بررسی serp برای سئو و تولید محتوا - راهنمای 2022

بررسی serp برای سئو و تولید محتوا - راهنمای 2022

 یکی از بهترین راه‌های ممکن برای بهینه‌سازی محتوا مطابق با الزامات سئو، تجزیه و تحلیل صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) است. اگر می‌خواهید محتوایی بنویسید که واقعا برای کاربر مفید باشد و رتبه خوبی از گوگل دریافت کند، باید بدانید چه محتوایی قبلا بهترین رتبه گوگل را به‌دست آورده است. بعد می‌فهمید که محتوای شما برای رقابت با محتواهای قبلی باید چه مواردی را پوشش دهد.

امروزه ابزارهای سئو و ارزیابی محتوا زحمت بررسی serp برای سئو و تولید محتوا را از شانه ما برمی‌دارند. با این حال فراموش نکنید که موتورهای جستجو، مخصوصا گوگل، برای استفاده کاربران طراحی شده‌اند و شما باید برای کاربر بنویسید، نه برای الگوریتم‌ها. به نتایج جستجوی گوگل برای کلمات کلیدی هدف خود نگاه کنید و

  1. تمام ویژگی‌های SERP را یادداشت کنید.
  2. قصد جستجوگر را به ازای کلمات کلیدی مورد نظر تعیین کنید.
  3. محتواهایی که رتبه‌بندی شده‌اند را بخوانید و قالب آن‌ها را ارزیابی کنید.

بعد از بررسی این سه نکته، می‌توانید ببینید آیا فرصتی برای به‌روز رسانی محتوای خود و رتبه‌بندی بهتر آن وجود دارد یا نه. در ادامه این مطلب قصد داریم نگاهی به نحوه تجزیه و تحلیل SERP برای سئو و تولید محتوا بیندازیم. با ما همراه باشید.

 

بررسی serp برای سئو و تولید محتوا؛ مهم‌ترین ویژگی‌ها

بسیاری از ما تصور می‌کنیم ویژگی‌های SERP تمام عناصر دیگری است غیر از ده پیوند آبی‌رنگ، که در صفحات نتایج جستجو می‌بینیم. البته همان پیوندها هم ویژگی‌ها مخصوص خودشان را دارند. برای مثال تعداد نتایج در هر صفحه، طول عناوین و غیره، از ویژگی‌های Serp محسوب می‌شوند.

گوگل پیوسته ویژگی‌های جدیدی به مجموعه ویژگی‌های قبلی اضافه می‌کند و بعد پاسخ‌های جستجوگر را مورد بررسی قرار می‌دهد تا بفهمد که آیا ویژگی‌های جدید برای کاربران مفید است و آیا منجر به کلیک بیشتر آن‌ها می‌شود یا خیر.

در STAT Search Analytics یک فهرست به‌روز از انواع ویژگی‌های SERP نگه داشته می‌شود. Rank Ranger نیز شامل یک راهنمای تصویری برای ویژگی‌های Google SERP است. برخی از رایج‌ترین ویژگی‌های SERP عبارت‌اند از:

  • نقشه یا گوگل مپ
  • Knowledge Graph
  • فیچر اسنیپت‌ در پاراگراف‌ها، فهرست‌ها یا جداول
  • People Also Ask: سوالات مرتبط با کوئری
  • News: مقالاتی از منابع خبری شناخته‌شده
  • Image: تصاویر مرتبط

بررسی serp برای سئو و تولید محتوا

 

تعیین هدف جستجوگر (Search Intent)

بررسی serp برای سئو و تولید محتوا نقش مهمی در تعیین هدف جستجو دارند. با نگاه به نتایج جستجوی گوگل، تقریبا می‌توانیم حدس بزنیم که برای آن عبارت جستجوی خاص و میلیون‌ها جستجوی مرتبط، چه محتوایی مفید است. بنابراین تعیین انواع مختلف هدف جستجوگر به پاسخ این سوال وابسته است که «می‌خواهید چقدر جزئیات داشته باشید؟». سه نوع اصلی که شاید چیزهایی در مورد آن‌ها شنیده باشید، عبارت‌اند از:

  • ناوبری: زمانی که کاربر می‌داند دنبال چیست و برای دستیابی به آن کمک می‌خواهد (کوئری‌های جستجوی برند).
  • اطلاعاتی: زمانی که کاربر می‌خواهد اطلاعات یا پاسخی در مورد مسئله خاصی به دست آورد (کوئری‌های جستجوی دم بلند، کوئری‌های صوتی طولانی با پاسخ‌های مستقیم یا اسنیپت‌های برجسته).
  • تراکنشی: زمانی که کاربر می‌داند چه چیزی را می‌خواهد بخرد و به دنبال خرید است (نام محصول، انواع خاص محصول یا جستجوهایی که حاوی کلمه «خرید» هستند).

در سال 2015، تعداد جستجوهای موبایلی برای اولین بار از جستجوهای دسکتاپ بیشتر شد؛ در نتیجه گوگل چهار لحظه (مومنت) را معرفی کرد که هر بازاریاب باید بداند. این لحظات «میکرومومنت» نام داشتند و تمرکزشان روی هدف جستجو (Search Intent) کاربران گوشی‌های هوشمند بود.

با این چهار مومنت، کوئری‌های جستجو به چهار دسته تقسیم می‌شدند:

  • مومنت «می‌خواهم بدانم»
  • مومنت «می‌خواهم بروم»
  • مومنت «می‌خواهم انجام دهم»
  • مومنت «می‌خواهم بخرم»

بعدها مقاله‌ای توسط کین جیمیسون و تیم Content Harmony انجام شد و رویکرد مدرن‌تر و دقیق‌تری برای بررسی serp برای سئو و تولید محتوا در پیش گرفت. آنان همپوشانی هدف‌های جستجوی کاربران را درنظر گرفتند و طبقه‌بندی‌های جدیدی ارائه کردند:

  • هدف بومی
  • هدف بصری
  • هدف ویدیویی
  • هدف خبرهای تازه
  • هدف چند قسمتی

کلیه این اهداف با انواع ویژگی‌های SERP که نمایش داده می‌شوند، در ارتباط هستند و تعیین می‌کنند کدام نوع محتوا برای رتبه‌بندی در صفحه اول عملکرد بهتری دارد.

 

بررسی صفحه نتایج برای سئو: تمرکز روی محتوا

حالا که خوب می‌دانیم کاربران به دنبال چه چیزی هستند و چرا آن را جستجو می‌کنند، باید بفهمیم کدام نوع محتوا بهتر رتبه‌بندی می‌شود و تمرکز آن محتوا روی چیست.

شرکت‌هایی مثل SEMrush و Ahrefs ابزارهای تحلیل رقابتی مخصوص خود را دارند که اطلاعات مفیدی در مورد تعداد کلمات و استفاده از کلمات کلیدی را در اختیار شما قرار می‌دهند، اما هیچ ابزاری نمی‌تواند بهتر از مغز شما تحلیل کند. روی نتایج جستجو کلیک کنید، به محتوا و نحوه قالب بندی آن نگاه کنید و بعد آن را بخوانید.

این کار را برای صفحاتی که بالاترین رتبه را دریافت کرده‌اند انجام دهید. پر واضح است که گوگل این صفحات را مفید و معتبر می‌بیند. البته از دیگر پیوند‌ها غافل نشوید!‌ این‌ها رقیبان شما هستند و اگر قصد دارید از آن‌ها پیشی بگیرید، باید از نظر کیفیت و مفید بودن پا به پای آن‌ها حرکت کنید و حتی بتوانید از آنان جلو بزنید.

آیا اولین محتوای رتبه‌بندی شده گوگل یک راهنمای جامع است یا یک صفحه تعریف واژگان؟ شامل جداول مقایسه‌ای است؟ فیلم و رونوشت دارد؟ توضیح نحوه کار یا سوالات متداول کاربران را پوشش می‌دهد؟ بعد از بررسی serp برای سئو و تولید محتوا، یادداشت بردارید و زمانی که محتوای خود را می‌نویسید، تمام عناصری که در بالاترین پیشنهاد گوگل مشاهده کردید را بگنجانید تا محتوای شما رتبه خوبی از گوگل دریافت کند.

علاوه بر قالب و نوع محتوا، به یاد داشته باشید که گوگل از ایده E-A-T (تخصص، اقتدار، و قابلیت اعتماد) در دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت خود استفاده می‌کند. فراموش نکنید که E-A-T یک عامل رتبه‌بندی نیست، بلکه فقط بخشی از دستورالعمل‌های تولید محتوای با کیفیت در وب است.

بررسی serp تولید محتوا؛ فرصت‌های رتبه‌بندی

الان باید از خودتان بپرسید آیا می‌توانم برای کلمات کلیدی هدف، با محتوایی که قبلا رتبه‌بندی شده رقابت کنم؟ اگر صفحه فعلی مربوط به ویکی‌پدیا و سایر وب‌سایت‌ها با دامین اتوریتی 90 به بالا هستند، ابتدا باید اعتبار موضوعی خود را با یک استراتژی محتوایی با الگوی هاب بسازید و در قدم‌های اول کلمات کلیدی کم‌رقابت‌تر را هدف قرار دهید. اما اگر بعد از مطالعه محتوای شماره یک گوگل احساس کردید که تخصص و منابع لازم برای ارائه محتوای بهتر را دارید، از این فرصت استفاده کنید.

بهینه‌سازی محتوای موجود

فهرستی از محتواهای قدیمی که قبلا در سایت منتشر کرده‌اید تهیه کنید و بعد از بررسی serp برای سئو و تولید محتوا، ببینید محتوایی هست که با بازخوانی یا ترکیب آن با محتواهای دیگر، بهینه‌سازی شود تا راحت‌تر با اولین نتایج SERP رقابت کند؟ با این راهکارها می‌توانید محتوای موجود را سریع‌تر به‌روز کنید:

  • قالب را طوری تنظیم کنید که با هدف جستجوگر کلمات کلیدی مورد نظر شما مطابقت داشته باشد.
  • چند صفحه مرتبط در وب‌سایت خود بیابید و با استفاده از انکر تکست مرتبط، چند لینک داخلی به صفحه هدف خود اضافه کنید.

تولید محتوای جدید

اگر لابه‌لای محتواهای قدیمی موجود روی وب‌سایت، چیزی نمی‌بینید که بین ده سایت برتر گوگل قرار گیرد، وقت آن رسیده که محتوای جدیدی بسازید. یادداشت‌هایی را که قبلا در مورد رتبه‌بندی کلمه کلیدی هدف خود برداشته‌اید را کنار هم جمع کنید و فهرست ویژگی‌ها و قالب‌بندی محتوا را بیاورید. سپس تحقیق کلمات کلیدی را شروع کنید! گوگل می خواهد محتوای مفید، معتبر و قابل اعتماد را رتبه بندی کند و این اتفاقی نیست که به‌راحتی برای محتواهای نصفه و نیمه و نامعتبر بیفتد.

کلام آخر

بررسی serp برای سئو و تولید محتوا و به‌کارگیری آن در محتواهای سایت کار یک شب و یک روز نیست. هدفی که کاربر از هر کوئری جستجو دارد و ویژگی‌های SERP به مرور زمان تغییر می‌کند. بنابراین به‌عنوان وب‌مستر باید مراقب رتبه‌بندی‌های خود (و رقبایتان) باشید. هر چند وقت یکبار محتوای خود را مرور کنید و هر زمان که لازم بود آن را به‌روزرسانی کنید. خط به خط محتوایی که می‌نویسید باید برای کاربر باشد. اگر مطلبی را صرفا برای بهبود سئوی سایت می‌نویسید، باید بدانید این مطلب هیچ‌وقت به اندازه محتوایی که برای پاسخ به یک سوال کاربر یا حل مشکلات او نوشته می‌شود، موفق نخواهد بود.

 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱ ) ۱ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید