نکات مهم انتخاب رنگ در طراحی سایت

نکات مهم انتخاب رنگ در طراحی سایت

زمانی که تصمیم به طراحی سایت می گیرید نکات مهمی را باید در نظر بگیرید که یکی از این نکات انتخاب رنگ مناسب است. زیرا با انتخاب رنگ مناسب می توانید تجربه فوق العاده ای به مشتریان خود انتقال دهید که ای امر باعث می شود تا آنها را درگیر برند خود کنید.

تصور کنید که یک وب سایت مناسب برای خود راه اندازی کرده اید. همه چیز بی عیب است؛ طرح، عملکرد، پیمایش. همه اینها تجربه رویایی را برای کاربران شما ایجاد می کند و مردم از آن لذت می برند که فقط در صورت انتخاب طیف رنگ مناسب سایت قادر به انجام آن خواهید بود.

 

نقش رنگ در طراحی سایت 

رنگ نقشی اساسی در نحوه درک ما از جهان دارد. در نتیجه، می تواند به طور بنیادی بر درک ما از یک وب سایت تأثیر بگذارد. اما وقتی نوبت به طراحی سایت می رسد، اهمیت انتخاب رنگ مشخص می شود. برای اینکه بهترین طیف رنگی را انتخاب کنید بهتر است با تئوری یا روانشناسی رنگ ها آشنا باشید. ما در این مقاله سعی کرده ایم تا شش نکته مهم را عنوان می کنیم که می تواند برای ایجاد یک طرح رنگی خیره کننده در طراحی سایت مورد استفاده قرار گیرند:

  • اصول روانشناسی رنگ را بشناسید
  • با تئوری رنگ آشنا شوید
  • به ترکیب رنگ‌ها فکر کنید
  • سادگی را در نظر بگیرید
  • کنتراست رنگ‌ها را در نظر بگیرید
  • برندینگ خود را ادغام کنید

چه شما دانش عملی از تئوری رنگ دارید یا از تفاوت بین رنگ اصلی و ثانویه کاملاً مطمئن نیستید، این نکات به شما کمک می کند هنگام ساخت وب سایت خود، طیف رنگ ایده آل را انتخاب کنید.

 

 

تماس با کارشناس طراحی سایت

 

1- اصول روانشناسی رنگ را بشناسید

روانشناسی رنگ در بازاریابی نقش مهمی دارد که در اینجا به مهمترین جزییات آن می پردازیم.
تداعی معانی رنگ ها قدرتمند هستند. ما وقتی نوزاد هستیم آنها را رشد می دهیم و آنها معمولا مادام العمر با ما می مانند. این تداعی ها غریزی و غالبا ناخودآگاه هستند.
بسیاری از این تداعی ها کاملا جهانی هستند. به عنوان مثال، همه یاد می گیرند که سبز را با برگ و طبیعت و زرد را با خورشید پیوند دهند.
با این حال، برخی فرهنگی هستند. یک مطالعه نشان داد که آمریکایی ها حسادت را با سیاه، سبز و قرمز مرتبط می دانند، در حالی که روس ها فکر می کنند رنگ های سیاه ، بنفش و زرد مرتبط با حسادت است.

 

2- با تئوری رنگ آشنا شوید

به طور خلاصه، تئوری رنگ، علم نحوه کارکرد رنگ است. ابتدا، شما باید رنگ های اصلی، ثانویه و سوم را درک کنید. رنگ های اصلی رنگ هایی هستند که با مخلوط کردن دو رنگ دیگر نمی توان آنها را ساخت. سه رنگ اصلی وجود دارد: قرمز، زرد و آبی.

رنگ های ثانویه با اختلاط دو رنگ اصلی ایجاد می شوند. به عنوان مثال، وقتی آبی و زرد را مخلوط می کنید (دو رنگ اصلی)، سبز (یک رنگ ثانویه) به دست می آید.

رنگ های سوم با مخلوط کردن یک رنگ اصلی و یک رنگ ثانویه که روی چرخ رنگ در کنار یکدیگر هستند ایجاد می شوند. اینها رنگهای ترکیبی ایجاد می کنند. به عنوان مثال، مخلوط کردن آبی (اولیه) و بنفش (ثانویه) آبی بنفش (سوم) ایجاد می کند.

سپس باید با رنگ های گرم و سرد آشنایی داشته باشید. قرمزها، نارنجی ها و زردها به عنوان گرم طبقه بندی می شوند، در حالی که آبی ، سبز و بنفش سرد هستند.

باید بدانید که هر رنگی که می بینید یک رنگ خالص نیست. بسیاری از رنگ هایی که بصورت آنلاین مشاهده می کنید به طریقی تحت تأثیر قرار گرفته اند.

ممکن است tint (رنگی که سفید به آن اضافه شده)، shade (رنگی که سیاه به آن اضافه شده باشد) یا tone (رنگی به رنگ خاکستری به آن اضافه شود) را مشاهده کنید.

 

3- به ترکیب رنگ‌ ها فکر کنید

هدف شما انتخاب طرح رنگی برای طراحی وب سایت شماست. معنی آن چیست؟ خوب، شما به دنبال ترکیب خوبی از رنگ هستید. بسته به اینکه در نهایت با چه رنگی کار می کنید، طرح رنگی شما ممکن است شامل چندین ترکیب رنگ باشد.
پنج ترکیب اصلی رنگ وجود دارد: مکمل، مکمل تقسیم شده، سه گانه و چهارگانه، مشابه و تک رنگ.

 

- رنگ های مکمل: بر روی چرخ رنگ ها روبروی یکدیگر نشسته اند. یک ترکیب رنگ مکمل از یک رنگ گرم و یک رنگ سرد تشکیل خواهد شد. قرمز و سبز یک جفت مکمل محبوب است.

 

- رنگ های مکمل تقسیم شده: از یک رنگ پایه و دو رنگ که در مجاورت مکمل رنگ پایه قرار دارند تشکیل شده است.

 

- رنگ های سه گانه و چهارگانه: روابط مشابهی دارند. رنگ های سه گانه از رنگ هایی استفاده می کند که به طور مساوی بر روی چرخ رنگ قرار دارند (مانند قرمز، آبی و زرد). رنگ های چهارگانه، چهار رنگ هستند که از دو جفت رنگ مکمل تشکیل شده اند (مانند قرمز، سبز، آبی و نارنجی).

 

- رنگ های مشابه: روی چرخ رنگ کنار هم نشسته اند. در نتیجه، رنگ های مشابه بسیار شبیه هستند، مانند سبز و زرد-سبز.

 

- تک رنگ: رنگ های تکی در واقع حالت های مختلف یک رنگ هستند. این کار با استفاده از shade ،tint و tone انجام می شود.

به این ترکیبات رنگی به عنوان ابزار خود فکر کنید. از آنجا که این ترکیبات همه کار می کنند، دیگر نگران نباشید که رنگ های شما مطابقت نداشته باشد. اکنون که از ترکیبات دقیقی که می توانید استفاده کنید مطلع هستید، می توانید در مورد چگونگی استفاده از آنها برای ایجاد یک طرح رنگی جذاب و مناسب فکر کنید.

 

4- سادگی را در نظر بگیرید

به نظر می رسد که ممکن است این انتخاب طرح رنگی پیچیده شود، اما نباید این اتفاق بیفتد. در عوض، هنگام انتخاب طرح رنگ خود، به سادگی فکر کنید. یک طرح رنگی بسیار پیچیده و شلوغ اغلب چشم را گیج می کند. ساده نگه داشتن چیزها دو مزیت بزرگ دارد. شاید بزرگترین مزیت آن این باشد که سادگی می تواند بدون هیچ زحمتی طرح رنگی را سرهم کند. اگر فقط از چند رنگ استفاده کنید، همه چیز یکپارچه به نظر می رسد. (حداقل اگر از یکی از ترکیبات رنگی که در بالا ذکر شد استفاده کرده اید.)

مزیت دیگر این است که نیازی نیست کاربران برای پردازش آنچه اتفاق می افتد تلاش زیادی بکنند. این یکی از مشخصه های یک وب سایت عالی است. اگر بیش از حد از رنگ استفاده کنید ، کاربران شما گیج تر می شوند.

 

5- کنتراست رنگ‌ ها را در نظر بگیرید

بعد، به کنتراست فکر کنید. این یکی از مهمترین عناصر طراحی خوب است که می توانید هنگام ایجاد طرح رنگ وب سایت خود استفاده کنید. به طور خاص، کنتراست می تواند توجه را به قسمت های خاصی از صفحه جلب کند.
رنگ های مکمل به خوبی با هم کار می کنند زیرا با یکدیگر تضاد دارند. تحقیق های زیادی در مورد انتخاب رنگ برای طراحی CTA صورت گرفته که ثابت می کند دکمه های با کنتراست رنگ بالا نرخ تبدیل بهتری دارند.
بنابراین اگر موردی دارید که واقعاً می خواهید مورد توجه کاربرهایتان قرار بگیرد، آنرا از بقیه صفحه (یا حداقل از المان های طراحی نزدیک به آن) متمایز کنید.

 

6- برندینگ خود را ادغام کنید

برای برندینگ طراحی سایت و فعالیت در دنیای دیجتال بسیار مهم است. همچنین، در نظر بگیرید که چگونه برندینگ شما در طرح رنگی شما نقش دارد. به احتمال زیاد برند شما از قبل دارای رنگ های خاصی است. در این صورت، می توانید از پالت رنگ موجود خود برای ایجاد طرح رنگی وب سایت خود استفاده کنید.

با این حال، ممکن است لازم باشد رنگ های برند خود را تغییر دهید. اگر یکی از رنگ هایی که انتخاب کرده اید معنی منفی داشته باشد، ممکن است بخواهید رنگ دیگری انتخاب کنید.

 

 

تماس با کارشناس طراحی سایت

 

طرح رنگی خود را ایجاد کنید

اکنون تمام ابزارهای لازم برای ایجاد یک طرح رنگی جذاب و مناسب برای طراحی سایت خود را در اختیار دارید. ممکن است مدتی طول بکشد تا به طرح رنگی مورد نظر خود برسید، اما این بخشی از مراحل رسیدن به یک طرح رنگی مناسب است. 

تیم طراحی سایت و گرافیک کیان تجارت قبل از طراحی سایت چند جلسه با حضور کارفرما برگزار می کند که در آن در موردانتخاب طیف رنگی مناسب برای سایت با توجه به رنگ سازمانی، لوگو، حوزه فعالیت کاری و ... بهترین طیف رنگی را برای طراحی سایت انتخاب می کنند. 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱ ) ۴ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید