برای طراحی سایت پزشکی چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

برای طراحی سایت پزشکی چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

طراحی سایت از جمله مباحث تخصصی است که نیاز به اختصاص زمان بسیاری دارد. هر وب سایتی باید با توجه به مضامین و موضوعاتی که مورد پردازش قرار می دهد، طراحی شود. این طراحی متناسب و جذاب می ‌تواند کاربران و مخاطبان بیشتری را به سمت سایت هدایت کند. طراحی سایت پزشکی نیز همانند سایر سایت ها باید جذاب باشد و قابلیت رقابت با سایر رقبا را داشته باشد. در ادامه نکات مهمی که باید در طراحی سایت در زمنیه پزشکی رعایت شود، مطرح شده است. 

  

نکات مهمی که در طراحی سایت پزشکی باید بدانید

طراحی سایت پزشکی با توجه به تخصصی بودن امری مهم بوده و به همین خاطر نیاز به تمرکز و صرف زمان بیشتری دارد.

 

  • ناوبری (Navigatio) ساده در طراحی سایت

کاربران از طراحان وب سایت انتظار دارند که بر روی ناوبری سایت پزشکی متمرکز شوند. ناوبری سایت حکم آدرس دهی آن را دارد. بنابراین برای اینکه سایت شما کاربری ساده، آسان و راحتی داشته باشد، باید بر روی ناوبری ساده متمرکز باشد. منظور از ناوبری ساده در طراحی وب سایت، دسته بندی منظم و مرتب مطالب و موضوعات داخل سایت می باشد. ناوبری ساده، این امکان را در اختیار کاربران و مخاطبان قرار می دهد که به راحتی مطالب و موضوعات مورد نظر خود را در سایت پیدا کنند. در واقع چیدمان سایت پزشکی شما به گونه ای است که کاربران و مخاطبان را دچار سردرگمی نمی کند. 

 

چرا ناوبری ساده در طراحی وب سایت پزشکی اهمیت دارد؟

ناوبری سایت همان نواری یا منویی است که بالای صفحه سایت قرار گرفته و نحوه دسته بندی مطالب و موضوعات سایت را نشان می دهد. به کمک منو، هر فردی با ورود به سایت می تواند به قسمت مورد نظر خود مراجعه کند و از مطالب سایت بهره مند شود.
ناوبری سایت، در واقع همان GPS شما محسوب می شود. منوهای پیمایش در حکم دکمه هایی هستند که بازدیدکنندگان را به صفحات مورد نظر هدایت می کنند. ضمن اینکه این دکمه ها به مخاطبان شما اطلاع می دهند که در چه صفحه ای قرار گرفته اند و چگونه می توانند به صفحه اصلی بازگردند. اگر بازدیدکنندگان وب سایت پزشکی نتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را به سرعت پیدا کنند، مطمئن باشید سایت شما را سریعاً ترک خواهند کرد.
ناوبری ساده در طراحی وب سایت پزشکی امکان دسترسی راحت و بدون دردسر مخاطبان و کاربران سایت را فراهم می کند. برای ساده کردن این مسیریابی می توانید مطالب مشابه را در یک دسته بندی قرار دهید. این مسئله از کلیک های متعدد مخاطبان شما جلوگیری می کند. هرچه تعداد کلیک ها برای دستیابی به مطالب و موضوعات مورد نظر در سایت کمتر باشد، به همان نسبت کاربران و مخاطبان شما راضی خواهند بود.

 

طراحی سایت پزشکی 

 

  • طراحی وب سایت پزشکی به شکل واکنش گرا

طراحی واکنش گرا یا طراحی ریسپانسیو یکی دیگر از آپشن هایی است که در طراحی وب سایت پزشکی مورد توجه قرار می‌ گیرد. امروزه، این الگوریتم به عنوان الگوریتم استاندارد در طراحی وب سایت معرفی می شود. به کمک این آپشن امکان دسترسی به سایت با ابزار دیگری غیر از لپ تاپ و کامپیوتر فراهم می‌شود. یعنی کاربر سایت شما می تواند در موبایل به سایت دسترسی داشته باشد و سایت را در گوشی های مختلف با سایزهای متفاوت به درستی مشاهده کند. این مسئله برای بیماران امروزی که به شکل مداوم در حال استفاده از تلفن همراه هستند، اهمیت قابل توجهی دارد. آنها تمایل دارند در فضای بیرون از محیط منزل جهت مراجعه به پزشک مورد نظر خود نوبت رزرو کنند. اگر آنها نتوانند با تلفن همراه، سایت شما را لود کنند، مطمئن باشید ظرف مدت زمان کوتاهی از سایت شما خارج خواهند شد.

 

  • امکان ثبت نام پزشکان

قابلیت ثبت نام پزشکان از دیگر مواردی است که برای طراحی وب سایت پزشکی مورد توجه قرار می گیرد. فراموش نکنید که سایت طراحی شده شما در زمینه ارائه خدمات پزشکی فعال است. بنابراین باید آپشن های مورد نظر برای ثبت نام پزشکان را مدنظر قرار دهد.

 

  • ارائه اطلاعات پزشکان

در سایت های پزشکی اطلاعات مربوط به پزشکان مختلف به همراه جزئیات فعالیت آنها از جمله آخرین زمان آنلاین بودن پزشک، تخصص پزشک، عکس پزشک و غیره در اختیار بیماران قرار می‌ گیرد. قرار دادن این نوع اطلاعات به بیماران کمک می کند که پزشک مورد نظر خود را سریع تر بیابند و جهت مشاوره یا رزرو نوبت اقدام کنند.

 

تماس با کارشناس طراحی سایت 

 

  • نوبت دهی سریع و راحت در طراحی سایت پزشکی

قابلیت نوبت دهی از دیگر آپشن هایی است که برای طراحی وب سایت پزشکی در نظر گرفته می شود. امروزه سایت های پزشکی به گونه ای برنامه ریزی و طراحی می شوند که بتوانند رزرو نوبت را به شکل آنلاین انجام دهند. این مسئله نظم خاصی به خدمات آنلاین یا حضوری مطب پزشک یا بیمارستان می دهد و زمان مراجعه به پزشک را منظم می کند.

 

  • چت آنلاین با پزشک موردنظر

خدمات پزشکی آنلاین امکان ارسال مدارک پزشکی نظیر نسخه، نتیجه سونوگرافی، عکس رادیولوژی و غیره را برای بیماران فراهم می‌ کند. در واقع بیماران با ارسال مدارک خود می توانند با پزشک معالج ارتباط بگیرند و از او مشاوره دریافت کنند. از طرفی بخش قابل توجهی از بیماران نیز به شکل آنلاین مورد معالجه قرار می‌ گیرند و نیازی به مراجعه حضوری ندارند. از این رو قابلیت چت آنلاین به عنوان یکی از قابلیت های مهم در طراحی سایت پزشکی مطرح می شود.

قابلیت چت آنلاین در طراحی سایت پزشکی

  • به روزرسانی سایر اطلاعات سایت

اطلاعاتی که در طراحی سایت پزشکی در زمینه معرفی خدمات سایت یا اسامی مربوط به پزشکان، کلینیک ها و غیره مطرح می شود، باید کاملاً آپدیت شده باشد. توجه داشته باشید که سایت شما یک سایت پزشکی است. بنابراین ارائه هر گونه اطلاعات به روزرسانی نشده می تواند بیماران را دچار اشتباه و سردرگمی کند. به عنوان مثال اگر شماره تماس یا مطب پزشک مورد نظر تغییر کرده، باید این نوع تغییرات سریعاً در سایت اعمال شوند.

 

  • امکان تماس با بیمار در طراحی سایت پزشکی

تماس تلفنی با بیمار نیز از دیگر خدماتی است که در این نوع طراحی وب سایت منظور می شود. مکاتبه یا تماس تلفنی بیمار با پزشک و پزشک با بیمار بخش قابل توجهی از روند درمان یا تشخیص بیماری به حساب می آید. از این رو این قابلیت نیز باید همواره در سایت پزشکی قابل دسترس باشد تا پزشک معالج بتواند از وضعیت بیمار خود آگاه شود.

 

تماس با کارشناس طراحی سایت 

 

  • نحوه تدوین صفحه «درباره ما» در سایت پزشکی

صفحه «درباره ما» نیز باید در طراحی سایت پزشکی با رعایت اصول و استانداردهای لازم تدوین شود. همانطور که می دانید این صفحه در سایت های پزشکی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. چرا که حدود ۵۲ درصد از بازدیدکنندگان تمایل دارند این صفحه را برای آشنایی با خدمات پزشکی سایت شما مورد مطالعه قرار دهند. آنچه که شما در صفحه درباره ما قرار می دهید، نحوه ارتباط بیماران با برند شما را روشن می سازد. بنابراین شما می توانید در قسمت درباره ما، داستان مجموعه و خدمات وب سایت خود را به خوبی بازگو کنید.
در صفحه درباره ما خود را به شکل مناسبی به مخاطبان و کاربران معرفی می کنید و می گویید چه کسی هستید و چه خدماتی ارائه می دهید؟ توجه داشته باشید که این صفحه یکی از صفحات پر بازدید وب سایت است. بنابراین بهتر است از هر نظر به روز، قانع کننده و اختصاصی باشد. ضمن اینکه اهداف و چشم انداز کاری شما را نیز به خوبی مشخص کند. در این صفحه امکان بازگو کردن اختراع، داستان های موفقیت، دستاوردهای تجاری و غیره نیز وجود دارد.

 نکات طراحی سایت

  • اطلاعات تماس خود را به آسانی در اختیار کاربران بگذارید

تصور کنید که شما تمام موارد لازم برای طراحی وب سایت پزشکی استاندارد را در نظر گرفته اید. در این حالت کاربران و مخاطبان در سایت شما باقی می مانند. در گام بعدی کاربر تمایل دارد با شما به شکل ساده و آسان ارتباط بگیرد. توجه داشته باشید که شما باید فرم تماس، ایمیل و شماره تماس خود را به شکل برجسته در سایت قرار دهید. واقعیت امر این است که نحوه دسترسی به اطلاعات تماس سایت شما باید بدون مانع و سختی باشد. یعنی بهتر است مخاطب و کاربر شما در پایان هر صفحه به این اطلاعات دسترسی داشته باشد و نیازی به بازگشت به صفحه اصلی سایت نداشته باشد.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب هاست مناسب برای طراحی سایت

 

  • محتوای باکیفیت: مهم ترین دارایی در طراحی وب سایت

در طراحی و ساخت سایت در زمینه پزشکی نیز تولید محتوای با کیفیت مانند هر سایتی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. محتوایی که برای سایت پزشکی در نظر می گیرید، باید کاملاً باکیفیت، یونیک و مرتبط باشد. چون تنها در این صورت می تواند بیماران را درگیر کند. تنها ۲۰ درصد از بازدیدکنندگان تمایل دارند محتوای صفحات وب را بخوانند. بنابراین بهتر است این محتواها به شکل جذاب، گیرا و مرتبط تولید شوند. ضمن اینکه هدف شما را از تولید محتوا مشخص کنند.
توجه نکردن به محتوای مفید می تواند زودتر از آنچه که تصور می کنید، وب سایت شما را از پا در آورد. محتوا دارایی وب سایت به حساب می آید. بنابراین باید همواره مورد توجه قرار بگیرد.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۰ ) ۰ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید