دامنه سایت com بهتر است یا ir؟

دامنه سایت com بهتر است یا ir؟

نخستین گام برای طراحی و راه‌اندازی سایت، ثبت دامنه اختصاصی متناسب با حیطه فعالیت است. بدون تردید خرید دامین با نام اختصاصی مناسب بر روی برندینگ و رشد کسب و کار اینترنتی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

دامنه سایت com. و ir. از دامین‌ های محبوب و پرفروش به‌ حساب می‌آیند که توسط شرکت‌های فعال در زمینه خدمات دیجیتال مارکتینگ به افرادی که قصد طراحی سایت دارند، ارائه می‌ شوند.

بزرگترین سوال افرادی که به دنبال راه‌اندازی وب‌سایت و توسعه کسب و کار در فضای اینترنت هستند این است که دامنه سایت com. بهتر است یا ir.؟ برای رسیدن به پاسخ سوال بالا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. 

 

دامنه com. چیست؟

امروزه com. به عنوان معروف‌ترین و کاربردی‌ترین پسوند برای دامنه در سراسر جهان شناخته می‌شود که برای اهداف تجاری در نظر گرفته شده است.

اگرچه دات کام مخفف واژه «commercial» به معنی تجاری است، اما با توجه به آزاد بودن ثبت این دامنه برای عموم، از آن برای مقاصد غیر تجاری هم استفاده می‌شود.

دامنه com. محبوبیت بیشتری بین کاربران اینترنت دارد و می توان گفت کاربران اعتماد بیشتری به این دامنه در مقایسه با دامنه های دیگر دارند. به طور کلی می توان گفت، com. در طراحی سایت به رشد کسب و کار، برندینگ، جلب اعتماد مشتریان و فروش بیشتر کمک شایانی خواهد کرد.

دامنه com. بدون هیچ‌گونه محدودیتی بوده و می‌توان از آن برای هر سایتی استفاده کرد؛ از این‌ رو افرادی که قصد دارند تا فعالیت خود را به صورت جهانی گسترش دهند و در اقصی نقاط دنیا در دسترس باشند، می‌ توانند از قابلیت‌ های دامنه دات کام بهره ببرند.

 

دامنه ir. چیست؟

دامنه ir. یکی از انواع دامنه‌ های ملی ایران است که بسیاری از صاحبان مشاغل برای دامنه با پسوند ir. خریداری می‌کنند. ir. مخفف واژه «iran» است که به صورت عمومی برای کلیه وب‌سایت‌ها با رعایت قوانین ایرنیک قابل ثبت خواهد بود.

انواع پسوند دامنه اینترنتی ایران (ir) شامل .ir ،.co.ir ،.net.ir ،.org.ir ،.ac.ir ،.gov.ir ،.id.ir و .sch.ir بوده که از طریق پژوهشگاه دانش‌ های بنیادی‌ ‌ایرنیک، می‌ توان به خرید و ثبت آنها اقدام کرد.

لازم به ذکر است که هر کدام از پسوندهای دامنه دات آی آر برای فعالیت خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال استفاده از دامنه co.ir. برای شرکت‌ها، نمایندگی‌ها و برند‌های ثبت شده با نام کامل ثبتی یا حروف اول نام مندرج در روزنامه رسمی مجاز خواهد بود.

 

دامنه دات کام یا دات آی آر

 

برای طراحی سایت com. بخریم یا ir.؟

نام دامنه در حقیقت آدرس سایت است و به نوعی با کسب و کار ارتباط مستقیم داشته و معرف آن خواهد بود؛ از این‌ رو نامی باید انتخاب شود که مرتبط با حیطه فعالیت باشد.
بدون تردید دامنه دات کام و دات آی آر از بهترین دامین‌های موجود هستند که صاحبان مشاغل می‌توانند متناسب با نیاز خود به انتخاب هر یک اقدام کنند.
حال بسیاری از کاربران که قصد طراحی سایت دارند و با این دغدغه مواجه هستند که برای طراحی سایت com. بخریم یا ir.؟ به‌طور کلی انتخاب دامنه به این موضوع بستگی دارد که مخاطبان هدف سایت بین‌المللی هستند یا ایرانی؟!
در واقع تهیه دامنه com. برای مشاغلی که مخاطبان بین‌المللی دارند، امری ضروری است اما افرادی که تصمیم به فعالیت در ایران و وب فارسی دارند، می‌توانند از دامنه ir. بهره ببرند که قیمت ارزان‌تری نسبت به دامنه com. دارد.

 

برای سئو کدام دامنه بهتر است؟

سئو محلی (local seo) از مباحث مهمی است که به کسب و کارها در دسترسی به مخاطبان اطراف کمک شایانی می‌کند؛ یعنی زمانیکه مخاطب در تهران، عنوانی را در موتور جست‌ و‌ جوی گوگل سرچ کند، گوگل کلیه سایت‌هایی که در شهر تهران مشغول فعالیت هستند را به کاربر نشان می‌دهد.

این موضوع در سطح بین‌الملل هم صدق می‌کند؛ به‌طوری که موتور جست‌و‌جوی گوگل با استفاده از ابزار google search consol این امکان را برای مدیران سایت‌ها فراهم کرده است تا بتوانند کشور مورد نظر خود را انتخاب کنند که این انتخاب در نمایش سایت به مخاطبان آن کشور در بالاترین نتایج کمک خواهد کرد.

به‌طور کلی در مقایسه دامنه com. و ir. از لحاظ سئو باید این نکته را در نظر بگیرید که این 2 دامنه برتری خاصی نسبت به یکدیگر ندارند؛ از این ‌رو انتخاب دامنه ملی دات آی آر یا دامنه بین‌المللی دات کام برای سایت هیچ مشکلی برای بهینه سازی به ‌وجود نخواهد آورد.  

 

تماس با کارشناس سایت 

 

آیا با دامنه ir. می‌ توان تبلیغات گوگل انجام داد؟

تبلیغات گوگل از شیوه‌های کاربردی برای بیشتر شدن بازدید و رشد سایت به‌ حساب می‌آید و باعث می‌شود سایت در زمان مناسب به مخاطب هدف نمایش داده شود. بسیاری از افرادی که به دنبال طراحی سایت و ثبت دامنه هستند، می‌خواهند بدانند که آیا با دامنه ir. می‌توان تبلیغات گوگل انجام داد؟

در حال حاضر  امکان تبلیغات گوگل برای دامنه دات آی آر وجود ندارد؛ زیرا گوگل در تبعیت از سیاست‌های تحریمی اداره کنترل دارایی‌ های برون مرزی آمریکا (OFAC) اجازه ندارد کشور ایران را در لیست انتخاب سرویس‌های خود قرار دهد. سایت‌هایی با دامنه ir. تنها با تغییر دامین اصلی به دامین بین‌المللی چون com. می‌توانند، تبلیغات گوگل انجام دهند.
 

امنیت و سرعت ir. بیشتر است یا com.؟

چالش بعدی برای خرید دامنه ir. و com. امنیت آنها می باشد و طراحان سایت و صاحبان کسب و کارها به دنبال خرید دامنه با امنیت بالاتری هستند. شاید در نگاه اول بنظر برسد که چون ir. دامنه داخلی است و از طریق سایت nic به عنوان یک سایت دولتی ایرانی ثبت می شود امنیت بالاتری دارد. اما در واقعیت اینطور نیست و سایت های و  امنیت دامنه com. بیشتر است. یکی از دلایل امنیت سایت com. نصب ssl و بالا بردن امنیت سایت است. در حالیکه نصب ssl روی دامنه ها ir. با چالش هایی همراه است. 

 

امنیت کدام دامنه بهتر است؟ 

 

قیمت دامنه‌ها چقدر است و به چه عواملی بستگی دارد؟

بدون شک یکی از مهمترین عوامل در انتخاب نوع دامنه، قیمت آن است. قیمت دامنه‌های بین‌المللی نظیر com. برای ایرانیان گرانتر است، اما ثبت دامنه ir. مقرون به صرفه و با هزینه کمتر انجام می‌شود. قیمت ارائه شده توسط شرکت‌های خدماتی برای ثبت دامنه به مدت 1 سال است؛ یعنی این مبلغ باید هر سال توسط صاحب سایت برای تمدید دامنه پرداخت شود.

در حال حاضر قیمت ثبت دامنه ir. چیزی حدود 30000 هزار تومان است، اما هزینه ثبت دامنه com. چیزی حدود 530000 هزار تومان خواهد بود؛ یعنی هزینه خرید دامنه com.  چیزی در حدود 17 برابر هزینه خرید دامنه ir. است. 

 

جمع‌بندی

پسوند دامنه نشانگر هویت سایت یا ملیت آن است. طراحی و راه‌اندازی سایت در گام اول به خرید و ثبت دامین مناسب نیاز خواهد داشت.  دامنه .IR و com. از محبوب‌ترین و پرکاربردترین انواع دامنه‌ها هستند که دامنه دات آی آر یک دامنه ملی بوده و دامنه دات کام یک دامنه بین‌المللی است.
برای انتخاب دامنه وب‌سایت باید به مسائلی چون موقعیت جغرافیایی، مخاطبان هدف و شرایط بیزینس توجه داشت تا بتوان بهترین انتخاب را انجام داد. بنابراین اگر به دنبال طراحی سایت و ثبت دامنه متناسب با حیطه فعالیت خود هستید، می‌توانید با توجه به نیازتان به خرید دامنه .IR یا com. از طریق نمایندگی معتبر ثبت دامنه اقدام کنید.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۳ ) ۲.۳ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید