تقویم محتوا چیست؟

تقویم محتوا چیست؟


تقویم محتوا تقویمی است که بازاریابان از آن در هنگام برنامه‌ریزی برای محتوای آتی خود استفاده می‌کنند. مهم نیست که تیم شما قصد دارد محتوایی برای وبلاگ یا رسانه‌های اجتماعی تولید کرده و یا حتی آن را به صورت یک مقاله برای سئو سایت خود منتشر کند، چنین تقویمی به شما کمک خواهد کرد که جریان کار تولید محتوا توسط اعضای تیم خودتان را پیگیری کنید و بر زمانبندی انتشار محتوا در برهه‌های زمانی مختلف نظارت داشته باشید. در ادامه پیرامون اینکه تقویم محتوا چیست و نحوه اجرا و پیاده‌سازی آن به چه صورت است، بحث خواهیم کرد.

تقویم محتوایی چیست
تقویم محتوا چیست؟

تقویم محتوا که با عنوان تقویم تحریریه نیز شناخته می‌شود، یک برنامه زمانبندی مکتوب بوده که نشان می‌دهد در چه زمانی و در چه مکانی قرار است محتوای خود را در آینده منتشر کنید. تقویم‌های محتوا معمولاً شامل بخش‌های آتی، به روز رسانی‌های وضعیت، فعالیت‌های تبلیغاتی برنامه‌ریزی شده، مشارکت‌ها و به روز رسانی‌های محتوای موجود هستند.


چرا داشتن یک تقویم محتوا مهم است؟

چنانچه وبلاگ شما جنبه سرگرمی دارد که از آن گهگاهی برای انتشار پست‌های شخصی استفاده می‌کنید، احتمالاً نیازی به تقویم‌های محتوا نخواهید داشت. اما اگر از بازاریابی محتوا برای رشد کسب و کار آنلاین خود استفاده می‌کنید، سازمان‌یافتگی نقش کلیدی را ایفا خواهد کرد. تقویم‌های محتوا به سه طریق به راهبرد بازاریابی محتوای شما کمک می‌کنند که عبارتند از:


•    اولاً تقویم‌های محتوا کمک می‌کنند که از انجام تمام تکالیف مرتبط با محتوای خودتان اطمینان حاصل پیدا کنید. چنانچه برنامه منسجمی برای تولید محتوا نداشته باشید، بعضی چیزها را فراموش خواهید کرد یا مجبور می‌شوید به میزان کمتری محتوا منتشر کنید. همچنین ممکن است از به روز رسانی محتوای قدیمی غافل شوید. به عبارت دیگر، با ایجاد یک تقویم برای محتوا مطمئن خواهید شد که چیزی را از قلم نیندازید.

پیشنهاد مطالعه:محتوای مناسب برای سئو چه ویژگی هایی دارد


•    دوماً با استفاده از تقویم‌های محتوا می‌توانید همکاری بین اعضای تیم و شرکای خارجی را تسهیل کنید. چنانچه اشاره شد، اگر یک وبلاگ شخصی داشته باشید، در وهله نخست شاید نیازی به تقویم محتوا نداشته باشید. اما اگر چند نفر برای شما کار می‌کنند یا با پیمانکاران دیگر همکاری می‌کنید، پس به چیزی برای ایجاد هماهنگی بین اعضا نیاز خواهید داشت. در مبحث تقویم محتوا چیست، بایستی به این نکته اشاره کنیم که امروزه تقویم‌های محتوا بیشتر نقش یک ابزار مدیریت پروژه را به خود اختصاص داده‌اند تا یک تقویم واقعی.


•    سوماً با استفاده از تقویم‌های محتوا می‌توانید تصویر کلی را از آینده ترسیم کنید. به عنوان مثال، می‌توانیم از این تقویم استفاده کنیم تا مطمئن شویم که مجموعه‌ای از مطالعات موردی را یکجا منتشر نکنیم یا از دو راهنما برای پوشش دادن موضوعی یکسان استفاده نکنیم. به این ترتیب می‌توانیم کل راهبرد بازاریابی خود را برای چند ماه آینده روی یک صفحه نشان دهیم.

تقویم محتوا
نحوه تولید تقویم محتوا چگونه است؟

ابزارهای مختلفی وجود دارند که می‌توان برای تولید تقویم‌های محتوا از آن‌ها استفاده کرد. اما واقعیت این است که تقویم‌های محتوا نباید پیچیده باشند. بالأخره هر چه باشد هدف این است که کارها برای شما و تیمتان آسان‌تر شوند. این بدان معنی است که می‌توانید با استفاده از Google Sheets با یک تقویم محتوای ساده شروع کنید. در اینجا به چهار مورد اشاره شده است که در هر تقویم محتوایی باید وجود داشته باشد.

مطالعه بیشتر:تاثیر شگفت انگیز تعداد کلمات در سئو


سرمقاله در تقویم محتوایی

سرمقاله مهم‌ترین بخش از تقویم محتوای شما را تشکیل می‌دهد. این‌ها محتوایی هستند که شما منتشر خواهید کرد، حال چه در وبلاگ خودتان، چه در یک پادکست و یا در رسانه‌های اجتماعی. هدف اصلی تقویم محتوای شما این است که بخش‌های مربوط به سرمقاله خود را از قبل برنامه‌ریزی کنید. به این ترتیب می‌توانید به طور سازماندهی‌ شده و مطابق با برنامه انتشار محتوای خودتان حرکت کنید.


برخی شرکت‌ها از یک سال قبل برای محتوای سرمقاله خود برنامه‌ریزی می‌کنند. این در حالی است که شاید برخی وبلاگ‌نویسان مستقل حتی ندانند هفته آینده قرار است چه چیزی را منتشر کنند. در مبحث تقویم محتوا چیست، اینجا همان جایی است که توصیه می‌شود از حدود ۶ ماه قبل برای برنامه‌ریزی اقدام کنید. البته انعطاف‌پذیری را نباید از یاد برد، زیرا همه چیز می‌تواند به سرعت در دنیای بازاریابی دیجیتال تغییر کند.

ممیزی محتوا چیست؟

چرا تقویم محتوا مهم است
پلتفرم در تقویم محتوا

پلتفرم در واقع نقش میزبان را برای تقویم محتوای شما ایفا می‌کند. معمولاً کسانی که به صورت انفرادی به تولید محتوا می‌پردازند، بیشترین انعطاف را نیز در انتخاب ابزار از کاغذ و قلم گرفته تا Google Calendar  و برنامه‌های صفحه گسترده دارند. مهم‌ترین مسئله آن است که کارتان راه بیفتد.
اما باید توجه داشته باشید که برای تیم‌های بازاریابی محتوا ماجرا طور دیگری است. هنگامی که با همکاری یک تیم به خلق محتوا می‌پردازید، تمام اعضا بایستی در جریان ابزارهای مورد استفاده قرار بگیرند و هماهنگی بین اعضای مختلف نقش کلیدی را در اینجا ایفا می‌کند. در غیر این صورت، راه گریزی از ناهماهنگی بین اعضا و مشکلات متعاقب آن نخواهد بود.


پلتفرم Google Sheets از جمله ابزارهای مفید در همین رابطه به شمار می‌رود. این پلتفرم نه تنها برای بازاریابی و سئو محتوا مفید است، بلکه همچنین می‌تواند یک راهکار برای ارسال محتوای جدیدی که روی آن کار می‌کنید به سایر افراد حاضر در سازمان باشد. همچنین اگر در نقش نمایندگی مشغول به فعالیت هستید یا به عنوان یک فریلنسر کار می‌کنید، می‌توانید از طریق پلتفرم‌هایی مانند Asana، Basecamp یا Trello به تقویم محتوای خودتان متصل شوید تا مشتریان بتوانند در جریان روند کار قرار بگیرند.


 تبلیغات محتوا

مهم‌ترین بخش بعدی در تقویم محتوای شما تبلیغات است. در این بخش لازم است سؤالاتی مانند موارد زیر را از خود بپرسید.
•    برای تبلیغ محتوای خود چگونه برنامه‌ریزی خواهید کرد؟
•    چه زمانی آن را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک خواهید گذاشت؟
•    آیا در بحث پیرامون تقویم محتوا چیست، قصد دارید با فرد یا افراد خاصی مصاحبه کنید؟
•    آیا از ارسال خبرنامه به مشترکین خود استفاده خواهید کرد؟


چنین مواردی از جمله فعالیت‌های تبلیغاتی برای تقویم محتوایی شما‌ خواهند بود. لزوماً نیازی نیست که فعالیت‌های تبلیغاتی در تقویمی کاملاً مجزا از سرمقاله قرار بگیرند. اما این ایده خوبی است که از عنوان متفاوتی برای آن‌ها استفاده کرده یا آن‌ها را با رنگ کدگذاری کنید تا بتوانید به راحتی از همدیگر جدایشان کنید.


ایده‌های آتی
در اینجا با فهرستی از ایده‌های مربوط به محتوا سر و کار داریم که هنوز فعالانه روی آن‌ها کار نمی‌کنید. به عنوان مثال، این می‌تواند موضوعی تصادفی باشد که در حین رانندگی به محل کارتان به آن فکر کرده‌اید یا چیزی باشد که در یک جلسه طوفان فکری مطرح شد.
این ایده‌ها معمولاً در خود تقویم محتوایی نشان داده نمی‌شوند، زیرا هنوز برنامه‌ریزی برای آن‌ها صورت نگرفته است. اما لازم است که این ایده‌ها را در گوشه‌ای از ذهنتان داشته باشید و به علاوه، نباید اجازه بدهید که چنین ایده‌هایی حواس شما را از محتوایی که در حال حاضر روی آن کار می‌کنید، پرت کنند.
اگر کسب و کاری دارید و به دنبال دیده شدن و جذب مشتری هستید، شرکت کیان تجارت با تجربه و سابقه درخشانی که در حوزه تجارت دیجیتال دارد، شما را در راه رسیدن به اهدافتان همراهی خواهد کرد و مسیر توسعه را برایتان هموار می‌کند.


تقویم محتوا چه کاربردها و مزایایی دارد؟

استفاده از تقویم‌های محتوایی فواید و مزایای زیادی دارد. با استفاده از تقویم محتوایی می‌توانید شیوه برنامه‌ریزی، تولید و تبلیغ محتوا را متحول کنید. سؤال دیگری که در این قسمت از موضوع تقویم محتوا چیست با آن مواجه می‌شویم، این است که چگونه استفاده از تقویم‌های محتوا می‌تواند به طور قابل توجهی عملکرد شما و کیفیت تولید محتوا را بهبود بخشد؟


•    کمک به نظم و هماهنگی تیم: تقویم محتوایی نمای کلی‌تری از استراتژی محتوا را ارائه می‌دهد. به این ترتیب می‌توانید شکاف‌های موجود را شناسایی کنید و همچنین امکان نظارت بیشتر فراهم می‌شود.


•    طوفان فکری بهتر: وقتی از سازماندهی موضوعی برای محتوا استفاده می‌کنید و تیم شما دید واضح‌تری دارد، ایده‌های جدید خودشان را نشان خواهند داد. فعالیت‌های طوفان فکری برای ارائه محتوای جذاب و کاربرپسند ضروری هستند.


•    حفظ کردن ثبات: ثبات در بازاریابی محتوا بسیار مهم است. برای اینکه مخاطبان خود را درگیر نگه دارید، باید محتوایی ارائه دهید که به یادگیری آن‌ها کمک کند و همچنین سرگرم‌کننده باشد.


•    حفظ کردن علاقه مشتریان: تقویم محتوایی به شما این فرصت را می‌دهد که ببینید قبلاً چه موضوعاتی را پوشش داده‌اید تا دوباره آن‌ها را تکرار نکنید. در عین حال، می‌توانید با شناسایی موضوعات مورد علاقه مشتریان، به ارائه محتوا در همان زمینه‌ها ادامه دهید.


•    وقت شناسی: با استفاده از تقویم‌های محتوا می‌توانید رویدادها، تعطیلات یا زمان‌های خاصی از سال را که برای مخاطبان مهم هستند، شناسایی و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. این بدان معنی است که فرصت را از دست نخواهید داد و با وقت شناسی پاسخگوی مشتریان خواهید بود.

شرکت کیان تجارت با تجربه چندساله در زمینه سئو و تولید محتوا برای مشتریان خود با دارا بودن نمونه کارهای موفق در این زمینه میتواند مشاور خوبی در این زمینه برای بیزینس های شما باشد...

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱ ) ۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید