جدیدترین ویژگی ها و قابلیت های Next.js 13

جدیدترین ویژگی ها و قابلیت های Next.js 13

شاید بسیاری تصور می کردند که نسخه جدیدی از فریمورک Next.js را نخواهند دید و با همان ویژگی ها و قابلیت ها به کار خود ادامه خواهد داد. اما سازندگان این فریمورک به این ویژگی ها و قابلیت ها اکتفا نکرده و با معرفی جدیدترین نسخه تحت عنوان Next.js 13، ویژگی های بیشتری به آن اضافه کردند تا مطمئن شوند که کاربران، تجربه بهتری خواهند داشت. در همین راستا در مطلب امروز می خواهیم ویژگی ها و قابلیت های Next.js 13، جدیدترین نسخه Next.js را بررسی کنیم.

 

Next.js چیست؟

Next.js، یک فریمورک منبع باز است که از آن برای ساخت اپلیکیشن های تک صفحه ای یا SPA استفاده می شود. این فریمورک از بهترین روش های فریمورک React استفاده می کند و در نتیجه شما می توانید با تعداد کد کمتر و با سرعت بیشتر، اپلیکیشن تک صفحه ای بسازید. NEXT.Js بهترین و جدیدترین روش های توسعه و طراحی اپلیکیشن را در اختیار توسعه دهنده قرار داده است و به دلیل سهولت استفاده، مدت زمانی که صرف یادگیری می کنید را کاهش می دهد. Next.js بر اساس فریمورک Webpack Asset Pipeline و React ساخته شده است. شما می توانید به راحتی با رندر سمت سرور یا رندر سمت کلاینت، یک اپلیکیشن بسازید و آن را در چندین پلتفرم از جمله وب، اندروید و آی او اس اجرا کنید.

Next.js، به دلیل سهولت استفاده و تجربه خوب توسعه دهندگان، به یکی از محبوب ترین فریم ورک های طراحی وب اپلیکیشن تبدیل شده است. علاوه بر این، عملکرد آن به نحوی است که برای رسانه ها، SaaS و شرکت های خرده فروشی جذابیت بالایی دارد. نسخه اصلی Next.js مبتنی بر یک فریمورک React برای سرورهای پویای داخل سایت ها بود. در ادامه، ویژگی ها و قابلیت های Next.Js 13 توسعه داده شد تا تیم های توسعه دهنده بتوانند به جای سایت یا اپلیکیشن تک صفحه ای، برای طراحی اپلیکیشن های پیچیده و کاملا متفاوت اقدام کنند.

با این حال، پویا بودن همیشه با محدودیت های متعددی همراه است. ارتقاء یک برنامه استاتیک تنها راه برای طراحی اپلیکیشن پویا بود، مگر اینکه شما یکی از غول های وب مانند گوگل یا فیس بوک باشید. در واقع نیاز به پویایی اپلیکیشن باعث شد تا عیوب اپلیکیشن های استاتیک مشخص شود. برای مثال حجم بالایی از کدهای جاوا اسکریپت سمت کلاینت برای ایجاد یک اپلیکیشن استاتیک نیاز بود که البته درانتها نیز اپلیکیشن استاتیکی که ساخته اید با چیزی که کاربر خواسته است همخوانی نداشت. از این رو Next.js 13 معرفی شد.

 

Next.js چیست؟ 

 

قابلیت های Next.Js 13 چیست؟

طراحی اپ و سایت با next.js مزایا و معایبی دارد که البته در ورژن جدید معایب آن رفع شده است. پیشنهاد می کنیم مقاله مزایا و معایب طراحی سایت با Next.js را مطالعه کنید. Next.js 13 جدیدترین نسخه از فریمورک Next.js ویژگی های جدید بسیاری دارد که بسیاری از توسعه دهندگان از مدت ها قبل خواهان اضافه شدن این ویژگی ها به فریمورک بودند. قابلیت های Next.js 13 را می توان در سه مورد خلاصه کرد:

 

1. زیرساخت کامپایلر

Webpack، یک باندلر منبع باز است که توسعه front-end را تغییر داد و به عنوان پایه و اساس ساخت Next.js قرار گرفت. با وجود اینکه Webpack این فرصت را فراهم آورد تا جاوا اسکریپت چند عنصر تعاملی را به یک صفحه اضافه کند و با استفاده از JS یا TypeScript وب اپلیکیشن بسازد، اما وقت به روز رسانی بزرگ رسیده بود و در نتیجه وب پک، جای خود را به turbopack داد. Turbopack اپلیکیشن های بزرگ را 700 برابر سریع تر از Webpack و 10 برابر سریعتر از Vite به روز رسانی می کند. از این سرعت برای راه اندازی سرور و توسعه اپ استفاده می شود.

 

2. زیرساختی برای رندرکردن از قابلیت های Next.Js 13

در ادامه معرفی قابلیت های Next.Js 13 باید گفت که در حال حاضر، یک روش جدید برای رندر کردن سرور، واکشی داده ها (data fetching) و چیدمان صفحه ایجاد شده است. به این ترتیب، توسعه دهندگان می توانند از کدهای جاوا اسکریپت سمت کلاینت استفاده کمتری کنند و در عین حال بهترین اپلیکیشن ها را با فریمورک React توسعه دهند و ساخت و توسعه آن را به فرآیندی ساده تبدیل کنند. امروزه تقریبا کار با ویژگی ها و قابلیتی های جدید فریمورک Next.js و React راحت تر شده است.

یکی از محبوب ترین قابلیت های Next.js، پیدا کردن مسیر درست انتقال داده یا مسیریابی (روتر) بصورت خودکار است. شما می توانید به طور خودکار و بدون انجام تنظیمات و تنها با قرار دادن یک فایل در داخل پوشه مخصوص، مسیریابی در اپلیکیشن را ایجاد کنید. به این طریق، توسعه دهندگان Next.js فرصت های عالی خواهند داشت که بهترین مسیریاب های موجود را ایجاد کنند.

از طرفی روتر فعال کردن واکشی داده در اپلیکیشن و اشتراک گذاری آنها در کامپوننت ها را ساده تر می کند. به عنوان مثال، اشتراک گذاری داده های پویا در بین صفحات می تواند مکان یابی کد اپلیکیشن را با روتر آسان تر کند.

 

ویژگی های جدید next.js 13 

 

3. تولکیت کامپوننت (Component toolkit)

تصاویر، فونت ها، اسکریپت ها و حتی پیش نمایش های محتوا در شبکه های اجتماعی از رایج ترین ابزارها و محتواهای وب هستند که باید با یک وب SDK واقعی پوشش داده شوند. بنابراین، توسعه وب به سرمایه گذاری کامل روی ابزار، زمان اجرا، زیرساخت ابری و اکوسیستم فریمورک Next.js نیاز دارد. Vercel تلاش کرده است تا به توسعه دهندگان این فرصت را بدهد که به شکلی بهتر کار کنند. به عنوان مثال، ویژگی جدید نکست جی اس 13 (next/font package@) اضافه کردن فونت ها به اپلیکیشن را بسیار راحت تر کرده است. همچنین، ویژگی جدید next/image@ بارگذاری تصاویر و لیزی لودینگ (Lazy Loading) را آسان می کند.

با استفاده از ماژول جدید next/font@ می توانید اندازه و نوع فونت های سایت، اپ و وب اپ را در طول زمان ساخت تغییر دهید. این ماژول انواع فونت را دانلود می کند و آنها را در پوشه public/ میزبانی می کند.

تصاویر 44 درصد حجم یک صفحه را تشکیل می دهند. کیفیت تصاویر بسیار مهم است. 70 درصد از شرکت کنندگان در انجمن Next.js گفته اند که وقتی از یک کامپوننت تصویر Next.js در تولید اپلیکیشن یا طراحی سایت استفاده کرده اند، کارآیی و سرعت سایت بهبود یافته است. Vercel کار بهینه سازی تصاویر را برای بارگذاری سریع تر انجام می دهد. به لطف همکاری بین فریمورک و زیرساخت ابری، اکنون میلیاردها تصویر در وب بدون تلاش توسعه دهندگان بهینه سازی شده اند.

تجربه توسعه دهندگان نشان می دهد که مولفه های بهینه سازی تصویر در Next.js 13 کاملا بهبود یافته اند. فریمورک Next.js 13 به لطف بهبود قابلیت های پلتفرم سایت مانند لیزی لودینگ تصاویر و نسبت ابعاد CSS که در همه مرورگرها موجود است، تصویر بهتری ارائه می دهد و از کدهای جاوا اسکریپت سمت کلاینت کمتری استفاده می کند، بهتر اجرا می شود و ساده بودن رابط کاربری خود را حفظ می کند.

 

کارشناس طراحی اپ 

 

نتیجه گیری

Next.js فریمورکی است که از مدت ها قبل در دسترس کاربران قرار گرفته و تعداد کاربران زیادی را جذب کرده است. اما تیم سازنده آن در جدیدترین نسخه با معرفی قابلیت های Next.Js 13 جدید و بهبود ویژگی های قبلی، حوزه توسعه سایت  و اپلیکیشن را وارد عصر جدیدی کرده است. در نسخه جدید این فریمورک، turbopack جایگزین webpack شده و قابلیت های رندر کردن، چیدمان و مسیریابی نیز بهبود یافته اند. با استفاده از این ویژگی ها و قابلیت های جدید فریمورک Next.Js توسعه و طراحی سایت، طراحی اپلیکیشن و وب اپلیکیشن را بسیار راحت تر کرده است.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱۸ ) ۲.۶ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید

پرسش و پاسخ

question circle

آیا این درست است که بعضی میگویند با next.js 13 میتوان fullstack کار کرد و نیازی به backend framework نیست؟

Generic placeholder image

بله در ورژن های جدید NextJS امکان اتصال به سرویس های بک اند و انجام برخی امورات بک اندی فراهم شده است، اگر منظور شما از فول استک، کار هم زمان یک برنامه نویس هم در سمت بک اند و هم در سمت فرانت اند، هست، میشود گفت که بله این امکان وجود دارد. ولی راه  زیادی تا تکامل کامل این امکان باقیست