دروپال چیست؟

دروپال چیست؟


با گسترش دنیای دیجیتال، سازمان ها و کسب و کارهای مختلف دائماً در تلاش برای جستجوی راه های جدیدی هستند که حضور خود را در فضای آنلاین پررنگ تر کنند. یکی از بهترین راه ها برای قدم برداشتن در چنین مسیری، داشتن یک وبسایت استثنایی است. در میان گزینه های مختلف موجود برای ایجاد یک وبسایت، دروپال به عنوان راهکاری قدرتمند و منعطف خودنمایی می کند. اما دروپال چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ در ادامه بیشتر راجع به این موضوع بحث خواهیم کرد.

دروپال چیست
دروپال چیست؟

دروپال عبارت است از یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) (سیستم مدیریت محتوا (cms) چیست و انواع آن کدامند؟) که به صورت رایگان و منبع باز در اختیار کاربران قرار دارد. کاربران با استفاده از این سیستم CMS می توانند یک یا چند وبسایت مختلف را ایجاد و مدیریت کنند. دروپال را می توان به عنوان یک نرم افزار منبع باز، بدون هیچ محدودیتی دانلود کرد و به اشتراک گذاشت. دروپال در اصل به عنوان یک سیستم تابلوی اعلانات توسط درایس بایتارت در هلند توسعه یافت و سپس در سال 2001، به یک پروژه منبع باز تبدیل شد.


دروپال مزایای مختلفی را در اختیار کاربران قرار می دهد که آن را به یکی از محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا تبدیل کرده است. از جمله مزایایی که دروپال ارائه می دهد، می توان به مسئولیت پذیری، امنیت و انعطاف پذیری اشاره کرد. مشاغل بزرگ مثل شرکت های فورچن 500، سازمان های دولتی و غیر انتفاعی مختلف به طور گسترده از دروپال استفاده می کنند. چنانچه قصد دارید از دروپال به عنوان سیستم CMS وبسایت خودتان استفاده کنید، بسیار مهم است که ویژگی ها و مزایای آن را درک کنید.


از زبان برنامه نویسی PHP برای نوشتن دروپال استفاده شده است. این نرم افزار را بلافاصله پس از دانلود، می توانید استفاده کنید و همچنین، دارای نصب کننده مبتنی بر وب و ماژول های افزونه است. دروپال از مدیریت محتوا، خبرنامه ها، نویسندگی مشترک، پادکست ها، گالری تصاویر، شبکه گذاری همتا به همتا، دانلود و آپلود فایل و غیره پشتیبانی می کند. دروپال دارای یک پلتفرم مدیریت محتوا و یک فریم ورک توسعه است.
از دروپال می توان برای انواع مختلف وبسایت ها استفاده کرد که عبارتند از:


•    وبلاگ ها
•    وبسایت های شخصی یا شرکتی
•    پورتال ها
•    انجمن ها
•    سایت های تجارت الکترونیک
•    اینترانت
•    دایرکتوری های منابع
•    سایت های شبکه اجتماعی

سیستم مدیریت محتوای دروپال
چرا باید از دروپال به عنوان سیستم CMS استفاده کنیم؟

حال که تعریف کردیم دروپال چیست، به این سؤال خواهیم پرداخت که چرا از دروپال به عنوان یک سیستم محبوب برای مدیریت محتوا استفاده می شود.
دروپال این امکان را در اختیار کاربران قرار می دهد که بتوانند به صورت نامحدود انواع مختلف محتوا از جمله رسانه و متن را ایجاد کنند. قابلیت شخصی سازی بالا مهم ترین ویژگی این نوع محتواها به شمار می رود. دروپال ابزارهای قدرتمندی را برای ایجاد و ویرایش انواع محتوا در اختیار کاربران قرار می دهد که استفاده از آن را برای حتی افراد بدون تجربه کدنویسی آسان می کند.
به عنوان مثال، ابزار WYSIWYG (به انگلیسی What you see is What you get؛ به معنی هر آنچه که می بینید، همان چیزی است که به دست می آورید) امکان نوشتن، ویرایش کردن و اضافه کردن محتوا را بدون دردسر میسر می کند. در مقایسه با دیگر گزینه های مدیریت محتوا، دروپال اغلب برای طراحی سایت اختصاصی در ارجحیت قرار دارد. تطبیق پذیری دروپال این امکان را در اختیار کاربران قرار می دهد که وبسایت خود را مطابق با نیازهایشان ایجاد و نگهداری کنند.


از دروپال در چه مواردی استفاده می شود؟

دروپال در حال حاضر در بیش از 1.7 میلیون وبسایت به کار گرفته شده است و سهم حدوداً 11 درصدی از 10,000 وبسایت پربازدید را در سرتاسر جهان به خود اختصاص می دهد. از سیستم مدیریت محتوای دروپال در بخش های گوناگونی مانند سرگرمی، دولت ها، آموزش، خدمات مالی و غیره استفاده می شود. از برخی سازمان های شناخته شده که از دروپال استفاده می کنند، می توانیم به گروه موسیقی وارنر، فَنی مِی، دولت استرالیا، دانشگاه پرینستون و داروسازی فایزر اشاره کنیم.


سیستم دروپال از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است و از همین رو، برای وبسایت هایی مناسب است که دارای محتوای ساختاریافته و گردش کار انتشار محتوا هستند. با وجود این، بایستی اشاره کنیم که استفاده از دروپال برای پروژه های کوچک یا وبسایت های تک صفحه ای ممکن است مقرون به صرفه نباشد.

طراحی سایت مدرن در سال 2022

چه عواملی بر قیمت طراحی سایت تاثیرگذار است؟

دروپال چیست
در این بخش از موضوع دروپال چیست، به شما خواهیم گفت که دروپال برای چه کسانی گزینه مناسبی است.
•    وبسایت شما دارای چند ده صفحه یا بیشتر خواهد بود.
•    شما در تیم خود بیش از 5 ویرایشگر محتوا دارید.
•     شما دارای چند وبسایت هستید و لازم است که رسانه ها و حساب های کاربری را به اشتراک بگذارید.
•    برای حضور آنلاین، سازمان شما الزامات سخت گیرانه ای را در رابطه با برندسازی وضع کرده است.
•    برای انتشار محتوا، شما می خواهید که گردش کار چند مرحله ای (پیش نویس، بررسی، زمانبندی شده، منتشرشده و غیره) داشته باشید.
•    شما می خواهید که سیستم مدیریت محتوایتان را با سایر اجزای تجربه دیجیتال سازمان یکپارچه سازی کنید.
•    سازمان شما می خواهد یا نیاز دارد که از یک سیستم نرم افزاری منبع باز استفاده کند.

 

19 ترند برتر طراحی سایت در سال 2023


سیستم مدیریت محتوای دروپال چه مزایایی دارد؟

اگرچه گزینه های متعددی برای مدیریت محتوا در بازار موجود هستند، اما دروپال با توجه به مزایای متمایز خود، توانسته است که به گزینه ارجح بسیاری از کاربران تبدیل شود. درک این مزایا می تواند به شما در تصمیم گیری کمک کند. در ادامه نگاهی به برترین مزایای دروپال خواهیم داشت.


توسعه پذیری و ماژولار بودن
توسعه پذیری بالا و ماژولار بودن دروپال به توسعه دهندگان اجازه می دهد که بتوانند قابلیت های مورد نیاز دیگری را به آن اضافه کنند. هزاران ماژول برای دروپال موجود است. به علاوه، امکان ایجاد ماژول های سفارشی باعث می شود که بتوانید بدون نیاز به کدنویسی گسترده، وبسایت های پیچیده و غنی از ویژگی های مختلف ایجاد کنید.


جامعه ای با پشتیبانی قوی
دروپال دارای یک جامعه بزرگ، فعال و با پشتیبانی قوی است. هزاران توسعه دهنده، طراح و کاربر در این پلتفرم مشارکت دارند و از همین رو، دانش، منابع و کمک های زیادی در دسترس است. جامعه دروپال، به روز بودن، امن بودن و نوآورانه بودن این پلتفرم را تضمین می کند.


امنیت بالا
در مبحث دروپال چیست، مزایای این سیستم مدیریت محتوا به همین جا ختم نمی شود. دروپال به خاطر امنیت بالای خودش شناخته شده است. تیم امنیت دروپال پیوسته تلاش می کنند تا آسیب پذیری های احتمالی را شناسایی و برطرف کنند. همچنین، به طور منظم، به روزرسانی ها و پَچ های امنیتی برای تضمین امنیت این پلتفرم منتشر می شوند. همین امر باعث شده که دروپال به گزینه ای محبوب برای وبسایت های سازمانی تبدیل شود که نیازمند سطح بالایی از امنیت هستند.


پشتیبانی از زبان چندگانه
پلتفرم دروپال به صورت ذاتی از چند زبان پشتیبانی می کند. به این ترتیب، می توانید به چند زبان به ایجاد و مدیریت محتوا بپردازید. همین امر باعث شده است که دروپال به یک گزینه عالی برای سازمان ها و مشاغلی تبدیل شود که در صدد هدف قرار دادن مخاطبان از مناطق مختلف جهان هستند.


مقیاس پذیری و عملکرد
دروپال به شکلی طراحی شده است که بتواند سطح بالایی از ترافیک را مدیریت کند. همچنین، مقیاس پذیری برای متناسب سازی با نیازهای وبسایت های در حال رشد، یکی دیگر از ویژگی های مهم دروپال است. قابلیت های کَشینگ و ویژگی های بهینه سازی عملکرد دروپال کمک می کنند تا مطمئن شوید که پاسخگویی و سرعت وبسایت شما، حتی در دوره های اوج ترافیک، حفظ خواهد شد.


قابلیت های سئو
در طراحی دروپال، به سئو توجه ویژه ای شده است؛ این پلتفرم طیف وسیعی از ویژگی ها و ماژول ها را به منظور بهبود رتبه بندی سئو سایت، در اختیار کاربران قرار می دهد. URLهای ساده، متاتگ های قابل سفارشی سازی و قابلیت ایجاد نقشه سایت XML داخلی تنها تعدادی از قابلیت ها و ویژگی های دروپال در جهت بهینه سازی سئو وبسایت هستند.


طراحی ریسپانسیو
با گسترش روزافزون ضریب نفود دستگاه های موبایل، طراحی ریسپانسیو برای وبسایت های مدرن به یک ضرورت تبدیل شده است. دروپال ایجاد وبسایت های ریسپانسیو را برای دستگاه های با اندازه صفحه نمایش مختلف راحت تر می کند و تجربه کاربری مطلوبی را برای تمام بازدیدکنندگان به ارمغان می آورد.



ما در این مطلب با تعریف دروپال چیست و مرور ویژگی های متمایز آن، سعی کردیم به شما نشان دهیم که دروپال چرا یک انتخاب ارجح برای بسیاری از کاربران، توسعه دهندگان، شرکت ها و حتی سازمان های بزرگ و دولت ها به شمار می رود. امروزه از برچسب های مختلفی مانند سیستم مدیریت محتوای پیشرفته یا چارچوب مدیریت محتوا نیز برای نام گذاری پلتفرم دروپال استفاده می شود. مهم نیست از چه نامی استفاده می کنید، مطمئناً ارزش آن را دارد که جهت یادگیری و استفا ده از دروپال برای ایجاد وبسایت خودتان وقت بگذارید.


تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۲ ) ۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید