AMP چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟

AMP چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟

AMP چیست؟ چگونه در سایت از AMP استفاده کنیم و آیا بر سئو تاثیرگذار است؟ پاسخ این سوالات را قصد داریم تا در قالب یک مقاله در اختیار شما قرار دهیم. طبق داده ها و اطلاعات موجود، استفاده از تلفن های هوشمند طی 10 سال گذشته افزایش چشم گیری داشته است و جستجو توسط موبایل از دسکتاپ پیشی گرفته است. به گونه ای که در استفاده از موبایل در سال 2020 نسبت به سال 2011 حدود 504% افزایش داشته است. در نتیجه هنگام طراحی سایت باید توجه ویژه ای به نسخه موبایل سایت ها داشت. یکی از نکات مهم که باید به آن توجه داشت سرعت لود سایت در نسخه موبایل است که تجربه کاربری بهتری دارد و همچنین بر سئو سایت نیز تاثیرگذار است.
در سال 2015 گوگل، وردپرس و Adobe را راه اندازی و معرفی کردند که از همان ابتدا خبرگزاری های مهم مانند گاردین انگلستان، واشنگتن پست و ... از تکنولوژی شتاب دهنده صفحات وب استفاده کردند و از آن پس تقریبا همه رسانه های آنلاین از AMP استفاده کردند و ارزش بالایی برای آن قائل هستند. استفاده از این تکنولوژی در صفحات لندینگ محصولات، مقالات و ... باعث افزایش سرعت لود آن صفحه می شود که در ادامه عملکرد آن شرح داده خواهد شد. اما در این نکته را در نظر داشته باشد که اگر قصد سئو سایت خود را دارید باید به نسخه موبایل و سرعت لود آن توجه ویژه ای داشته باشید چرا که این نکته برای گوگل از اهمیت بالایی برخوردار است و در نمایش سایت شما در نتایج بالای گوگل تاثیرگذار است.

 

Google AMP چیست؟

Accelerated Mobile Pages شتاب دهنده صفحات سایت که به اختصار AMP خوانده می شود، در واقع صفحاتی با حجم کم هستند که برای ایجاد یک تجربه کاربری بهتر با هدف افزایش سرعت لود صفحات سایت در نسخه موبایل طراحی شده است. AMP راه حلی است برای مشکل سایت هایی که سرعت لود کندی دارند و حجم مطالب بالا. صفحاتی که از تکنولوژی AMP استفاده می کنند به صورت متفاوت در SERP یا نتایج گوگل در موبایل و همراه با یک آیکون ظاهر می شوند. همچنین، گوگل با شناسایی سایت هایی که از AMP استفاده نکرده اند و سرعت لود پایین و یا نرخ پرش بالا دارند آنها را در نتایج پایین جستجو قرار می دهد.

طبق بررسی هایی که انجام شده است صفحاتی که از تکنولوژی Google AMP استفاده می کنند چهار برابر سریعتر از صفحاتی هستند که از این تکنولوژی استفاده نکرده اند. بنابراین، AMP برای بهینه سازی نسخه موبایل سایت، افزایش ترافیک و سئو سایت شما مهم است و در نهایت بر کسب و کار شما تاثیرگذار است.

 

آیا AMP برای بهینه سازی و سئو سایت الزامی است؟

برای پاسخ به این سوال که آیا AMP برای همه سایت ها ضروری است یا خیر باید گفت بستگی به صنعت، اندازه کسب و کار و تجارت، استراتژی محتوا و موارد دیگر دارد. اگر می خواهید از AMP استفاده کنید، بهتر است با فرآیند و فعالیت هایی که بر بهینه سازی و سئو سایت تاثیرگذار است آشنا باشید، همچنین اگر سایتتان در حال سئو است، اطلاعاتی در مورد آن و عملکرد (performance) داشته باشید. زیرا راحت تر می توانید تصمیم بگیرید که آیا AMP یا شتاب دهنده صفحات برای سایت شما مناسب است یا خیر. استفاده از AMP دارای مزایای زیادی است اما در نظر داشته که این تکنولوژی به سئو سایت کمک می کند و استفاده از آن برای الزامی ندارد که در ادامه به دلایل آن اشاره خواهد شد.

 

چه سایت هایی به AMP نیاز دارند؟

• اگر سایت خبری دارید یا سایتی که تعداد زیادی محصول، محتوا و مقاله در آن منتشر کرده اید، استفاده از AMP سرعت سایت را افزایش می دهد. اما اگر حجم محتواهای سایت زیاد نیست، نیازی به استفاده از این تکنولوژی نیست و با انجام چند کار ساده دیگر می توانید سرعت لود را افزایش و به سئو کمک کنید. این نکته بسیار مهم است که باید شرکت های طراحی سایت به آن توجه کنند.
• استفاده از CDN یا شبکه تحویل محتوا در سرعت لود سایت تاثیرگذار است و در صورتی که از CDN استفاده می کنید دیگر نیازی به استفاده از AMP نیست.
• در نظر داشته باشید که AMP عامل بهبود رتبه سایت شما نیست و تنها با افزایش بهبود سرعت لود بر سئو تاثیر می گذارد و هر سئو کاری می داند که سرعت لود سایت بر بهینه سازی و سئو سایت موثر است. AMP تجربه کاربری را بهبود می بخشد و گوگل توجه ویژه ای به تجربه کاربری دارد، طوری که Core Web Vital (که نشان دهنده تجربه کاربری است) در سال 2021 معرفی و به سرچ کنسول اضافه کرد.
• اگر برای سایت نسخه موبایل جداگانه طراحی و کدهای CSS را فشرده سازی کرده اید، در صورتی که در زمان کوتاه سایت لود می شود دیگر نیازی به استفاده از تکنولوژی شتاب دهنده صفحات وب نیست.
با توجه به نکاتی که در بالا اشاره شد، بهینه سازی سرعت صفحات نسخه موبایل سایت برای سئو ضروری است اما Google AMP تنها یکی از راه های دستیابی به آن است. در ادامه قصد داریم تا نحوه کار AMP و مزایای استفاده از آن را شرح دهیم.

 

مزایای استفاده از AMP در صفحات سایت چیست؟

جدا از سرعت بارگذاری سریعتر و تجربه کاربری بهتر برای کاربران، AMP مزایای مختلفی دارد که را بر سئو به کسب و کارها تاثیرگذار است که در ادامه به چن مورد از آنها اشاره می کنیم:
- بارگذاری سریعتر صفحات سایت
- افزایش نرخ تعامل سایت
- بهبود رتبه و ترافیک سایت
- کاهش نرخ پرش سایت و وقت گذراندن بیشتر کاربر در سایت
- افزایش نرخ تبدیل
- افزایش بازدید از تبلیغات و آگهی های سایت (با تکنولوژی AMP، کد HTML به شکلی استفاده می شود که قابلیت استفاده از بنرها و تصاویر بیشتر را فراهم می کند. این منجر به افزایش میزان مشاهده آگهی می شود که برای سایت های تبلیغاتی و خبری از اهمیت بالایی برخوردار است.)
- افزایش نرخ کلیک (استفاده از تکنولوژی AMP منجر می شود تا سایت شما در نتایج اولیه گوگل نمایش داده شود.)

 

چگونه از AMP در طراحی سایت استفاده کنیم؟

به طور کلی، همه سرورها می توانند AMP Source Code را بخوانند زیرا کد بر اساس اسکریپت های شناخته شده است. بهینه سازی کدهای سایت هنگام طراحی سایت بر اساس شتاب دهنده صفحات وب یکی از اقدامات بهینه سازی یا سئو سایت است. AMP طوری طراحی شده است که حجم عناصر JavaScript و CSS را کاهش می دهد.

 

AMP HTML چیست؟

وقتی از کدهای AMP HTML استفاده می کنید، هنگام لود سایت فقط HTML های ضروری خوانده می شود تا سرعت لود صفحه سریعتر شود. برای مثال فقط یک درخواست http ارسال می شود. این مورد به سئو سایت، نمایش در رتبه های بالای نتایج گوگل، نرخ کلیک، نرخ تبدیل و نرخ پرش تاثیر گذار است.

 

AMP جاوا اسکریپت چیست؟

AMP JS کتابخانه ای برای ارائه سریع AMP-HTML است که لود تگ ها را مدیریت می کند و کدهایی که منجر به کند شدن سرعت سایت می شود را غیرفعال می کند. این تگ ها بر عملکرد یا performance سایت تاثیر مثبت دارد زیرا سرعت لود را افزایش می دهد، تجربه کاربری را بهبود می بخشد و در نهایت بر سئو تاثیر می گذارد.

 

آیا می توان از AMP در سایت های وردپرس استفاده کرد؟

تا اینجا با AMP و مزایای آن آشنا شدید اما شاید بنظر برسد که از این تکنولوژی فقط در سایت های اختصاصی می توان استفاده کرد. اما اینگونه نیست و شما می توانید از این تکنولوژی به راحتی با نصب یک افزونه می توانید استفاده کنید. افزونه های متفاوتی برای این کار معرفی شده است اما افزونه WeeblrAMP علاوه فعال کردن AMP سایت وردپرسی اطلاعاتی نیز در اختیار مدیر سایت قرار می دهد که به راحتی می تواند آنها را تجزیه و تحلیل کند.

 

نتیجه گیری

با توجه به مطالب بالا، اگر به دنبال جذب کاربران بیشتری هستید تا محصولات و خدمات خود را به آنها معرفی باید سایت را طوری طراحی کنید که نجربه کاربری خوبی داشته باشد. یکی از مهم ترین نکات در داشتن تجربه کاربری سرعت لود سایت در نسخه موبایل است. تکنولوژی AMP این تجربه کاربری را فراهم می کند که بر سئو و بهبود رتبه کلمات کلیدی سایت در نتایج گوگل تاثیرگذار است. 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۲ ) ۳.۳ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید