گیمیفیکیشن و کاربرد آن در طراحی سایت

گیمیفیکیشن و کاربرد آن در طراحی سایت

گیمیفیکیشن (Gamification) اهمیت بسیار زیادی در طراحی سایت دارد و امروزه توانسته است با کاربردهای بی‌ نظیر خود در این حوزه به محبوبیت قابل‌ توجهی دست یابد. این تکنولوژی با قابلیت‌ های بی‌ نظیری که به همراه دارد می‌ تواند به شما انگیزه‌ های لازم را بدهد تا هر چه بیشتر از سایت‌ ها و اپلیکیشن‌ ها استفاده کنید و از طراحی بی‌ نظیر آنها نهایت لذت را ببرید. زمانی که شما از سایت‌ ها برای پیشرفت کسب و کار خود استفاده می‌ کنید لازم است نکات مهمی را در این زمینه رعایت کنید تا بتوانید بهترین عملکرد را از این وب‌ سایت‌ ها دریافت کنید.

در واقع می‌ توان این سایت‌ ها را به‌ عنوان فروشندگانی قدرتمند برای کسب‌ و کارها در نظر گرفت که می‌ توانند با ارائه خدمات خود اثرات مستقیمی را بر روی مشتریان داشته باشند. در طراحی سایت‌ ها از عناصر مختلفی برای جذب کاربران استفاده می‌ شود که یکی از این عناصر با نام گیمیفیکیشن شناخته می‌ شود. در اینجا این پرسش مطرح می‌ گردد که گیمیفیکیشن چیست و چه کاربردی در طراحی سایت‌ ها را دارد؟ در این نوشتار قصد داریم تا به این پرسش پاسخ داده به این طریق اطلاعات مهمی را به شما انتقال دهیم.

گیمیفیکیشن چیست؟

همان‌ گونه که بیان شد محتواها، عناصر دیداری و عناصر فنی اثرات بارزی بر روی جذب مخاطبین دارند بنابراین لازم است در استفاده از این عناصر دقت عمل بالایی را به کار گرفت. استفاده از این عناصر در ساخت سایت می‌ تواند زمینه‌ های برقراری تعامل با مشتریان را فراهم نموده و به آنها کمک می‌ کند تا بتوانند با میزان انگیزه بالاتری به اهداف خود دست یابند.
گیمیفیکشن یکی از همین عناصر کاربردی در طراحی سایت است که طراحان از آن برای قرار دادن مجموعه سرگرمی‌ های منحصر به‌ فردی استفاده می‌ نمایند. این سرگرمی‌ ها در قالب بازی‌ ها و یا موارد این چنینی ارائه نمی‌ شوند؛ اما می‌ توانند محیط سایت‌ ها را جذاب نموده و انگیزه‌ های لازم را به مخاطبین انتقال دهند. برای درک بهتر گیمیفیکیشن باید بگوییم این عناصر بازی نیستند؛ اما ویژگی‌ هایی را که بازی‌ ها دارند را همراه خود به سایت‌ ها می‌ بخشند.

اگر بخواهیم در قالب یک مثال این گزینه را توضیح دهیم می‌ توان به بازی‌ های مختلفی اشاره نمود. بازی‌ ها دارای اهداف بارزی بوده و ویژگی‌ های خاص خود را دارند. این ویژگی‌ ها شامل موارد مهمی همچون قانون، هدف، شانس و رقابت‌ های سرگرمی می‌ شوند که هر کدام به‌ نوبه خود می‌ توانند به‌ خوبی زمینه‌ های تعامل کاربران با سایت‌ ها فراهم کنند. بازی‌ هایی همچون شطرنج بر اساس مجموعه قوانین خاصی شکل می‌ گیرند بنابراین بدون این قانون‌ ها بازی شطرنج مفهوم خاصی ندارد. بر اساس مطالبی که بیان شد می‌ توان گفت عنصر گیمیفیکیشن یعنی تلاش‌ های کاربردی برای بالا بردن انگیز مخاطبین، ایجاد حس رقابت و کنجکاوی در طراحی سایت تا به این طریق بتوان به بهبود عملکرد سایت کمک‌ های شایانی نمود.

 

گیمیفیکیشن در طراحی سایت

 

ویژگی‌ های بارز گیمیفیکیشن در طراحی سایت

در این بخش از نوشتار خود قصد داریم تا به بررسی ویژگی‌ های بارز عنصر گیمیفیکیشن در طراحی سایت اشاره کنیم که هر کدام اهمیت قابل‌ توجه ای داشته و نباید به‌ سادگی از کنار آنها عبور نمود. از مهم‌ ترین ویژگی‌ هایی که لازم است این عناصر داشته باشند می‌ توان موارد زیر را نام برد.

  • هدف مشخصی داشته باشند
  • پیچیده نباشند
  • طراحی‌ های جذابی داشته باشند
  • سرگرم‌ کننده باشند

هرکدام از این ویژگی‌ ها شرایط خاص خود را دارند که در ادامه به تشریح آنها خواهیم پرداخت.

- هدف مشخصی داشته باشند

قوانین و مقرراتی که در استفاده از گیمیفیکیشن ها در نظر گرفته می‌ شوند باید کاملاً ساده و با هدف خاصی اعمال گردند. در صورتی که این عنصر هدف مشخصی نداشته باشد و نتواند در مدت زمان کوتاهی کاربران را به اهدافشان برساند ممکن است کاربران را مجبور سازد تا بدون تکمیل نمودن این فرآیندها دست از کار بکشند.

- پیچیده نباشند

بازی‌ ها و فعالیت‌ هایی که در طراحی سایت خود برای کاربران در نظر می‌ گیرید نباید خیلی پیچیده باشند تا کاربران بتوانند به‌ راحتی از پس آنها بر بیایند.

- طراحی‌ های جذابی داشته باشند

امروزه استفاده‌ های گسترده‌ ای از عناصر گیمیفیکیشن در طراحی سایت‌ ها می‌ شود اما باید بدانید هر عنصری که مورد استفاده قرار می‌ دهید لازم است طراحی‌ های متمایزی داشته باشند تا به این طریق بتوانند کاربران بیشتری را به خود جذب کنند. اگر بخواهیم در قالب یک مثال این عنوان را تشریح دهیم می‌ توان به طراحی مسابقه‌ ها اشاره نمود. بهتر است این دسته از طراحی‌ ها را همراه با تصاویر یا گیف ها انجام دهید زیرا کاربران در برخورد با عناصر گرافیکی و پویا واکنش‌ های قابل‌ توجه ای را از خود نشان می‌ دهند.

- سرگرم‌ کننده باشند

همان‌ گونه که می‌ دانید هیچ کسی بازی‌ های کسل‌ کننده را دوست ندارد و در زمان مواجه شوند با چنین فضاهایی نیز سعی داد تا هرچه زودتر دست از کار بکشد. زمانی که تصمیم گرفتید در طراحی سایت خود از استراتژی‌ های گیمیفیکیشن استفاده کنید لازم است به بازی‌ های خود هیجان بدهید تا محیط برای کاربران سرگرم‌ کننده و مهیج باشد.

 

هدف از گیمیفیکیشن در سایت

 

کاربردهای جذاب گیمیفیکیشن در طراحی سایت‌ ها

حال که با اهمیت گیمفیکیشن ها و ویژگی‌ های بارزی که لازم است داشته باشند آشنا شدید قصد داریم تا به سراغ کاربردهای این عناصر در ساخت وبسایت‌ ها بپردازیم. گیمفیکیشن در طراحی سایت‌ ها منجر می‌گردد تا حوصله سر برترین چیزها را بتوان به عناصری بسیار هیجان‌ انگیز تبدیل نموده و بهترین‌ ها را برای سایت خود رقم زد. همین عوامل موجب شده است تا طراحان بسیاری در سراسر دنیا استفاده از گیمیفیکیشن ها را در رویکردهای خود قرار داده و به این شکل مخاطبین بیشتری را جذب سایت‌ های خود کنند.
در حال حاضر لازم است تمامی کسب‌ و کارها از این عنصر استفاده کنند و از مهم‌ ترین کاربردهای گیمیفیکیشن می‌ توان به فروشگاه‌ های اینترنتی اشاره نمود که با فراهم نمودن بسترهایی هیجان‌انگیز سعی دارند تا مشتریان بیشتری را ترغیب سازند تا خریدهای خود را به‌ صورت آنلاین انجام دهند. بر اساس مطالبی که بیان شد توصیه داریم حتماً از این تکنیک در طراحی سایت استفاده کنید تا سطح عملکرد آن را ارتقا بخشید. از دیگر کاربردهای این تکنیک می‌ توان موارد زیرا را نام برد که هر کدام در دنیای کنونی که با عنوان عصر دیجیتال شناخته می‌ شود جایگاه بسیار ویژه‌ای داشته و نقش مؤثری را ایفا می‌ کنند.

  • طراحی سایت‌های آموزشی
  • ارتقای سطح سایت‌های تجاری و افزایش خرید و فروش به‌واسطه آن‌ها
  • سایت‌های سرگرمی و آرایشی
  • سایت‌های مدیریتی
  • سایت‌های تبلیغاتی
  • برند سازی

بیشتر بخوایند: ریدیزاین یا باز طراحی سایت چیست و چه زمان به آن نیاز داریم؟

برترین سایت‌ هایی استفاده‌ کننده از تکنیک گیمفیکیشن

حال که با مفاهیم و ویژگی‌ های بارز تکنیک گیمیفیکیشن در طراحی سایت آشنا شدید قصد داریم تا به معرفی برترین سایت‌ هایی بپردازیم که برای هیجان‌انگیز نمودن سایت خود از این عنصر استفاده می‌ کنند. از مهم‌ ترین سایت‌ های فعال در این عرصه می‌ توان موارد زیر را نام برد که هر کدام ویژگی‌ ها و ساختار خاص خود را داشته و با هدف خاصی فعالیت می‌کنند.

- سایت MIRA

این سایت از جمله سایت‌ هایی به شمار میرود که از این عنصر برای طراحی خود استفاده نموده است تا به این طریق بتواند به شیوه بهتری فریم ورک های تولید صدا را معرفی کند. مدیتیشن‌ های فوق‌ العاده‌ ای که کاربران در این سایت تجربه می‌ کنند قادرند تا شرایط لازم را برای کاربران فراهم سازند تا بتوانند با کمک اجزای خاصی در محیط پیرامون انسان‌ ها وجود دارند به ایجاد صدا بپردازند.

- سایت GAME OF SCROLL

دومین سایتی که در این نوشتار به معرفی آن خواهیم پرداخت سایت GAME OF SCROLL است که مربوط به یک صنعت خودروسازی معروف است. جالب است بدانید صنایع خودرو سازی پرچ داران استفاده از این تکنیک برای طراحی سایت هستند و تاکنون نیز تبلیغات گسترده‌ ای را در این راستا انجام داده‌ اند.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۳ ) ۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید