بک لینک چیست و چگونه بک لینک بگیریم که جریمه نشویم؟

بک لینک چیست و چگونه بک لینک بگیریم که جریمه نشویم؟

لینک بیلدینگ (Link Building) یا ایجاد بک لینک با هدف دیده شدن بهتر توسط موتورهای جستجو انجام می شود و یکی از مهم ترین مباحث موجود در سئو و بهینه سازی سایت است که اهمیت بسیار بالایی دارد. لینک بیلدینگ انواع مختلفی دارد که بک لینک یکی از انواع آن است، در واقع به لینک گیری از سایت های دیگر بک لینک گفته می شود. اما نکته بسیار مهم این است که بک لینک را باید طوری بسازیم که با اعتبار بخشیدن به سایت به سئو کمک کند نه اینکه منجر به جریمه سایت شود.

 

بک لینک چیست؟

مفهوم کلی بک لینک چیست ؟ لینک های ورودی از سایت های دیگر به سایت شما را بک لینک می گویند. وقتی تعداد زیادی سایت با اعتبار دامنه بالا به سایت شما لینک می دهند، نشان دهنده این است که سایت شما محتوایی ارزشمند دارد و گوگل سایت شما را در رتبه های بالای نتایج موتورهای جستجو یا SERP نمایش می دهد. لینک سازی عامل رتبه بندی برای سئو سایت است. اگر سایت های دیگر به سایت شما لینک دهند، در واقع به موتورهای جستجو و خوانندگان نشان می دهند که محتوای شما معتبر است.

 

حتما بخوانید: تگ کنونیکال چیست؟ باید ها نباید های آن در سئو

 

چگونه بک لینک بگیریم؟

چگونه بک لینک بگیریم یکی از سوالات مهم برای سئو سایت است زیرا حساسیت گوگل در ایجاد بک لینک های دستی زیاد شده و امکان پنالتی سایت وجود دارد. بک لینک یکی از فاکتورهای مهم و دریافت بک لینک یکی از مباحث بسیار مهم در سئو خارجی (off-page seo) می باشد. زمانی که می خواهید از یک سایت لینک بگیرید باید سایت را از نطر اعتبار دامنه (Domain Authority)، اعتبار صفحه ای که می خواهید از آن لینک بگیرید (Page Authority) و اسپم اسکور (Spam Score) سایت رو بررسی کنید. سایت هایی که اعتبار دامنه و اعتبار صفحه بالا و اسپم اسکور پایینی دارند، سایت های مناسبی برای دریافت بک لینک هستند. سال ها تجربه کار سئو نشان داده است که اعتبار دامنه و اعتبار صفحه بیش از هر عامل دیگری مهم است. با استفاده از ابزارهای Ahrefs و MOZ می توانید اعتبار صفحه و اعتبار دامنه سایت ها را بررسی کنید.

یکی دیگر از نکاتی که باید در هنگام بک لینک گیری به آن دقت کنید، فالو (follow) یا نوفالو ( nofollow) بودن لینک هاست. اگر شما از لینک فالو استفاده کنید به معنی این است که از اعتبار سایتی که از آن لینک گرفته اید به اعتبار سایت شما اضافه شود و لینک های نوفالو به ربات های خزنده گوگل اعلام می کند سایت هایی که از من لینک گرفته اند اعتبار ندهد. از نظر سئویی بهتر است هم از لینک های فالو و هم از لینک های نوفالو استفاده شود.

زمانی که لیست سایت هایی که می توان از آنها بک لینک گرفت را آماده کردید، آنها را دسته بندی کنید. برای مثال سایت هایی که می توان در آنها کامنت گذاشت، سایت هایی که باید در آنها پروفایل ساخت، تالارهای گفتگو، بلاگ و .... سپس متن یا محتوای خود را که شامل کلمات کلیدی هم هستند آماده کنید و کلمه کلیدی که اصطلاحا anchor text می گویند را به صفحه لندینگ مورد نظرتان لینک کنید.

 

تماس با کارشناس سئو

 

گوگل با چه الگوریتمی بک لینک را بررسی می کند؟

در آوریل 2012 گوگل الگوریتم پنگوئن (Penguin) را بروزرسانی کرد که سئو سایت های زیادی در این به روز رسانی آسیب دیدند. در این به روز رسانی سایت هایی که اقدام به خرید بک لینک کرده بودند و قصد گرفتن بک لینک مصنوعی داشتند را شناسایی و رتبه آنها را کاهش داد.

از آن زمان، به طور منظم الگوریتم پنگوئن به روز رسانی شده است تا به طور مستمر سایت هایی که از روش بک لینک گیری مصنوعی استفاده می کنند را شناسایی کند. همچنین طبق این به روز رسانی ها، سایت هایی که از شر لینک های ضعیف و لینک هایی با اسپم اسکور بالا خلاص شده اند و در عوض به بک لینک های با کیفیت تر تمرکز کرده اند، پاداش می دهد و در نتایج بالاتر گوگل نمایش می دهد.

علاوه بر اینها، گوگل نسبت به جفت سایت هایی که اقدام به لینک دهی مدوام به یکدیگر می کنند حساس تر شده است و سایت هایی که اقدام به این کار می کنند را جریمه می کند و منجر به گوگل پنالتی می شود.

در نظر داشته باشید زمانی که اقدام به بک لینک گیری برای بهبود سئو سایت می کنید، باید بک لینک ها را کنترل کنید تا مطمن شوید لینک دهی به درستی به سایت شما انجام شده است.

 

چگونه می توان بک لینک ها را کنترل کرد؟

دو روش اصلی برای کنترل بک لینک ها وجود دارد:
1- می توانید در سرچ بار گوگل عبارت link:”your website address” رو بنویسید مانندlink: kiantc.com . گوگل لیستی از سایت ها را که به سایت شما لینک داده اند را نمایش می دهد.
2- استفاده از ابزارهایی مانند BrightEdge Backlink Management که علاوه بر کنترل بک لینک های سایت خود می توانید بک لینک های سایت رقبایتان را نیز کنترل کنید.
کنترل بک لینک ها به شما کمک می کند تا سایت هایی با اعتبار بالا و سایت های ضعیف را شناسایی کنید و در هنگام چیدن استراتژی سئو خارجی آن ها را در نظر بگیرید. در نظر داشته باشید اگر یک لینک از سایت با اعتبار بالا دریافت کنید ارزش بسیار بیشتری نسبت به دریافت چند لینک از سایت با اعتبار پایین دارد و این امر بر سئو نیز تاثیرگذار است.

 

 حتما بخوانید: صفحه فرود (landing page) چیست- بهینه سازی سریع آن

 

از چه سایت هایی می توان لینک گرفت؟

معمول ترین روش های بک لینک گیری به صورت های کامنت مارکتینگ، ساخت پروفایل، بلاگ مارکتینگ، فعالیت در تالارهای گفتگو، رپورتاژ آگهی، انتشار محتوا در ویکی پدیا، تبلیغات بنری و ... می باشد. در ادامه نحوه لینک گیری از این منابع را شرح خواهیم داد.

در ابتدا باید رقبا را بررسی کنید که از چه سایت هایی لینک گرفته اند. با استفاده از روشی که در بالا به آن اشاره شد یا با استفاده از ابزارهایی مانند ahref یا MOZ می توانید رقبایتان را آنالیز کنید که از چه سایت هایی لینک گرفته اند. در ادامه چند روش لینک گیری را شرح می دهیم.

  • رپورتاژ آگهی: می توانید با سایت های خبری که ترافیک بالایی دارند مذاکره کنید که یک مطلب مرتبط با سایت شما درج کنند و با کلمه کلیدی موردنظرتون به سایت شما لینک دهند.
  • ویکی پدیا: ویکی پدیا این فرصت را به کابران داده است تا مطالب موجود را ویرایش و یا کامل کنند. از این رو می توانید با جستجو در ویکی پدیا، مطالبی که در آن وجود ندارند را منتشر و از آن به سایت خود لینک دهید.
  • کامنت مارکتینگ و بلاگ مارکتینگ: سایت هایی به زبان های متفاوت در دنیا وجود دارند که می توانید با شناسایی آن ها از طریق بررسی رقبا و یا جستجو در اینترنت، در قالب کامنت یا انتشار پست در بلاگ با کلمه کلیدی لینک داده شود.
  • انجمن ها یا تالارهای گفتگو: تالارهای گفتگو یا forum های بسیار زیادی در زمینه های مختلفی وجود دارد که می توانید با جستجو انجمن های مرتبط با سایت خود را پیدا کنید و با انتشار پست های مرتبط می توانید به در مورد برند، محصول یا خدمات خود بنویسید و لینک بگیرید.

این نکته را در نظر داشته باشید که لینک هایی که در پاورقی ها و ستون های فرعی گذاشته می شوند به اندازه پیوندهایی که در محتوای یک صفحه گذاشته می شوند، ارزش ندارند.

 

نتیجه گیری

در این مقاله سعی شد تا در مورد اهمیت بک لینک در سئو، نحوه صحیح لینک گرفتن و نکات مهم در مورد لینک های با ارزش و ... صحبت شود. لینک سازی مصنوعی از نظر گوگل سئو کلاه خاکستری محسوب می شود و در صورتی که گوگل تشخیص دهد سایت را جریمه می کند. از این رو این مطلب با هدف بک لینک سازی به روش صحیح برای شما آماده شد. شرکت کیان تجارت در زمینه طراحی سایت، طراحی اپلیکیشن، سئو سایت، تبلیغات گوگل، دیجیتال مارکتینگ و ... فعالیت می کند. برای دریافت مشاوره رایگان می توانید با شماره 02188230063 تماس بگیرید.

 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱ ) ۱ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید