تکنیک های آنالیز رقبا در سئو که هیچکس به شما نخواهد گفت

تکنیک های آنالیز رقبا در سئو که هیچکس به شما نخواهد گفت

تحلیل رقابتی سئو (SEO Competitive Analysis) فرایند شناسایی نقاط قوت و ضعف سئوی شما و رقبایتان است. دقیقا مانند یک تحلیل رقابتی معمولی، شما در حال تلاش برای کشف هرگونه شکاف بین خود و رقبا هستید. اما به جای تمرکز بر استراتژی بازاریابی، روی استراتژی سئو تمرکز خواهید کرد. در نتیجه امر باید به ‌خوبی بدانید سئو چیست و چگونه از آن استفاده می‌شود. برای درک بهتر این موضوع و استفاده از آن با ما همراه باشید.

تحلیل رقبا در سئو
تحلیل سئو رقبای به چه معناست؟

شاید شما هم در این وضعیت باشید که پس از بررسی اصول مهمی مانند توسعه استراتژی سئو، ایجاد محتوای عالی و انجام ممیزی‌های فنی سئو هنوز به مرحله جلب توجه مشتریان دست پیدا نکرده‌اید. بد نیست بدانید که 90% از صفحات وب هیچ ترافیک جستجویی از گوگل دریافت نمی‌کنند. پس برای دریافت حجم مناسب ترافیک باید چاره دیگری هم اندیشید.

پیشنهاد میشود مطالعه کنید: افزایش ترافیک وب سایت


اگر بعد از بررسی‌های سطحی متوجه شدید که رقبای شما چند گام جلوتر ایستاده‌اند، با استفاده از اصول تحلیل سئوی رقبا رمز و راز موفقیت آنها را پیدا کنید تا بتوانید تغییرات لازم را در برنامه‌های خود به وجود آورید. این میان دو راه برای بررسی عملکرد رقبا وجود دارد.


شما می‌توانید موفقیت آنها را به عنوان یک مانع برای خود تصور کنید (که حتما جنبه روانی بالایی داشته و روش غلطی است) یا مسیر طی شده توسط این افرادوسازمان‌ها را به عنوان یک منبع غنی از اطلاعات در نظر بگیرید. برای استفاده از این گنجینه داده‌ها، استراتژی جستجوی ارگانیک شما باید شامل تجزیه و تحلیل سئو رقبای باشد.
باید به عنوان یک تحلیلگر متوجه شوید که در نظر رقبا، سئو چیست؟ و چگونه از آن استفاده کرده‌اند. هنگامی که این تحلیل‌ها به درستی انجام شوند، شما محتوای بهتر و هدفمندتری ایجاد می‌کنید، رتبه بندی موتورهای جستجو را ارتقا داده و ترافیک مرتبط بیشتری را در وب‌سایت خود جذب می‌کنید.


بنابراین، قبل از اینکه بتوانید رقبای خود را شکست دهید باید بدانید:
•    رقبای «واقعی» شما چه کسانی هستند؛ رقیب، همیشه آن کسی نیست که شما فکر می‌کنید.
•    رقبا برای کدام کلمات کلیدی برنامه ریزی کرده و ترافیک ارگانیک دریافت می‌کنند.

تحلیل رقبا

چگونه برنامه سئوی رقبای خود را پیدا کنیم؟

اولین چیزی که باید در مورد سئوی رقبای خود بدانید این است که آنها لزوما همان رقبایی که در ذهن ساخته‌اید، نیستند. در واقع با طی مسیر و بررسی‌های لازم متوجه این موضوع می‌شوید که راهکار درست کدام است و شخصیت برند شما باید چگونه ساخته شود؛ بنابراین، سوال اصلی ما برای رسیدن به این سطح این است که رقیب سئو کیست؟


رقبای سئوی شما، وب‌سایت‌هایی هستند که برای همان جست‌وجوهای ارگانیکی تلاش می‌کنند که شما برای آنها برنامه ریزی کرده‌اید. این مسئله به این معناست که رقبای سئوی ما از موضوعی به موضوع دیگر متفاوت هستند. با این وصف مهم است که بدانید:
•    دقیقا با چه کسی رقابت می‌کنید؟
•    برای رسیدن به کدام هدف در این رقابت تلاش می‌کنید؟
اینجاست که اولین مرحله تحلیل رقبا مطرح می‌شود. پیدا کردن آن دسته از رقبا در لیست جستجو گوگل که ممکن است از آنها بی‌اطلاع باشید. اگر بخش‌های مختلف وب‌سایت شما بر حوزه‌های تجاری مختلف تمرکز دارد، پس رقبای متعددی در سراسر صنایع خواهید داشت. شناسایی این افراد/ سازمان‌ها برای درک بهتر مسئله سئو چیست، بسیار مهم است.


فراموش نکنید
گمانه زنی راه درستی برای نزدیک شدن به نتیجه دلخواه نیست. ممکن است فکر کنید در شناخت رقبای خود درست عمل کرده‌اید، اما دقیق‌ترین روش برای کشف رقبای سئو، مشاهده داده‌های آنها است. از آنجایی که ممکن است در مسیر تحلیل خود هزاران (یا حتی ده‌ها هزار) صفحه وب و کلمات کلیدی را تجزیه و تحلیل کنید، باید بدانید که کدام ابزارها برای کار شما راهگشا هستند. برخی از ابزارهای مهم برای این کار عبارتند از:


•    SpyFu
•    SE Ranking
•    BuzzSumo
•    Visualping
•    MozBar


استفاده از این نوع ابزارها می‌تواند برای افرادی که تبحر لازم را ندارند، مشکل‌ساز شود. به همین خاطر مهم است که با استفاده از تجربه کارشناسان کیان تجارت برای ارتقای وضعیت شغلی خود اقدام کنید. با استفاده از خدمات ما در زمینه‌های طراحی سایت، سئو و تبلیغات گوگل، به راحتی متوجه خواهید شد که منظور از رقیب سئو چیست و چگونه باید آن را آنالیز کرد.

زمان مناسب برای تجزیه و تحلیل رقبای سئو

مهم است بدانید که عملکرد سئوی شما ایستا نیست و باید پویایی خاص خودش را داشته باشد. با تغییرات الگوریتم موتورهای جستجو، پیدا کردن رقبای جدید و گسترش بازاریابی دیجیتالی طرف مقابل، نمی‌توانید خودتان را تنها حساب کرده و یک برنامه تک بعدی داشته باشید.
تجزیه و تحلیل منظم رقبا برای درک جایگاه شما (در مقایسه با آنها) کمک می‌کند تا قبل از اینکه بر رتبه بندی گوگل به سطح منفی برسید، مناطقی را شناسایی کنید که جای پیشرفت دارند. در این مسیر برخی از فرایندها و رویدادهای کلیدی وجود دارند که با تکیه بر آنها می‌توانید همیشه در حال انجام تجزیه و تحلیل رقبای سئو باشید.(استراتژی سئو موفق )

این موارد عبارتند از:


زمان تولید محتوا در سئو
زمان تولید محتوا بهترین وقت برای آنالیز رفتار رقیب تا بتوانید پاسخ سئو چیست؟ را به راحتی پیدا کنید. با این بررسی اطمینان حاصل می‌کنید که صفحه شما با هدف جستجوی کاربر به روشی بهتر و کامل‌تر از رقبا طراحی شده است.

پیشنهاد مطالعه:محتوای مناسب برای سئو چه ویژگی هایی دارد؟


زمان برنامه ریزی تقویم محتوا
ابتدا بررسی اینکه رقبای شما با توجه به تقویم‌ها، چه کاری را به‌خوبی انجام می‌دهند. سپس چرخش منحصر به فرد خود را روی آن برنامه قرار دهید. این روش یک راه عالی برای به دست آوردن رتبه مناسب در موتور جستجو است. همچنین می‌توانید از تجزیه و تحلیل رقبای سئو برای محاسبه میزان تلاش و برتری از رقبا در یک موضوع خاص استفاده کنید.


پس از افت ناگهانی رتبه
بیشتر شرکت‌ها زمانی با مسئله تحلیل سئو سایت رقیب فکر می‌کنند که در پایین‌ترین حد از رتبه بندی گوگل قرار گرفته‌اند. در نتیجه مهم است که قبل از افت در رتبه خود به این فکر باشید تا با برنامه درست پیش بروید. این برنامه‌ریزی‌های علاوه بر صرفه جویی در هزینه، زمان و وقت شما را نیز مدیریت می‌کنند.  


صفحه شما در SERP ها راکد است
اگر صفحه شما راکد است و یکی از نتایج جستجوی برتر نیست، تجزیه و تحلیل رقابتی می‌تواند به شما کمک کند شکاف‌ها را برای بهینه‌سازی پیدا کنید.


اگر SERP ها تغییر کرده‌اند
اگر وب‌سایت دیگری برای یک عبارت جستجوی خاص از شما پیشی گرفته است، باید مسئله رقیب سئو چیست را مورد توجه قرار داده و پس از تجزیه و تحلیل رقبای سئو، از نقاط قوت آنها استفاده کنید.

تحلیل سئو رقیب


یک گام بزرگ در درک مسئله رقیب سئو چیست

تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی رقیب سئو بزرگ‌ترین گامی است که باید برداشته شود. تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی رقیب، فرایند یافتن کلمات کلیدی ارزشمندی است که رقبای شما با استفاده از آنها، رتبه بالایی برای وب‌سایت خود به دست آورده‌اند. سپس از آن برای هدایت ترافیک خود به صفحات وب استفاده کنید.

در واقع مهم است که تحقیقات ارگانیک را به درستی انجام دهید و کلمات کلیدی را که رقبای برتر شما در نتایج جستجو از آنها استفاده می‌کنند را به دست آورید. دقیقا در همین مراحل است که انواع ابزارهای جستجوی کلمه کلیدی (مانند ماژول Keyword Research در Rank Tracker) راهگشا خواهند بود.

کلمات کلیدی در سئو


در دنیای دیجیتال مارکتینگ، شما باید معیارهایی داشته باشید که کارایی خود را بر اساس آنها تایید کنید. برای توسعه استراتژی سئوی خود، باید رقابت سئو را تجزیه و تحلیل کنید تا بدانید چگونه رقبای ارگانیک را شکست داده و چگونه همیشه در صدر SERP ها بمانید. با توجه به این مسئله، ضروری است که از تجربیات افراد متبحر در این زمینه استفاده کنید تا بدون هدر دادن وقت و هزینه، مسیر درست را طی کنید.  

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۳ ) ۲.۳ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید