گوگل ادز ریمارکتینگ - قدم به قدم راه اندازی

گوگل ادز ریمارکتینگ - قدم به قدم راه اندازی

هدف از راه‌اندازی کمپین ریمارکتینگ جذب کاربرانی است که در مرحله اقدام هستند. این افراد قبلا تبلیغات شما را در صفحات نتایج گوگل دیده‌اند، روی آن کلیک کرده‌اند، وارد وب‌سایت شما شده‌اند و علاقه و تمایل خود را به محصولات یا خدمات شما نشان داده‌اند. اما بنا به دلایلی بدون آنکه اقدام دلخواه شما را انجام دهند، وب‌سایت را ترک کرده‌اند. اینجاست که ریمارکتینگ وارد عمل می‌شود و آنها را برای تبدیل به وب‌سایت شما بازمی‌گرداند.

در ادامه همراه ما باشید تا با مفهوم ریمارکتینگ در تبلیغات گوگل آشنا شویم.

 

منظور از ریمارکتینگ چیست؟

بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ (Remarketing) گوگل ادز شکلی از تبلیغات آنلاین است که به کمک آن سایت‌ها می‌توانند به بازدیدکنندگان قبلی خود یک‌سری تبلیغات هدفمند نمایش دهند.

بازدیدکنندگان این تبلیغات را موقع مرور صفحات وب، تماشای ویدیوهای یوتیوب یا خواندن سایت‌های خبری مشاهده می‌کنند و به واسطه آنها یک برند را به یاد می‌آورند. در واقع هدف بازگرداندن مجدد مخاطب به سایت و افزایش نرخ تبدیل و بازگشت سرمایه است.

 

بیشتر بخوانید: راه های اثبات شده برای جلوگیری از کلیک فیک تبلیغات گوگل

 

روش ریمارکتینگ در تبلیغات گوگل چیست؟

اگر قبلا از گوگل ادز برای تبلیغات سایت خود استفاده کرده باشد، برای ریمارکتینگ فقط باید کد ریمارکتینگ گوگل را به وب‌سایتتان اضافه کنید تا بازدیدکنندگان سایت به لطف کوکی‌های مرورگر به فهرست مخاطبان ریمارکتینگ سایت شما اضافه شوند. همچنین می‌توانید این کد را برای صفحات مختلف سفارشی کنید تا با دسته‌بندی‌های محصولات یا خدمات مطابقت داشته باشد.

برای مثال اگر فروشگاه آنلاینی دارید و در آن لوازم آشپزخانه می‌فروشید، می‌توانید برای مخاطبانی که از صفحه محصول توستر بازدید می‌کنند، یک فهرست ریمارکتینگ خاص ایجاد کنید و به این ترتیب برای این مخاطبان، تبلیغاتی مرتبط با محصولات توستر نمایش دهید. شما می‌دانید که این افراد در بازار به‌دنبال توستر هستند و می‌توانید از همین دانش برای جلب توجه آن‌ها استفاده کنید. مثلا شاید با یک پیشنهاد ویژه مثل «ارسال رایگان».

 

مزایای ریمارکتینگ گوگل ادز

ریمارکتینگ گوگل ادز یک تکنیک بازاریابی آنلاین فوق‌العاده قدرتمند است که به کمک آن می‌توان کاربری که سایت را ترک کرده، مجددا بازگرداند. وقتی کاربر با تبلیغاتی روبرو می‌شود که مدتی پیش در جستجوی آن بوده، هم برند شما در نظر مخاطب شناخته‌شده‌تر می‌شود، هم زمینه اعتماد مخاطب به وجود می‌آید و به این ترتیب احتمال خرید او از برند افزایش پیدا می‌کند.

جالب است بدانید تبلیغات ریمارکتینگ نسبت به تبلیغات نمایشی معمولی، نرخ کلیک و نرخ تبدیل بالاتر دارند. به علاوه اگر کمپین‌های ریمارکتینگ در گوگل ادز را با ریتارگتینگ (Retargeting) ترکیب کنید، مثلا هدف‌گیری مخاطبان بر اساس اطلاعات جمعیتی و ریتارگتینگ پویای آنها با محصولاتی که مشاهده کرده‌اند، نرخ تبدیل به طرز چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: چگونه تبلیغات گوگل ارزان و موفق داشته باشیم؟

 

ویژگی‌های ریمارکتینگ در گوگل ادوردز

  • ریمارکتینگ استاندارد: با استفاده از این ویژگی گوگل ادوردز می‌توانید تبلیغات خود را موقع مرور وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها در شبکه نمایش به بازدیدکنندگان قبلی نشان بدهید.
  • ریمارکتینگ پویا: با استفاده از این ویژگی‌های گوگل ادز می‌توانید تبلیغات محصولات یا خدماتی که کاربر قبلا در سایت شما مشاهده کرده را به او نشان بدهید.
  • ریمارکتینگ برای برنامه‌های تلفن همراه: اگر کاربری از برنامه تلفن همراه وب‌سایت شما استفاده کند یا وب‌سایت‌تان را با مرورگر موبایل باز کند، با استفاده از گوگل ادز می‌توانید تبلیغات خود را روی برنامه‌های دیگر به او نشان بدهید.
  • فهرست ریمارکتینگ برای تبلیغات در جستجو (Search ads): با این ویژگی بازدیدکنندگان قبلی را در شبکه جستجو هدف قرار دهید. به این صورت که کاربر با جستجو در گوگل و سایت‌های شریک گوگل با تبلیغات شما روبرو می‌شود.
  • ریمارکتینگ ویدیویی: با این ویژگی ریمارکتینگ در تبلیغات گوگل می‌توانید تبلیغات خود را فقط به کاربرانی نمایش دهید که با کانال یوتیوب یا دیگر ویدیوهای شما در وب‌سایت‌های شبکه نمایش گوگل تعامل داشته‌اند.
  • ریمارکتینگ لیست ایمیل:‌ اگر لیستی از ایمیل‌های مشتریان خود داشته باشید، می‌توانید با آپلود این لیست در گوگل ادز هر زمان که این افراد وارد گوگل، حساب یوتیوب یا جیمیل خود شوند، تبلیغات خود را به آن‌ها نمایش دهید.

کد ریمارکتینگ گوگل ادز

اگر یک حساب Google Analytics دارید، نیازی به به‌روزرسانی کد ریمارکتینگ گوگل ادز نیست. فقط کافی است در گوگل آنالیتیکس به مسیر Admin > Tracking Info > Data Collection بروید و دکمه «Remarketing» را بزنید. با داشتن این کد می‌توانید به جای صفحاتی که کاربر قبلا بازدید کرده، اهداف متفاوتی تعیین کنید. مثلا انتخاب کنید که تبلیغات خود را به کاربرانی که حداقل 5 صفحه روی سایت مانده‌اند، حداقل از 4 صفحه سایت بازدید کرده‌اند و غیره نمایش دهید.

 

بیشتر بخوانید: با افزونه Image Extension تبلیغات گوگل را برای کاربران جذاب تر کنید

 

راه‌اندازی گوگل ادز ریمارکتینگ

راه‌اندازی یک کمپین گوگل ادز ریمارکتینگ در سه گام انجام می‌شود:

۱- ایجاد لیست ریمارکتینگ در تبلیغات گوگل

در اولین قدم باید یک تگ ریمارکتینگ به سایت خود اضافه کنید. این تکه کد کوتاه بازدیدکنندگان سایت را با یک کودکی تگ‌گذاری می‌کند تا بعد از ترک سایت، تبلیغات شما به آنان نمایش داده شود.

وارد حساب گوگل ادز خود شوید و با کلیک روی گزینه «Tools & Settings» در نوار پیمایش، « Audience manager» را انتخاب کنید.

سپس وارد «Audience lists» شوید و با کلیک روی علامت «+» و باز شدن منوی کشویی، «Website visitors» را انتخاب کنید.

برای مخاطب اسمی انتخاب کنید و بعد در بخش «List members» روی «Visitors of a page» کلیک کنید.

ریمارکتینگ در تبلیغات گوگل

 

در بخش «Visited page» روی «Match any rule group» کلیک کنید. گزینه اول باید «Page URL» گزینه دوم «contains» باشد. آدرسی که قصد دارید ریتارگت کنید را مجددا وارد کنید. این آدرس می‌تواند نشانی وب‌سایت یا یک صفحه فرود خاص باشد. در مرحله بعد لیست ایجاد شده را با بازدیدکنندگان 30 روز گذشته پر کنید.

پس از آنکه لیست ریمارکتینگ ایجاد شد و تگ ریمارکتینگ در سایت پیاده‌سازی شد، رفته‌رفته این لیست پر می‌شود.

2. یک کمپین ریمارکتینگ در گوگل ادز راه‌اندازی کنید

پس از راه‌اندازی لیست ریمارکتینگ، نوبت این است که یک کمپین ریمارکتینگ در تبلیغات گوگل راه‌اندازی کنید. وارد تب «Campaigns» حساب گوگل ادز خود شوید و با کلیک روی «+»، گزینه «New campaign» را انتخاب کنید.

یک کمپین ریمارکتینگ در گوگل ادز راه‌اندازی کنید

 

در مرحله بعد روی «Create a campaign without a goal’s guidance» کلیک کنید و زیر «Select a campaign type»، گزینه «Display» را انتخاب کنید. سپس از میان سه گزینه‌ای که نمایش داده می‌شود، «Standard display campaign» را انتخاب کرده و روی «Continue» کلیک کنید.

پس از آنکه تنظیمات اولیه کمپین را انجام دادید، در بخش «Create your ad group»، نامی برای گروه تبلیغاتی خود انتخاب کنید. بعد در قسمت مخاطبان، روی «Browse» کلیک کنید.

تنظیمات اولیه کمپین ریمارکتینگ گوگل ادز

 

« How they have interacted with your business» را انتخاب کنید و در بخش «Website visitors»، مخاطبانی که قبلا ساخته‌اید را پیدا کنید و آن‌ها را انتخاب کنید.

3. ایجاد تبلیغات برای بازاریابی مجدد

قبل از اضافه کردن تبلیغات تصویری به کمپین خود، مطمئن شوید تمام تبلیغات بنری شما با الزامات آگهی‌های تبلیغاتی گوگل مطابقت داشته باشند. می‌توانید انتخاب کنید که تبلیغات شما نمایشی ریسپانسیو (واکنشگرا) باشد، یا اینکه یک تصویر تبلیغاتی موجود را آپلود کنید.

تبلیغات نمایشی واکنشگرا ساخت آگهی‌های تبلیغاتی در اندازه‌های مختلف را ممکن می‌سازد. در غیر این صورت می‌توانید از بنرهای موجود به‌عنوان آگهی تبلیغاتی استفاده کنید. بعد از ایجاد یا آپلود تبلیغ، روی گزینه «Add To Ad Group» بزنید و «Create campaign» را انتخاب کنید. پس از مدت کوتاهی که گوگل تصویر تبلیغاتی شما را بررسی کرد، آماده نمایش آن به مخاطبان هدف شما است.

کلام آخر

ریمارکتینگ ابزار موثری برای تعامل مجدد با مخاطبان فعلی است. فرقی نمی‌کند هدفتان فروش، ثبت نام مخاطب یا هر چیز دیگری باشد، می‌توانید از کمپین‌های ریمارکتینگ برای دسترسی به بازدیدکنندگانی که قبلا سری به سایت شما زده‌اند، استفاده کنید. امیدواریم بعد از مطالعه این مقاله و آشنایی با روش ایجاد لیست مخاطب، ساخت کمپین و نمایش تبلیغات، آماده راه‌اندازی کمپین ریمارکتینگ در تبلیغات گوگل باشید.

 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۶ ) ۴ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید