ssl چیست و راه های افزایش امنیت سایت چیست؟

ssl چیست و راه های افزایش امنیت سایت چیست؟

احتمالا شما هم متوجه این موضوع هستید که سایت هایی https نسبت به سایت های http امن تر و قابل اطمینان تر هستند اما نمی دانید که ssl چه ربطی به راه های افزایش امنیت سایت دارد. ssl مخفف عبارت Secure Sockets Layer است و در واقع سایتی که دارای مجوز ssl است، قرارگیری اطلاعات مان بر روی آن به شکل رمزگذاری شده و به تبع آن ایمن تر است. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا به زبان ساده با ssl یکی از راه های افزایش امنیت سایت آشنا شوید. هنگام طراحی سایت از شرکت طراح بخواهید که برای سایت شما اس اس ال نصب کند و روی امنیت آن کار کند. 

 

ssl یکی از راه های افزایش امنیت سایت چیست؟

ssl یک نوع فناوری امنیتی قدیمی است که از زمانی که اینترنت به وجود آمد آن نیز وجود داشته است. این فناوری با رمزگذاری سرور و مرورگر کاربر، مانع به سرقت رفتن اطلاعات هویتی و بانکی شخصی می شود. ssl مخفف عبارت Secure Sockets Layer و به معنای لایه سوکت های امن می باشد که سایت هایی که این فناوری پشتیبانی می کنند قسمت URL آن به شکل https در می آید که خود این موضوع باعث افزایش seo سایت با نشان دادن امنیت بالای سایت می شود.

با نصب ssl که فقط یک نوع فایل رمزگذاری شده است، چنین شرایطی به وجود می آید که تنها مرورگر سایت می تواند اطلاعات هویتی و یا بانکی کاربر را تشخیص و رمزگردانی بکند. مدیران سایت هایی که به فکر گرفتن مجوز ssl برای سایت خود نیستند باید بدانند که با نداشتن مجوز ssl، سایتی که طراحی کرده اند از سوی مرورگرهایی چون گوگل کروم، فایرفاکس، اپرا و... نا امن شناخته شده و بازدید از سایتی که طراحی کرده اند کاهش چشمگیری نسبت به سایت های https پیدا می کند.

 

ssl چیست و چرا مهم است

 

اهمیت و مزایای ssl

امروزه گسترش کسب و کارهای اینترنتی، خرید اینترنتی از سوی مردم مورد توجه زیادی قرار گرفته است به طوری که سالانه فروشگاه و کسب و کارهای اینترنتی زیاد طراحی و ساخته می شوند. موضوعی که برای کاربران و مشتریان اینترنتی اهمیت زیادی دارد وجود امنیتی است که جلوی در اختیار قرار گرفتن اطلاعات حساب بانکی شان در دست افراد ناشناس را بگیرد، این شد که پشتیبانی سایت ها و فروشگاه های اینترنتی از مجوز ssl دیگر یک امتیاز نبوده و تبدیل به یک ضرورت شده است. این ضرورت که باعث می شود تا کاربر از داشتن خرید اینترنتی خیالی آسوده داشته باشد دارای مزایا و کاربردهای متعدد می باشد، مهمترین این مزایا به صورت زیر است:

- بالا بردن امنیت سایت

با نصب ssl بر روی سایت، هر بیت اطلاعات کاربر رمز گذاری شده و تنها کلید بازگشایی این قفل در اختیار هاست مورد نظر قرار می گیرد. نصب ssl باعث می شود تا اطلاعات مهم کاربر مانند اطلاعات هویتی و بانکی شخص به شکل فرمت ناخوانایی تبدیل شود تا خرابکاران و هکرهای اینترنتی نتوانند به اطلاعات مهم و حیاتی کاربر دسترسی پیدا بکنند.

- جلب اعتماد بازدید کنندگان و خریداران

 این موضوع که هر سایتی باید در حفظ اطلاعات کاربران و خریداران خود کوشا باشند یک نوع وظیفه به شمار می آید که باعث می شود تا خود سایت از این طریق منفعت کسب کند به صورتی که کاربران خرید و بازدید بیشتر و راحتی از سایت می کنند.

- تاثیر مثبت بر روی seo سایت

 الگوریتم گوگل به صورتی است که اگر کاربران از سایت بازدید طولانی و یا خرید بیشتر داشته باشند آن را در صفحه اول جستجوی خود قرار می دهد تا کاربران بیشتری از این سایت بازدید بکنند حال آن که اگر مدیر سایت با ssl یکی از راه های افزایش امنیت سایت، این بستر را فراهم بکند تا کاربران بیشتری در سایت حضور و خرید داشته باشند، سایت مورد نظر در دید کاربران بیشتری قرار می گیرد. راه های افزایش امنیت سایت در کنار بالا بردن اعتماد و امنیت سایت، تاثیر مثبتی بر روی سئو سایت می گذارد.

 

بیشتر بدانید: نقش طراحی سایت در برندینگ و دیجیتال مارکتینگ
 

مشاوره رایگان طراحی سایت

 

- جلوگیری از ارسال پیام خطرناک

در برخی موارد با وارد شدن کاربر به سایتی که از راه های امنیت سایت استفاده نمی کند، پیام مبنی بر این که این سایت مورد نظر امن نمی باشد را نشان می دهد و در کنار آن جلوی ورود کاربر به آن سایت را نیز میگیرد، بنابراین بهره گیری نکردن از راه های افزایش امنیت سایت مانند ssl باعث می شود تا سایتی بازدید کنندگان خود را از دست بدهد.

- گرفتن نماد اعتماد

 برای گرفتن نماد اعتماد یکی از پیش نیازهایی لازم برای گرفتن نماد اعتماد استفاده از ssl می باشد و در صورت که سایتی دارای ssl نباشد، نماد اعتماد نیز نخواهد داشت و همه اینها باعث می شود تا کاربران برای خرید اینترنتی هیچ اعتمادی مبنی بر امن بودن خریدشان نداشته باشند.

 

راه های افزایش امنیت سایت

 

مدل های گواهی ssl

به طور کلی سه مدل اصلی گواهی ssl وجود داشته و بیشتر از همه گواهینامه ها مورد استفاده قرار می گیرد، این سه گواهینامه به شرح زیر می باشد:

  • گواهینامه استاندارد (DV-Domain Validation): این گواهینامه توسط شرکت هلندی سرتوم با اعتبار یک ساله صادر شده و هیچ نیازی به ارسال مدارکی برای گرفتن این گواهینامه ندارد.
  • گواهینامه سازمانی (OV- Organization Validation): بازهم شرکت هلندی سرتوم گواهینامه سازمانی (OV- Organization Validation) گواهینامه ssl را با اعتبار یک ساله صادر می کند. این گواهینامه به صورت تک دامنه، چند دامنه و وایلدکارد (یک دامنه و زیر دامنه های همان دامنه) بوده و نیازی هم به ارسال مدارک سایت و مدیر سایت ندارد. پس از ارسال مدارک، صدور گواهینامه ssl طی یک تا دو هفته انجام می شود.
  • گواهینامه پیشرفته (EV- Extended Validation): شرکت سرتوم این گواهینامه را با همان قابلیت های گواهینامه سازمانی (OF- Organization Validation) صادر می کند با این تفاوت که در گواهینامه پیشرفته (EV- Extended Validation) اطلاعات کاربر با کلیک بر روی قفل دامنه نمایش داده می شود.
  • دریافت گواهی ssl یک از راه های افزایش امنیت سایت

مراحل قدم به قدم دریافت گواهی ssl به شرح زیر می باشد:

  • تعیین نوع گواهینامه بر اساس پلتفرم های دامنه یا زیردامنه
  • انتخاب خدمات متنوع ssl برای تغییر میزان تضمین ssl
  • تعیین چارچوب استاندارد های گواهینامه ssl برای سایت تخصصی تری که تراکنش های مالی زیادی در آن انجام می شود
  • پرداخت هزینه گواهینامه ssl یکی از راه های افزایش امنیت سایت
  • تشخیص سایتی که راه های افزایش امنیت سایت را مد نظر دارد

راه ساده ای برای تشخیص این موضوع که چه سایت هایی راه های افزایش امنیت سایت را مد نظر دارند وجود دارد این راه به این صورت است که با نگاهی ساده به سمت چپ ادرس نماد از قفل را می بینید که URL سایت نوشته شده است در صورتی که URL سایت به صورت http بود سایت از راه های افزایش امنیت سایت استفاده نمی کند و اگر به شکل https بود این یعنی این که سایت مورد نظر دارنده مجوز ssl می باشد. امنیت سایت از اهمیت بالایی برخوردار است که حتما باید هنگام ساخت سایت آن را در نظر گرفت.

 

نتیجه گیری (سخن پایانی)

نکته آخری که در انتهای مقاله ssl و راه های افزایش امنیت سایت چیست؟ باید به آن اشاره کرد این است که تنها و تنها باید از سایت های خرید اینترنتی یا تراکنش بانکی برای دریافت خدمات داشته باشید که کد URL ان به صورت https می باشد به این دلیل که هکرها و خرابکاران به راحتی می توانند اطلاعات بانکی تان را از سایت های http رهگیری بنمایند و از این راه حساب بانکی تان را خالی بکنند.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱ ) ۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید