نکاتی که باید در انتخاب عکس برای سایت بدانید + سئو تصاویر

نکاتی که باید در انتخاب عکس برای سایت بدانید + سئو تصاویر

در طراحی سایت انتخاب تصاویر مناسب تنها جنبه تزئینی ندارد بلکه این مهم می‌ تواند از نظر بصری و روانشناسی تاثیری شگرف بر مخاطب و نهایتا میزان بازدهی وب سایت شما داشته باشد.
از همین رو در این مطلب سعی ‌کرده‌ایم تا با توجه به نقش و میزان اهمیت تصاویر در طراحی سایت و تمام اطلاعاتی را که در زمینه نحوه انتخاب عکس، فرمت آن و ... نیاز دارید در اختیار شما قرار دهیم، پس همراه ما باشید.

 

بهترین فرمت جهت انتخاب تصویر مناسب برای سایت چیست؟

یکی از چالش‌ های مهم طراحان جهت انتخاب تصویر مناسب برای سایت، این است که از میان تعداد بیشمار فرمت‌ های عکس موجود مانند png ،jpg ،gif ،webp و... کدام یک را برای وب سایت خود استفاده کنند؟
چرا که هنگام انتخاب تصویر مناسب برای سایت باید این نکته را در نظر داشت که تصویر منتخب علاوه بر کیفیت و وضوح بالا دارای حجم و فرمتی مناسب باشد؛ زیرا با انتخاب هوشمندانه و آگاهانه فرمت عکس متناسب با محتوا و کلیت سایت می‌ تواند به افزایش بازدهی سایت کمک کند.
حال سوال این است که فرمت استاندارد چیست؟ برای پاسخ به این پرسش‌ به معرفی محبوب ترین فرمت‌ ها و نحوه کاربرد آن‌ها خواهیم پرداخت، از جمله:

  • فرمت jpeg
  • فرمت png
  • فرمت psd
  • فرمت gif
  • فرمت webp

 

  • فرمت jpeg

این فرمت یکی از رایج‌ترین فرمت‌های مورد استفاده طراحان سایت است؛ چرا که فرمت jpeg با اکثر نرم افزارها سازگاری دارد و به دلیل حجم و اندازه فایل کم، نیاز به فضای ذخیره‌سازی زیادی ندارد.
در حقیقت این فرمت جزو بهترین و محبوب‌ترین فرمت‌ها جهت چاپ و نمایش عکس‌هایی با تعداد رنگ‌های زیاد و پیچیده می‌باشد؛ به همین دلیل است که معمولا از فرمت jpeg جهت گرفتن عکس در دوربین، آپلود تصاویر در وب و ... استفاده می‌شود.

  • فرمت png

این فرمت در شمار محبوب‌ترین فرمت‌ها در سئو و طراحی سایت قرار دارد؛ چرا که علاوه بر اینکه امکان ذخیره عکس با تعداد رنگ‌ های بیشتری در پس زمینه را می‌ دهد، در عین حال از کیفیت و وضوح تصاویر نمی‌ کاهد. به همین دلیل بهترین انتخاب جهت تصاویر لوگوها، نمادها، اسکرین شات‌ها و ... می‌باشد.

  • فرمت svg

یکی دیگر از محبوب ترین فرمت عکس، svg می باشد. دلیل اصلی محبوبیت عکس های  SVG کیفیت بالای آن هنگام زوم یا تغییر سایز است. یکی از نکات مهم استفاده از فرمت svg، تاثیر مثبت آن بر سئو سایت است. چرا که هم سرعت لود بالاتری دارد و هم تعداد درخواست هایی که به سمت سرور ارسال می کند کمتر است. 

  • فرمت gif

از این نوع فرمت جهت استفاده از تصاویر متحرک، بنرها و آگهی‌های تبلیغاتی و ... که نیاز به حجم بالا و تنوع رنگی زیاد ندارند استفاده می‌شود. در حقیقت مهمترین مزیت این فرمت بارگذاری بسیار سریع آن است. Gifها دارای فضای رنگی محدود RGB هستند، از این رو بهترین انتخاب برای فایل‌های انیمیشنی و متحرک هستند.

  • فرمت webp

این فرمت مدرن از میزان فشرده‌سازی بهتری نسبت به فرمت‌های jpeg و png برخوردار است، انعطاف در فشرده‌سازی فایل‌های تصویری از جمله مزایای مهم این نوع فرمت است؛ از این رو برای وب‌سایت‌هایی که تصاویر زیادی دارند فرمت webp می‌تواند تأثیر زیادی در سرعت لود صفحات آن‌ها به خصوص در پلتفرم موبایل را به همراه داشته باشد.

با توجه به فرمت‌های بالا هنگام طراحی سایت برای انتخاب بهترین فرمت تصویر مناسب برای سایت ابتدا باید به محتوای کلی وب سایت مورد نظر خود دقت کنید، به طور مثال بهتر است برای تصاویر تمام رنگی از فرمت jpeg و برای تصاویری که دارای رنگ‌های solid هستند از فرمت gif یا png استفاده کنید.

 بهترین فرمت جهت انتخاب تصویر مناسب

حجم تصاویر انتخابی برای سایت باید چقدر باشد؟

در انتخاب تصویر مناسب برای سایت باید علاوه بر کیفیت و شفافیت به حجم و اندازه عکس نیز دقت و توجه داشت؛ زیرا حجم تصویر بر سرعت بارگذاری سایت تاثیر دارد، از این رو در طراحی سایت بهتر است با توجه به نوع فعالیت سایت خود بهترین حجم عکس را انتخاب نمایید. همینطور با توجه به اینکه قرار است عکس در کدام بخش ازر سایت استفاده شود نیز متفاوت می باشد. برای مثال سایز عکسی که قرار است در هدر سایت باشه یا عکس شاخص محصولات متفاوت است. زمان طراحی ui/ux است که می توان بهترین سایز برای عکس ها را مشخص کرد. 

 

در طراحی سایت آیا می توان از عکس دیگر سایت‌ها نیز استفاده کرد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که استفاده از تصاویر سایت‌های دیگر مانعی ندارد، اما آنچه مهم است رعایت قوانین کپی رایت است.

از آن جایی که موتورهای جستجوی گوگل بسیار هوشمند هستند تصاویر کپی شده را به راحتی تشخیص می‌دهند؛ بنابراین بر اساس نوع تصاویر و در نظر گرفتن سایر فاکتورها سایت شما را رتبه‌بندی می‌کنند. پس اگر در پی بهبود تجربه کاربری سایت خود هستید اولویت، استفاده از تصاویر منحصر به فرد و با کیفیت است.
البته اگر امکانات لازم جهت تولید عکس‌ های شخصی را ندارید استفاده از عکس‌های سایر سایت‌ها به شرط اینکه با محتوای شما سازگاری داشته باشد و بیش از اندازه تکراری نباشد بلامانع است. 

 

تماس با کارشناس طراحی سایت 

 

در سایت از وکتورها (گرافیکی) استفاده کنیم یا از عکس‌های واقعی؟

در هنگام طراحی سایت این سوال پیش می‌آید که کجا از عکس‌های پیکسلی و واقعی استفاده کنیم و کجا از وکتورها؟ برای پاسخ به این سوال باید دانست که تصاویر واقعی بر مبنای پیکسل هستند، این نوع عکس‌ ها معمولا دارای تعداد رنگ‌ های زیاد در حجم بالا می‌ باشند؛ بنابراین در جاییکه هدف از طراحی وب سایت، طراحی بنرهای تبلیغاتی، کارت پستال، عکس‌های رسانه‌های اجتماعی و ... می‌باشد، بهتر است از عکس‌های واقعی و پیکسلی استفاده شود.
وکتورها اما تصاویر دیجیتالی گرافیکی‌ای هستند که برگرفته از محاسبات ریاضی می‌باشند؛ بنابراین وکتورها توانایی نمایش رنگ و سایه‌های پیچیده را ندارند، اما در عوض امکان ایجاد خطوط و منحنی‌های دقیق و تمیز را به طراح می‌دهند.
در واقع وکتورها بهترین گزینه برای طراحی لوگوها، بروشورها، پوسترها، علائم و نمادها و یا هر چیزی که نیاز به چاپ دارند هستند.

در سایت از وکتورها (گرافیکی) استفاده کنیم یا از عکس‌های واقعی؟

نکات لازم در نوشتن متن جایگزین (alt text)

چگونگی نوشتن alt text بر میزان شانس دیده‌شدن سایت شما تاثیر مستقیم دارد؛ به همین خاطر هنگام سئو سایت و ‌نوشتن تگ عکس بهتر است موارد زیر را رعایت کنید.

  • حداکثر از ۱۰۰ کاراکتر برای توضیحات عکس استفاده کنید.
  • سعی کنید از توضیحات یکسان با عنوان محتوا برای alt text استفاده نکنید.
  • توضیحات متن جایگزین باید حاوی اطلاعات دقیق و کاملی از عکس باشد، همچنین از به کاربردن عباراتی مانند« عکسی از» و ... جهت توصیف عکس خودداری کنید.
  • از کلمات متراد‌ف‌ و هم‌ خانواده با کلمات کلیدی (LSI) در متن جایگزین استفاده کنید.
  • برای تمامی عکس‌های سایت خود حتما از متن جایگزین استفاده نمایید.

 

چگونگی انتخاب نوع کیفیت یا رزولوشن تصویر

همان‌طور که در قسمت‌های قبل نیز اشاره کردیم کیفیت عکس و میزان رزولوشن تصویر تاثیر زیادی بر جاذبه‌های بصری سایت دارد. همانگونه که مطلع هستید هر چه میزان رزولوشن عکس بالاتر باشد حجم بیشتری نیز پیدا می‌کند که این افزایش حجم بر سرعت بارگذاری سایت تاثیر گذاشته و می‌تواند بر بازدهی نهایی آن تاثیر نامطلوب بگذارد.
هنگام انتخاب تصویر مناسب برای سایت با رزولوشن بالا باید این نکته را مد نظر قرار دهید که عکسی مطلوب است که دارای بالاترین رزولوشن و کیفیت با پایین‌ترین حجم استاندارد باشد. برای اینکار می‌ توانید از نرم‌افزارها یا سایت‌هایی مانند Tinypng استفاده کنید.

 

چگونه تصاویر تاثیرگذار برای سایت انتخاب کنیم؟

جهت انتخاب تصاویر مناسب برای سایت علاوه بر استفاده از عکس‌ های با کیفیت و واقعی می‌ توانید با توجه به محتوای سایت خود از عکس‌های موجود در سایت‌های معتبر عکاسی نیز کمک بگیرید. بدین منظور وب سایت‌هایی همچون pixabay ،unsplash picjambo ،freepic و... دارای تعداد بسیار زیاد و متنوعی از تصاویر با عناوین و موضوعات مختلف هستند.

چگونه تصاویر تاثیرگذار برای سایت انتخاب کنیم؟

تاثیر انتخاب تصاویر با کیفیت و واقعی محصولات در جلب اعتماد کاربران

انتخاب تصاویر با کیفیت و واقعی از محصولات و کالاهای ارائه شده، یکی از ضروریات سایت‌های فروشگاهی است.
در طراحی سایت‌ فروشگاهی، اولین قدم جهت جلب اعتماد کاربران داشتن عکس‌هایی واقعی با وضوح بالا از خود محصول است؛ چرا که استفاده از تصاویر جعلی و کپی شده از نظر روانی حس ناخوشایندی از عدم‌ اعتماد به صحت گفتار شما را به همراه خواهد داشت. این امر نهایتا بر اعتبار برندینگ، افزایش نرخ تبدیل فروش و رتبه سایت شما تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

 

تماس با کارشناس طراحی سایت 

 

جمع بندی

با در نظر گرفتن آنچه که در باب اهمیت تصاویر در سایت و چگونگی کم‌ و‌ کیف آنها گفتیم حال می‌توان با قطعیت گفت که بهینه‌سازی تصاویر به افزایش حتمی رتبه سئو سایت منجر خواهد شد.
موتورهای جستجو با تشخیص هوشمندانه تصاویر استانداردسازی شده و منطبق با اصول سئو آن‌ها را در صدر نتایج جستجو قرارمی‌دهند تا از این طریق تعداد کاربران بیشتری را به وب سایت شما دعوت کنند.
پس جهت داشتن سایتی پر بازدید لازم است که در کنار توجه به کیفیت تصاویر سایر موارد گفته‌شده را نیز لحاظ نمایید تا از این طریق بتوانید به جایگاه مطلوب‌تری در بین میلیون‌ها سایت دیگر دست یابید.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۰ ) ۰ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید