر بگیرید که «اقدام به عمل» در CTA لزوما به معنی خرید یا دریافت خدمات نیست؛ بلکه از این ابزار می‌ توان برای رسیدن به اهداف مختلفی چون ثبت نام، مشاهده بنر تبلیغاتی، دریافت فرم ایمیل، دانلود اپلیکیشن، مطالعه اطلاعات بیشتر، بازدید از صفحه دیگر و ... استفاده کرد.
به‌طور کلی هرچقدر کال تو اکشن بهتر و حرفه‌ای‌تر طراحی شود، درصد افرادی که به شکل منفعل (Passive) از سایت بازدید خواهند کرد، کمتر می‌شود؛ در نتیجه میزان جذب مخاطب هدف افزایش می‌یابد.

 

Call To Action چیست؟ 

چرا استفاده از CTA در سایت و اپلیکیشن اهمیت دارد؟

استفاده درست و اصولی از دکمه CTA در سایت یا اپلیکیشن با دانش بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ رابطه مستقیمی دارد؛ بنابراین قرار دادن کال تو اکشن در مکان مناسب از صفحه، می‌تواند برای هدایت مخاطب به هدف مورد نظر موثر باشد.
اغلب بازدیدکنندگان، منفعل هستند و درصد بسیار کمی از افراد پس از بازدید از صفحه به انجام کارهای دوم یا سوم اقدام می‌کنند؛ از این‌ رو طراحی یک فراخوان اصولی و حرفه‌ای، می‌تواند سبب افزایش بازدهی صفحات سایت، افزایش نرخ تبدیل، عضویت و ... شود.
بنابراین زمانی‌ که بازدیدکننده به هر دلیلی صفحه وب‌ سایت را ترک می‌ کند یا از اقدام به ثبت نام، ثبت ایمیل و کلیک بر روی یک بنر اجتناب می‌کند؛ یعنی دکمه CAT به درستی طراحی نشده است و در نتیجه قیف فروش کامل نخواهد شد.
در حالت کلی کال تو اکشن به این دلیل اهمیت دارد که اهدافی چون برندسازی، فروش محصول، دریافت اطلاعات تماس (تلفن و ایمیل)، افزایش دنبال‌کننده شبکه‌های اجتماعی، ارسال هدیه، افزایش ترافیک سایت و اعتمادسازی را دنبال می‌کند.

 

معرفی انواع کال تو اکشن

Call To Action در سایت و اپلیکیشن به شکل‌ های مختلفی پیاده‌سازی می‌شود. از رایج‌ ترین انواع کال تو اکشن، می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دکمه ثبت‌ نام و تکمیل فرم؛
  • دکمه اشتراک گذاری مطالب؛
  • دکمه بیشتر بخوانید؛
  • دکمه درخواست خرید؛
  • دکمه چت آنلاین؛
  • دکمه ثبت نام در رویدادها؛

 

معرفی انواع کال تو اکشن 

  • دکمه ثبت نام و تکمیل فرم

قرار دادن دکمه‌ای برای انجام فرآیند ثبت ‌نام یا پر کردن فرم مشخص برای بسیاری از سایت‌‌ها و اپلیکیشن‌ها حائز اهمیت است؛ بنابراین باید با طراحی جذاب و در نظر گرفتن هدایایی چون کتاب الکترونیکی، مخاطب را به همکاری برای ثبت نام ترغیب کرد.

  • دکمه اشتراک گذاری مطالب

درخواست اشتراک گذاری مطالب در شبکه‌های اجتماعی بر روی سئو سایت و دریافت بازخورد مناسب از کاربران تاثیرگذار خواهد بود؛ بنابراین طراحی دکمه اشتراک گذاری مطلب بسیار حائز اهمیت است.

  • دکمه بیشتر بخوانید

استفاده از Call to Action «بیشتر بخوانید» یا «مطالعه بیشتر» برای سایت‌ های دارای محتوای متنی حائز اهمیت خواهد بود. کنجکاو کردن مخاطب با مطلب جذاب برای پیگیری موضوع در چنین سایت‌ هایی باید به درستی با CTA انجام شود.

  • دکمه درخواست خرید

کال تو اکشن مربوط به خرید یا اضافه کردن به سبد خرید برای فروشگاه‌ های اینترنتی تقریبا الزامی و بسیار مهم است. در چنین سایت‌ هایی باید ابتدا مخاطب را به یک لندینگ پیج جذاب هدایت کرد و با طراحی دکمه CTA جذاب در صفحه مورد نظر، بازدید‌کننده را به خرید محصول ترغیب کرد.

  • دکمه چت آنلاین

اکثر افراد هنگام رجوع به سایت‌ های فروشگاهی، پیش از خرید سوالاتی در ذهن خود خواهند داشت که استفاده از کال تو اکشن چت آنلاین علاوه بر کمک به مخاطب برای گرفتن تصمیم درست سبب جلب اعتماد آنها خواهد شد. به همین خاطر طراحی CTA جذاب در وب‌سایت برای ارائه راهنمایی و مشاوره از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • دکمه ثبت نام در رویدادها

طراحی کال تو اکشن حرفه‌ای و جذاب برای اطلاع‌ رسانی برگزاری رویدادها و حواشی آن، می‌ تواند به افزایش ترافیک سایت منجر شود؛ بنابراین در کنار دکمه ثبت نام، ارائه تخفیف‌های ویژه نمایشگاه به جلب توجه مخاطب کمک شایانی خواهد کرد.

 

درخواست طراحی سایت 

 

برای طراحی و ساخت CTA به چه نکاتی باید توجه کرد؟

مهمترین هدف از طراحی و ساخت Call to Action این است که مخاطبان هدف بیشتری جذب شوند تا ضمن تعامل با سایت یا اپلیکیشن، در نهایت اقدام مورد نظر از سمت مخاطب انجام پذیرد. طراحی CTA خوب به بهبود ناوبری سایت و اپ کمک می کند.. 
حال اکثر طراحان و مدیران سایت و اپ این دغدغه را دارند که چگونه با طراحی یک CTA موثر و جذاب، کاربران را ترغیب کرده و انتظارات را برآورده کنند؟ در ادامه به نکات مهم در طراحی و ساخت کال تو اکشن اشاره خواهیم کرد:

  • از دکمه CTA در صفحات شلوغ استفاده نشود تا مخاطب به راحتی متوجه آن شود.
  • تضاد رنگی بین متن دکمه فراخوان با پس زمینه، استفاده از رنگ‌ های روشن و بولد کردن متن سبب جلب توجه مخاطب می‌شود.
  • شکل مستطیل برای طراحی کال تو اکشن در صفحه سایت بهترین انتخاب است.
  • طراحی CTA به گونه‌ای که با قرار گرفتن موس بر روی آن تغییر رنگ دهد، جذاب و حرفه‌ای خواهد بود.
  • از متن‌ های کوتاه و جذاب برای دکمه کال تو اکشن استفاده شود.
  • ابعاد و سایز Call to Action بزرگ انتخاب شود تا مخاطب به راحتی آن را ببیند.
  • برای متن‌های طولانی از چند کال تو اکشن استفاده شود.
  • پیام CTA باید کاملا واضح و قابل فهم باشد تا مخاطب بداند که با انتخاب آن، با چه مواردی برخورد خواهد کرد.

برای طراحی و ساخت CTA به چه نکاتی باید توجه کرد؟ 

ویژگی‌ های CTA خوب و حرفه‌ای

طراحی کال تو اکشن در سایت‌ ها، اپلیکیشن‌ ها یا شبکه‌ های اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است و در بهبود تجربه کاربری سایت و اپلیکیشن نیز تاثیرگذار است؛ زیرا یک CTA جذاب به افزایش بازدهی سایت، افزایش تعامل و افزایش درآمد منجر خواهد شد. از ویژگی‌های Call to Action حرفه‌ای و موثر، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نمایان و برجسته بودن دکمه CTA؛
  • شکل مناسب CTA؛
  • سایز بزرگ CTA؛
  • خالی بودن فضای اطراف CTA؛
  • فرم ساده و کوتاه CTA؛

 

  • نمایان و برجسته بودن دکمه CTA

به کار بردن رنگ متمایز با متن و صفحه برای طراحی کال تو اکشن، سبب بهتر دیده شدن آن خواهد شد.

  • شکل مناسب CTA

دکمه چهارگوش (مستطیلی) برای کال تو اکشن رواج بیشتری دارد، اما با طرح‌های خلاقانه چون دایره یا سایر اشکال هندسی هم می‌ توان به جلب توجه بیشتر مخاطبان اقدام کرد.

  • سایز بزرگ CTA

دکمه کال تو اکشن هرچقدر بزرگتر باشد، مخاطب آن را بهتر می‌بیند اما نباید از محتوای صفحه بزرگتر باشد یا خیلی کوچک طراحی شود.

  • خالی بودن فضای اطراف CTA

یک Call to Action خوب باید در کنار ابعاد و شکل مناسب در فضایی قرار گیرد که اطراف آن خالی و سفید رنگ باشد.

  • فرم ساده و کوتاه CTA

فرم کال تو اکشن باید ساده و کوتاه طراحی شود؛ زیرا مخاطبان از فرم‌های طولانی و پیچیده استقبال نمی‌کنند.

 

درخواست طراحی اپلیکیشن 

جمع‌بندی

استفاده از Call to Action در کسب و کارهای آنلاین از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ زیرا کلیه فعالیت‌های تبلیغاتی مستقیم و غیرمستقیم به این موضوع وابسته است که مخاطب، اقدام یا فراخوان مورد انتظار را انجام می دهد یا خیر؟

بنابراین طراحی یک CTA حرفه‌ای و اصولی، می‌تواند بازدهی صفحات وب‌سایت، میزان ثبت نام، میزان درآمد و موارد دیگری از این قبیل را به صورت چشمگیر افزایش دهد.

 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۳ ) ۴.۷ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید