HEO چیست ؟

HEO چیست ؟


اینکه  سئو چیست؟ و چگونه می‌توان از اصول آن استفاده کرد، معمولا برای بسیاری از افراد مشغول به کار در حیطه تحلیل محتوا، دغدغه‌ای بزرگ است. به این دلیل که رعایت مبانی و نکات مهم مربوط به این مسئله است که باعث می‌شود فعالیت، محصولات و خدمات ما در صفحه اول گوگل دیده شود. اما در کنار این مفهوم مهم، اصطلاحات دیگری هم در این حوزه وجود دارند که می‌توان از آنها نام برد. یکی از این موارد HEO است که در متن حاضر سعی داریم تفاوت‌های آن را با سئو بررسی کنیم.

what is heo ?

منظور ما از  سئو چیست؟


هنگامی که به دنبال رتبه بالا در موتورهای جستجو هستید، بهینه سازی بازاریابی محتوا یا همان سئو SEO یکی از مراحل اساسی کار شما است. به هر حال، گوگل وب‌سایت شما را در درجه اول بر اساس محتوای آن شناسایی کرده و سپس موقعیت مناسب را به سایت شما خواهد داد. اما توجه داشته باشید که اگر محتوای شما فقط پر از کلمات کلیدی است، شاید بتوانید ربات موتور جستجو را جذب کنید، اما برای بازدید کنندگان، یک متن  تنها جذاب نخواهد بود و اینجاست که پس از بررسی سؤال سئو چیست و چه کاربردی دارد، باید بدانید که HEO چه نقشی در تولید محتوای شما خواهد داشت.


اما قبل از ورود به بحث جایگاه این مفهوم، خوب است که بدانید فرآیند سئو شامل شش مرحله کلی است:


1.    تحقیقات: فعالیت‌هایی مانند  تجزیه و تحلیل رقبا، ارزیابی وضعیت فعلی و جستجوی کلمه کلیدی
2.    برنامه ریزی و استراتژی: از جمله تصمیم گیری در مورد نحوه مدیریت محتوا
3.    پیاده سازی: اجرای تصمیمات بهینه سازی در صفحات وب
4.    نظارت: بررسی ترافیک، رتبه‌بندی موتورهای جستجو و غیره
5.    ارزیابی: بررسی اثرات استراتژی ها و اهداف بیان شده فرآیند SEO
6.    برنامه ریزی مجدد: بررسی مشکلات و رفع آنها


منظور از HEO چیست؟


تمامی کسانی که به نحوی به دنبال پاسخگویی به سؤال سئو چیست؟، هستند باید مبانی این مفهوم را نیز جستجو کنند . HEO مخفف Human Eye Optimization است  که به معنای بهینه سازی برای چشم انسان معرفی می‌شود. به بیان دیگر، هدف از بهینه سازی موتورهای جستجو و استفاده از اصول SEO، هدایت مشتریان به وب‌سایت شما و بالا بردن ترافیک روزانه آن است. اما برای تولید مخاطبان وفادار و برقراری یک رابطه با کیفیت و بهبود قیف فروش خود، به چیزی بیش از این نیاز دارید.


اینجاست که رعایت اصول HEO مهم است. اصول یاد شده به معنای ایجاد محتوایی است که به جای جلب رضایت ربات‌های موتور جستجو، بر ارائه ارزش برای بازدید کنندگان تمرکز دارد.

heo or seo


چرا HEO مهم است؟


مدیر ارشد فناوری Hubspot، هنگام سخنرانی در کنفرانس Hubspot Inbound معنای جالبی برای HEO ارائه کرد. او از آن به عنوان «بهینه سازی لذت انسانی» یاد کرده است.
روند کار گوگل اینگونه است که پس از رتبه بندی یک وب‌سایت، اشخاص می‌توانند از طریق SERP وارد آن سایت شده و از اطلاعات مربوطه استفاده کنند. نحوه تطابق کلمات کلیدی شما با اصطلاحات استفاده شده توسط کاربران تا حد زیادی نمایه سازی و موقعیت وب‌سایت شما را تعیین می‌کند. با این تفاسیر به راحتی می‌توان متوجه شد که سئو چیست و چه جایگاهی به سایت ما می‌دهد. با استفاده از اصول این مفهوم است که جستجوگر می‌تواند شباهت بین عبارت‌های جستجوی خود و کلمات کلیدی شما را که در SERP برجسته شده‌اند، ببیند. سپس، سایت شما را مطابق با جستجوی خود دانسته و وارد آن خواهد شد.


با این حال، پس از باز کردن سایت، اگر جستجوگر متوجه شود که محتوا به طور مبهم با کلمات کلیدی پر شده است، ممکن است ناراضی شود و به SERP بازگردد تا صفحه دیگری را انتخاب کند. از این رو، ایجاد محتوایی که حاوی مقداری ارزش واقعی برای بازدید کنندگان شما باشد مهم است. این دقیقا همان چیزی است که به HEO مربوط می‌شود.


بهینه سازی فضای سایت برای چشم انسان از بازدیدکنندگان شما پس از ورود به وب‌سایت مراقبت می‌کند. هدف اصلی HEO این است که اطمینان حاصل کند بازدید کنندگان محتوای شما را مرتبط، معنادار و جذاب می‌دانند.

heo vs seo


 SEO  در مقابل  HEO


این یک واقعیت است که سایت‌های موجود در صفحه اول گوگل، بازدید بیشتری دارند. این مهم برای مشاغل آنلاین بسیار مطلوب است؛ بنابراین، بازاریابان محتوا سعی می‌کنند وب‌سایت‌ها را همراه با محتوای آن برای موتورهای جستجو بهینه کنند یا به اصطلاح با بررسی این مهم که  سئو چیست و چه کاربردی دارد، کار خود را پیش ببرند. به طور خلاصه، افزایش ترافیک در وب‌سایت با بهبود رتبه و دیده شدن در موتورهای جستجو، هدف اصلی بازاریابی محتوا است.
اعتقاد بر این است که هرچه وب‌سایت شما ترافیک بیشتری دریافت کند، قیف فروش شما پیشرفت بهتری دارد. با این حال، این فقط نیمی از راهی است که باید طی شود.


هدف اصلی گوگل بهبود تجربه جستجوی کاربرانش است. به همین خاطر است که به آن وب‌سایت‌ها و صفحه‌هایی که فکر می‌کند بهترین محتوا را ارائه می‌دهند، رتبه بالاتری می‌دهد. با این حال، آنچه رتبه وب‌سایت شما را در موتورهای جستجو تعیین می‌کند، اساسا به الگوریتم‌ها و ماشین‌ها مربوط می‌شود. از این رو، ماشین‌ وار بودن این مرحله، هرگز نمی‌تواند به طور کامل از کیفیت محتوای شما صحبت کند. در حقیقت الگوریتم‌ها نمی‌توانند به درستی تعیین کنند که انسان‌ها چگونه از محتوای شما لذت می‌برند.

 


همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، اگر مخاطبان از محتوای شما لذت نبرند، سایت شما را رها کرده و به راحتی رقبا را انتخاب خواهند کرد؛ بنابراین، بسیار مهم است که مراقبت از کیفیت مشاهدات بازدیدکنندگان انسانی، بخشی از استراتژی بازاریابی محتوای شما باشد. البته بهینه سازی چشم انسان یا همان HEO فقط یک مفهوم است. شما باید آن را به صورت عملی پیش ببرید. برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله راه های افزایش تجربه کاربری کاربر را مطالعه فرمائید.


کدام یک مهم‌تر است! SEO یا HEO؟


پاسخ این سؤال را نمی‌توان به صورت تفکیک شده در نظر گرفت و مانند پاسخگویی به سؤال سئو چیست با آن برخورد کرد. چون هر دو مفهوم در یک راستا عمل می‌کنند. سئو باعث ایجاد ترافیک در وب‌سایت شما می‌شود. در حالی که HEO اطمینان حاصل می‌کند که بازدیدکنندگان شما تجربه معناداری با محتوای وب‌سایت شما دارند. از این رو، هر دو مهم هستند.


همچنین SEO و HEO هر دو به یکدیگر وابسته هستند. اگر تلاش کافی برای سئو انجام ندهید، مردم نمی‌توانند محتوای شما را بخوانند و تلاش‌های HEO شما بی فایده خواهد بود. از سوی دیگر، اگر محتوای شما برای جذب مشتری بهینه نشده باشد، نرخ ریزش شما را افزایش داده و زمان ماندگاری افراد در وب‌سایت شما را کاهش می‌دهد. در نتیجه، تلاش‌های سئوی شما تضعیف خواهد شد.


این مسئله به این معناست که شما یک سناریوی نامطلوب را پیش برده‌اید؛ بنابراین، SEO و HEO هر دو برای یک سازمان تجارت الکترونیک مهم هستند. برای درک بهتر این مسئله خوب است که این گفته مدیر ارشد فناوری Hubspot را فراموش نکنیم که «راه پیروزی در سئو، تمرکز بر HEO است».

 


توجه داشته باشید که تمرکز بر HEO به این معنا نیست که استفاده از کلمات کلیدی را حذف کرده و بهینه سازی متا داده‌های خود را کنار بگذارید. در عوض، باید بر تولید محتوای با کیفیت بالا تمرکز کنید که نه تنها برای کسب رتبه مناسب در موتورهای جستجو مناسب است، بلکه مخاطبان شما را نیز جذب و حفظ می‌کنند. تمامی برندها به سئو نیاز دارند، زیرا این روش بادوام‌ و مقرون به صرفه‌ترین راه برای دستیابی به مشتریان است.

همینطور میتوانید بخوانید: محتوای مناسب برای سئو


نتیجه گیری 
زمانی که به دنبال یافتن پاسخ برای سؤال سئو چیست؟ هستیم، متوجه می‌شویم که هدف سئو بهبود رتبه وب‌سایت ما در موتورهای جستجو برای افزایش ترافیک ورودی آن است. این مفهوم عمدتا بر رضایت ربات جستجو از طریق قرار دادن کلید واژه مؤثر متمرکز است. همچنین اصول HEO تضمین می‌کنند که بازدیدکنندگان تجربه خوبی با محتوای وب‌سایت دارند. مسئله مهم این است که بدون سئوی مناسب، محتوای ما دیده نشده و تمامی زحمات مربوط به HEO از بین خواهد رفت. پس مهم است که ابتدا مدیریت سئوی خود را در دست داشته و بعد به سمت مابقی مراحل حرکت کنید.


 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۴ ) ۳.۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید