بردکرامب و کاربرد آن در طراحی سایت چیست؟

بردکرامب و کاربرد آن در طراحی سایت چیست؟

برای طراحی یک سایت با کاربری راحت و آسان، موظف هستیم تا تمامی نکات لازم را رعایت کنیم. یکی از این موارد استفاده از امکانات بردکرامب (Breadcrumb) است. این مسیر، بخش مهمی از تقریبا هر وب‌سایت خوب است که به راحتی کاربر اهمیت ویژه می‌دهد. این نوع پیمایش نه تنها به افراد می‌گویند که در کدام مسیر از سایت قرار دارند، بلکه به گوگل کمک می‌کنند تا ساختار سایت شما را بررسی کند. بیایید نگاهی به نحوه عملکرد بردکرامب و کاربرد آن در طراحی سایت بیندازیم.

 

منظور از بردکرامب چیست؟

breadcrumb یک مسیر متنی کوچک است که اغلب در بالای صفحه قرار دارد و نشان می‌دهد کاربر در کجای سایت حضور دارد. به عنوان مثال، یک سایت می‌تواند مسیر فروش کفش ورزشی مردانه خود را این‌گونه طراحی کند:

خانه یا صفحه اصلی   > کفش مردانه   > کفش اسپرت

این دنباله‌های متنی، بلافاصله به شما نشان می‌دهند که چند سربرگ جلو رفته و دقیقا کدام زیرشاخه‌ها را تماشا می‌کنید. جالب اینجاست که هر مرحله از آن مسیر تا صفحه اصلی، قابل کلیک است تا بهبود تجربه کاربری سایت را به همراه داشته باشد.

 

چه زمانی بردکرامب را به سایت خود اضافه کنیم؟

هنگام راه اندازی سایت، باید پیمایش اولیه را برای صفحات و دسته‌های سطح بالا (معمولا در قسمت هدر)، قرار دهید. حتی اگر یک سایت تک صفحه‌ای می‌سازید، لینک‌های ناوبری اولیه و منوهای وب‌سایت، بازدیدکنندگان را با محتوای سایت شما آشنا کرده و آنها را قادر می‌سازد بخش‌های مختلف را به راحتی پیدا کنند. شما همیشه به بردکرامب نیاز ندارید، اما اگر تجربه کاربری را در اولویت قرار داده‌اید، می‌تواند گزینه بسیار مفیدی باشد.

همچنین دلایل دیگری که باعث می‌شوند استفاده از بردکرامب امر ضروری به نظر برسد، عبارتند از:

  • مسیریابی عمیق‌تر 

اگر می‌خواهید همه دسته‌ها و زیرمجموعه‌ها را بدون ازدحام در پیمایش اصلی قرار دهید، حتما به این مسیریاب نیاز دارید. در واقع بردکرامب و کاربرد آن در سایت همیشه به عنوان فضایی برای رسیدگی به لایه‌های ناوبری عمیق‌تر مانند زیرمجموعه‌ها، فیلترهای محصول و غیره در نظر گرفته شده است.

  • بالا بردن پتانسیل رشد سایت

حتی اگر زمان راه اندازی سایت، محتوای زیادی را استفاده نکنید، احتمالا به مرور زمان موارد بیشتری را اضافه خواهید کرد. اگر یکی از این سایت‌های زیر را ایجاد کرده‌اید، بی تردید در آینده به بردکرامب نیاز خواهید داشت.

  • سایت های تجارت الکترونیک و فروشگاهی
  • سایت هایی برای انتشار محتوا (به عنوان مثال وبلاگ‌ها، مجلات، روزنامه‌ها)
  • سایتی به عنوان مرکز پشتیبانی یا پایگاه دانش

 

منظور از بردکرامب چیست 

 

یک نکته مهم در مورد بردکرامب (breadcrumb)

اگر زمان طراحی وب‌سایت، پیوندها یا دسته بندی‌های مرتبطی را در صفحات داخلی خود به اشتراک می‌گذارید، ممکن است نخواهید فضای بیشتری را به پیمایش این مسیریاب اختصاص دهید. برای مثال، خوانندگان وبلاگ شما ممکن است یافتن دسته‌های سطح بالا را در منوی کشویی نوار کناری ارزشمند بدانند و شما از خواست آنها پیروی کنید. شاید هم آنها ترجیح می‌دهند پیوندهای مربوطه را در انتهای مقالات ببینند. در هر صورت این شما هستید که بنا بر نوع طراحی و ارزش‌گذاری بر بهبود تجربه کاربری سایت این مسیریاب را انتخاب می‌کنید.

 

انواع بردکرامب

شاید متوجه شده باشید که انواع مختلفی از بردکرامب وجود دارد؛ اما این سه مورد از رایج‌ترین آنها هستند:

 

1. بردکرامب مبتنی بر سلسله مراتب

زمان بررسی بردکرامب، متوجه می‌شوید که انواع مبتنی بر سلسله مراتب آن، محبوب‌ترین نوع این مسیریاب هستند. آنها به شما می‌گویند که در ساختار یک سایت کجا هستید و چند مرحله برای بازگشت به صفحه اصلی پیش روی شما وجود دارد. برای نمونه با چنین مسیری روبرو خواهید شد:

خانه یا صفحه اصلی   > بلاگ یا مقالات   > دسته بندی   > نوشته


2. بردکرامب مبتنی بر ویژگی

بردکرامب مبتنی بر ویژگی معمولا زمانی استفاده می‌شود که کاربر در یک سایت تجارت الکترونیک، موردی را جستجو کرده باشد. در این سایت بردکرامب ویژگی‌های دسته بندی شده محصول را نشان می‌دهد. به عنوان مثال:

خانه یا صفحه اصلی   > محصول   > زنانه یا مردانه   > سایز   > رنگ

 

3. بردکرامب مبتنی بر تاریخ

بردکرامب مبتنی بر تاریخ دقیقا همان مسیری را نشان می‌دهند که کاربر پیش رفته‌ است. آنها مطابق با کاری که کاربر در سایت انجام داده، سفارش سازی می‌شوند. می‌توانید به این مورد به عنوان جایگزینی برای نوار تاریخچه اینترنت خود فکر کنید، بنابراین چیزی شبیه به این مسیر را دریافت خواهید کرد:

خانه یا صفحه اصلی   > صفحه قبلی   > صفحه ای که در آن قرار دارید

 

انواع بردکرامب 

 

مزایای استفاده از ناوبری بردکرامب

در دنیای دیجیتال، بردکرامب سایت مزایای بسیار متعددی دارد که در کنار ارتقا رابط کاربری قرار گرفته و همه ما را به استفاده از آن تشویق می‌کند. شاید زمان بررسی بردکرامب متوجه شده باشید که با نحوه استفاده از این مسیریاب مفید آشنا نیستید. نگران این موضوع نباشید؛ زیرا کارشناسان کیان تجارت می‌توانند مشاوره لازم را برای شما در نظر بگیرند. 

  • ارتقا قابلیت استفاده از سایت

حتی اگر یک وب‌سایت با الگوهای متفاوت و تعاملات بصری زیبا بسازید، حجم محتوا و پیچیدگی سایت همچنان می‌تواند مانعی برای برخی از کاربران باشد. به همین دلیل، می‌توانید مسیریاب بردکرامب را به وب‌سایت اضافه کرده و حس راحتی بیشتری به کاربر خود بدهید.

بردکرامب به بهبود ناوبری سایت کمک می کند و جالب است بدانید که این نوع ناوبری شما را قادر می‌سازد تا یک منوی منحصر به فرد طراحی کرده و جزئیات لازم را به بالای هر صفحه وب منتقل کنید. این جزء به ظاهر کوچک وب‌سایت، تجربه کاربران شما را بهبود می‌بخشد. از جمله:

  • بازگشت به صفحات قبلی را آسان‌تر می‌کند
  • از گم شدن کاربران در صفحات سایت جلوگیری می‌کند
  • کاربران را با زیرمجموعه‌های جدید سایت آشنا می‌کند
  • درک کاربر از نوع فعالیت شما را بالا می‌برد

از آنجایی که فضای محدود بر تجربه کاربر تأثیر می‌گذارد، این مسیریاب قابلیت استفاده از سایت در تلفن همراه را نیز بهبود می‌بخشد.

  • کاهش نرخ پرش

بردکرامب یک تجربه ساده اما بی‌نظیر را به همراه دارد. به این معنا که بازدیدکنندگان مجبور نیستند به پیمایش اصلی و دکمه «بازگشت» مرورگر تکیه کنند. همچنین، به کاربران اجازه می‌دهد تا به راحتی محتوای بیشتری را کشف کنند. هنگامی که بهره وری از این گزینه به درستی انجام شود، حتما به بهبود معیارهای زمانی بازدیدکنندگان در صفحه و کاهش نرخ پرش آنها منجر می‌شود.

  • بهبود رتبه جستجو

همان‌طور که اشاره شد، بردکرامب به سازماندهی وب‌سایت‌هایی با محتوا یا موجودی زیاد کمک می‌کند. این سازمان دهی یادگیری هدف یک وب‌سایت را برای موتورهای جستجو آسان‌تر می‌کند. محتوای آن را فهرست کرده و سایت را برای جستجوهای مرتبط توصیه می‌کند. جالب است بدانید که گوگل حتی ناوبری یک وب‌سایت را در نتایج جستجو نشان می‌دهد.

 

مزایای استفاده از ناوبری بردکرامب 

 

نکاتی برای استفاده از بردکرامب

برای استفاده مناسب از این نوع نویگیشن، می‌توانید نکات زیر را در نظر داشته باشید.

1. بردکرامب را در گوشه بالا سمت راست قرار دهید

البته این یک قانون سخت نیست؛ اما طراحان سایت معمولا بردکرامب را در گوشه سمت راست (بالای وب‌سایت) قرار می‌دهند. زیرا کاربران آشنا با این مسیریاب به طور غریزی به دنبال آنها می‌گردند. به علاوه، این نقطه به طور طبیعی چشم کاربران جدید را به خود جلب می‌کند.

2. متن قابل کلیک را علامت بزنید

یکی از مهم‌ترین نکات در مورد بردکرامب، قابل کلیک بودن عبارت و کلمات است. هنگامی که برای صفحات وب خود هایپرلینک طراحی می‌کنید، آنها را به گونه‌ای تنظیم نکنید که مانند یک متن ساده به نظر برسند؛ زیرا تشخیص متن قابل کلیک برای بازدیدکنندگان تقریبا غیر ممکن می‌شود. در این وضعیت، کاربران تصور می‌کنند می‌توانند روی عبارت‌ها کلیک کنند؛ اما متن غیرقابل کلیک است. این مورد می‌تواند در تجربه کاربری آنها تاثیر منفی بگذارد.

3. از جداکننده‌ها استفاده کنید

از آنجایی که دنباله بردکرامب کوچک است، نمی‌توانید به فضای سفید تکیه کنید تا مشخص شود این مسیر از کجا شروع می‌شود و در کدام نقطه به پایان می‌رسد؛ بنابراین، بین هر پیوند یک نماد قرار دهید. وب‌سایت‌ها معمولا از این دو نماد استفاده می‌کنند:

- نماد بزرگ‌تر از (>)
- اسلش (/)

در حالی که این دو سبک را به وفور در وب‌سایت‌ها پیدا خواهید کرد، هر نمادی که نشان دهنده سلسله مراتب یا یک رابطه باشد (مانند یک نوک پیکان) برای شما همین کارکرد را خواهد داشت.

4. حواستان به اندازه‌ها باشد

پیمایش بردکرامب نباید فضای زیادی را در صفحه وب شما اشغال کند. اکثر طراحان سایت، متن این قسمت را یک یا دو پیکسل کوچک‌تر از بقیه متن روی صفحه در نظر می‌گیرند تا از محتوای اصلی متفاوت باشد. شاید شما بخواهید فونتی به اندازه کافی بزرگ برای استفاده بازدیدکننده استفاده کنید؛ اما مهم است که این فونت آن‌قدر بزرگ نباشد که مسیر را طولانی کرده و فضای زیادی را اشغال کند.

5. کاربران موبایل را فراموش نکنید

یک مسیر طولانی روی صفحه نمایش گوشی هوشمند بردکرامب را نابود می‌کند. همچنین شما نمی‌خواهید پیمایش موبایل بیشتر فضا را اشغال کرده و محتوا را محدود کند. این نوع طراحی حتما کاربر را ناامید می‌کند. در نتیجه زمان راه اندازی سایت برای تلفن همراه با محدود کردن تعداد لینک‌های پیش فرض و تطبیق طرح خود با صفحه نمایش کوچک‌تر، یک رابط کاربری بدون درهم ریختگی داشته باشید.

 

تماس با کارشناس طراحی سایت 

 

نتیجه گیری

با استفاده از بردکرامب سایت، اجازه نمی‌دهید که بازدیدکنندگان در سایت گم شوند. این ابزار مناسب برای پیمایش در سایت، یک راه آسان برای کاربران را فراهم می‌کند تا در سایت شما حرکت کرده، فورا با نحوه عملکرد و ساختار سایت شما آشنا شوند. همچنین نظم سایت بالا رفته و مطمئن خواهید شد که محتوای، تاثیر خود را خواهد گذاشت.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۰ ) ۰ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید