تکنیک content first در طراحی سایت چیست؟

تکنیک content first در طراحی سایت چیست؟


بیش از دو دهه پیش بود که بیل گیتس اعلام کرد «محتوا پادشاه است» و اجماع نظر بر سر این عبارت هنوز هم وجود دارد. زیرا مسلما مهم ترین بخش طراحی یک وب سایت همان محتوای سایت است. محتوا در اصل UX شماست که شامل تصاویر، کلمات، فیلم ها و داده های برجسته در وب سایت خواهد بود. اگر هدف اصلی سایت شما به اشتراک گذاری محتوای ارزشمند و مرتبط برای جذب مخاطبان است، پس باید قبل از شروع یک پروژه، تمام اصول تولید محتوای خوب را در نظر بگیرید. از آنجایی که اغلب اوقات، کسب وکارها فرصت ایجاد طرح های UX چشمگیر را از دست می دهند، در این مجال اهمیت طراحی سایت بر مبنای محتوا را بررسی کرده و نکات مهم در مورد این موضوع را ارائه کنیم.

اهمینت محتوا در طراحی سایت

داشتن یک استراتژی تحقیقاتی که از تکنیک content first برای طراحی سایت حرفه ای پشتیبانی می کند باید در رأس برنامه شما باشد. وقتی کسب وکارها ابتدا محتوا را طراحی می کنند، منابع ارزشمند خود را در مرکز قرار می دهند و برند خود را از طریق طراحی UX موثر و جذاب منتقل می کنند. به همین خاطر مهم است که با اهمیت چنین تکنیکی آشنا شوید و بدانید که چطور می توان از آن استفاده کرد.


منظور از تکنیک content first در طراحی سایت چیست؟

تکنیک مورد نظر که با عنوان طراحی بر مبنای محتوا (Content-first Design) هم ترجمه می شود، رویکردی است که در آن محتوای پروژه شما روند طراحی برای سایت را تعیین می کند. به این معنا که قبل از طراحی وب سایت خود باید به متن، عکس ها، نمودارها، جداول، فهرست ها فکر کنید. می دانیم هر عنصری که می تواند روی صفحه یا صفحات سایت قرار گیرد، محتوا است. در نتیجه قبل از راه اندازی وب سایت باید پروژه خود را با فهرست کردن مواردی که باید در هر صفحه حضور داشته باشند، شروع می کنید. آیا داشبوردی با نمودارها و جداول ایجاد می کنید؟ یا یک سایت بازاریابی با عکس ها یا تصاویر منحصر به فرد دارید که به یک متن پشتیبانی خوب نیاز دارد؟
هرچه بیشتر در مورد عناصری که قرار است در سایت شما قرار بگیرند فکر کنید، طراحی سایت را متناسب با محتوا برنامه ریزی خواهید کرد. برای درک بهتر مطلب می توانید این تکنیک را چیزی شبیه به ساختن خانه در نظر بگیرید. معمار شما می خواهد بداند قبل از شروع ساخت و ساز به چند اتاق خواب نیاز دارید. قبل از شروع طراحی سعی کنید تا جایی که می توانید دید واضحی نسبت به داده هایی که قرار است در وب سایت حضور داشته باشند، به دست آورید.

اهمیت content در uxمطالعه بیشتر: سیستم مدیریت محتوا (cms) چیست و انواع آن کدامند؟

اهمیت تکنیک content first در طراحی سایت

هر تجربه دیجیتالی به ایجاد مکالمه با کاربران مرتبط است. این مکالمات مجازی شامل کلمات، لحن، حتی حرکاتی است که می دانیم مخاطبان ما از آن لذت می برند. اگر ابتدا به محتوای آن مکالمه فکر نکنید، چگونه می توانید با کاربران ارتباط موثر ایجاد کنید؟
می دانیم که عناصر زیادی مانند تحقیق، تحلیل و نوشتن وجود دارد که در ایجاد یک گفتگوی کارآمد و متفکرانه نقش دارند. در نتیجه بهتر است با استفاده از تکنیک طراحی وب سایت بر مبنای محتوا، تلاش موثری برای ایجاد ارتباط قوی داشته باشیم. ایده طراحی سایت با اولویت دادن به محتوا، برای اولین بار توسط جف زلدمن، بنیان گذار A List Apart ارائه شد. او اذعان داشت که برای ایجاد چیدمان و ساختار مناسب برای هر تجربه دیجیتالی، ابتدا باید بدانید که محتوای مورد نظر شما چیست.
اولویت دادن به محتوا به معنای اجرای یک فرایند طراحی چند فازی است. به جای ایجاد یک طرح زیبا با گرافیک ها چشم نواز و پر کردن بخش متون با محتوای حجیم، از تحلیل محتوا استفاده می کنیم تا به بهبود تجربه کاربر کمک شایانی کرده باشیم. در واقع زمان استفاده از این تکنیک، شما اطلاعاتی در مورد محتوا را ارزیابی و جمع آوری می کنید. این اطلاعات می توانند شامل مواردی از این دست باشند.


1.    قوانین را برای طراحی محتوا با تعریف نیازهای اصلی کاربر تنظیم کنید.
2.    آنچه را که به دست آوردید با فهرست و ممیزی محتوا ارزیابی کنید.
3.    نقشه سایت را با استفاده از دسته بندی های محتوایی طراحی کنید.

دلایل استفاده از تکنیک content first
دلایل استفاده طراحان سایت از این تکنیک

با این حال، رویکرد مورد نظر لزوما به این معنی نیست که هر کلمه باید قبل از طراحی سایت آماده باشد. برای اجرا درست این مورد باید در نظر داشته باشید که فقط عناصر اصلی محتوا باید در دسترس قرار بگیرند. با وجود عناصر اصلی محتوا طراحان وب را در مورد نحوه چیدمان داستان برند سایت راهنمایی می کنند.
بنابراین، اگر می خواهید رویکرد content first را انتخاب کنید، بهتر است محتوای خود را به عنوان یک استراتژی در نظر بگیرید که هدف آن متقاعد کردن بازدیدکنندگان برای انجام اقدام مورد نظر است. فرقی ندارد که این اقدام خرید، دانلود، ثبت نام، اشتراک و غیره است. تحت هر شرایطی قبل از راه اندازی سایت برای انجام این کار، باید تحقیقات مورد نیاز برای بررسی نقاط درد کاربر را انجام دهید.
تحقیقات کاربر به شما کمک می کند تا زبانی را که مخاطبان هدف شما با آن آشنا هستند کشف کنید و در نهایت علاقه مندان بیشتری را به سمت سایت خود جذب کنید. با توجه به جایگاه مهم این تکنیک، بیشتر طراحان سایت از آن استفاده می کنند زیرا:


•    محتوا دستورالعمل هایی برای چیدمان سایت به ما می دهد
بیشتر افراد محتوا را فقط به صورت متن در نظر دارند، اما در واقعیت، محتوا از رسانه های مختلفی مانند ویدئو، فایل صوتی، تصویر و گیف هم تشکیل شده است. اگر مدت زیادی در این صنعت دیجیتالی بوده اید، می دانید که هر وب سایتی برای پشتیبانی از همه فرمت های رسانه ای ساخته نشده است. این بدان معناست که طراحان وب ترجیح می دهند قبل از طراحی سایت، نوع محتوای مورد استفاده را بدانند.
شما به عنوان مدیر سایت می توانید محتوا را به عنوان یک ابزار قطب نما در نظر بگیرید که جهت صدا، لحن و برند را به طراحان نشان می دهد. بدون محتوای مناسب، طراحان ممکن است در ایجاد و طراحی دکمه های فراخوان، سفارشی کردن رنگ های مورد استفاده و وکتورها مشکل داشته باشند. نوع محتوا و همچنین لحن استفاده شده در محتوا به طراحان کمک می کند تا در انتخاب سبک طراحی UI مشکل زیادی نداشته باشند.


•    این تکنیک باعث صرفه جویی در زمان می شود
در بیشتر موارد، زمانی که طراحی وب سایت بدون محتوا شروع می شود، احتمالا به تغییرات بی پایان در مسیر خود روبرو می شوید. منظور این است که شروع با یک صفحه بی محتوا به سرعت شما را از برنامه ریزی مناسب برای کسب رتبه خوب در گوگل عقب می اندازد، زیرا طراحان مجبور می شوند طرح بندی خود را مجددا با محتواهای جدید تنظیم کنند. علاوه بر این که این یک مورد فرایندی خسته کننده برای طراحان است، بازنگری های خارج از محدوده نیز پیامدهای منفی دیگری مانند هزینه اضافی را به همراه دارد.
اما وقتی طراحی سایت حرفه ای خود را با محتوا شروع می کنید، دقیقا می دانید که سایت شما حتی قبل از تأیید طرح ها چگونه خواهد بود. در واقع تضمین می کنید که محتوای شما چگونه در هر صفحه قرار می گیرد تا علاوه بر سهولت کار خود، روند کاری طراحان سایت را هم آسان کرده باشید.


•    طراحی سایت مبنا بر محتوا به ترسیم کارآمد سفر کاربر کمک می کند
هنگامی که محتوای مورد نیاز ما برای طراحی سایت، نقشه برداری و ترسیم شد، درک آنچه در طراحی مورد نیاز است، ترسیم نقشه سفر کاربر و قاب بندی داستان محصول آسان می شود. جریان محتوا از یک صفحه به صفحه دیگر عناصر مناسبی را به طراحان نشان می دهد که باید از آنها برای هدایت کاربر به سمت هدف اصلی استفاده کنند.


چگونه رویکرد مناسب را انتخاب کنیم؟

در نهایت اعتقاد ما این است که محتوا و طرح بندی ظاهر سایت باید داستان برند را بیان کنند. به این معنی که بین جذابیت بصری (رنگ ها، اشکال، فونت ها، فضای سفید و تصاویر) و متن در بیان داستان برند باید انسجام وجود داشته باشد (نکات مهم انتخاب رنگ در طراحی سایت) (همه چیز را درباره UX بدانیم). شاید باور داشته باشید که وقتی مردم روی سایت شما کلیک می کنند، بیشتر به تصاویر بصری توجه می کنند تا نوشته؛ بنابراین قبل از اینکه بازدیدکنندگان با محتوای متنی شما تعامل داشته باشند، طرح بندی طراحی و تصاویر شما باید نشان دهد که سایت شما در مورد چیست. با وجود چنین دیدگاهی خوب است بدانیم که آیا برای رسیدن به این انسجام، طراحی سایت را با نوشتن محتوا شروع کنیم یا طراحی ظاهر سایت را در اولویت قرار دهیم؟


پیشنهاد ما این است هنگام ایجاد یا طراحی مجدد یک وب سایت، ابتدا از یافته های پژوهش و سپس نوع وب سایت خود الهام بگیرید. برای نمونه اگر یک وب سایت تولیدکننده پیشرو باشد، به این معنی است که بیشتر به قرار دادن محتوای خوب تمرکز خواهد داشت. در نتیجه محتوا مقدم بر طراحی ظاهر سایت خواهد بود و طرح بندی آن برای پشتیبانی از کلمات کار می کند. برعکس، در یک سایت تجارت الکترونیک، چیدمان طراحی از اهمیت بیشتری برخوردار است و محتوا باید به گونه ای ایجاد شود که متناسب با طرح بندی سایت پیش برود.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱ ) ۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید