کنیبالیزیشن کلمات کلیدی چیست ؟ تشخیص و رفع آن

کنیبالیزیشن کلمات کلیدی چیست ؟ تشخیص و رفع آن

کنیبالیزیشن چیست ؟ شاید شما هم مثل بسیاری از سئوکاران تازه‌کار فکر کنید هرچه صفحات بیشتری در نتایج جستجو داشته باشید، ترافیک ورودی بیشتری به سمت سایت شما روانه می‌شود، پس احتمالا نرخ تبدیل سایت هم بیشتر می‌شود و فروش بیشتری خواهید داشت. اما متاسفانه، همیشه اینطور نیست.

انتخاب یک عبارت به عنوان کلمه کلیدی برای چندین محتوای سایت می‌تواند ضربه بزرگی به سئوی سایت وارد کند. چون عملا  صفحات خود را مجبور می‌کنید با یکدیگر رقابت کنند تا رتبه بهتری در صفحه نتایج به‌دست آورند.

در بحث سئو این مفهوم را تحت عنوان همخواری یا همنوع خوار یا کنیبالیزیشن می‌شناسیم. صفحات کنیبال نسبت به یک صفحه جامع نرخ تبدیل و کلیک کمتر و اعتبار پایین‌تری دارند. با ما همراه باشید تا در ادامه مفصل در مورد مسئله کنیبالیزیشن، روش‌های تشخیص و راهکارهای رفع آن صحبت کنیم.

کنیبالییزیشن کلمات کلیدی

 

کنیبالیزیشن کلمات کلیدی و نحوه ایجاد آن

کنیبالیزیشن کلمات کلیدی زمانی اتفاق می‌افتد که چند صفحه در یک وب‌سایت کلمات کلیدی یکسان یا مشابهی را هدف قرار دهند و با یکدیگر رقابت کنند. مثلا فرض کنید دو صفحه در یک سایت در مورد «آموزش جی تی متریکس» صحبت کند. اگر ادغام این دو صفحه ما را به ترافیک ارگانیک بیشتری برساند، در واقع کنیبال اتفاق افتاده و وجود این دو صفحه، عملکرد جذب ترافیک ارگانیک سایت را با مشکل مواجه می‌کند. چرا که با تقسیم دو صفحه، نتوانستید وسعت و عمق دانش خود را به گوگل نشان دهید.

 

جلوگیری از کنیبال کلمات کلیدی

ساده‌ترین راه ممکن برای جلوگیری کنیبال کلمات کلیدی این است که یک فایل اکسل  بسازید و کلمات کلیدی تمام محتواهای منتشر شده را در آن بایگانی کنید. به این ترتیب قبل از ایجاد محتوای جدید با یک جستجوی ساده می‌توانید از تکراری بودن یا نبودن کلمه کلیدی انتخاب‌شده اطمینان حاصل کنید.

یک راهکار دیگر این است که مرتبط‌ترین کلمات کلیدی را جستجو کنید. اگر در صفحه نتایج جستجو می‌بینید که در پاسخ کلمه کلیدی انتخاب‌شده، چندین صفحه از وب‌سایت شما نزدیک به هم آورده شده است، این یعنی کنیبالیزیشن اتفاق افتاده و باید تدبیری برای آن بیاندیشید.

علاوه بر این، ابزارهای برای بررسی cannibalization کلمات کلیدی می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. در اسرع وقت محتوای کنیبال‌شده را شناسایی کنید و قبل از آنکه رتبه محتوا در صفحه نتایج موتور جستجو سقوط کند، آن را اصلاح کنید.

 

cannibalization را چطور رفع کنیم؟

روش حل این مسئله به ریشه مشکل بستگی دارد. بیشتر اوقات موضوع صرفا مربوط به سازماندهی محتوا است و راحت حل می‌شود؛ گاهی هم تنها راه چاره تغییر کل محتوای صفحه و انتشار یک متن تازه است. در ادامه پنج راهکار کاربردی برای رفع مشکل  همنوع خواری کلمات کلیدی معرفی می‌کنیم.

1. وب سایت خود را بازسازی کنید

اغلب ساده‌ترین راه حل این است که معتبرترین صفحه سایت را به یک صفحه فرود جامع تبدیل کنید که به سایر محتواهای منحصربه‌فرد سایت مرتبط با کلمه کلیدی هدف لینک می‌دهد.

cannibalization را چطور رفع کنیم؟

 

2. لندینگ پیج جدید ایجاد کنید

از طرف دیگر شاید لندینگ پیج نداشته باشید که تمام صفحات محصول شما را یکجا ادغام کند. در این حالت باید چنین صفحه‌ای بسازید و از آن به محتواهای مرتبط لینک بدهید.

3. محتوای خود را یکپارچه کنید

محتواهایی که در مورد کلمات کلیدی مشابه صحبت می‌کنند را ادغام کنید تا دو صفحه با عملکرد ضعیف به یک منبع معتبر تبدیل شوند. به این ترتیب علاوه بر رفع کنیبالیزیشن ، مشکلات مربوط به thin conntent هم حل می‌شود.

با تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به صفحات بررسی کنید کدام صفحه از نظر ترافیک، نرخ پرش، مدت زمان حضور در صفحه، تبدیل و غیره بهترین عملکرد را دارد. آن را به‌عنوان مرجع انتخاب کنید و canonical صفحه دیگر را به صفحه مرجع بزنید.

در ایده‌آل‌ترین حالت ممکن نه تنها آسیبی به رتبه صفحه نمی‌رسد، بلکه منجر به تبدیل حجم بیشتری از ترافیک ورودی به سایت می‌شود. یکی دیگر از مزایای این روش این است که دیگر گوگل نمی‌تواند محتوای سایت شما را به جرم محتوای کم ارزش جریمه کند.

4. کلمات کلیدی جدید پیدا کنید

اگر وبسایت شما مملو از صفحات متنوع و پر از محتوا است و مشکل فقط برنامه‌ریزی ضعیف استراتژی سئو کلمات کلیدی است، شاید بهترین کار ممکن پیدا کردن کلمات کلیدی جدید باشد. عبارتی انتخاب کنید که دقیقا محتوای صفحه شما را توصیف کنند. آیا کاربری که کلمه کلیدی مورد نظر را جستجو کرده، از محتوای صفحه راضی می‌شود؟ اگر نه، با کمی تحقیق و بررسی یک کلمه کلیدی مناسب انتخاب کنید.

5. از 301 Redirects استفاده کنید

گاهی چاره‌ای جز استفاده از ریدایرکت‌های 301 نیست. با استفاده از این صفحات می‌توان صفحاتی که ارتباط کمتری به یک کلمه کلیدی دارند را با یک محتوای معتبرتر یکی کرد.

البته به خاطر داشته باشید که این تاکتیک فقط برای صفحاتی با محتوای مشابه و که برای کلمات کلیدی مشابه رتبه‌بندی‌ می‌شوند، مناسب است.

 

همنوع خواری چه مشکلاتی برای سئو سایت ایجاد می‌کند؟

کنیبالیزیشن کلمات کلیدی عواقب خوبی برای سئوی سایت به همراه ندارد. در عین حال نه‌تنها بسیاری از متخصص سئو به این مسئله به چشم مشکل نگاه نمی‌کنند، حتی شاید خوشحال باشند که در صفحه نتایج جستجو هم جایگاه فرضا پنجم را از آن خود کرده‌اند و هم ششم را.

ترافیک وبسایت از دست می‌رود، انتظار کاربر برآورده نمی‌شود، رتبه‌بندی سایت مدام در نوسان است و همه اینها بر فروش وب‌سایت تاثیر می‌گذارند. اما علت چیست؟

کنیبالیزیشن و کم شدن اعتبار صفحات سایت

وقتی کنیبالیزیشن اتفاق می‌افتد، شما به جای داشتن یک صفحه معتبر واحد، نرخ کلیک خود را بین چندین صفحه نسبتا مرتبط تقسیم می‌کنید. در واقع صفحات شما با هم رقابت می‌کنند و هرکدام سعی دارند رتبه بهتری از موتور جستجو بگیرند. شما به‌عنوان یک کاربر ترجیح می‌دهید با مطالعه یک کتاب جامع اطلاعات مورد نیاز را به‌دست آورید یا دو الی چند کتاب بخوانید که هر کدام به بخش خاصی از موضوع اشاره می‌کنند؟

لینک‌گذاری و ایجاد انکرتکست‌ اضافه

برخی از بک لینک ها که می‌شد به یک منبع اطلاعات جامع هدایت شوند، اکنون بین دو (یا چند) صفحه تقسیم می‌شوند. یعنی تمام تلاشی که کردید تا 10 لینک برای یک صفحه و 15 لینک دیگر برای صفحه دیگر بسازید، می‌توانست به 25 لینک برای یک صفحه با عملکرد بهتر منجر شود.

احتمال ارزش‌گذاری اشتباه گوگل بخاطر cannibalization

اگر کلمات کلیدی دو صفحه یکسان باشند، گوگل سعی می‌کند بفهمد کدام صفحه مناسب‌تر است و اگر دو محتوا خیلی به هم شبیه باشند، امکان دارد اشتباه تشخیص دهد.

هدر رفت بودجه کرال (crawl budget)

بودجه خزیدن معادل تعداد دفعاتی است که ربات موتور جستجو در یک بازه زمانی مشخص سایت شما را کراول می کند. وقتی کنیبالیزیشن اتفاق می‌افتد، به صفحات اضافه خزیده و ایندکس می‌شوند.

کنیبالیزیشن ؛ نشانه کیفیت پایین صفحات سایت

صفحات متعددی که یک کلمه کلیدی را هدف قرار می‌دهند، به کاربران می‌گویند که محتوای صفحات سایت احتمالا کم ارزش است. همچنین گوگل احساس می‌کند ممکن است محتوای هر یک از این صفحات با کلمه کلیدی انتخاب‌شده مطابقت نداشته باشد.

پایین آمدن نرخ تبدیل سایت

به ناچار یکی از صفحات شما بهتر از دیگری برآورد می‌شود و رتبه بالاتری کسب می‌کند. این یعنی به‌جای آنکه همه کاربران را به یک صفحه معتبر با اطلاعات جامع هدایت کنید، فقط بخشی از اطلاعات را در اختیار آنها قرار می‌دهید. به این ترتیب بسیاری از مشتریان بالقوه را از دست خواهید داد.

کلام آخر

کنیبالیزیشن هیچ‌وقت نمی‌تواند گوگل را گیج و سردرگم کند؛ گوگل هوشمندانه صفحات را کراول می کند، محتوای آنها را می‌بیند و بر این اساس آنها را رتبه بندی می‌کند. اما آیا این یعنی گوگل همیشه صفحه‌ای را ارزشمندتر می‌بیند که شما می‌خواهید؟ البته که نه.

بنابراین لازم است تا آنجا که می‌توانید از تشابه کلمات کلیدی خودداری کنید و سعی کنید همه موضوعاتی که زیرشاخه یک موضوع اصلی هستند را در یک محتوای جامع و معتبر با کلمه کلیدی مورد نظر بگنجانید. در این مقاله ضمن تعریف مفهوم همنوع خواری و نحوه ایجاد آن، راهکارهای خوبی برای حل این مسئله معرفی کردیم که امیدواریم برای شما مفید واقع شود.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۲ ) ۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید